Ulkosuodatin käynnistys!

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pippadaduu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Ulkosuodatin käynnistys!

Viesti Kirjoittaja pippadaduu »

Hei!

Putsasin äsken ensimmäistä kertaa ulkosuodattimeni, kun näytti virtaus heikenneen. Ongelma tuli kuitenkin taas sen käynnistyksessä. Sain litran päälleni vettä kun suodatin ei lähtenyt täyttämään säiliötä kun painoin keskeltä (eheim 2026). Jouduin siis imemään imuputkesta veden liikkeelle. Onko normaalia?

-Sini
240 l
54 l
cstone
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Ulkosuodatin käynnistys!

Viesti Kirjoittaja cstone »

Tuossakin mallissa taitaa olla "automaatti-ilmaus", eli jos säiliö ja putket ovat täynnä vettä niin se lähtee kyllä aika helposti vetämään.
Joskus olen primer-pumpulla omaani (2027) avittanut painalluksen tai kaksi, mutta mielestäni lähtee kyllä helposti toimimaan.
Pakko kysyäistä, että mistä kohtaa sait vedet päällesi?
Sekava Rio 240. Kuparimonniset ja keltabarbit odottavat vielä lisäseuraa
pippadaduu
Member
Member

Siis siitä kun imaisin imuputkea ja ennen kuin sain sen sitten kunnolla kiinni koteloon :mrgreen: Sen pitäis lähteä imemään vettä kun painaa siitä keskeltä, mutta ei lähde. Sinne putkeen jää varmaan ilmaa?
240 l
54 l
cstone
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja cstone »

Jaa, olikos se sinun suodattimesi Profesional II -sarjaa, saatoin höpistä äsken vastoin parempaa tietoa automaatti-ilmauksesta kun omani on III- sarjalainen.
Joku täällä varmasti on tietäväisempi asiasta, mutta luulisi sen lähtevän aika kivuttomasti tulille jos suodatin on kasattu oikein, moottori käynnistyy ja vesi liikkuu primerilla..
Sekava Rio 240. Kuparimonniset ja keltabarbit odottavat vielä lisäseuraa
pippadaduu
Member
Member

Se on kakkossarjalainen. Toivottavasti joku osaisi neuvoa, ettei aina tarvi olla vaatteet märkänä :?
240 l
54 l
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kyllä mulla toi Proffa II 2026 imaisee itse ne vedet sinne kun on letkut täynnä.. Siis aloittaa samantien kun laitan letkut/hanan kiinni pömpeliin, primeria ei tarvitse edes käyttää.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

Oman kokemuksen mukaan se keskellä oleva ilmaus painike tai mikä lie on täysin turha... mua se ei ainakaan auttanu tuon taivaallista. Itse imaisin letkut täyteen ulostulo putkesta ja sitte vaan johto seinään ja hyvin lähti pyörimään. Eli kyllä mun korviin kuulostaa täysin normaalilta ;)
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Eikö letkuissa ole hanaa, jonka voi sulkea kun irrottaa letkut suodatinyksiköissä? (Minulla on kaksi Eheim professionelia, mutta en koskaan muista niiden tyyppinumeroita). Suljen letkuliittimen hanat ennen suodatinyksikön irrottamista, jolloin letkut jäävät täyteen vettä. Sitten kun olen putsannut korit, täytän suodatinyksikön vedellä. Sitten kiinnitän letkuliittimen ja vasta sen jälkeen avaan hanat. Käyntiin se lähtee heti. Moottiritilaan jää yleensä vähän ilmaa, mikä aiheuttaa parin minuutin korisemisen ennenkuin kaikki ilma on poistunut.
pippadaduu
Member
Member

Onko se koriseminen normaalia? Tein kuten sitä Ruma Mies, eli hanat kiinni+irrotus, puhdistus ja hanojen kiinnitys ja avaus. Sitten alkoi täyttymään, mutta ei täyttynyt täyteen. Laitoin pistorasiaa ja kamala rutina alkoi, pelkään, että se hajoaa. Siltä se ainakin kuulostaa.
240 l
54 l
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kääntele sitä suodatinta vähän ja painele sitä primeria niin pitäis turauttaa ilmoja pihalle.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Lusmu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lusmu »

Sama ulkosuodatin meillä 200 litraisessa. Meillä toimitaan "Ruman miehen" tyyliin muuten, mutta suodatin lepää isossa ämpärissä liittämisen ajan.

Sitten täytetään säiliön mahdollinen tyhjä tila akvan vedellä tai jopa ihan hanavedellä. Kun moottoriosan panee paikalleen rauhallisesti, ylimääräiset vedet pursuavat ämpärin pohjalle. Aina on lähtenyt sen jälkeen käyntiin. Pientä rutinaa saattaa pitää hetken, mutta jos jatkuu pitkään kannattaa tarkastaa pysyvätkö ne koreissa olevien läpimenoputkien kumitutit paikoillaan. Niiden voitelu tai uusiminen on usein karkoittanut rutinat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”