Purppuraisessa levyvuokossa on ollut kuukauden verran läpinäkyviä 4-5 mm littaisia "larvoja" (?). Ne liikkuvat ja pyrkivät vuokon reunan yli sen alle ja irtoavat myös virran vietäväksi. Jostakin tulee jatkuvasti uusia, mutta en ole onnistunut näkemään, mistä. Niitä ei näy muissa (eri lajia) olevissa levyvuokoissa, mutta laseissa ja isojen pehmytkorallien vaaleissa rungoissa kyllä.
Netin mukaan (mm: http://www.fishchannel.com/saltwater-aq ... rooms.aspx) levyvuokkojen suvullinen lisääntyminen akvaariossa on poikkeuksellista, mutta voisiko tässä olla kysymys siitä?
Levyvuokolla larvoja?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Re: Levyvuokolla larvoja?
Tai sitten ihan vaan laakamatoja.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Valitettavasti näin taitaa olla asia. Ihmettelen vain, mistä ne yht´äkkiä sikiävät. Onneksi näyttävät olevan pyjamahuulikalan herkkua, joka napsii niitä hanakasti muilta pinnoilta paitsi itse vuokosta.Aqualung kirjoitti:Tai sitten ihan vaan laakamatoja.
-
- Junior Member
Laakamadot voivat pysytellä "jemmassa" pitkiäkin aikoja, kunnes taas yhtäkkiä lähtevät valtausyritykseen. Niiden munia ei oikein hävitä millään muulla tavalla, kuin poistamalla ne käsin. Siinä voi mennä aikaa, kunnes kaikki madot ovat lopullisesti kadonneet, sillä ne sikiävät nopeasti. Onneksi sinulla on kala, joka syö niitä. Jos ne valtaa Acron voit kokeilla dipata sen makeaan veteen. Itse hävitin flätit siten Euphylliasta.
Fluval Sea 20L
Levyvuokot ovat sitkeitä, joten ravistelin tätä pöpöpesää oikein kunnolla (10s) makeassa vedessä. Pöpöt irtosivat helposti ja vuokkokin toipui kipristeltyään ensin pari päivää. Onneksi se on kiinni pienessä kivessä, joten sitä oli helppo käsitellä. Uusia laakamatoja ei ole vuokkoon tullut ja Pyjama on ilmeisesti pistänyt poskeensa muutamat Gladiellan rungolla olleet. Eli tällä hetkellä tilanne näyttäisi olevan hallinnassa.SKMake kirjoitti:Laakamadot voivat pysytellä "jemmassa" pitkiäkin aikoja, kunnes taas yhtäkkiä lähtevät valtausyritykseen. Niiden munia ei oikein hävitä millään muulla tavalla, kuin poistamalla ne käsin. Siinä voi mennä aikaa, kunnes kaikki madot ovat lopullisesti kadonneet, sillä ne sikiävät nopeasti. Onneksi sinulla on kala, joka syö niitä. Jos ne valtaa Acron voit kokeilla dipata sen makeaan veteen. Itse hävitin flätit siten Euphylliasta.
-
- Katalysaattori
Vastaavien varalta tropic marinin Pro Coral Cure tms vastaava jodilitku voisi olla ihan jees. Itse olen sillä menestyksekkäästi ottanut niin laakamatoja kuin vapaakiduskotiloitakin hengiltä.
Esim kaikkien uusien korallien kanssa voisi dippaus olla ihan paikoillaan.
Esim kaikkien uusien korallien kanssa voisi dippaus olla ihan paikoillaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
Korallien dippausaineilla käsittelen omat korallit juurikin noiden ötököiden varalta. Laakamato muistaakseni kuollessaan myrkyttelee vettäkin, joten en niitä suuria määriä omaan altaaseeni toivoisi. Jokunen on nähty ja nekin kivasti saatu Coral Curella ainakin silminnähden hävitettyä.