Olen harrastellut tässä jo jonkin aikaa makeanveden akvaarioita ja ihania ne ovatkin kun on tilava akvaario ja olen mieltynyt ahvenkaloihin. Kaikkein parhaat ja eniten pidän kiekoista joita tällä hetkellä vain 3 kpl, mutta tarkoitus hommata vielä lisää muutamia kipaleita. Sitten löytyy lehtikalaa(kahtakin eri lajia), sinileukakirjoahvenia 2 kpl ja 1 avainkirjoahven joka olisi vailla puolisoa. Perhoskirjoahvenia olisi tarkoitus myös hankkia pikku lauma jossain vaiheessa.
Mutta siirrytään itse asiaan. Olen perustamassa tässä lähiaikoina merivesiakvaariota ja tiedän jo sinänsä aika tarkalleen mitä kaikkea merivesiakvaario vaatii, mutta loppujen lopuksi eihän se poikkea millään tavoin makeanveden akvan perustamisesta kuin vaan että veden tulee olla suolaista ja akvaario tekniikka on hieman erilaista.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ainakin nämä merivesiakvaario tarvitsee jotta pääsee alkuun:
1. korallihiekkaa pohjalle
2. Merivesiakvaarioihin tarkoitettua merisuolaa/mittari jolla veden suolapitoisuutta seurataan
3. tehokas ilmapumppu
4.Vaahdotin
5.Suodatin
6.Tehokas valaistus max. 2kpl loisteputkia ja putket mieluiten Seran Blue sky royal js deep sea special
ja lopuksi sitten elävät kivet ym. korallit vaan paikoilleen ja odottamaan kypsymistä.
Minulle on vähän epäselvää se että voiko merivesiakvaariossa käyttää ulkosuodatinta vai sitten jotain muuta suodatinta sillä en ole varma siitä, että riittääkö pelkkä vaahdottaja poistamaan kalojen ulosteet ym. jätteet vedestä yksinään niin tehokkaasti.
Onneksi täältä Kuopiosta löytyy edes yksi hyvä akvaarioliike jossa hyvin kyllä osasivat myös neuvoa kun jo aikaisemmin hiukan kyselin merivesiakvaarion perustamis jutuista jne. Ainakin yksi mukava ja hyvä myyjä siellä on, ne muut pari eivät oikein ole niin minun kanssani ollut tekemisissä siellä ja tuntuu etteivät oikein tiedä kaikkea kovin hyvin. No onneksi on tämä yksi mukava miesmyyjä siellä olemassa.
Eikä elävien kivien hinnat päätä huimannu ja vuokkokalojen hinnatkaan kovin pahoja ollu, 25 euroa/kpl
Mutta nyt arvon aquawebbiläiset, vastailkaa ja valaiskaa minua tässä merivesiakvaario asiassa ja oikaiskaa asioita jos itse olen kirjoittanut puutaheinää tai jotain oleellista puuttuu.
terkuin
Tiitu84