Eheim classic 2217 huoltoa vailla?
Valvoja: Moderaattorit
Eheim classic 2217 huoltoa vailla?
Suodatin pitää mielestäni melko kovaa ääntä, käyntiääni kuuluu alakerrasta yläkertaa avorapuista. Ääni ei kuulosta siltä, että mitään olisi varsinaisesti hajoamassa, on pitänyt samaa ääntä keväästä saakka, jolloin tuli meille altaan mukana. Useamman kerran päivässä se pöhäyttelee ilmaa altaaseen noin minuutin kerrallaan. Tällöin käyntiäänikin muuttuu vieläkin äänekkäämmäksi, mutta ääni palautuu ennalleen, kun ilman tulo loppuu. Puhdistettu se on viimeksi kesällä, samalla vaihdettiin uudet keraamiset massat. Suodattimen iästä ei ole tietoa.
Olisiko joku osa vaihdon tarpeessa? Mikä tällaista oireilua voisi aiheuttaa?
Minulla ei käyntiäänen suhteen ole muuta vertauskohdetta, kuin Atman, joka oli täysin äänetön, mutta myös tehoton.
Olisiko joku osa vaihdon tarpeessa? Mikä tällaista oireilua voisi aiheuttaa?
Minulla ei käyntiäänen suhteen ole muuta vertauskohdetta, kuin Atman, joka oli täysin äänetön, mutta myös tehoton.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Eheim classic 2217 huoltoa vailla?
Suodattimeen pääsee jostain ilmaa, joko imuputken kautta tai sitten tiivisteet falskaavat.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Juu. Avaisin masiinan, silikoonaisin tiivisteet perusteellisesti tai uusisin, jos ovat huonossa kunnossa.
Minulla menee usein ilmaa ulkosuodattimiin hiven, kun vaihdan akvaan vettä, sillä en halua pysäyttää ulkosuodattimia vedenvaihdon ajaksi, sillä dementiaa voi pukata ja ulkosuodattimen töpseli jäädä irti...
Classicia joskus ravistelen hieman eli pönttöä hieman keikutan alustalla, niin kuulen onko ilmaa.
Minulla menee usein ilmaa ulkosuodattimiin hiven, kun vaihdan akvaan vettä, sillä en halua pysäyttää ulkosuodattimia vedenvaihdon ajaksi, sillä dementiaa voi pukata ja ulkosuodattimen töpseli jäädä irti...
Classicia joskus ravistelen hieman eli pönttöä hieman keikutan alustalla, niin kuulen onko ilmaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kiitos vastauksistanne.
Puhdistuksen yhteydessä tiivisteet silikonattiin ja vaikuttivat silmämääräisesti varsin hyväkuntoisilta. Käynnistyksen jälkeen ravisteltiin ilmoja pois. Täytyy avata ja katsoa uudelleen.
Onko tässä mallissa joku tietty kohta, minkä voisi ajatella falskaavan? Tai muuten käytön myötä vaativan tarkempaa seurantaa tai vaihtoa?
Puhdistuksen yhteydessä tiivisteet silikonattiin ja vaikuttivat silmämääräisesti varsin hyväkuntoisilta. Käynnistyksen jälkeen ravisteltiin ilmoja pois. Täytyy avata ja katsoa uudelleen.
Onko tässä mallissa joku tietty kohta, minkä voisi ajatella falskaavan? Tai muuten käytön myötä vaativan tarkempaa seurantaa tai vaihtoa?
Jos on tuplahanat, ne kannattaa tarkistaa. Pienikin karva saattaa aiheuttaa ongelmia. Joskus meinasin viskata suodattimella jo vesilintua kun jostain veti ilmaa enkä saanut selvitettyä että mistä. Sattumalta huomasin pisaran imuletkun liitoksessa. Ihan siellä alhaalla jossa on se kova putken pätkä. Se on kierteillä kiinni suodattimessa ja oli kiertynyt vähän auki...
kiekkola+pohjan asukit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kuulostaa mahdolliselta ongelmalta. Vaseliini olisi ollut oikea tuote.niimir kirjoitti:tiivisteet silikonattiin
-
- Elite Member
- Viesti:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708723920Mika Sandell kirjoitti:Kuulostaa mahdolliselta ongelmalta. Vaseliini olisi ollut oikea tuote.niimir kirjoitti:tiivisteet silikonattiin
Eikös tuo käy kumitiivisteiden hoitoonkin? Vaseliini myös hyvää erityisesti kumitiivisteisiin, mutta levittäminen joihinkin kohtiin hankalaa ja hidasta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Katalysaattori
Kandee myös aina ajoittain tarkastaa, että akseli nojaa molemmista päistä tuppeihinsa, ettei tule roottorille hyrräilmiötä. Silloin se kyllä pitää sellaista kolinaa, että varmaan kuulee. Pienikin viba muutamasata kierrosta minuutissa tekevälle on jo äänen aiheuttaja. Ilma roplotus ei oikein kovaa ole, tosin jos se hornii jostain ilmaa se pitää ikävää kurinaa.
Itse olen ilmannut Classiceja töpseli irti ja kiinni tekniikalla, jos oikein kallistelee niin letkut voivat irrota ja joka irtoamisella sitä ilmaa sinne menee. Yleensä nytkyttelemällä ilmat lähtee liikkeelle ja ääni rauhoittuu. Toinen tehokeino on irroittaa purkupään letku ja puhaltaa vastaan vettä, se yleensä täyttää ilmalukot. Eniten ilmaa jää raksujen ja pallukoiden väliin, ja sieltä sen saa pois juurikin tekemällä vedelle edestakaista liikettä.
Pienet talkoot sietää, jos isompaa Classicia saa sitten vuoden katsella kun se äänettä ahkeroi ja toimii kuin se kuuluisa kiskojen päällä oleva vessa.
Itse olen ilmannut Classiceja töpseli irti ja kiinni tekniikalla, jos oikein kallistelee niin letkut voivat irrota ja joka irtoamisella sitä ilmaa sinne menee. Yleensä nytkyttelemällä ilmat lähtee liikkeelle ja ääni rauhoittuu. Toinen tehokeino on irroittaa purkupään letku ja puhaltaa vastaan vettä, se yleensä täyttää ilmalukot. Eniten ilmaa jää raksujen ja pallukoiden väliin, ja sieltä sen saa pois juurikin tekemällä vedelle edestakaista liikettä.
Pienet talkoot sietää, jos isompaa Classicia saa sitten vuoden katsella kun se äänettä ahkeroi ja toimii kuin se kuuluisa kiskojen päällä oleva vessa.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
My love: Chiclidae
-
- Advanced Member
Minä olen käyttänyt tuota kyseistä tuotetta jo vuoden ajan. Mielestäni se on ollut erittäin kätevä.Fisutar10 kirjoitti:http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708723920Mika Sandell kirjoitti:Kuulostaa mahdolliselta ongelmalta. Vaseliini olisi ollut oikea tuote.niimir kirjoitti:tiivisteet silikonattiin
Eikös tuo käy kumitiivisteiden hoitoonkin? Vaseliini myös hyvää erityisesti kumitiivisteisiin, mutta levittäminen joihinkin kohtiin hankalaa ja hidasta.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Oli virhe minulta kirjoittaa vaseliinista oikeana tuotteena, ennemmin olisi voinut kertoa tiivisteiden rasvaamisesta. Huoli kuitenkin oli, että kun seuraava hakee tietoa (vieläkö joku käyttää hakua?), niin tässä jo otsikossa mainitaan suodattimen merkki ja malli + "huolto", joten löytyy melko varmasti. Sitten jos sattuu ostamaan netistä, jolloin myyjän asiantuntemus ei välity, voi ostoslistalle päätyä väärä tuote, esimerkiksi:Fisutar10 kirjoitti:http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708723920Mika Sandell kirjoitti:Kuulostaa mahdolliselta ongelmalta. Vaseliini olisi ollut oikea tuote.niimir kirjoitti:tiivisteet silikonattiin
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... cts/SILKIR
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Minä aloittaisin putsaamalla suodattimen. Oma 2217 oireilee täsmälleen samoin ollessaan putsauksen tarpeessa. Vedenvaihtojen yhteydessä veteen tulevia kuplia kulkeutuu aina myös suodattimeen ja virtauksen ollessa heikko ne eivät enää poistu kunnolla ja aiheuttavat juuri kuvatunlaisen äänen.
-
- Elite Member
- Viesti:
Aivan:). Unohtamatta letkujen rassausta kunnolla. Se, jos joku on heikoin lenkki noissa masiinoissa. Tehot hiipuu helposti, jos letkuissa on vähänkin moskaa. Silmällä ei sitä edes kunnolla näe letkun läpi, joten ehdoton toimenpide sekin putsatessa masiinaa.hannu kirjoitti:Minä aloittaisin putsaamalla suodattimen. Oma 2217 oireilee täsmälleen samoin ollessaan putsauksen tarpeessa. Vedenvaihtojen yhteydessä veteen tulevia kuplia kulkeutuu aina myös suodattimeen ja virtauksen ollessa heikko ne eivät enää poistu kunnolla ja aiheuttavat juuri kuvatunlaisen äänen.
Kiitos hyvistä vinkeistänne.
Ääni on ollut alusta saakka sama, eli uusien puhtaiden massojen vaihto ei vaikuttanut ääneen mitenkään. Suodatin siis tuli meille altaan mukana käytettynä, sisällään vaahtomuovinpalasia...
Letkut voisi tosiaan olla syytä putsata. Miten se helpoiten tapahtuu?
Tehot ovat ok, eli kyllä se sinänsä hyvin toimii, mutta ääni on mielestäni liian voimakas. En tosin tiedä, millainen käyntiäänen pitäisi olla. Jonkinlaista ropinaa sieltä kuuluu. Taidan tilata ainakin uuden akselin.
Ääni on ollut alusta saakka sama, eli uusien puhtaiden massojen vaihto ei vaikuttanut ääneen mitenkään. Suodatin siis tuli meille altaan mukana käytettynä, sisällään vaahtomuovinpalasia...
Letkut voisi tosiaan olla syytä putsata. Miten se helpoiten tapahtuu?
Tehot ovat ok, eli kyllä se sinänsä hyvin toimii, mutta ääni on mielestäni liian voimakas. En tosin tiedä, millainen käyntiäänen pitäisi olla. Jonkinlaista ropinaa sieltä kuuluu. Taidan tilata ainakin uuden akselin.
Putsasin eilen kyseisen suodattimen ja lähtikin hyvin käyntiin. Kuitenkin kun oli vähän aikaa käynnissä, veden tulo lakkasi melkeimpä kokonaan. Ongelma ratkesi ihan vain töpselin irroittamisella ja takaisin laittamisella. Aamulla ei taas vettä tullut kuin pieni liru! Johdon irroittaminen auttoi taas, mutta kuinka kauan... Missä vika? Sellaista ääntä ei kuulu että siellä olisi ilmaa vaikka kuinka kääntelisi, tosin se itse käyntiääni (tasainen humina) on vähän kovempi kuin ennen.
kiekkola+pohjan asukit
Todennäköisesti suodatin on purettava ja katsottava mikä sitä vaivaa. Syitähän voi olla monenlaisia:
- Roottori paskoontunut (mutta olet ilmeisesti putsannut). Voipi se akseli olla poikkikin tai se kumiholkki pudonnut/kulunut.
- Suodatinmateriaali on mennyt vettäläpäisemättömään kuntoon. Hienosuodatusvanua ei kannata käyttää ja suodatinmattokiekotkin pitäisi vaihtaa muutaman kuukauden välein.
- Imupuolen liitos siinä akvaarion ulkoreunalla ottaa ilmaa.
- Käynnistys pitäisi suorittaa vasta kun suodatin on täyttynyt vedestä.
- Roottori paskoontunut (mutta olet ilmeisesti putsannut). Voipi se akseli olla poikkikin tai se kumiholkki pudonnut/kulunut.
- Suodatinmateriaali on mennyt vettäläpäisemättömään kuntoon. Hienosuodatusvanua ei kannata käyttää ja suodatinmattokiekotkin pitäisi vaihtaa muutaman kuukauden välein.
- Imupuolen liitos siinä akvaarion ulkoreunalla ottaa ilmaa.
- Käynnistys pitäisi suorittaa vasta kun suodatin on täyttynyt vedestä.
Ostin uuden akselin ja kumitulpat, vanha akseli olikin hieman kulunut. Ilmaa suodattimeen taisi päästä kannen välistä, yksi sellainen kannenkiinnitysosa puuttui. Ostin uudet kiinnittimet ja ilman hörppiminen loppui siihen. Lopulta aika simppelit korjaukset ja nyt pelittää hyvin. Jotenkin vaan arkailin alkaa kunnolla avaamaan laitetta.
Oikein nolottaa miten voi olla näin tyhmä... Olin jo melkein ostamassa uutta suodatinta kun mies kysyi että olenko tarkastanut ettei imuputki ole tukossa. Imusiivilässä on sellainen suodatinmassan palanen enkä edes muista koska sen olen putsannut! Heitin sillä vesilintua ja nyt suodatin toimii kuin uusiheisku kirjoitti:Putsasin eilen kyseisen suodattimen ja lähtikin hyvin käyntiin. Kuitenkin kun oli vähän aikaa käynnissä, veden tulo lakkasi melkeimpä kokonaan. Ongelma ratkesi ihan vain töpselin irroittamisella ja takaisin laittamisella. Aamulla ei taas vettä tullut kuin pieni liru! Johdon irroittaminen auttoi taas, mutta kuinka kauan... Missä vika? Sellaista ääntä ei kuulu että siellä olisi ilmaa vaikka kuinka kääntelisi, tosin se itse käyntiääni (tasainen humina) on vähän kovempi kuin ennen.

kiekkola+pohjan asukit