Sopiva suodatin 180-l
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Sopiva suodatin 180-l
Eli olen jo hankkinut ulkosuodattimen(Eheim classic 2213) , mutta ajattelin hankkia vielä sisäsuodattimen.
Aloin pohtia Eheimin PowerLine 2048, jonka tiedoissa sanotaan, että se sopii 100-200-litraiseen. Onhan tuo kuitenkin 20-litraa isompi tuo maksimikoko, mutta mitä mieltä olette?
Aloin pohtia Eheimin PowerLine 2048, jonka tiedoissa sanotaan, että se sopii 100-200-litraiseen. Onhan tuo kuitenkin 20-litraa isompi tuo maksimikoko, mutta mitä mieltä olette?
Ad astra
-
- Junior Member
Re: Sopiva suodatin 180-l
Taisi olla sarjassa tyhmät kysymykset.
Noh.. Minä taidan sen tilailla ja sitten ihmetellä kaikkea.

Noh.. Minä taidan sen tilailla ja sitten ihmetellä kaikkea.
Ad astra
Vähän on mun mielestä liian tehokas peli ton kokoseen.
Laittaisin mielummin vaikka JBL:n CrystalProfi i100. Puhuri ei ole täysilläkään liian paljon tuon kokoiseen ja lisäksi sen pumppausteho on säädettävä.
Laittaisin mielummin vaikka JBL:n CrystalProfi i100. Puhuri ei ole täysilläkään liian paljon tuon kokoiseen ja lisäksi sen pumppausteho on säädettävä.
-
- Junior Member
Zooplussassa sanotaan, että tuo sopii korkeintaan 160-litraiselle?
Kuinka paljon nuo suodatinten allaskoon suositukset heittää? Vai onko ne absoluuttisia totuuksia?
Kuinka paljon nuo suodatinten allaskoon suositukset heittää? Vai onko ne absoluuttisia totuuksia?

Ad astra
Noita allaskoko-suosituksia ei kannata oikeestaan tuijottaa ollenkaan. Tai jos kattoo niin sen verran et ottaa sen isomman sitten. Ja tuo 2213 on kyllä melkonen nuhapumppu, silläkin taitaa olla suosituksena joku 200 l, mutta itse en sitä yli 100 l altaaseen laittaisi. Itselläni on 150l altaass 2215 ja se toimii biologisena suodattimena ja liikuttaa pikku lirullaan vähän pintavettä toisessa päässä allasta, minkäälaista mekaanista suodatustehoa sillä ei juuri ole, jos ei lasketa sukaravun poikasia.
-
- Junior Member
Elena_ kirjoitti: Ja tuo 2213 on kyllä melkonen nuhapumppu, silläkin taitaa olla suosituksena joku 200 l, mutta itse en sitä yli 100 l altaaseen laittaisi. Itselläni on 150l altaass 2215 ja se toimii biologisena suodattimena ja liikuttaa pikku lirullaan vähän pintavettä toisessa päässä allasta, minkäälaista mekaanista suodatustehoa sillä ei juuri ole, jos ei lasketa sukaravun poikasia.
Voi.. pylly.

Mitäköhän minun sitten kannattaisi sen tilalle ottaa? Vai onko tuosta mitään riemua?
Teemu Salonen: Tuota nyt aikani katseltuani olen tainnut siitä innostua...
Toisaalta, jos ulkosuodatin on ihan liru ja sisäsuodatin puhuroi, niin tasapainottavatko ne toisiaan?
Ad astra
Noi eheimit on tänäpäivänä vähän mitä on. Mulla oli kultasella -80 luvulla rakennettu 2215 400l:n kirjoahvenaltaassa yksinään ja riitti mainiosti:)
Noi ilmoitetut suositukset altaan koosta on aina vähän epämääräisiä. Se todellinen tarve riippuu hirveästi siitä, millaisella kuormituksella akvaario on. Ts. kuinka paljon ja millaisia kasveja ja kaloja. Miten ruokitaan ja kuinka usein. Millainen pohjamateriaali, millaiset muut hoitorutiinit.
Periaatteessa tuo sun teoria pitää paikkansa, mutta käytännössä luultavasti ei. En tunne akvaariotasi joten en voi varmaksi suositella mitään peliä. Toi eheim tekee kovan ja pistemäisen virtauksen ja usein aiheuttaa sen, että akvaarion kasvit on vaakatasossa ja virtauksesta pitämättömät kalat hankkiutuu johonkin nurkkaan piiloon. JBL:n pelissä on se hyvä puoli, että sitä virtausta pystyy säätämään suodatinta muutenkin modaamaan aika pitkälle jo paketissa mukana tulevilla tarvikkeilla. Eheimillähän joudut ostamaan kaikki modauspalat erikseen.
Kaikki ei ole aina niin yksiselitteistä:)
Noi ilmoitetut suositukset altaan koosta on aina vähän epämääräisiä. Se todellinen tarve riippuu hirveästi siitä, millaisella kuormituksella akvaario on. Ts. kuinka paljon ja millaisia kasveja ja kaloja. Miten ruokitaan ja kuinka usein. Millainen pohjamateriaali, millaiset muut hoitorutiinit.
Periaatteessa tuo sun teoria pitää paikkansa, mutta käytännössä luultavasti ei. En tunne akvaariotasi joten en voi varmaksi suositella mitään peliä. Toi eheim tekee kovan ja pistemäisen virtauksen ja usein aiheuttaa sen, että akvaarion kasvit on vaakatasossa ja virtauksesta pitämättömät kalat hankkiutuu johonkin nurkkaan piiloon. JBL:n pelissä on se hyvä puoli, että sitä virtausta pystyy säätämään suodatinta muutenkin modaamaan aika pitkälle jo paketissa mukana tulevilla tarvikkeilla. Eheimillähän joudut ostamaan kaikki modauspalat erikseen.
Kaikki ei ole aina niin yksiselitteistä:)
-
- Junior Member
Suodattimet taitaa olla sellaisia asioita, jotka täytyy vaan itse kokeilemalla oppia. Noh, ei voi mitään. Mutta tuon JBL:n nyt taidan ainakin ostaa.
Eheim classic 2213 pitäisi tulla ensiviikolla postissa.. Harmi, kun ehdin sen jo tilata, mutta ajattelin silti kokeilla sitä.
Minulla ei varmaan ainakaan aluksi tule olemaan hirveästi kasveja. Pohjamateriaaliksi olen miettinyt hiekkaa. Joskin duplakin kiinnostaisi kovasti, mutta se on hieman kalliimpaan hiekkaan verrattuna, enkä ole nähnyt millaista se on akvaariossa.
Eheim classic 2213 pitäisi tulla ensiviikolla postissa.. Harmi, kun ehdin sen jo tilata, mutta ajattelin silti kokeilla sitä.
Minulla ei varmaan ainakaan aluksi tule olemaan hirveästi kasveja. Pohjamateriaaliksi olen miettinyt hiekkaa. Joskin duplakin kiinnostaisi kovasti, mutta se on hieman kalliimpaan hiekkaan verrattuna, enkä ole nähnyt millaista se on akvaariossa.
Ad astra
Usein täällä näkee mollattavan Classic 2213, ja ihan turhaan. Se on aivan riittävä biologinen suodatin alle 200l akvaarioon, kuhan sillä on kaverina tehokas sisäsuodatin! Itsellä on runsaskalastoisessa 190 litraisessa 2213 + JBL i80 + pienempi sisäsuodatin ja homma toiminut täysin ilman mitään ongelmia jo pitkään.
Tuon JBL i100/200 kun tuonne vielä hankit, niin suodatus on kunnossa. 2213 kannattaa laittaa normi vaahtomuovi suodatusmateriaalien lisäksi sintrattua lasia tehostamaan biologista toimintaa. Pussillinen Symbionttia riittää. http://www.akvaarioon.fi/Easy-Life-Symbiont-300g
Tuon JBL i100/200 kun tuonne vielä hankit, niin suodatus on kunnossa. 2213 kannattaa laittaa normi vaahtomuovi suodatusmateriaalien lisäksi sintrattua lasia tehostamaan biologista toimintaa. Pussillinen Symbionttia riittää. http://www.akvaarioon.fi/Easy-Life-Symbiont-300g
190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
Juu kyllähän 2213 biologisena suodattimena toimii varmasti no problem, mutta sen varaan ei kannata laskea mekaanista suodatusta tai veden kierrättämistä, mitä varten Mustasiipinen nähtävästi onkin sen sisäsuodattimen hommaamassa.
-
- Junior Member
Tuon altaan entinen omistaja kehoitti hankkimaan molemmat. Joskin sanoi, että sisäsuodattimen keräämään roskia. Mutta mitä mekaaninen suodatus tarkoittaa? Juuri sitä että roskat kerääntyvät pois?
Ad astra
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Ei kannata yöunia menettää, minulla on 2213 140L akvassa ja sen kaverina isoin Aquaball (tuli altaan mukana) ja hyvin on vesi kirkasta sekä arvot kohdillaan. Omasta mielestäni pelittää veden kierrätyksessäkin ihan ok. Ja ennen kaikkea, se kestää ajoa tosi pitkään, eli huoltoa ei tarvitse miettiä alvariinsa.Mustasiipinen kirjoitti: Harmi, kun ehdin sen jo tilata, mutta ajattelin silti kokeilla sitä.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
My love: Chiclidae