Ostin tuossa kaveriltani jännän muotoisen akvaarion jossa on kaksi tornia joiden välissä menee silta/putki. Akvaarion koko on n. 40-45l. Kummassakin tornissa on omat valaisinkannet, joissa on pienikantaiset(onkos se nyt E14?) hehkulampun paikat.
Eli kysymys kuuluu että millaiset lamput tohon kannattaisi pistää? Vai riittääkö nykyiset OSRAM duluxstar mini twist 11w tohon? Löytyykö edes sellaisia pienikantaisia akvaariolamppuja?
Tällä hetkellä akvaariossa ainoa elävä on jaavansammal. Mahdollisesti jotain rapuja kotiloita hommaan mutta alottelen kasveilla ensin. Viimeksi mulla oli allas joskus 5-6 vuotiaana ja takaisin pitäisi päästä:)
Kiitos vastauksista!
Valaistus apua oudon muotoiseen akvaarioon
Valvoja: Moderaattorit
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Re: Valaistus apua oudon muotoiseen akvaarioon
Aika hurjan kuuloinen systeemi. Kuvat vois olla kivoja tuosta. Mutta eiköhän tuolla tilavuudella nuo 11W duluxit ihan riittäviä ole etenkin sammalille ja vaikka melalehdille (Anubias sp.). Nykyisin noita energiansäästöpienoisloisteputkilamppuja on saatavilla jo ihan kohtuu värilämpötiloillakin, eli jos et sävystä pidä, niin voi laittaa kylmempää tai lämpimämpää sävyä tilalle.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Omasta viritelmästä en ole ottanut vielä kuvaa. Kattoo sitten jos ja kun saan ton toimimaan:)
Anubiasta olen aatellut tonne pistäväni, jaavansanniainen on tulossa myös. Olisiko mitään muuta hyviä kasveja mitä tonne kehtais laittaa? Jokin korkeahko kasvi koska korkeutta tolla hkötyksellä on n. 45cm.
Mutta tässä taitaa olla ihan samanlainen akvaario kun mulla:

Anubiasta olen aatellut tonne pistäväni, jaavansanniainen on tulossa myös. Olisiko mitään muuta hyviä kasveja mitä tonne kehtais laittaa? Jokin korkeahko kasvi koska korkeutta tolla hkötyksellä on n. 45cm.

-
Hedelmiina
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Wow!nipletius kirjoitti:Omasta viritelmästä en ole ottanut vielä kuvaa. Kattoo sitten jos ja kun saan ton toimimaan:)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Villinä veikkauksena sanoisin että 45cm.Hedelmiina kirjoitti:Minkä korkuiset on nuo torniosat ?nipletius kirjoitti:...Jokin korkeahko kasvi koska korkeutta tolla hkötyksellä on n. 45cm.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
Keskiosaan mahtuu helposti kädellä ja sienellä putsaamaan, läpimitta on 12x12cm. Tornit ovat n. 45x20x20cm. Aqualung "arvas" korkeuden aikalailla sentilleen oikein:D Voisin yrittää ottaa joku päivä kuvaa tosta ja pistää tänne näytille.
-
Hedelmiina
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Aqualung kirjoitti:Villinä veikkauksena sanoisin että 45cm.Hedelmiina kirjoitti:Minkä korkuiset on nuo torniosat ?nipletius kirjoitti:...Jokin korkeahko kasvi koska korkeutta tolla hkötyksellä on n. 45cm.
Hahaah ei näköjään tää puhelimen kautta lukeminen näin sunnuntaisin luonnistu![]()
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.