Delfiinikirjoahven (Krobia itanyi), kokemuksia?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Re: Delfiinikirjoahven (Krobia itanyi), kokemuksia?
Tuli käytyä kaupoilla, ihan samankaltaisia olivat kuin Kilun kalat. Jätin sitten ostamati, kun en sitten tiedä, kuinka suuria niistä tulee ja mihin sitä uskoisi
. Ja kun kaupassa sattui olemaan harvinaisuutta eli sukkula-ahventa, ni siihen päädyin. Niitä olin jo kauan pähkäillyt, aiemmin ei vain altaissa ollut tilaa. Krobia Xingu ois ollut kanssa kiinnostava, mut eipä niistä tiedä, koska niitä saisi.

SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Millaisias sukkuloita? Nehän voi olla melko kiukkuista sakkia, ainakin samaa lajia kohtaan.bj kirjoitti:Ja kun kaupassa sattui olemaan harvinaisuutta eli sukkula-ahventa, ni siihen päädyin. Niitä olin jo kauan pähkäillyt, aiemmin ei vain altaissa ollut tilaa. Krobia Xingu ois ollut kanssa kiinnostava, mut eipä niistä tiedä, koska niitä saisi.
Treella olis Akvaariokalassa Xinguja, lisäksi niitä saattaa löytää täältä AW:sta, laita vaikka osto-ilmo, jos tykkäät?

-
- Advanced Member
Crenicichla regani . Aika petoja vissiin, ne on ihan pedon näköisiäkin
. Eivät kuitenkaan jahtaa noita kardinaalikaloja, jotka ovat muista kaloista pienimmät, mut sukaravut... nam. Se ei haittaa, kun noista kirsikoista ei tahdo oikein millään päästä eroonkaan, jos nyt vähän vähenisivät.
Xingu on vielä harkinnassa... tuo osto-ilmoitus vois olla hyvä idea. Laskeskelen vielä altaideni asukasmääriä, kun nuo sukkulat jo ostin.
... ja mä ryhdyin tuumasta toimeen eli ostoilmoituksen laitoin. Nää sopis mainiosti mun 240 litraiseen, josta myös puuttuu se pääkala eli ahvenpari, kun töyhtökääpiöukosta tuli vainaa taannoin. Mitenkähän noilla Xinguilla mahtaa nuo sukupuolet erottua?

Xingu on vielä harkinnassa... tuo osto-ilmoitus vois olla hyvä idea. Laskeskelen vielä altaideni asukasmääriä, kun nuo sukkulat jo ostin.
... ja mä ryhdyin tuumasta toimeen eli ostoilmoituksen laitoin. Nää sopis mainiosti mun 240 litraiseen, josta myös puuttuu se pääkala eli ahvenpari, kun töyhtökääpiöukosta tuli vainaa taannoin. Mitenkähän noilla Xinguilla mahtaa nuo sukupuolet erottua?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Elite Member
Koiraalle kasvaa otsaan melkonen kyömy, väriltään kirkkaampi(värikkäämpi) kun naaras ja pikkasen isommat evät(selkä). Lisäksi naaras jää pikkasen pienemmäksi kun koiras.
Meille tuli Ruåtsista kanssa pari semmoisia(Rio Tapajos), ihan vilkkaita ja uteliaita sukkuloita, oikein reippaita.
Jäävät onneksi pieneksi.bj kirjoitti:Crenicichla regani . Aika petoja vissiin, ne on ihan pedon näköisiäkin..
Meille tuli Ruåtsista kanssa pari semmoisia(Rio Tapajos), ihan vilkkaita ja uteliaita sukkuloita, oikein reippaita.
-
- Advanced Member
On varmaan aika jännän näköinen sitten se koiras. Kymmenkuntasenttisiä näiden pitäisi max olla eli ovat oikein sopivia tuohon metriseen. Saatan myöhemmin hankkia jotain toistakin lajiketta, mut aikosin opetella näillä ensin, et saanko pidettyä ne kunnossa, lienevät kohtuutarkkoja vesioloista kuitenkn. Mut onneksi nyt vaihtuu, ja täällä mun asuinpaikassa ilmeisesti on jo vaihtunut tuo kraanavesi tekopohjaveteen, arvot on ihan toiset kuin ennen. Nyt uskaltaa paremmin hankkia vähän vaateliaimpiakin lajeja.
Jospa saat ne kutemaan tunnetuilla kalan kasvatuslahjoillasi
. Mä voisin joskus sitten olla jälkikasvun ostaja, jos vaan sitten taasen altaisiini sopii.
Jospa saat ne kutemaan tunnetuilla kalan kasvatuslahjoillasi

-
- Elite Member
Koiras on sellanen rusehtavanharmaa(?) pötkylä, naaraalla on kauniit laikut selkäevässä, olihan niistä kuvaakin jossain..bj kirjoitti:On varmaan aika jännän näköinen sitten se koiras. Kymmenkuntasenttisiä näiden pitäisi max olla eli ovat oikein sopivia tuohon metriseen. Saatan myöhemmin hankkia jotain toistakin lajiketta, mut aikosin opetella näillä ensin, et saanko pidettyä ne kunnossa, lienevät kohtuutarkkoja vesioloista kuitenkn..
Tuossa on kuva, mutta melkoisen haalea, kun salama on säikäyttänyt värit pois.

Metrinen allas voi jäädä pieneksi, jos meinasit hankkia sinne toista lajia sukkula-affenia, en suosittele. Meillä on nämä nyt 600-litraisessa, sopivat olemaan kahdestaan. Tonnisessa, kolmemetrisessä oli toisia pieniä Crenicichloja(C. compressiceps) neljä, niistä muodostui pari, ne tappoivat ylimääräiset lajikumppaninsa, toista lajia sinne ei samaanaikaan uskaltanut edes miettiä.

Mutta juu, toivottavasti kutevat jossakinvaiheessa.
-
- Advanced Member
Siis mun piti sitä kysymänkin, että oliko tuo Rio Tapajos(?) silti kanssa sama kala eli tuo C. regani? Näyttäväthän ne noissa kuvissa samoilta, joo tummempia vaan luonnossa ovat. Harmaita ovat, mut vaikeaa sanoa että minkä harmaita, olisko semmoisia lilan rusehtavan harmaita
. Mä ajattelin ensin sen olleen jotain toista lajia. Mut, samaan altaasen en aikonut enempää laittaa, tuskin tulisivat toimeen. Jos on tilaa, ni toiseen altaaseen voisin laittaa jotain toista lajia, katotaan ny, löytyykö niitä Krobioitakin. Mäkin koitan varmasti kuvata noita, kun mulla on aikaa siihen. Täytyyhän nuo ny saada ikuistettua.
Aika häijyläisiä nää taitaa ollakin, koiras nappasi mun silmin nähden kardinaalikalalta pyrstön... tuli mieleen, et oliko kumminkin virhe laittaa niitä samaan, mut ei sukkulat niitä jahtaa mitenkään muutoin, oli vissiin vain onneton sattumus se, että kardinaali tuli liian lähelle. Tuo koiras ei taida sietää sitä, että joku pyrkii ihokkaaksi ja selvästi se pitää silmällä ohimeneviä. Aika huisia otuksia ja miten ne onkaan sulavaliikkeisiä uimareita. Ei näkynyt kardinaaleissa kuitenkaan muita vammaisia. Saapi nähdä, selviääkö tuo yksi nyt ilman pyrstöä, pääsee se eteenpäin kuitenkin. Kasvaakohan tuo pyrstö takaisin, eikö joillekin voi kasvaa?
Tää pariskunta on mun ilokseni kovasti kiinnostuneita nyt jo juurakon alustasta. jännää muuten se, että nyt kun vesi on parempaa täällä, nähdä, että muuttuuko kaloilla yleisesti tuo kutuhalukkuus mihinkään suuntaan. Tähän asti kun mun kalat ei sitä liiemmin ole osoittaneet, tosin ne on aika runsaasti asutuissa altaissa.

Aika häijyläisiä nää taitaa ollakin, koiras nappasi mun silmin nähden kardinaalikalalta pyrstön... tuli mieleen, et oliko kumminkin virhe laittaa niitä samaan, mut ei sukkulat niitä jahtaa mitenkään muutoin, oli vissiin vain onneton sattumus se, että kardinaali tuli liian lähelle. Tuo koiras ei taida sietää sitä, että joku pyrkii ihokkaaksi ja selvästi se pitää silmällä ohimeneviä. Aika huisia otuksia ja miten ne onkaan sulavaliikkeisiä uimareita. Ei näkynyt kardinaaleissa kuitenkaan muita vammaisia. Saapi nähdä, selviääkö tuo yksi nyt ilman pyrstöä, pääsee se eteenpäin kuitenkin. Kasvaakohan tuo pyrstö takaisin, eikö joillekin voi kasvaa?
Tää pariskunta on mun ilokseni kovasti kiinnostuneita nyt jo juurakon alustasta. jännää muuten se, että nyt kun vesi on parempaa täällä, nähdä, että muuttuuko kaloilla yleisesti tuo kutuhalukkuus mihinkään suuntaan. Tähän asti kun mun kalat ei sitä liiemmin ole osoittaneet, tosin ne on aika runsaasti asutuissa altaissa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Mies
Vaikka keskustelu onkin vähän livahtanut sivuun otsikossa mainitusta lajista eivätkä nämä minunkaan kalat sitten otsikon mukaisia olleet, niin laittelenpa silti hieman päivityskuvia. Eli ostin nämä kesäkuussa 2010 itanyina, mutta ovatkin sitten aequidens tetrameruksia. Suurimmalla alkaa olla mittaa kymmenisen senttiä. Olivat tullessaan 3 senttisiä sinttejä.

720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Junior Member
Pitäisi olla Krobia itanyi.Kotiutuivat eilen,eivät varmaan vielä oikein väreissään.Turusta ostettu Uudesta akvaariosta.
Kuonossa ei raitoja kuten sp.xingulla ja yksi sivuraita pitkin poskea,kuten itanyilla pitäisi olla.Krobioita joka tapauksessa?Krobia guianensisiksellä menisi poskessa raita alaspäin.Se se ei ole.Pitäisi olla haaremi 1k+2n.

Kuonossa ei raitoja kuten sp.xingulla ja yksi sivuraita pitkin poskea,kuten itanyilla pitäisi olla.Krobioita joka tapauksessa?Krobia guianensisiksellä menisi poskessa raita alaspäin.Se se ei ole.Pitäisi olla haaremi 1k+2n.

80l,110 l ja 430 l,
-
- Starting Member
Meillä on nyt ollut pitkän tauon jälkeen tutulta ostettu akvaario reilun viikon. Allas muutti meille asukkeineen, joista mielenkiintoisimmat lienevät delfiinikirjoahvenpariskunta (tai sellaisia niiden ainakin sanottiin olevan). Ikää pariskunnalla on reilu vuosi ja mittaa ukolla n. 15 cm frouvalla n. 10 cm. Varsin kilttejä ja rauhallisia ovat kuulemma olleet koko ikänsä ja akvaarion muut asukit ovat saaneet olla rauhassa. Muutaman kerran ovat kutua kuulemma yrittäneet.
Nyt ovat värit tasaisesti kirkastuneet ja käytöskin muuttunut vähän ärhäkämmäksi, varsinkin partikset saavat kyytiä. Tänä aamuna vastassa olikin merkillistä käytöstä: pariskunta tarraa toisiaan suusta ja "pussailee", ei paljon huomaakaan muita kaloja. Välillä pyöritään ja jahdataan rajunkin näköisesti, mutta naaras ei silti tunnu olevan alakynnessä. Tähänastinen kirjoahvenkokemukseni rajoittuu palettikaloihin, joten osaisiko joku kertoa lisää delffien kutukäytöksestä? Voinko jotenkin tarjota otollista kutumaastoa? Mitä jos jotain munia ilmaantuu, jätänkö ne vain kohtalon huomaan? Näistä delffeistä ei juuri tietoa löydy.
Nyt ovat värit tasaisesti kirkastuneet ja käytöskin muuttunut vähän ärhäkämmäksi, varsinkin partikset saavat kyytiä. Tänä aamuna vastassa olikin merkillistä käytöstä: pariskunta tarraa toisiaan suusta ja "pussailee", ei paljon huomaakaan muita kaloja. Välillä pyöritään ja jahdataan rajunkin näköisesti, mutta naaras ei silti tunnu olevan alakynnessä. Tähänastinen kirjoahvenkokemukseni rajoittuu palettikaloihin, joten osaisiko joku kertoa lisää delffien kutukäytöksestä? Voinko jotenkin tarjota otollista kutumaastoa? Mitä jos jotain munia ilmaantuu, jätänkö ne vain kohtalon huomaan? Näistä delffeistä ei juuri tietoa löydy.
Allas 240 l.
Minulla kuti delfiinit juuri ensimmäistä kertaa, muutaman tunnin hurjan huulestatarramiskiepunnan jälkeen kanniskelivat tammenlehtiä noin vuorokauden, jonka jälkeen kutivat siihen lehdelle. Tämä lehtien kanniskelu näytti olevan kovin tärkeä rituaali näille, vuoronperään yksi nosti ja toinen katsoi tarkkana vieressä. Näiden pitäisi vahtia kutua ja kai myös poikasia jossain määrin. Tämä ensimmäinen kutu epäonnistui kun pariskunta hermostui siitä, että sisäsuodatin pörähti käyntiin lähellä sitä paikkaa, jossa pari vahti lehteään. Siitä seurasi perheriita, jonka seurauksena naaras vaihtoi maisemaa akvaarion toiseen päähän ja uroksen kudunvahtimisinto laantui yksinhuoltajuuden myötä. Akvaariossa kyllä pörhistellään kovasti ja välillä tutkitaan tammenlehtiä vieläkin, joten jatkoa varmaan seuraa.
Jos haluaisi saada poikaset säilymään hengissä, niitä pitäisi varmaan ruokkia artemialla ja ehkä ne pitäisi myös varastaa vanhemmilta jossain vaiheessa sen jälkeen kun ovat kuoriutuneet, jos poikaset maistuvat altaan muille kaloille. Kutua ei varmaan kannata viedä vanhemmilta, koska ne hoitavat kutua aktiivisesti leyhyttelemällä evillään sen päällä (vesi vaihtuu).
Jos haluaisi saada poikaset säilymään hengissä, niitä pitäisi varmaan ruokkia artemialla ja ehkä ne pitäisi myös varastaa vanhemmilta jossain vaiheessa sen jälkeen kun ovat kuoriutuneet, jos poikaset maistuvat altaan muille kaloille. Kutua ei varmaan kannata viedä vanhemmilta, koska ne hoitavat kutua aktiivisesti leyhyttelemällä evillään sen päällä (vesi vaihtuu).
-
- Elite Member
Teillä on varmastikkin noita tuttuja Krobia xinguensiksiä, parhaiten jälkikasvun saa säilytettyä siten, että rakentaa pariskunnalle lajialtaan, elikkä kudettaa niitä erillisessä altaassa(vaikkapa 200-litraa) ja antaa vanhempien hoitaa poikasensa. Kun poikaset ovat tarpeeksi isoja pärjätäkseen itsekseen, pariskunnan voi haavia takaisin pääaltaaseen.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: -
Miksi tuo Kilun kuvat tuo mieleen Dimeruksen. Itelläni samannäköisiä ja ne pitäis olla dimeruksia. Tosin mun dimeruksilla ei minkäänlaista punoitusta ole, tai en ainakaan ole huomannut.
En usko että nämä on ainakaan xinguja. Niillä pitäisi olla punaista/oranssia vartalossa ja niitä otsaraitoja. Kai nämä sentään ovat ylipäätään jotain delfiinejä? Nämä ovat ehkä samasta erästä kuin nuo joista Lauris laittoi aikaisemmin kuvia (ostettu Uudesta Akvaariosta viime vuoden elokuussa).

-
- Senior Member
Nuo tiinasan ahvenet voisivat olla cichlasoma dimeruksia.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Senior Member
Kyllä ne kuitenkin tetrameruksia on. Dimerukset ihan erinäköisiä, niitä on joskus ollut itsellänikin.Keitsu kirjoitti:Miksi tuo Kilun kuvat tuo mieleen Dimeruksen. Itelläni samannäköisiä ja ne pitäis olla dimeruksia. Tosin mun dimeruksilla ei minkäänlaista punoitusta ole, tai en ainakaan ole huomannut.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!