Tässä jo muutaman vuoden akvaario harrastuksen parissa pyöriny kotiäiti esittäytyy. Veden kanssa läträäminen alkoi minulla jo 9-vuotiaana, kun sain ensimmäisen iki-oman akvaarioni. Kotonamme oli aina ollut akvaario, jos toinenkin ja oma oli todella hieno juttu, sain itse valita kalani ja pitää siitä huolta. Hienosti pidinki. Ensimmäise kalat olivat platyja ja piikkisilmiä. Akvaarioni oli noin 60 litraa ja enoni tekemä, joten mistään desing-akvaariosta ei nyt puhuta

Isoveljeni sattui sitten löytämään halvan akvaario paketin ja onnesta soikeana tämä tyttö istui veljensä kyytiin hakemaan 200-litrasta akvaariota, 11-vuotiaana. Platyt pääsivät siis avarammille vesille ja minä itse istuin monta iltaa ihan vaan ihaillen uutta -isoa- akvaariotani.
Opiskeluaikoina akvaario kulkeutui mukana muutosta toiseen, mutta ku ilman ei osaa olla

Nälkä kasvaa syödessä, joten kun ihastuin 1000 litran akvaario pakettiin, jonka satuin löytämään täältä foorumilta, tiesin että minun oli pakko saada se! Niinpä matka vei jälleen etelä-suomeen päin ja akvaario saapui olohuonettamme koristamaan. Kovasti kyllä käytiin keskustelua 3-vuotiaan poikani kanssa, että miksi sinne tulee kaloja, ku hän ei voi sitte vaan uida siellä

1000 litraa vettä siis koristaa olohuonettamme ja asukkaina onkin jälleen kirjoahven porukkaa. Olin unohtanut tuossa parin vuoden aikana, kuinka ihania ne voikaan olla. Kala populaatiosta pitää siis huolen 3kpl Oskareita. 2 kpl Heros notatuksia, 3 kpl valjaskirjoahvenia ja 5kpl okamonneja. Ajattelin kasailla tähän ketjuun kokemuksia, huolia, ihmetyksiä ja ilon aiheita koskien kyseisiä kirjoahvenia. Kommentoikaa vapaasti ja kertokaa myöskin omia kokemuksia kyseisistä kaloista, ajatusten vaihto on kivaa!