Olen ajatellut hommata Smaragdikirjoahvenen, onko kenellä kokemuksia repiikö kovin ahkerasti kasveja? Mulla on hakusessa alkuun keskenkasvuinen uros puolinen kala, nyt altaalla kokoa vain 250 litraa, mutta viimeistään kesälomalla aion päivittää akvaarion 500-600 litraiseksi, jo siksikin, että nyky altaalla jo ikää ja olen tavannut 10 vuoden välein akvaarion uusia, eli hyvissä ajoin ennen vuotoja.
Jos muuten jollain "ylimääräisenä" max noin 10 cm Smaragdi niin tarjoa yv:llä tai soita 0400 882199.
Noin muuten olen jo aika paljon lukenut em kalasta, mutta lisätiedot ei haittaa ja varsinkin jos oma kohtaisia hoitokokemuksia kalasta.
Smaragdikirjoahvenesta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Smaragdikirjoahvenesta
Sen verran kokemusta, että ei ainakaan aina ole niin säyseä kuin mainostetaan. Muut ahvenet ja plekot ottavat herkästi turpaansa. Ainakin itsellä kävi näin
Minulla oli kaksi smaragdia 400l altaassa ja myin lopulta kalat eteenpäin, koska tila ei riittänyt näille isoille ahvenille. Kasveja eivät varsinaisesti repineet, mutta hennommat lähtevät herkästi irti kun isot kalat muljaa altaassa...

684l kilppariallas
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Mulla oli 1 smaragdi 720 litraisessa; se tuli mulle aikuisena rescuena. Se oli älyttömän iso ja kiltti. Ei hätyytellyt muita ja oli niin kesy että otti ruokaa kädestä. Ei tuhonnut kasveja.
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Nostellaanpa tätäkin. Olisi kivaa kuulla lajista lisää kokemuksia. Millaiseen akvaarioon ja seuraan sopii? Onko yleisesti ottaen millainen pidettävä? Näkyvätkö sukupuolierot jo nuorista kaloista?