eheim prof 3 ei lähde kunnolla käyntiin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
solo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

eheim prof 3 ei lähde kunnolla käyntiin

Viesti Kirjoittaja solo »

Viisaat ihmiset; mikä avuksi. Luulen että suodattimessa on liikaa ilmaa jonka vuoksi se ei kunnolla toimi. Virtaus on todella heikkoa. Olen saanut ilmat letkuista pois, mutta itse suodattimesta en. Suodattimen kannen päällä on sellainen nappi jonka pitäisi hoitaa tämä ongelma, mutta vaikka kuinka sitä painaa, ei tapahdu mitään. Toki vesi liikkuu letkuissa mutta ei se suodatin silti jaksa vettä pyörittää. Oon yrittänyt imasta letkuista daaden alipaineella homman toimimaan, mutta ainoa mitä siitä sain, oli suullinen kalavettä. Yritin myös täyttää suodatinta itse vedellä, mutta sepäs purskahti ulos kun kantta laitoin.

Help me :-/
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: eheim prof 3 ei lähde kunnolla käyntiin

Viesti Kirjoittaja Koss »

Oletko puhdistanut suodattimen? Myös roottorin kammioineen? Roottori ja akseli ehjät? Letkut tukossa? Kannattaa tarkastaa ettei tukoksia ole moottorikannen imu ja poistopuolella. Se painettava nappi on primerin pumppu, eli sillä esitäytetään suodatin ennen käynnistystä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

solo kirjoitti:Viisaat ihmiset; mikä avuksi. Luulen että suodattimessa on liikaa ilmaa jonka vuoksi se ei kunnolla toimi. Virtaus on todella heikkoa. Olen saanut ilmat letkuista pois, mutta itse suodattimesta en. Suodattimen kannen päällä on sellainen nappi jonka pitäisi hoitaa tämä ongelma, mutta vaikka kuinka sitä painaa, ei tapahdu mitään. Toki vesi liikkuu letkuissa mutta ei se suodatin silti jaksa vettä pyörittää. Oon yrittänyt imasta letkuista daaden alipaineella homman toimimaan, mutta ainoa mitä siitä sain, oli suullinen kalavettä. Yritin myös täyttää suodatinta itse vedellä, mutta sepäs purskahti ulos kun kantta laitoin.

Help me :-/
Olethan pessyt massat, propelin harjalla sekä letkut rassaten. Jos letkuissa on levää/jätettä, voi potku lähteä suodattimesta. Silmällä katsominen ei auta, vaan rankka rassaus harjalla tai viritelmillä, jos ei ole harjaa.

Jos ei auta, ime suihkuputkesta (mistä vesi tulee ulos). Varo, ettet imaise suuhusi pahemmin vettä:). Pidä sitä niin matalalla kuin mahdollista, ämpäri alla.

Huolehdi, ettei vettä lainehdi lattialla. Painonapista sitten tietysti voi pumpana, jos se auttaa. Pitäisi alkaa mennä masiinaan vettä ja kohta kone pelittää.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
solo
Starting Member
Starting Member

Massat on uudet, samoin letkut. Ja kaikki on huuhdottu. Suihkuputkesta on imetty, ajattelin josko alipaine sais suodattimen täyttymään, mutta ei :( Jostain syystä mä oon nyt todella käsi :-(
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Mikä malli kyseessä? Virtaus säädetty täysille? Kannattaa katsoa viel se roottorin puoli, eli avata ja tarkastaa että roottori sekä akseli ovat ehjiä. Ostitko suodattimen uutena?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

solo kirjoitti:Massat on uudet, samoin letkut. Ja kaikki on huuhdottu. Suihkuputkesta on imetty, ajattelin josko alipaine sais suodattimen täyttymään, mutta ei :( Jostain syystä mä oon nyt todella käsi :-(
Kokeile moottoriosalla vaikka isossa ämpärissä, täynnä vettä, että pyörii... tai pyöriikö ilman massoja. Huomaa varovaisuus ja turvallisuus. Eli pyöriikö ensin moottori...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Ja sen jälkeen kun pyörität tota ämpäris, ei kannata ihmetellä kun kusee vettä lattialle/kaapistoon. Vesi menee nimittäin helposti kansikopan alle.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hyvä pointti, ehkä sitten joku myy systeemi. Itse olen pitänyt moottoriosaa vain kädessä ja virrat päälle...mutta en muille suosittele tuota. Samalla kuulen, toimiiko. Voisiko pistää tyhjään ämpäriin ja hiven aikaa virrat päällä, että kuulee, että toimii? Varmistettava, ettei hiekkaa ym. mene sinne...
solo
Starting Member
Starting Member

se on 2080 :) On tuo virtaus täysillä. Maalaisjärjellä katsottuna se on tuo vipu mikä on letkujen (2 imuletkua, 1 suihkuletku) alapuolella.
Ostin käytettynä hyvältä ystävältä, jolla toiminut moitteettomasti. En usko että se on moorroti-roottori-vika... Eikä mulla ole isoa vatia missä kantta sais uitettua...
Hmm... Jos joku guru liikkuu Länsi-Vantaan suunnalla ja haluaa tulla auttamaan tyhmää, keitän pullakahvit :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

solo kirjoitti:se on 2080 :) On tuo virtaus täysillä. Maalaisjärjellä katsottuna se on tuo vipu mikä on letkujen (2 imuletkua, 1 suihkuletku) alapuolella.
Ostin käytettynä hyvältä ystävältä, jolla toiminut moitteettomasti. En usko että se on moorroti-roottori-vika... Eikä mulla ole isoa vatia missä kantta sais uitettua...
Hmm... Jos joku guru liikkuu Länsi-Vantaan suunnalla ja haluaa tulla auttamaan tyhmää, keitän pullakahvit :D
Juu, ehkä upotus veteen oli huono ajatus, ettei moottoriin mene sisään vettä. Ja sähkölaitteiden kanssa pitää olla varovainen. Kokeilut omalla vastuulla:).

Ja onko letkut kytketty oikeisiin kohtiin ja oikein päin, jos vasta itse laitoit letkut?
solo
Starting Member
Starting Member

Tässä vaiheessa noloa myöntää, mutta oon läränny suunnilleen 15 vuotta akvaarioiden ja tekniikan kanssa... eli letkut on kyllä oikein päin...
Mutta en kertakaikkiaan käsitä mikä nyt mättää...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

solo kirjoitti:Tässä vaiheessa noloa myöntää, mutta oon läränny suunnilleen 15 vuotta akvaarioiden ja tekniikan kanssa... eli letkut on kyllä oikein päin...
Mutta en kertakaikkiaan käsitä mikä nyt mättää...
No, tekniikka vaihtuu ja laitteisto:).

Levy jäi päälle minulle ja pohdin vielä... kun ilmet letkun päästä, luultavasti masina ei täyty vedellä? Tuossa vaiheessahan on sama, moottorin pyöriminen, kun se voi tapahtua ilman pyörimistä.

Minulla on malli -73 siellä moottoriosassa oli merkillinen "hyrrä", joka on moottorin päällä ns. muovikupissa (tosi tieteellinen ilmaisu:)). Itselläni meni kauan hiffata, miten se toimii. Nostin pinsetillä ulos ja kaadoin moottorin nurinpäin, niin muovikuppi tuli ulos, putsasin osat ja takas. Se hyrrä on kypsä puhdistettava, en tiedä onko isossa mallissa - ehkä on.

Itselläni omu lähtee aluksi paremmin, kun moottori matalalla esim. lattialla. Myös letkuissa ei saa olla pahoja mutkia. Tehojen säätövipu minulla on aina täysillä, niin vesi virtaa hyvin. Ja tehokas pumppaus.

Kun imaisee vettä, näen kun akvan laidan yli vesipatsas imuputkessa lähtee, silloin alkaa tapahtua. Muuten, jos hilluu eikä nouse akvan laidan yli, vesi ei varmasti mene suodattimeen.....

Kokeilisin hommaa myös ilman suodatusmassoja, josko sitten toimii. Tosin virtaus on silloin huikea.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Kommentoin nyt ihan ummikkona asiaa, mutta onko sulla siellä suodattimessa hienosuodatuslevy? Ostin nimittäin eilen käytettynä juurikin tämän samaisen 2080:n ja minulle neuvottiin, että jos hienosuodatuslevy on sen ritilän päällä, niin ei lähde toimimaan. Eli se pitää olla ritilän alla.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
solo
Starting Member
Starting Member

Karkeasuodatuslevy on heti kannen alla. eli siinä ei pitäisi olla ongelmaa...
Yritin muuten sitäkin että mulla oli se kansi mahdollisimman matalalla. Toisin sanoen kaadoin koko suodattimen kallelleen, pitkin pituuttaan lattialle. Jep... ja sehän kannatti x) (nimimerkillä näin toimin minä: monimetallien vedensisäinen valaistus, lämmittimen lämmittäminen tiskipöydällä tai suihkuputken altaanulkoinen testaus parketilla) :D

Aina on kaikki tekniikka lähtenyt toimimaan, tavalla tai toisella jos ei ole rikkoontunut sitä ennen :D Joten eiköhän tämäkin tästä.

Mutta kuten sanottu, tervetuloa näyttämään miten toimia, neito hädässä :D
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Niin mä meinasin sitä valkoista hienosuodatuslevyä joka on siellä välissä ritilän kanssa ennen niitä koreja ;). Tai siis pitäis olla, jos on ko. levy yleensä käytössä? Mut tosiaan, enpä oo vielä kokeillut tota omaani että katotaan, miten mun käy... 8-) Toivottavasti sun ongelmasi kuitenkin ratkeaa.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
solo
Starting Member
Starting Member

Noniin. Tyhjensin, purin ja kasasin nyt uudestaan koko systeemin "mutu-tuntumalla". En tiedä mikä siellä oli aluksi vikana mutta nyt tuo toimii ihan normaalisti. Ach tätä tekniikan ihmeellistä maailmaa jota minäkin melkein ymmärrän :twisted:
emzei
Member
Member

Viesti Kirjoittaja emzei »

Laitanpa tähän ketjuun.
Ei lähde käyntiin kyseinen vehje, alko temppuilemaan muuton jälkeen ja sitten yhden sähkökatkon jälkeen teki topin. Putsattu on, moottori toimii, akseli ehjä, osat oikein, mutta ei niin ei! Täyttyy vedellä (vain toisen imuputken kautta tosin), mutta ei ala kierrättää vettä. Sekä (toinen) imuputki että ulostulon putki täynnä vettä ja mitään ei tapahdu. Miulta loppuu äly.
Uusioakvaristi, 240 l
Sand
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sand »

Jos ei muuten löydy, maahantuojalta (http://www.amazon.fi/amazonoy.htm) saa manuaalin. Siitä voi toisinaan olla iloa :roll: Oman Eheimini kanssa on tuskaisia hetkiä vietetty ja manuaalia tavattu oikein ja väärinpäin. Ei siksi, että laite olisi rikki, mutta kun tuo laitetekniikka ei ole niitä vahvimpia alueitani :roll:
Sand
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sand »

Jos ei muuten löydy, maahantuojalta (http://www.amazon.fi/amazonoy.htm) saa manuaalin. Siitä voi toisinaan olla iloa :roll: Oman Eheimini kanssa on tuskaisia hetkiä vietetty ja manuaalia tavattu oikein ja väärinpäin. Ei siksi, että laite olisi rikki, mutta kun tuo laitetekniikka ei ole niitä vahvimpia alueitani :roll:
emzei
Member
Member

No mukana tullut ohjekirja on kyl tullut luettua etu- ja takaperin, ei apuja. Taas kokeilin, nyt sain molemmat imuputket täyteen vettä, käynnistäessä aikansa yskii ilmaa ja vettä altaaseen ja kun rauhottuu niin ei enää vesi kulje minnekään. Ihan kun sais lisää ilmaa jostain, koska täyttämisen jälkeen sitä tule tosi paljon vielä pois. Ei kuitenkaan vuoda mistään. Mistä sitä ilmaa vois tulla???
Uusioakvaristi, 240 l
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

emzei kirjoitti:No mukana tullut ohjekirja on kyl tullut luettua etu- ja takaperin, ei apuja. Taas kokeilin, nyt sain molemmat imuputket täyteen vettä, käynnistäessä aikansa yskii ilmaa ja vettä altaaseen ja kun rauhottuu niin ei enää vesi kulje minnekään. Ihan kun sais lisää ilmaa jostain, koska täyttämisen jälkeen sitä tule tosi paljon vielä pois. Ei kuitenkaan vuoda mistään. Mistä sitä ilmaa vois tulla???

Arvaus: imupuolen letku ei ole painettuna kunnolla perille tai siinä on joku tukos..
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Paras laittaa kaikki tyhmät arvaukset:
Mulla kävi kerran kans niin, että yski vaan ilmaa eikä käynnistynyt. Tehtyäni miljoona toimenpidettä huomasin imuputkessa pystysuunnassa (piilossa nurkassa) hiusmurtuman. Siitä imaisi aina lisää ilmaa.
emzei
Member
Member

Ei tukoksia ja en mielestäni havainnut putkissa mitään vikaa, letkut olivat myös mielestäni hyvin paikallaan.

Tänään taas aikani leikin ja sit laitoin zooplussalle, josta koneen pari vuotta sitten ostin, sähköpostia, jossa kyselin viasta ja mahdollisesta takuusta. Ajattelin, että jos joskus vastaavat niin hyvä on. Noh, vastaus tuli alle tunnissa, järkkäävät vehkeelle noudon ylihuomiselle ja tutkiivat asian. Jos heidän mielestä vikaa ei löydy, laittaavat takasin. Jos on takuuseen menevää tulee uus suodatin. Tästä kaikesta ei pitäisi minulle kustannuksia tulla, näin ainakin käsitin. Melkosen ripeetä palvelua, olen positiivisesti yllättynyt! :)

Komerosta kaivoin pitkään kuivilla olleen proffa 2 2026 ensiavuksi, rasvasin tiivisteet, täyttö ja käyntiin. Näin sen pitäisi sujua... :roll:
Uusioakvaristi, 240 l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”