Mahtavaa, kun löytyy muitakin "dinosauruksia"!
Mulla pyörii sekä 180 litrainen että 470 litrainen pelkillä sisäsuodattimilla. Pienemmässä oli puolisen vuotta ulkosuodatin, mutta otin senkin nyt pois, kun hittojako sillä siellä tekee. Hyvin tuo näyttää pelittävän ilmankin, vesi on kirkasta, ei levää ollenkaan ja kalat voi hyvin. Sama juttu isommassa, joka on ollut käynnissä tosin vasta 3 kuukautta.
Tuon isomman kanssa vähän jännitin, mutta mitään ongelmia ei ole toistaiseksi ollut. Ei edes sitä surullisen kuuluisaa nitriittipiikkiä ole altaassa ollut ja edelleenkin allas on etulasiin ilmaantuvaa täplälevää lukuunottamatta täysin levätön. Joten näyttäisi siltä, että suodatus olisi sinnekin riittävä. Lisäksi tuossa isommassa altaassa on 50 kpl näitä kamalan vaativia, herkkiä ja muutenkin hankalia viirikirjokaloja, jotka kaikkien lähteiden mukaan tuntuvat kuolevan heti, kun niille sanoo "böö" - ja täysin ilman ongelmia. Paahtavat hulluna menemään viirit väristen ja kukkoilevat toisilleen saniaspusikoiden herruudesta. Tästäkin päättelisin, ettei altaan toiminta voi olla kamalan pahasti pielessä.
Itse myös kammoan nykyistä ajatusmaailmaa siitä, että jokaiseen altaaseen pitäisi laittaa kovimmat tykit, mitä markkinoilta löytyy, riippumatta siitä, mitä altaassa asustaa ja mikä altaan funktio on. Samoin se, että altaat pitäisi aina saada tungettua mahdollisimman täyteen mitä suurempia kaloja, tuntuu itsestäni oudolta ja vieraalta. Kun lähdin suunnittelemaan tuota 470 litraista, oli ensimmäinen ajatus, että vain pieniä kaloja ja ei ulkosuodatinta lainkaan. Kiitos Maisun kertomusten täällä AW:ssä uskoin, että myös isomman altaan pyörittäminen ilman jumalattomia myllyjä on mahdollista. Tuhannet kiitokset siis Maisu!
Kummassakaan altaassa ei ole massiivista ylikansoitusta, mikä edesauttaa vähäisemmällä suodatuksella toimimista. Lisäksi kasveja on paljon, vaikkakaan ei pohjaan kiinnittyneinä, vaan kannoissa ja kivissä sekä pinnalla (jaavansaniainen, anubiaat, pistia ja konnanputki). Rusolehteä löytyy pari puskaa isommasta altaasta pohjaan kiinnittyneenä. Molemmissa altaissa on suodattimissa vaahtomuovipatruunoiden lisäksi substrat pro'ta, mikä antaa bakteereille lisää kiinnittymispinta-alaa. Niitä suodattimia, jossa substrat pro on, ei pestä ja puunata jatkuvasti, vaan ne saavat pöristä siellä tasan niin pitkään, kun vesi tulee selvästi läpi. Patruunasuodattimia pesen 1-4 viikon välein, tarpeesta riippuen. Lisäksi olen sitä mieltä, että ne bakteerit, jotka pitävät allasta pystyssä, ovat paljolti kiinnittyneitä kasvien lisäksi kantoihin ja kiviin, joita kummassakin altaassa on todella paljon.
Itse olen erittäin tyytyväinen ratkaisuuni, joten minulle tämä on oikea toimintatapa. Jos minulla olisi allas täynnä puuplekoja, niin saattaisin kaivatakin niitä "tykkejä" sinne allaskaappiin, mutta meikäläisen pikkukaverit pärjäävät loistavasti tuolla menetelmällä, millä altaat nyt pyörivät. Saan nukkua yönikin rauhassa, kun ei tarvitse pelätä ulkosuodattimien aikaansaamaa vesivahinkoa (ja tästä kommentista joku tietysti vetää kasvikset nessuun...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
).
Niin juu, ja mitkä niitä altaita sitten pyörittää: 180 litraisessa on liki 10 vuotta elämäntehtäväänsä toteuttanut eheimin powerline 2048 yhdellä lisäkorilla ja omilla suodatinpatruunoillaan + suihkuputkella sekä JBL:n cristalprofi i100 täynnä substrat pro'ta. 470 litraisessa niin ikään JBL:n cristal profi i100 täynnä substrat pro'ta , 2 kpl eheimin biopower 240 omilla täytteillään eli yksi vaahtomuovipatruuna ja loput korit täynnä substrat prota sekä toisessa takanurkassa juwelin bioflow 3.0 (kyllä, hankin ihan vartavasten tämän kamalaksi parjatun suodattimen, koska sinne mahtuu paljon suodatinmateriaalia ja sinne koteloon saa lämmittimen kätevästi piiloon). Ne suodattimet, missä pystyy säätämään virtausta, on säädetty aika pienelle virtaukselle, että bakteerit pystyisivät tekemään työnsä, eivätkä lentäisi kovan virtauksen voimasta tiehensä.
Kummassakin altaassa on siis enemmän kuin yksi suodatin eli ei ihan "vanhaan malliin", mutta vähän sinnepäin kuitenkin. Tuota isompaa allasta olen pohtinut, että sieltä saatan ottaa toisen biopowerin jossain välissä pois, kunhan altaalla on hieman enemmän ikää ja kasvit ovat kunnolla juurtuneet ja kasvaneet tai sitten annan sen pöristä tuolla entiseen malliin. Katsotaan, miten tilanne kehittyy.
Ai niin, pienemmässä altaassa on takana soraa ja edessä hiekkaa ja isommassa pelkkää hiekkaa, jos tällä tiedolla on jollekulle jotakin merkitystä. Hiekka on Weberin puhallushiekkaa.