Jalusta asiaa...

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hilmaana
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Jalusta asiaa...

Viesti Kirjoittaja Hilmaana »

Siispä tuossa nyt odottaa 660litrainen allas sekä alumiini jalusta, joka juuri siihen on teetätetty. Tuleeko tuo allas nyt suoraan tuon jalustan päälle, vai levy jalustan ja altaan väliin? Kestääkö pohjalasi siis jos ei mitään levyä tule alle tueksi?
Jalustan alle laitetaan levy, ettei lattia kärsi ja paino jakautuu tasasemmin.

Samalla otan hiekkavinkkejä vastaan, että mistä hiekat kannattaa hakea? Rautakaupasta varmaan halvempaa? Raekokoa ajattelin n.1-2mm. ja siihen ehkä karkeampaa sekaan.

Tästä se taas lähtee tämä harrastus muutaman vuoden tauon jälkeen :D
Ensin 128l sitten 240l ja nyt 660l sekä kolme kissaa ja snautseri, niin ja lapset ja mies.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Jalusta asiaa...

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

^^ Niin, tuolla todellakin väitellään asiasta. Tulet tuskin viisaammaksi. Kysy valmistajalta tai maahantuojalta. Jos saat ohjeet kirjallisina, niin kotivakuutuksen kannalta hyvä.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Hilmaana
Starting Member
Starting Member

Elikkä

Viesti Kirjoittaja Hilmaana »

taidan laittaa levyn väliin, ei kai siitä voi haittaakaan olla...?
Ensin 128l sitten 240l ja nyt 660l sekä kolme kissaa ja snautseri, niin ja lapset ja mies.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Riippuu vähän siitä kenen valmistama akvaario on. Esim. vanhemman Akvastabil akvaarion ja jalustan väliin ei saanut laittaa mitään, vaan paksun profiilikehyksen tarkoitus oli tasata pienet epätasaisuudet.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ei se levy siellä mitään lisäarvoa anna. Rumentaa maisemaa vaan. Pohjalasihan jää tyhjän päälle jokatapauksessa, joten sama se on, onko kehykset levyn vai jalustan päällä.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

^Totta tuo. Ei se pelkkä levy mitään auta.
dogfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Itse ostin toissakesänä Kalax-akvaarion kokoa 160 x 60 x 60 cm alumiinijalustalla, jossa on säädettävät tassut. Valmistaja neuvoi laittamaan 20 mm styroxlevyn altaan ja jalustan väliin, ei muuta levyä, eikä routastyroxia vaan tavallista. Hyvin on kestänyt. Mutta tuo kysymyksesi on sellaista laatua, että jos sen esität tällä palstalla viidelle henkilölle, saat kuusi erilaista vastausta :) .
Missy80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Mä törkeesti tungen tähän samaan ketjuun. Mulle on tulossa iso allas, n. 200x60x70. Oon miettinyt siihen alle lekaharkkoja tai kakkosnelosta yhteen liimattuna, mutta nyt enempi tutkiessani oon huomannut monen pitävän isojakin altaita ihan normi tv-tason päällä. Uskaltaiskohan sitä ottaa riskin ja hommata ison tv-tason (ilman jalkoja tietenkin) siihen alle? Täyspuuta totta kai ja kenties jollain keinoin vois vielä koittaa paremmin tukea. Tuosta tulee malawi-allas, eli painoa kivineen ja hiekkoineen reilu tonni.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Riippuu ihan 100% siitä alletulevasta tasosta ja miten siinä on toteutettu pystypuiden kinnitykset, materiaalivahvuudet yms..
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Missy80 kirjoitti:Mä törkeesti tungen tähän samaan ketjuun. Mulle on tulossa iso allas, n. 200x60x70. Oon miettinyt siihen alle lekaharkkoja tai kakkosnelosta yhteen liimattuna, mutta nyt enempi tutkiessani oon huomannut monen pitävän isojakin altaita ihan normi tv-tason päällä. Uskaltaiskohan sitä ottaa riskin ja hommata ison tv-tason (ilman jalkoja tietenkin) siihen alle? Täyspuuta totta kai ja kenties jollain keinoin vois vielä koittaa paremmin tukea. Tuosta tulee malawi-allas, eli painoa kivineen ja hiekkoineen reilu tonni.
Sinuna miettisin kestääkö tavallinen TV-taso kymmenen normimiehen painoa (kaikkineen yli 900 kiloa).
Tuon luokan altaan kanssa pysyisin itse akvaariojalustoissa.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

[/quote]Sinuna miettisin kestääkö tavallinen TV-taso kymmenen normimiehen painoa (kaikkineen yli 900 kiloa).
Tuon luokan altaan kanssa pysyisin itse akvaariojalustoissa.[/quote]

Mulla 200x59x60 altaan alla 16 lekaharkkoa neljässä pinossa, alla 18mm liimapuulevy, betonilla tasotettujen/tasattujen harkkojen päällä 28mm liimapuulevy + n.16mm vaahtomuovipatja, parketin päällä. Juta-allas on ja sen tekijän kanssa puhuin lattiamateriaalista sekä mun tekemästä jalustasta ja hyvä on. Tästähän toki saa ja todennäkösesti joku vääntääkin jotain että "ihan on huono, kohta hajoaa-jutun", mutta en nyt jaksa välittää. Eli jalustan kanssa lattiamateriaalilla sekä altaan merkillä on omat vaatimuksensa. Näistä jalustoista on väännetty jo niin paljon, etten jaksa sen enempää sanoa, kuin että jalustan kanssa kysy akvan tekijältä mitä suosittelee ja jos itse rakennat mitä tulee ottaa huomioon :) Tsemppiä!
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”