Kalojen evät rispaantuu / selkä köyristyy - Mikä vialla?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Whissana
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kalojen evät rispaantuu / selkä köyristyy - Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja Whissana »

Kalojeni (lähinnä platyja ja miljoonakaloja) evät ovat menneet kummallisesti suppuun, ja ehkä haalistuneet kärjistä hieman? Ongelmaa ilmenee enemmän kuitenkin platyilla kuin miljoonakaloilla. Lisäksi parin kalan selkä on mennyt kummallisesti ylöspäin köyryyn. Olen pari kertaa jo lääkinnyt kaloja pakkauksen ohjeiden mukaan eväruttoa vastaan, mutta tämä oli ennen selkien köyristymistä. Tauti ei näytä parantuneen ja kenties kyseessä ei ole evärutto lainkaan. Olen joskus ennenkin hoitanut eväruton pois kaupan lääkkeillä ja on toiminut, mutta moista köyryselkäisyyttä en ole ennen nähnyt. Osaisikohan joku sanoa mistä mahtaa olla kyse ja mikä siihen auttaisi?

Olen kolmisen kuukautta sitten muuttanut uuteen asuntoon, jolloin kalat myös vaihtoivat pienempään akvaarioon. Otin mukaan vanhasta akvaariosta vettä ja kasvit bakteerikannan säilyttämiseksi. Käyttöön tuli kuitenkin eri pohjahiekka, mikä on ollut käytössä joskus aiemmin ja siinä välissä kuivattuna. Alussa kalat voivat ihan hyvin mutta n. 1,5 kk jälkeen ongelmia alkoi ilmetä kun kalojen evät alkoivat rispaantua. Kalojen suomuissa, silmissä ja suussa ei ole havaittavissa minkäänlaista pöhöttymistä tai muitakaan oireita, eli ongelma olivat aluksi vaan nuo evät (pystö lähinnä) ja sen jälkeen kummallinen selän köyrisyminen parilla yksilöllä.

Veden Ph-arvo uudessa osoitteessa on matalampi kuin edellisessä. Olen käyttänyt vedenparannusainetta siltä varalta, että vedessä on klooria, ja tuota klooria saattaa itse asiassa olla enemmän kuin edellisessä osoitteessa, koska kaverini sanoi maistavansa sen juotuaan meillä vesijohtovettä. Eikö vedenparannusaineen pitäisi kuitenkin sitoa se? En siis usko että kloori on ongelma. Vettä olen kaloille vaihtanut muuton jälkeen muutaman kerran n.25% kerrallaan, ja sen lisäksi lisännyt viikottain n. 2-3 litraa vettä (+ vedenparannusaine), koska akvaariossa ei ole kantta ja siitä haihtuu jatkuvasti tuon verran vettä viikossa huoneilmaan. Pohjia myöten en ole akvaariota vielä kertaakaan muuton jälkeen imuroinut, koska odottelin bakteerikannan tasapainottumista akvaariossa. Tasapainoa ei kuitenkaan ole löytynyt koska kalat voivat huonosti. Osaako joku sanoa missä vika piilee?
Whissana
Starting Member
Starting Member

Re: Kalojen evät rispaantuu / selkä köyristyy - Mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja Whissana »

Sellainen tuli mieleen vielä että vähän ennen muuttoa rihmakala kuoli kun sen kylkeen alkoi muodostua ensin kyhmy joka sen jälkeen aukesi. Ajattelin että sillä oli joku syöpä enkä tajunnut että sitä olisi kenties voinut lääkitä. Nyt AquaWebiä selaillessani huomasin että muillakin on samanlaisia kokemuksia rihmakalojen kyhmyistä ja pateista kyljissä. Olisiko kaloilla voinut sittenkin olla jokin yhteinen taudinaiheuttaja joka nyt ilmenee platyilla eri tavalla? Vai onko asioilla yhteyttä mitenkään.

Lisäksi yhden miljoonakalan selkä on taipunut alaspäin niin että sen liehupyrstö roikkuu aika alhaalla ja selkä on vähän niinkuin kulmaviivotinasennossa. Nyt vasta alkaa mietityttää että ehkä näillä kaikilla asioilla onkin joku yhteys. =S
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

On kaksi asiaa, jotka aiheuttavat kutevilla hammaskarpeilla selkärangan vääristymiä. Minä tässä sujuvasti viisastelen, vaikka viimeisestä miljoonakalasta ja platystä altaissani on jo 15 vuotta.
a) Uudessa osoitteessasi on liian pehmeä vesi. Ko. lajit tarvitsevat kovuudeltaan arvoja 5-20 dH.
b) Kalasi ovat ajan saatossa syyllistyneet sukurutsaan ja perimä on heikentynyt aiheuttaen epämuodostumia.

Itse pitäisin vaihtoehto a:ta todennäköisimpänä. Lopeta kalat saksilla dekapitoimalla ja hanki lajeja, jotka viihtyvät suomalaisesssa normihanavedessä. Tämä on paljon helpompaa kuin kovetella vettä jatkuvasti.

Yhden rihmakalan patin perusteella ei voi paljoa päätellä mitään, varsinkaan kun siitä ei ole valokuvaa.
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Jep, kuten sanottua kovan veden kalat väärissä vesiarvoissa. Ja tuon rihmakalajutun perusteella siellä on sitten ollut sekaisin sekä pehmeän- että kovan veden kaloja, ei hyvä. Lisäksi kolme kuukautta ja muutama pieni vedenvaihto kuulostaa aika huolestuttavalta. Sun kannattaa nyt etsiä käsiisi joku akvaarionpidon perusteos tai opiskella netistä akvaarion pidon, vesikemian ja kalojen vesivaatimusten perusteet.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Veden hippusellinen kovettaminen on kyllä ihan tosi helppoa toisin kuin kirahvi1 tuossa sepustaa :D . Itse lisään joka vedenvaihdossa Seachhemm equilibrium -jauhetta veteen (mulla teelusikallinen per kymmenen litraa, GH tällä määrällä 8-10). Se toimii samalla kasviravinteena ja itse olen tykännyt jotta hyvin toimiikin, vaikka toki nestemäistäkin kasviravinnetta käytän.

Selän kieroumat voivat olla merkki m yös kalatuberkuloosista, joka tyypillisenä heikkoustautina ilmenee jos olot ovat vähän huonommat kuin aiemmin tai muuttuvat tai... Mulla on myös ollut platyaltaassa pitkäaikaisia ongelmia suuruton, eväruton ja muiden mahdollisten bakteeritautien sekä tietenkin vääristyvien selkärankojen kanssa. Nyt tilanne näyttää taas tasapainoiselta. Käyrät yksilöt eliminoisin kyllä heti. Lääkintää vaikeuttaa suuresti, kun tautia ei ole diagnosoitu, joten ehdottaisin (käyrien eliminoimisen lisäksi) seuraavia toimenpiteitä:

1. Alat pikku hiljaa kovettaa vettä (tietoa löytyy täälä hakemalla)
2. Vaihdat vettä nyt tiuhaan ja tsekkaat, että virtaus on riittävä. Tiuhaan voisi olla esimerkiksi kolme kertaa viikossa neljäsosa tai kolmasosa.
3. Annat kaloille kuurin Easylifen Voogle -valmistetta, joka lisää niiden vastustuskykyä.

Mikäli näiden toimien apu ei näy parin viikon sisällä, pitänee tehdä jotakin muuta. Suolakuurista voit lukea haun avulla täältä, se voisi olla yksi vaihtoehto.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”