Moi,
kalojen kuljetukseen liittyvä kysymys.
Onko haittaa jos kuljetuksessa käyttää kraanavettä akvaarioveden sijaan, voiko ylipäätään käyttää kraanavettä? Haluaisin viedä mahdollisimman vähän oman akvaarioni elimistöä veden mukana. Matkustusaika on n. 40min.
Kalojen kuljetus
Valvoja: Moderaattorit
-
Teemu Salonen
Re: Kalojen kuljetus
Kalat kuljetetaan lähtökohtaisesti siinä vedessä missä ne on ollutkin. Pussiin pakattuna, kukin laji omassa pussissaan. Tuo kuljetusmatka on niin lyhyt, että en näe mitään syytä, miksi sinne pitäisi kraanavettä laittaa.
Siinä akvaarion vedessä sinänsä ei ole juurikaan mitään "eliöstöä". Jos pelkäät mahdollisia tauteja, niin kyllä ne niissä kaloissakin siirtyy.
Siinä akvaarion vedessä sinänsä ei ole juurikaan mitään "eliöstöä". Jos pelkäät mahdollisia tauteja, niin kyllä ne niissä kaloissakin siirtyy.
-
vallumaarit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Kuljetusvesihän aina kaadetaan muutenkin pois, eli haavin kautta kalat uuteen akvaan ja vesi viemäriin.
-
Teemu Salonen
Tuo haaviminen kannattaa kuitenkin suorittaa hyvin varovasti. Kalojen limakalvot rikkoutuvat herkästi ja bakteerit pääsevät niihin iskemään.
Itse olen aina kaatanut kuljetusveden akvaarioon. Se harvemmin ehtii lyhyillä matkoilla (lyhyellä tarkoitan alle vuorokautta olettaen että kalat on pakattu oikein) harvemmin pilaantua niin paljon, että se pilaisi koko akvaarion veden. Lisäksi akvaarioon on kuitenkin ennen uusien kalojen tuontia tehty aina reipas vedenvaihto. Tästäkö voisi johtua, ettei koskaan ole tarvinnut kaloja lääkitä....
Itse olen aina kaatanut kuljetusveden akvaarioon. Se harvemmin ehtii lyhyillä matkoilla (lyhyellä tarkoitan alle vuorokautta olettaen että kalat on pakattu oikein) harvemmin pilaantua niin paljon, että se pilaisi koko akvaarion veden. Lisäksi akvaarioon on kuitenkin ennen uusien kalojen tuontia tehty aina reipas vedenvaihto. Tästäkö voisi johtua, ettei koskaan ole tarvinnut kaloja lääkitä....
Kiitos vastauksista. Taitavat siis kotoisassa vedessä matkustaa.