pohjapinta-ala 100*40 riittääkö?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jaana79
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

pohjapinta-ala 100*40 riittääkö?

Viesti Kirjoittaja Jaana79 »

Hei!

Olen miettinyt, että jos pistäisin malawin pystyyn. Mietityttää kyllä, että olisiko tuon kokoinen pohjapinta-ala riittävä jos litroja olisi 180-200L? Sen isompaa en oikein mihinkään saa mahtumaan ja tuon kokoiselle olisi jo paikka tiedossa. :D
Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Re: pohjapinta-ala 100*40 riittääkö?

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Itse aloitin juuri 180l altaalla ja parissa kuukaudessa tuntui jo todella pieneltä ja piti laittaa isompi allas. :) mutta kaippa sinne oikeasti menisi pari pieneksi jäävää lajia. Naaraita enemmän ja koiraita mielellään yksi per laji...kannattaa lueskella eri lajeista ja selvitellä haluaako levänsyöjiä vai lihansyöjiä altaaseen. Itselläkin sellainen tilanne että haluaisin vähintään 500l malawilan, mutt nyt pitää tyytyä tuohon 350l pyttyun kun ei vaan tilaa enää ole. Mutta kyllä voin suositella malawilaa, aina löytyy katseltavaa :)
Jaana79
Junior Member
Junior Member

Olisiko suositella mitä lajeja tuon kokoiseen uskaltaisi laittaa? Kun ei mitään hajua ole vielä näistä kaloista.
Kaupassa olen niitä katsellut ja tosi hienoja on sekä akvaariot, että kalatkin ja siitähän se innostus on sitten lähtenytkin. :)
ninnuliini
Junior Member
Junior Member

Esim. Ps. Demasoni on pieneksi jäävä levänsyöjä. Ovat vaan melko agressiivisia ja herkkiä vesiarvojen muutoksille. Myös melanochromis auratus on mielenkiintoinen seurata. Tuon kokoiseen ei vaan montaa auratusta uskalla laittaa kun myös naaraat jahtaavat toisiaan. Lihansyöjistä taas Aulonocara baenschi. Mulla ei noista lihansyöjistä ole oikein kokemusta. Kannattaa tosiaan kauppoja kierrellä ja netissä lueskella malawilajeista.
Jaana79
Junior Member
Junior Member

No joo suunnitelmat muuttuu ja ihmeellisesti ukonkin mielestä tilaa oliskin enemmän, kun se mittanauhan kanssa tänään tuossa riehui :D Nyt siihen oliskin sit tulossa 317L kun kaverit on sen kokoisesta luopumassa. Joten ilmeisesti kalojakin voi ruveta jo katselemaan laajemmin. :)
ninnuliini
Junior Member
Junior Member

Hieno juttu! Onhan se isompi aina näyttävämpi ja parempi kaloille...ja itselle :)
Minzu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Mulla on viikko sitten pystyyn pistetty 320l 130*47*53 tuossa ja ihan loistava idea oli kyllä vaihtaa malawiin :D
Sain tuon nopeasti pystyyn kun otin vanhasta altaasta hiekat ja suodattimet tähän uuteen. Kalatkin hain keskiviikkona jo.
NL-Aquan malawisuolalla sai helposti vesiarvotkin oikeiksi :D

Kalat on touhukkaita ja meille joku muutti poikaset suussa kun heti seuraavana päivänä bongasin ekan kalanpoikasenkin ja kaksi niitä nyt on yhtäaikaa ollut näkyvillä eli voi niitä useampikin olla tuolla :D

Mulla nyt Labidochromis caeruleus 2u 4n, Metriaclima estherae 1u 3n, Pseudotropheus saulosi 2u 4n. Vielä tulossa Melanochromis auratuksia kunhan ne saapuu tuohon paikalliseen akvaliikkeeseen joltain paikalliselta kasvattajalta :D
Jaana79
Junior Member
Junior Member

Mulle tulossa mitoiltaan aika samankokoinen allas. :) Onko sulla kuvia sun altaasta? Voisi saada ideoita ja muutenkin olisi kyllä kiva jakaa toisen uuden harrastajan kanssa mielipiteitä. Mitä koit ongelmaksi? yms..
Jännityksellä jään itsekkin odottamaan altaan sisustamista. Mulla kanssa tulee kypsät suodattimet, mutta uuden hiekan laitan.
Voikohan makeanveden vettä käyttää sitten kypsytyksessä? Kun niitä altaita on tuolla sen verran, että sais kyllä laitettua. On kyllä niin paljon uutta opiskeltavaa.. :roll: :mrgreen:
Mustarastas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Malawi-akvaario kypsytetään ihan samalla tavalla kuin normi akvaario.
Jaana79
Junior Member
Junior Member

Eli siis samat bakut menee ja voi samoja suodattimia käyttää? :) No sitten ei kyllä ole ongelmaa siinä suhteessa, kun ympin saa omasta takaa. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”