Miksi osa kasvista punertaa, osa ei?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Miksi osa kasvista punertaa, osa ei?

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mä oon tässä hieman ihmetellyt kun olen noita rehujani katsellut, että mistä mahtaa johtua kun samasta kasvista osa punertaa ja osa on vain ihan tavallisen vihreitä. Lähinnä tarkoitan Nesaea Crassicaulis- ja Limnophila Aromatica-kasveja. Jännää on vielä se, että kasvit kasvavat ihan muutaman sentin päässä toisistaan, yhtä valoisassa ja toki yhtä paljon ravinteitakin on tarjolla. Minulla on mm. neljä Neesean "oksaa" (vai miksi niitä kutsutaan :D), jotka ovat kärjistään joko kellertävän punaiset tai TOSi punaiset ja sitten niiden vierellä kasvaa yksi oksa, joka on vain tylsän vihreä. Aromaticalla ihan sama juttu, puolet kasveista punertaa, puolet on vaan ihan vihreät. Kolmas samaa "sarjaa" oleva Ammannia Cracilis sentään on punertava ihan joka tupsusta :D

Nyt en ihan tarkkaan muista ovatko kaikki ostettu samasta satsista vaiko ei, Neeseaa olen ainakin ostanut pariin eri otteeseen, voiko kasveissa olla yksilöllisiä eroja?
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
HeiniS80
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Miksi osa kasvista punertaa, osa ei?

Viesti Kirjoittaja HeiniS80 »

Mulla ainaskin osa jättilasvallun lehdistä tulee tosi punaiseksi pinnalla, eli olen ajatellut runsaalla valon määrällä ja ehkä lämmöllä olevan osuutta asiaan.
Koiria, kissoja, akaattikotiloita, akvaarioita muutama.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Varmasti onkin, kysymys olikin että miksi osa samasta kasvista punertaa ja osa ei, samoissa olosuhteissa :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
HeiniS80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja HeiniS80 »

Aijjuuu, kasvibiologia täällä? Nyt tarttis hienon selityksen:)
Koiria, kissoja, akaattikotiloita, akvaarioita muutama.
Melanie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Melanie »

No jos on eri satseista niin varmaan on siitä kiinni? Minulla on kahdesta paikasta karvalehteä. Toinen on paljon hennonpaa lajiketta ja toisessa on jotenkin paksummat ne lehdet ja sit itse "runko" punertaa. Silti taitaa olla ihan karvalehteä. En edes tiennyt että nekin saattavat punertaa. 8O

Ja onpas noi luettelemasi kivannäköiset. Minua kans ihmetyttää tuo sinun nimimuistisi. 8O
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Ne on kivoja! Tosin niinkuin sanoin ne on kaikki aika samanlaisia, tuskin erottaisin niitä toisistaan ellen muistais mihin kohtaan oon mitäkin tökännyt :D Aromatican tosin tunnistan tuoksusta.

Jaa niin mikä nimimuisti? Jos tarkoitat noita latinankielisiä nimiä niin voin lohduttaa, ettei mulla ole hajuakaan noiden suomenkielisistä nimistä... en siis yritä päteä ;)

Se karvalehtihän on vissiin ihan maailmanlaajuinen rehu, niissä varmaan yksilöllisiä eroja löytyykin. Oon mä alkanut epäillä kans että noissa mun on tosiaan jotain yksilöeroja.. kai ne sitten on vaan niin viljelyn tulosta? En tiedä mitä hormoneja noihin kasveihin nykyään laitetaan, harvoja kai enää suoraan luonnosta tuodaan...
Amandar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amandar »

Uudessa akvassa on käynyt niinkin jännä juttu, että blyxa japonica punertuu. Luulin aiemmin, että se tekee kuolemaa eikä viihdy tuolla mutta nyt kun olen katsellut tuon kasvua jonkin aikaa niin lisääntyy huimaa vauhtia ja puskee juuri punertavia lehtiä ja blyxapuskat tuuhenevat ihan silmissä. Oikeastaan ihan kivan näköinen hieman punertavana.

Lisäksi tiikerilumpeen taimi, jonka luulin olevan vihreä, alkoi työntää heti altaaseen päästyään ihan tummanpunaisia lehtiä.

Oon tainnut viimein saada valaistuksen kohdilleen. Edes jotain tuossa altaassa... 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”