Aqua-webin kävijämäärä on romahtanut viimeisen vuoden mittaan niin alas, että näinkään mielenkiintoiseen kysymykseen ei välttämättä saa kokeneen harrastajan vastausta. Tämän vuoksi minä yritän auttaa, vaikka heti kärkeen on tunnustettava, että monnisia olen kudetellut vain muutaman vuoden ajan, eikä minulla ole mitään kokemusta tuosta C. trilineatuksesta. Mielestäni sinulla on Liisanen oikea asenne harrastukseen. Jos akvaariota pitää vain kalojen katselun vuoksi, sitä voisi verrata kiiltokuvien keräilyyn. Eri lajien kasvatus on toista maata ja tuo harrastukseen kivaa haastetta.
Oletan, että sinulla ei ole aikomusta perustaa toista akvaariota poikasten kasvatusta varten. Tuolla sinun kalastollasi tuollaisesta munamäärästä voi hyvinkin selviytyä suuri määrä jälkikasvua. Toisaalta, jos kalasi ovat samasta sisarusparvesta, niiden hedelmöittyminen voi olla hyvin heikkoa. Esimerkiksi similiksen ja gossein sisaruskutuparit aikaansaavat joskus vain yhden hedelmöittyneen mätimunan viidestäkymmenestä lasketusta. Lähdetään kuitenkin siitä, että jätät mätimunat seura-akvaarioosi kehittymään. Tällöin niillä on seuraavia vaaroja kohdattavanaan:
- Home. Tälle et voi mitään, koska ei ole järkeä myrkyttää koko allasta metyleenisinellä.
- Muut kalat. Joskus monniset syövät oman kutunsa. Kardinaalitetran himoista en osaa sanoa, mutta partamonni on mielestäni pahin vaara. Itse ottaisin partamonnin ämpäriin pariksi viikoksi ja vaihtaisin sille päivittäin vettä. Se kyllä pärjää siellä.
Poikaset kuoriutuvat 2.-3. toukokuuta. Ne ovat ruskuaispussinsa ravinnon varassa ja lähes liikuntakyvyttömiä 4.-5. toukokuuta saakka. Näin ollen ne ovat hyvin alttiita predatoreille noina päivinä. Hävikin välttämiseksi voisi yrittää seuraavia keinoja partamonnin eristämisen lisäksi:
- Valaistusajan vähentäminen noin kuuteen tuntiin.
- Pohjalle sammalta tai muuta tiheää kasvustoa tai sitten jotain tällaista kuitua sinne nurkkiin:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... L56qHaksgu
- Suodattimet saattavat imaista pienet poikaset sisuksiinsa. Laittaisin muutamaksi viikoksi ulkosuodattimen imusiivilään suodatinmaton palan tai sisäsuodattimen päälle sukkahousut. Kaikkein paras poikassuodatin olisi vaaraton ilmapumpulla toimiva pillisuodatin tai mattosuodatin.
Ruokaa pitäisi antaa kuudennesta toukokuuta alkaen. Parasta poikasruokaa monnisille on tietysti vastakuoriutunut artemia, jota syövät myös muut altaasi kalat. Jollet tähän ryhdy, etkä välitä myöskään mikromatojen kasvattamisesta, niin liota tavallista kalanruokahiutaletta vedessä ja kippaa se sinne missä poikaset piileskelevät kahdesti päivässä.
Tuon vedenvaihdon voi jättää tällä kertaa väliin varmuuden vuoksi, kunhan et ruoki liikaa.
"Saa käyttää, muttei oo pakko."