Perniö/Salo akvaharrastajien kuulumisia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PSalo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Perniö/Salo akvaharrastajien kuulumisia

Viesti Kirjoittaja PSalo »

fazerina82 kirjoitti:Ärh...no piti käydä ostaa vähän uutta kalaa altaaseen.
Perskuta kun väkisin yrittivät myydä malawia meikäläisen altaaseen...Sanoivat vaan että "kyllä nämä pärjää tavallisessa, ei meilläkään ole mitään vedelle tehty".
Tulipa avattua sanallinen arkku...ei hyvää päivää kun taas otti päähän koko reissu.
:D Mullekin niitä kaupattiin, nuorempi naishlö. Ei tullut kauppoja.

Ei sattumalta ollut pikkulasimonneja myynnissä? Tarttisin pari lisää.
350 l makeaa vettä. Eläintarhan täydentää doggi, kk-mäyris & kissa.
fazerina82
Member
Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Ei ollut nyt myynnissä sellaisia. Altaat kävin kyllä pohjia myöten perusteellisesti läpi.
Olis tahtonut romminokkia parveksi asti, mutta 4€/kpl pisti miettimään..saako jostain halvemmalla??
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
NorQ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NorQ »

PSalo kirjoitti:
NorQ kirjoitti:
PSalo kirjoitti:Useampi sukarapu kantelee munia. En tiedä harittaako mun silmät, mut voiko poikasten muka nähdä liikkuvan jo... Kiitos NorQ hauskoista rapusista :)

Sattuiko jonkun muun seutulaisen silmään paikallislehdestä lemmikkieläinkaupan myynti-ilmoitus? Kumpikohan Salon keskustan liikkeistä on lopettamassa/vaihtamassa omistajaa? Toivottavasti ei parempi.
Ai sä onnistuis saamaan muutamia rapumameja, onnea tulevalle perheenlisäykselle! <3
Ei sulla silmät harita, välillä noi rapuset vaan liikuttelee niitä munia siellä, joten kyllä siellä aina jotain liikettä näkyy, meillä ainakin. :)
Toivottavasti ravut kelpasivat ja tuovat uutta vilskettä akvaan. (: Olis mukava joskus nähdä kuvia, että millasta jälkikasvua heiltä tulee ja missä asustelevat nyt. :)
Katotaan ilmestyykö jälkikasvua ja säilyykö hengissä. Rapuset, kun ovat samassa altaassa kalojen kanssa. Tosin rouva rapuset olivat muutaman päivän täysin näkymättömissä sammalpuskassa ja ilmestyivät ilman muniaan touhuamaan. Elän toivossa, että jokunen selviäisi isoksikin. Jos jotain ilmaantuu ja saan jonkin järkevän kuvan napattua, niin kokeillaan pistää näkyviin.
Jee! Kuvia tänne sitten vaan! :)
Akvat 526L, 250L ja 100L
NorQ
Junior Member
Junior Member

Tänään meillä Tikrut ja toinen Käärmekaloista pisti kunnolla ranttaliksi kun heille iski joku ADHD-päivä! :D

Kuva

Ja meno senkun jatkuu vaan! :D Kuparimonniset ihmettelee vieressä noiden touhuja. :D

Kuva
Akvat 526L, 250L ja 100L
NorQ
Junior Member
Junior Member

Tällainen vastustamattoman ihana kaksikko tarttui "vahingossa" mukaan Turun reissulta. [;)] <3

Kuva
Akvat 526L, 250L ja 100L
fazerina82
Member
Member

No hyvä että löysitte vihdoin ja viimein se kaupan. Mulla loppus akkukin kun soitelit ja kaiken lisäks oli sellanen kiva sähkökatkos muutamia tunteja.
Nyt taas altaat harmaita katkoksen jälkeen :(
NorQ
Junior Member
Junior Member

fazerina82 kirjoitti:No hyvä että löysitte vihdoin ja viimein se kaupan. Mulla loppus akkukin kun soitelit ja kaiken lisäks oli sellanen kiva sähkökatkos muutamia tunteja.
Nyt taas altaat harmaita katkoksen jälkeen :(
Juu, joku ystävällinen akvaharrastaja sitten ohjas meidät lopulta sinne. :D
Mä olin ihan äimänä kun kuulin et täällä oli ollu sähköt pois, mä kun olin siellä Turun isossa cityssä, eikä siellä ollu tietookaan sähkökatkoksista. :D
Akvat 526L, 250L ja 100L
Taru66
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Taru66 »

Heips,uusvanha a-w: läinen ilmoittautuu.
Akvaharrastus ajoi karille 1.5 vuotta sitten ja myin 250l malawialtaani pois ja samalla lähti 317l seura-akva.
Aika ei vaan riittänyt ja innostus lässähti.
Kauhea ikävä oli altaan hurinaa ja kalojen eloisuutta ja niin ostaa pamautin 54l hillopurkin tuohon tyhjään nurkkaan ja sen käynnistämistä tässä olen puuhaillut viikonlopun.

Tosin mieheni kysyi jo eilen,että koskas se 300l sitten tulee...taitaa tuntea mut pelottavan hyvin :twisted:
No,nyt starttaan tuon hillopurkin ja sen sisustamista olen viikonlopun miettinyt.

Joskus kauan sitten kirjauduin tännekin,enkä muista enää mun vanhoja tunnuksiani joten tein uudestisyntymän .

Eli terve vaan salonseutulaisille akvaristeille,eläinpöhkö seutulainen ilmoittautuu ja kysyy ihan tyhmiä :roll:

Miksi tammenlehtiä laitetaan akvaan? En oo koskaan laittanut ,joten ihan pakko kysyä.
Ja hei,olen koittanut laittaa yv:jä ihmisille ,kun myynnissä kaikkea kivaa ja en pysty lähettämään kun herjaa ettei hakemaani henkilöä tunnisteta ( tai jotain tuollaista)
fazerina82
Member
Member

Tervetuloa mukaan, mullakin harrastus alkoi uudelleen oikeen tohinalla 3v. tauon jälkeen, on siis meitä muitakin uusvanha-harrastajia :)
Luultavasti sulla on jo siis suunnitteilla isompi allas...viikon kestin 60l allasta katella ja sitten piti saada joka viikko isompi ja isompi. Eli kannattaa hankkia sitten ISO heti eikä niin kuin minä, joka viikko isompi.

Minä ainakin laitan tammenlehtiä rapusille syötäväksi ja laskemaan PH:ta

Tuohon yv. en osaa sanoa, koska itsellä oli pitkään sama ja sitten otin ylläpitoon yhteyttä ja asia korjaantui.
Taru66
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Taru66 »

Kiitti fazerina :)

Rapusia tuonne olen itsekin miettinyt ...
Ja mm NorQ:lle koitin viesti laittaa enkä saa lähtemään , otankin yhteyttä ylläpitoon.

Mitä hiekkaa olette käyttäneet altaissanne?
Mulla oli molemmissa Bilteman puhallushiekkaa ( mietin siis jo isompaa allastani... :roll: ) ja pohdiskelen onko sellaista vielä olemassa.
Pussin jämät käytin tuohon 54l altaaseeni.
fazerina82
Member
Member

On biltemaa edelleen. Raisiosta ostin omaan joulukuussa. Kaunista ja ihanaa vaaleaa hiekkaa. Alle 8€ 17kg säkki.
Itse haluaisin mustaa hienoa hiekkaa. Puutori kuulemma jauhottaa isomman soran hiekaksi..

Mulla kävi hieman rapukannan häviäminen ja odotan elpymistä ennen kuin myyn taas. Tämä sähkökatkosten suma ei oikeen sovi harrastukselle. [}:)]
vedenystävä
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja vedenystävä »

Kyllä minunkin akaarioon kuuluu hyvää. Eilen kääpiökirjo ahvenet tekivät poikasia. Sama juttu miljoonakaloilla. Muuten kummat on parempia nuoliaist vai monniset.???
fazerina82
Member
Member

Millaisia nuo kääpiökirjoahvenet on?
Se riippuu mistä tykkää. Sekä että. Monniset ovat ihastuttavia kutupuuhineen ja nuoliaiset taas toisella tavalla kiehtovia.
PSalo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja PSalo »

Akvaarioharrastuksen ensimmäinen kalakuolema kävi tänään likellä. Huomasin aamulla, että monnineiti Moona oli taasen kasveja järjestellyt ja rusolehti kellui pinnassa. Törkkäsin käteni altaaseen ja säikytin yhden lasimonneista hepuliin. Se heitti pari kertaa täyttä höyryä altaan ympäri, törmäsi käsivarteeni ja singahti yhteen nurkkaan tärisemään kylkiasennossa karvalehtipuskaan.

Katsoin parhaaksi viedä järkytyksen aiheuttajan eli itseni pois paikalta. Vajaan tunnin kuluttua, kun tarkistin tilanteen, kala näytti ihan kuolleelta ja oli edelleen kyljellään puskassa. Ei ees viiksikarvat värissy. Kokeilin varovasti mittalusikalla tönäistä, niin normaali värinä alkoi ja kääntyi normaaliin asentoon. Tästä puolen tunnin päästä kala oli norrmaalissa paikassaan onkalon suojissa.

Nyt iltaruualla söi ja touhusi normaalisti. Huh. Ehdin jo säikähtää, et kuoleeko näin tyhmään juttuun.
350 l makeaa vettä. Eläintarhan täydentää doggi, kk-mäyris & kissa.
NorQ
Junior Member
Junior Member

Taru66 kirjoitti:Kiitti fazerina :)

Rapusia tuonne olen itsekin miettinyt ...
Ja mm NorQ:lle koitin viesti laittaa enkä saa lähtemään , otankin yhteyttä ylläpitoon.

Mitä hiekkaa olette käyttäneet altaissanne?
Mulla oli molemmissa Bilteman puhallushiekkaa ( mietin siis jo isompaa allastani... :roll: ) ja pohdiskelen onko sellaista vielä olemassa.
Pussin jämät käytin tuohon 54l altaaseeni.
Ai olet koittanut mua tavoitella? Eikun taishan jotain sun viestejä perillekkin tulla. Täytyykin käydä kurkkimassa kun en taas yhtään muista... [;)]
Akvat 526L, 250L ja 100L
fazerina82
Member
Member

Apua, katastrofialtaassa jossa 4h sähkökatkoksen jälkeen ei selvinnyt Saksan tuonti monnisista suurin osa ja pilasi sitten omistajan huomaamatta veden ja siinä meni sitten samalla altaan jokainen ihana omppukotilo.
Valkoinen, puna-raidallinen, liila, sininen, keltainen ja vihreä. Snif!!!
Tyhjensin sitten kokonaan altaan, vaihdoin hiekan ja siirrettiin ruokasalista olohuoneeseen altaan ja laitoin pari millistä vaan uimaan altaaseen.
Mitä tänään näkyi altaan lasissa kiinni? No ainakin 31 kpl mini-mini-mini omppuja <3 <3 <3

Ja meinasin lyödä jo hanskat naulaan ja kuitenkin jäi vähän kaivertamaan.
NorQ oli kultainen ja eilen antoi yhden pienen ompun vaihdossa altaaseen kasvamaan. No nyt sillä on monta leikkikaveria! Mun ENSIMMÄISET omppu-pomppu-vaavit! <3
NorQ
Junior Member
Junior Member

fazerina82 kirjoitti:Apua, katastrofialtaassa jossa 4h sähkökatkoksen jälkeen ei selvinnyt Saksan tuonti monnisista suurin osa ja pilasi sitten omistajan huomaamatta veden ja siinä meni sitten samalla altaan jokainen ihana omppukotilo.
Valkoinen, puna-raidallinen, liila, sininen, keltainen ja vihreä. Snif!!!
Tyhjensin sitten kokonaan altaan, vaihdoin hiekan ja siirrettiin ruokasalista olohuoneeseen altaan ja laitoin pari millistä vaan uimaan altaaseen.
Mitä tänään näkyi altaan lasissa kiinni? No ainakin 31 kpl mini-mini-mini omppuja <3 <3 <3

Ja meinasin lyödä jo hanskat naulaan ja kuitenkin jäi vähän kaivertamaan.
NorQ oli kultainen ja eilen antoi yhden pienen ompun vaihdossa altaaseen kasvamaan. No nyt sillä on monta leikkikaveria! Mun ENSIMMÄISET omppu-pomppu-vaavit! <3
Awww. <3<3 Omppuvaavit on niin lutusia. Meillä syödään täällä kilpaa päärynää. :D Siis omput syö. ;)
Mä kattelin eilen noita omia vaaveja ja näyttäis tulevan monenkirjavaa sakkia heistä, jokainen näyttää jotenkin erilaiselta ja omalta yksilöltä vaik ovat tollasia mini-Omppuja. :D Pari ihanaa tummaa bongasin, joilla jalkakin tumma, taitavat jäädä meille asustelemaan, sen verran rakastuin. ;)
Muut saiskin muuttaa uusiin koteihin maailmalle ettei tule ylikansotusta. Tai lähtihän multa vielä eilen 3 pikkuista omppua uuteen kotiin ja noita oman akvan kasvatteja - Milliksiä ja rapuvauvoja myös. <3 Niin jänskättää aina ku pikkuset lähtee pois kotoa. ;)
Akvat 526L, 250L ja 100L
fazerina82
Member
Member

On ollut tosi mukavaa että facebookin kautta ollaan saatu pientä toimintaa aikaiseksi.
Ollaan pienellä ryhmällä jo tavattu kaksi kertaa, toivon mukaan ajan kuluessa ryhmä kasvaa eikä kutistu.
Ollaan siis sovittu ensimmäisellä tapaamiskerralla että joku akvaristeista pitää Salon seudulla kotonaan joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina klo 17 alkaen pienet illan istujaiset kaffekupposen äärellä.
Toki jos jotakin kiinnostaa liittyä porinakerhoon mukaan, niin welcome!

Ensi kerran 3.9 tapaamisen kaffekupposen keittäjä vielä puuttuu, onko halukkaita?
Emme arvostele allastasi/altaitasi, kunhan haluamme samanhenkisen porukan saman katon alle höpöttämään laidasta laitaan ja pohtimaan mieltä askarruttaviin kysymyksiin päät kopsahtaen yhdessä.
eeroq
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Mitä mieltä olette nykyään Lemmikkimaailma -liikkeestä? Se on muuttanut siihen seppä Laurin patsaan lähistölle entisiin R-kioskin tiloihin. Itse pidin kovasti liikkeen uudesta ilmeestä. Altaat näyttivät paljon siisteimmiltä ja kalat vaikuttivat suht virkeiltä. Ja nyt oli taistot laitettu ihan akvaarioihin niiden purkkien sijaan. :) Tosi hienoja taisto-uroita siellä oli ja itselle jopa tarttui sellainen mukaan.

Oma akvaarioharrastukseni on aikalailla minimitasolla kiireiden takia. Vettä tosin vaihtelen viikottain, mutta tällä hetkellä vain 280l altaani on pystyssä. Asukkaina on tuo edellä mainittu taisto uros sekä kolme naarasta kaverina. Taistot hommasin suunnilleen pari viikkoa sitten. Pohjasta huolta pitää jo pitkään minulla ollut partamonni. :) Taistot ovat kukin valinneet oman "reviirin" akvaariosta. Ja hyvin ovat kalat tulleet toimeen keskenään. Uros ei tosin ole kovinkaan innostunut naaraasta, tänään näin ekaa kertaa sen jahtaavan naaraita. Naaraat ovat vielä kovin pieniä, mutta toivon mukaan kasvat hyvin. Kuvia en vielä kehtaa laittaa, ehkä myöhemmin, kunhan saan sisustusta hieman muokkailtua. :)
eeroq
Senior Member
Senior Member

Kuva1

Kuva2

Kuva3

Tosi hankalaa oli saada kuvia, kun ovat niin vikkeliä. kuitenkin yhdestä naaraasta sain muutamia kuvia, joista saa edes jotain selvää.. :) Uroksesta ja muista naaraista ei mikään kuva onnistunut. :/ Mielestäni kaikkein hienoin kaloista on sininen naaras.
jonval
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jonval »

Täällä ilmoittautuis yksi salolainen akvaharrastaja. Oon aika uus täällä aqua-webissä ja mietinkin, että onko salolaisilla täällä jotain omaa ryhmää tms?

Itseltä löytyy kotoa 180-litrainen miekkapyrstöallas ja 60-litrainen seurala.
Jonna
jonval
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jonval »

eeroq kirjoitti:Mitä mieltä olette nykyään Lemmikkimaailma -liikkeestä? Se on muuttanut siihen seppä Laurin patsaan lähistölle entisiin R-kioskin tiloihin. Itse pidin kovasti liikkeen uudesta ilmeestä. Altaat näyttivät paljon siisteimmiltä ja kalat vaikuttivat suht virkeiltä. Ja nyt oli taistot laitettu ihan akvaarioihin niiden purkkien sijaan. :)
No oli jo aikakin että laittoivat taistot oikeanlaisiin akvaarioihin, meinasin jo että pitäiskö tehdä eläinsuojeluilmoitus niistä...

Itse suosin kyllä Salon Akvaarioliikettä, siellä on kalat ollu selkeästi paremmassa hoidossa kuin lemmikkimaailmassa. Toivottavasti lemmikkimaailmassakin olisi tilanne nyt aiempaa parempi.
Jonna
fazerina82
Member
Member

Tervetuloa mukaan. Tämä paikka on huomattavasti hiljentynyt facebookin vuoksi, sieltä löydät meidät muut myös kun haet nimellä Salon seudun akvaristit, jos siis olet facebookissa. :)
Reija
fazerina82
Member
Member

Siinä on minun ihanat uudet malawit <3
eeroq
Senior Member
Senior Member

fazerina82 kirjoitti:Siinä on minun ihanat uudet malawit <3
Missä niin? :o
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”