Esisuodatin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fogas
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Esisuodatin?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Mitä mieltä kokeneet tai kokeilleet ovat tällaisesta?

http://www.eheim.com/en_GB/products/acc ... _prefilter
Mika Karjalainen
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Re: Esisuodatin?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Löytyykö Suomesta ?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 1#p7158239
Liittyyköhän tuo tuohon kyssäriin? vesihiidellä ehkä ja vainu, että Akvakeskuksesta ostanut...mutta vain spekulaationi. 8O
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fogas
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Törmäsin siihen sattumalta YouTubessa, en ole edes etsinyt löytyykö Suomessa. Suomesta ostan jos löytyy ja jos kuulen hyviä kokemuksia ja siis niiden innoittamana ylinpäänsä ostan. Yksi jos tulikin, kun Vesihiisi on kirjoittanut, että "Mulla on toisessa imuputkessa Eheimin semmonen 2-osainen esisuodatin joka kerää tehokkaasti kaiken pienen,,,".
Mika Karjalainen
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Samaan lopputulokseen pääset kiepasemalla imuputken ympärille vaikka jonkun sisäsuodattimen patruunan. Ja pirun paljon halvemmalla:)
Nimeni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nimeni »

Fogas kirjoitti:Törmäsin siihen sattumalta YouTubessa, en ole edes etsinyt löytyykö Suomessa. Suomesta ostan jos löytyy ja jos kuulen hyviä kokemuksia ja siis niiden innoittamana ylinpäänsä ostan. Yksi jos tulikin, kun Vesihiisi on kirjoittanut, että "Mulla on toisessa imuputkessa Eheimin semmonen 2-osainen esisuodatin joka kerää tehokkaasti kaiken pienen,,,".
Hei,
Sama asia... voi tehdä itse helposti :mrgreen:

Kuva
Kuva
Tommi S
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi S »

Minulla on tuollainen Eheimin esisuodatin kiinnitettynä kiertovesipumppuun, joka pumppaa vettä kukkalaatikkosuodattimeen. Huoltoväli ainakin on erittäin pitkä, ollut yli vuoden paikallaan ilman että olisin virtausnopeudessa huomannut heikentymistä.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mulla on 2 tuommosta käytössä - ostin siksi kun sattuivat silmään nettikaupassa :-) Kyllä kait ovat ihan hyviä ...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
tipiti
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja tipiti »

Itse olen ollut tyytyväinen tuohon härveliin. Saa pestä kerran viikossa, kun kerää sen verran paljon kaikkea ylimääräistä itseensä. Ulkosuodatinta sitten ei joudukkaan pesemään useasti.
Etelä-Amerikan altaat: 1000 l amazon paludaario ja 360 l joki ja 100 litran rantaryteikkö.
partanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja partanen »

2 ulkosuodattimessa itellä ollu samat, tosin välillä huomaamatta veti tukkoon niin että huomas vasta kun suodattimet alko pulputtamaan kunnolla. Eipähän kalanpoikaset & kotilot päädy ainakaan suodattimeen tuon läpi.
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

partanen kirjoitti: Eipähän kalanpoikaset & kotilot päädy ainakaan suodattimeen tuon läpi.
Tuosta tulikin mieleen. Putsasimme ulkosuodattimen puolen vuoden jälkeen niin siellä oli platy tulitikkuaskin kokoisessa vesitilassa. Hyvin tuo on nyt akvaarion puolella elänyt. Hieman oli aluksi arka mutta muuten kyllä kunnossa. Toisessa suodattimessa oli julmetun kokoisia kierteisiä. Olivat vuoden syöneet suodatin vanua. Vanussa näkyi kierteisen mentäviä käytäviä. Platyä kävi hieman sääliksi kun mietti että se on voinut elää ulkosuodattimessa jopa puoli vuotta.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Minä päätin sitte ottaa nuo pois sittenkin; ainakin mulla menevät niin äkkiarvaamatta tukkoon ja virtaus hidastuu huomaamatta ...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
tipiti
Junior Member
Junior Member

Olenko ymmärtänyt ihan väärin, mutta eikö suodatin silloin toimi, kun se tulee likaiseksi?
Etelä-Amerikan altaat: 1000 l amazon paludaario ja 360 l joki ja 100 litran rantaryteikkö.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

Ei jos kyseessä on esisuodatin joka tukkeutuessaan estää veden pääsyn varsinaiseen suodattimeen.
tipiti
Junior Member
Junior Member

No mutta eikö silloin kuulu likaa keräävä suodatin pestä?
Melanie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Minulla on mattosuodatinlevystä tehtyjä esisuodattimia (pötkylä johon olen kaivertanut reiän) isossa altaassa kun nuo kultikset pahoinpitelevät siellä kasveja niin kauheasti ja kasvipalaisia on aina ympäriinsä järkyttävä määrä. Esisuodattimet likaantuvat parissa päivässä, neljän päivän päästä sinistä ei suunnilleen näe kun on niin paksu kerros kasvinpalasia ja sontaa ympärillä. Siinä vaiheessa lapolla putsaan nämä ja olen iloinen että kaikki tämä ei ole imeytynyt suodattimeen. 8-)
Onhan tossa hommaa, mutta luulen että silti säästyy vähän vaivaa kun ei isot uodattimet silloin heti tukkeudu ja putket pysyy ehkä hivenen siistimpänä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Itse aikoinani kyhäilin esisuodattimen tynkää, mutta meni tukkoon heti ja sen puhtaana pitäminen tuskaa. Myös työlästä vahdata, että ulkosuodatin pyörii hyvin.

Runsaasta kurpitsaruokinnasta ehkä johtuen, letkut likaantuu herkästi ulkosuodattimissani. Kokeilin sitä, että putsaankin vain letkut esim. joka toinen kerta, joka sekin kypsää puuhaa. Itselläni pelkkä letkujen pesu joka toinen kerta on hyvä ratkaisu, koska virtaus tehostuu ja bakut säästyvät akvaariossa paremmin. Näyttäisi toimivan.

Eräs viisas kaverini neuvoi, että kun laittaa sisäsuodattimen imuttamaan ulkosuodattimen imuputken lähelle, ulkosuodatin likaantuu vähempi.
Viimeksi muokannut Fisutar10, 20:33, 04.05.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

tipiti kirjoitti:No mutta eikö silloin kuulu likaa keräävä suodatin pestä?
Tai kysyä Aqua-Webistä eikö suodatin silloin toimi, kun se tulee likaiseksi?
tipiti
Junior Member
Junior Member

Koomikko kirjoitti:
tipiti kirjoitti:No mutta eikö silloin kuulu likaa keräävä suodatin pestä?
Tai kysyä Aqua-Webistä eikö suodatin silloin toimi, kun se tulee likaiseksi?
Jep, pakko kysyä, kun saattaahan olla, että olenkin väärässä. Alkuperäinen kysymys kuitenkin liittyi Vesihiiden toteamukseen, että otti pois esisuodattimen kun meni likaiseksi.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Itse totesin samaan tapaan, että veden virtaus kärsii liian herkästi, jos jokin tuppo imuputken ympärillä, vaikka ohueksi laitoin. Pohdin jopa verkkosukkahousuja siihen, mutta jäi suunnitteluasteelle. :mrgreen:
tipiti
Junior Member
Junior Member

Fisutar10 kirjoitti:Itse aikoinani kyhäilin esisuodattimen tynkää, mutta meni tukkoon heti ja sen puhtaana pitäminen tuskaa. Myös työlästä vahdata, että ulkosuodatin pyörii hyvin.

Runsaasta kurpitsaruokinnasta ehkä johtuen, letkut likaantuu herkästi ulkosuodattimissani. Kokeilin sitä, että putsaankin vain letkut esim. joka toinen kerta, joka sekin kypsää puuhaa. Itselläni pelkkä letkujen pesu joka toinen kerta on hyvä ratkaisu, koska virtaus tehostuu ja bakut säästyvät akvaariossa paremmin. Näyttäisi toimivan.

Eräs viisas kaverini neuvoi, että kun laittaa sisäsuodattimen imuttamaan ulkosuodattimen imuputken lähelle, ulkosuodatin likaantuu vähempi.
Tuollaista en olekkaan tullut ajatelleeksi, että haittaisi erityisesti ulkosuodattimen tehoa. Viimeksi, kun suodattimen kokonaan pesin, laitoin virtuksen puoliteholle. :D
Minusta tämä Eheimin esisuodatin oli alunperin melkoisen tiukassa kiinni letkussa. Ulkosuodattimen pesun yhteydessä vaseliinilla kävin läpi kaikki tiivisteet, kuten myös tämän esisuodattimen. Nyt lähtee tosi näppärästi ja on tosi helppo putsattava.
Letkut sitten tuleekin putsattua vain silloin kun ulkosuodatinkin, eli noin neljän kuukauden välein.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”