Akvaarion perustus
Akvaarion perustus
Tänne aattelin kertoa mun akvaarioprojektista! Altaan koosta en oo varma, jossain 100 litran paikkeilla on. Se on mun eka akvaario(=. Kaloja ja kasveja en oo hirveenä aatellu, eka aattelin taistelukalaa sitte vaihtu kultakalaksi... Se on vakituista että intiaaninsulkia tulee!
Re: Akvaarion perustus
Eilen siis kokeiltiin vuotaako, nimittäin varmaan 30 vuotta vanha mun papan itse tekemä akvaario. Se vuosi ihan vähän, noin 7 sentin pätkältä pohjasaumasta. Pidettiin vesiä yön yli, että nähdään vuotaako se muualta. Ihme kyllä, EI! Sitten vain paikkailemaan silikoonilla, isäni saa tosin sen tehdä(=, sillä itse en moiseen aineeseen uskalla koskea. Kokeitiin sitä kasvihuoneessa. Kaksi kissaani oli siitä kiinnostunut, sillä ne kiipeilivät akvan päällä, toinen kissani tosin meinasi pudota sinne(=.
Olen miettinyt että otan niitä kaloja mitä kaupassa on, koska mistä muualta niitä saisin kun täällä Raahessa ei kukaan kaloja myy D=. Kasvitkin samalla linjalla valitten(=. Tähän tulee pian lisää ja yritän saada kuviakin (=.
Olen miettinyt että otan niitä kaloja mitä kaupassa on, koska mistä muualta niitä saisin kun täällä Raahessa ei kukaan kaloja myy D=. Kasvitkin samalla linjalla valitten(=. Tähän tulee pian lisää ja yritän saada kuviakin (=.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Joko kokonaan uusi akvaario tai silikoonit täysin kokonaan uusiksi siihen vanhaan. Paikkailu sieltä täältä = aikapommi!
Mikäli päätätte käyttää sitä vanhaa ja vaihtaa silikoonit kokonaan, jättäisin senkin homman ammattilaisen tehtäväksi.
Mikäli päätätte käyttää sitä vanhaa ja vaihtaa silikoonit kokonaan, jättäisin senkin homman ammattilaisen tehtäväksi.
Fluval Sea 20L
Minä komppaisin Makea. Jos se vuotaa yhdestäkin kohtaa, on se merkki siitä, että silikoni on haurastunut muualtakin. Jos akvaario on satalitrainen (ihmettelen kyllä ettei tätä voi varmistaa yksinkertaisella tilavuuslaskulla), se maksaa uutena satasen. Kysymys kuuluu: Kannattaako ottaa tuhansien eurojen vesivahinkoriski satasen säästön takia?
En mä saa ostaa uutta)=. Tuo akvaario tai ei mitään, joten valitsen tuon. Isäni on ammattilainen tuossa hommassa(=.
Tänään myöhemmin tyhjennetään se kun laitetaan silikoonit. Sitten uusi täyttö ja eikun kypsyttelemään!
Mut kyllä mä ymmärrän että se voi aiheuttaa vaesivahingon, mutta en vain saa uuttaD=.
Tänään myöhemmin tyhjennetään se kun laitetaan silikoonit. Sitten uusi täyttö ja eikun kypsyttelemään!
Mut kyllä mä ymmärrän että se voi aiheuttaa vaesivahingon, mutta en vain saa uuttaD=.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Sitä kultakalaa en noin pieneen altaaseen suosittele. Se kun kasvaa hetkessä n. 40cm pituiseksi jössikäksi niin tarvitsee kuitenkin monensadan litran altaan. Mut tuo taistelukala olis upea valinta
tarvitsee lämmintä vettä niin valitsis sopivat kalat sen mukaan. Pohjalle esim. Piikkisilmiä
Kyllähän ne liikkeet tilaavat kaloja ja kasveja jos jotain haluaa mitä ei liikkeen altaissa ole.

Kultakala on parvikala, ja tarvitsee vähintään 5 yksilöä, joten akvaarion minimi koko niille n. 500 litraa. Taistelukalahaaremi tuossa meneekin tosi hyvin. Ja kuten joku jo ehdottikin piikkisilmiä ja vaikka sukarapuja pohjalle, sekä tuo itse ehdottamasi keskiveden parvi intiaanisulkia esim. 20 kpl.
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Juu, nyt oon tullu päätökseen että intiaanisulkia ja taistohaaremi! Sitte ehkä leobardimonnisia.
Joko suodatin, lämmitin, valaisin ja pohjahiekka on valittu?
Pohjahiekaksi hienoa vaaleaa hiekkaa onko tuo nyt sitä "puhallushiekkaa"? Suodattimea, lämmitintä ja valaisinta en ole vielä valinnut koska yksi tyyppi ei vastaa sähköpostiin!kirahvi1 kirjoitti:Joko suodatin, lämmitin, valaisin ja pohjahiekka on valittu?

![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Junior Member
Vinkkinä, että jos ei käytettynä löydy sopivaa tekniikkaa ja on pieni budjetti, niin täältä löytyy ainakin edullisia vaihtoehtoja:
100-litraiseen sopiva lämmitin:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708361177
Pari hyvää vaihtoehtoa sisäsuodattimeksi:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708240137
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... php?p=1181
Lämmitin kannattaa olla mielummin ehkä vähän alakanttiin kuin yläkanttiin, mutta suodatin ehdottomasti toisinpäin eli mielummin hieman yläkanttiin kuin mitä valmistaja lupaa. Ei ainakaan alakanttiin, jotta veden kierto on riittävä. Sama juttu valaistustehossa, kasvien kannalta aina mielummin "liikaa" kuin liian vähän. Kaksiputkinen valaisin olisi varmaan tuohon 100 litraiseenkin hyvä.
Tekniikan käytöstä vinkkinä sellaisia, että suodattimessa on hyvä olla useampi suodatinkori, kuten tuossa Aquaball suodattimessa, jotta jokaista suodatinpatruunaa ei tarvitse pestä tai vaihtaa samalla kertaa, jolloin bakteerikanta pysyy paremmin yllä. Suodatinta pidetään sitten yötä päivää päällä, eli ei sammuteta yön ajaksi. Näin suodattimen sisällä vallitsee jatkuvasti hapelliset olosuhteet, eikä ala tapahtumaan mädättävää bakteeritoimintaa joka tuottaa kaloille myrkyllisiä yhdisteitä. Valaistusajaksi puolestaan kannattaa säätää 8-10 tuntia vuorokaudessa ajastimen avulla, liian pitkä valaistusaika voi aikaansaada levänkasvua laseihin.
Lämmitin kannattaa olla mielummin ehkä vähän alakanttiin kuin yläkanttiin, mutta suodatin ehdottomasti toisinpäin eli mielummin hieman yläkanttiin kuin mitä valmistaja lupaa. Ei ainakaan alakanttiin, jotta veden kierto on riittävä. Sama juttu valaistustehossa, kasvien kannalta aina mielummin "liikaa" kuin liian vähän. Kaksiputkinen valaisin olisi varmaan tuohon 100 litraiseenkin hyvä.
Tekniikan käytöstä vinkkinä sellaisia, että suodattimessa on hyvä olla useampi suodatinkori, kuten tuossa Aquaball suodattimessa, jotta jokaista suodatinpatruunaa ei tarvitse pestä tai vaihtaa samalla kertaa, jolloin bakteerikanta pysyy paremmin yllä. Suodatinta pidetään sitten yötä päivää päällä, eli ei sammuteta yön ajaksi. Näin suodattimen sisällä vallitsee jatkuvasti hapelliset olosuhteet, eikä ala tapahtumaan mädättävää bakteeritoimintaa joka tuottaa kaloille myrkyllisiä yhdisteitä. Valaistusajaksi puolestaan kannattaa säätää 8-10 tuntia vuorokaudessa ajastimen avulla, liian pitkä valaistusaika voi aikaansaada levänkasvua laseihin.
silveria kirjoitti:Vinkkinä, että jos ei käytettynä löydy sopivaa tekniikkaa ja on pieni budjetti, niin täältä löytyy ainakin edullisia vaihtoehtoja:
Kiitos todella paljon! Taidan noihin päätyä jos ei paikallisessa kaupassa ole mitään hyvää, tai jos se yksi ei vastaa tänäänkään. Aivan mahtavaa kun jaksat mua neuvoa. Kiitos!
-
- Junior Member
Eipä mitäänAquaW kirjoitti:Kiitos todella paljon! Taidan noihin päätyä jos ei paikallisessa kaupassa ole mitään hyvää, tai jos se yksi ei vastaa tänäänkään. Aivan mahtavaa kun jaksat mua neuvoa. Kiitos!

Eilen silikoonit laitettu ja akva tuotu sisälle. Huomenna eläinkauppaan ostamaan hiekat yms. Sitten alkaa rasittavin osuus: kypsytys.
Ja sitten silverialle pari kyssää:
-Mistä saa tuota Probion Bio Digestiä?
-Toimiiko se edes?
-Mitä kaikkia testejä pitää olla? (Ainaki nitriitti,nitraatti, Ph.)

^^tossa kuva jossa se on kasvihuoneessa koetäytössä(=.
++ suodattimena Fluval 3plus!
Ja sitten silverialle pari kyssää:
-Mistä saa tuota Probion Bio Digestiä?
-Toimiiko se edes?
-Mitä kaikkia testejä pitää olla? (Ainaki nitriitti,nitraatti, Ph.)

^^tossa kuva jossa se on kasvihuoneessa koetäytössä(=.
++ suodattimena Fluval 3plus!
Oletko sinä mittanauhalla mitannut tuota allasta? Tuon kuvan perusteella se näyttää ainakin metrin mittaiselta eli ehkä jopa 160-200-litraiselta.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4200001112
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4162253392
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4200001112
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4162253392
En oo sitä mittaillu mitenkään ja kiitti sulle tosi paljon! Voisin käydä sen kohta mittamassa(=
-
- Junior Member
Bio Digestiä saa useimmista eläinkaupoista. Ainakin Megaeläimessä ja Faunattaressa niitä on ollut tarjolla, ja sitten todennäköisesti pelkästään kaloihin keskittyneissä kaupoissa sitä on myös. Ja tosiaan tuolta akvaarioon.fi -tilaamallakin saa nopeasti. Jos tilaat sieltä jotain, niin suosittelen keskittämään kaiken tarpeellisen siihen samaan tilaukseen, niin postikulut eivät ole niin "pahat". Probiodigestistä olen kuullut vain positiivista palautetta, eli sen pitäisi toimia
Toinen vaihtoehto on tosiaan hyvänlaatuinen multa, mutta sillä voi kestää ehkä kauemmin.
Alkuun pääset hyvin nitraatti ja nitriittitesteillä (No3 ja No2). Mikäli otat veden vesijohtoverkosta on sen pH-arvo hyvin todennäköisesti n. 7 paikkeilla. Tämän tiedon saat myös paikkakuntasi vesilaitokselta soittamalla. Ehkä pH-testin sijaan sijoittaisin mielummin ammoniakkitestiin (NH4/NH3). pH-testin voit ostaa myös edullisempana paperiliuskatestinä, koska siinä nyt yleensä riittää vähän epätarkkakin "sinnepäin" arvo. Muut testit kannattaa ostaa tippatesteinä, eli siinä on mittaukseen käytettävä pullo, johon otetaan akvaariovettä, ja siihen sekoitetaan paria erilaista kemikaalia. Itse olen pitänyt Tetra -merkin testeistä, Seran testillä on ollut ongelmia.

Alkuun pääset hyvin nitraatti ja nitriittitesteillä (No3 ja No2). Mikäli otat veden vesijohtoverkosta on sen pH-arvo hyvin todennäköisesti n. 7 paikkeilla. Tämän tiedon saat myös paikkakuntasi vesilaitokselta soittamalla. Ehkä pH-testin sijaan sijoittaisin mielummin ammoniakkitestiin (NH4/NH3). pH-testin voit ostaa myös edullisempana paperiliuskatestinä, koska siinä nyt yleensä riittää vähän epätarkkakin "sinnepäin" arvo. Muut testit kannattaa ostaa tippatesteinä, eli siinä on mittaukseen käytettävä pullo, johon otetaan akvaariovettä, ja siihen sekoitetaan paria erilaista kemikaalia. Itse olen pitänyt Tetra -merkin testeistä, Seran testillä on ollut ongelmia.
Tänään käytiin eläinkaupassa ja ostettii sieltä tuota kypsytys -ja vedenparannusainetta. Lisäksi akvaarioon lappo, taustakuva, hiekkaa, pari kasvia ja sellanen koristelinna. Laitan kuvan myöhmmin. Komea on! Ensiviikonloppuna ostetaan kalat! Kypsytysainetta siihen mennssä joka päivä 3.30 ml. Ostetaan sitten lisää kasvejakin.
Kiitos tuhannesti taas silverialle!!
kirahvi1// Allas on 47kertaa91(=.
Kiitos tuhannesti taas silverialle!!
kirahvi1// Allas on 47kertaa91(=.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Akvaarion tilavuuden saat laskettua esim. 100 x 50 x 40=x/1000 eli mun akvan tilavuus: 150cm x 50cm x 50 cm (pituus x korkeus x syvyys) = 375 000/1000= 375l Tarvit siis nuo kolme mittaa laskeaksesi tilavuuden.
Mitä siis minkä nimistä kypsytysainetta ostitte?
Mitä siis minkä nimistä kypsytysainetta ostitte?
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Okei kiitos TiinaM!
JBL Denitrol-nimistä ainetta(=.
JBL Denitrol-nimistä ainetta(=.
Akvaarion tilavuuden saa kaikista helpoiten selville syöttämällä mittatiedot tähän!
http://maspe.aqua-web.org/akva_laskin/akva_laskin.html Ei voi paljon helpommaksi mennä.

Kiitos tosi paljo Melanie! Tuo mun ois niinku 201 litrane
!
Tässä sitte kuva:

Ja unohtu sanoo että pikkasen siellä eläinkaupassa oli komeita taistoukkoja ja nättejä naaraita! Ukkoja oli sinisii, punasii ja siniviolettei. Ne kaikki oli aika nuoria. Naaraita oli samoissa väreissä kuin koiraita mutta naaraita oli myös semmosii harmaita. Kannattaisko ottaa sinine vai punane ukko ja minkävärisii naaraita? Sitten siellä ei ollut inkkareita niin käykö neonit niiden kanssa?

Tässä sitte kuva:

Ja unohtu sanoo että pikkasen siellä eläinkaupassa oli komeita taistoukkoja ja nättejä naaraita! Ukkoja oli sinisii, punasii ja siniviolettei. Ne kaikki oli aika nuoria. Naaraita oli samoissa väreissä kuin koiraita mutta naaraita oli myös semmosii harmaita. Kannattaisko ottaa sinine vai punane ukko ja minkävärisii naaraita? Sitten siellä ei ollut inkkareita niin käykö neonit niiden kanssa?
Ja se akvaario on sitte iiihan keskeneräne(=.
-
- Junior Member
Neontetrat ei käy taistelukalojen kanssa lämpötilan puolesta. Taistoille vähintään se 26 astetta. Näitä lämpöjä kestävät monet rasborat, esim. ruso-, hehku-, musta-, ja tavallinen kiilakylki, smaragdirasbora ja safiirirasbora. Tetroista esim. kardinaalitetra.. ja kyllä niitä inkkareita varmasti saa tilaamalla. Intiaaninsulkaa tavallaan muistuttaa myös sulkarasbora, mutta sitä ei kauhean usein ole kaupoissa näkynyt. Katsoppa sieltä akvaariokeskuksen kalalistalta niitä lämpötiloja ja vesiarvoja, tuon kokoiseen altaaseen jo on kivasti valinnanvaraa ottaa vaikka kaksikin parvea.
Okei kiitti tiedosta! Mä kysyn ensikerralla niistä inkkareista.