Onko kenelläkään malawipoikaset selviytyneet?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Onko kenelläkään malawipoikaset selviytyneet?

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

Niin, eli onko kenelläkään malawien poikaset selviytyneet aikuisten kalojen seurassa aikuisikään saakka vai pitäisikö nyt kuitenkin ostaa eri allas poikasille jos haluaisi poikasten säilyvän hengissä?
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Re: Onko kenelläkään malawipoikaset selviytyneet?

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Jos pieniä piiloja on paljon niin ainakin osa poikasista saattaa selvitä aikuisikään asti. Jos haluat, että mahdollisimman moni säilyy hengissä niin suosittelen poikashäkkiä niille. Itsellä on vaan 2 poikasta selvinnyt tällä hetkellä ja neljällä eri malawinaaraalla ollut poikaset eli melkein kaikki ovat tulleet syödyksi. Tällä hetkellä näen vaan yhden caeruleus poikasen kivien välissä. Jospas se selviäisi :) mut älytöntä hommaa alkaa allas tyhjentämään, jotta saa naaraat kiinni :D
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mä en ole tuota ehtinyt vielä kokeilemaan, että selviytyykö altaassa. Veikkaisin että vahvimmat ja taitavimmat piiloutujat vois selvitä. Itsellä ajatuksena että nyt tämän hetkisistä malaweista pyrin joka lajista itse kasvattamaan yhden poikueen ja loput voipi tehdä sitten altaaseen.. Naaraan pyydystäminen jos menee liian työlääks ni pysyköön sit isos altaas :D Mulla tuo ensimmäinen poikue 26 red empress nassikkaa onnistu saamaan vauvalaan kun kehitin kikkakolmosia kalan pyydystämiseen isosta altaalsta :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
mpiil
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Itselläni on poikasallas jonne lypsän poikaset. Jos poikueita on eri ikäisiä, niin lypsän uudet poikaset ensin poikashäkkiin jossa viettävät ensimmäiset vuorokaudet, koska ovat alkuun vähän "pyörryksissä" ja pystyn varmistamaan että syövät.
317l Malawila
Poonah09
Junior Member
Junior Member

Niin minä vähän ajattelin että ehkä se on parempi ostaa se poikas allas erikseen... kauankohan minulla nyt on aikaa kun tänään näin että Mpiililtä haettu ruostetyttönen hautoo munia suussaan... :)
Ja voihan se olla että munat sieltä vielä katoaakin uuden äipän vatsaan... eikös niinkin voi käydä.... joku 3-4 viikkoako munia haudotaan vai tuleeko niistä jo aikaisemmin poikasia?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Jos leukapussi on selkeesti pullistunu ja näät esim jo suun kautta vähän silmiä
tai leukapussissa tummaa selkeesti niin eiköhän ne kohta pullahda tai ole strippauskunnossa :) Toki voit siirtää jo aikasemminkin niin hautoo loppuun vauvalassa jos ovat vielä munina. Ja jos emo on paljon laihtunut on se jo merkki siitä että on ollu syömättä pitkään eli jo ehkä sen kolmisen vkoakin.. Tsemiä sinne!
mpiil
Junior Member
Junior Member

Hienoa, että siellä Poonah09 haudotaan, täälläkin ruoste hautoi, mutta taisi sitten nielaista munat vatsaansa. Odotetaan nyt sitten jospa alkaisi uudestaan hautoa paremmalla onnella.
Olen ottanut hautovan naaraan kypsään (otin hiekat, vedet ja suodatinvanua isosta altaasta) poikasaltaaseen 2 viikon hautomisen jälkeen ja annoin ensimmäisellä hautomiskerralla "synnyttää" luonnollisesti (suositus) eli heti kun huomasin että poikasaltaassa oli viikon päästä (eli 3vkon hautomisaika) poikasia, niin lypsin loputkin poikaset suusta ja palautin naaraan heti isoon altaaseen takaisin ja annoin ruokaa nääntyneelle hautojalle. Poikasille ihan samaa hiutaletta, mutta jauhaa sormien välissä ihan jauhoksi.
Jos sama naaras hautoo uudelleen, se voidaan jatkossa lypsää jo ennen kuin itse päästää poikaset suustaan. Hautomisajan pituus riippuu altaan lämpötilasta eli lämpöisemmässä poikaset kehittyvät ymmärtääkseni nopeammin.

Tässä lypsämisestä vielä video:
http://www.youtube.com/watch?v=CkCq9fPclh0
317l Malawila
Poonah09
Junior Member
Junior Member

Kiitos linkistä. Tuollahan sanottiin että olisi hyvä antaa ensimmäisten poikasten syntyä isoon altaaseen vaikka ne tuleekin päätymään isompien kalojen vatsoihin. Joten täytyy sitten vissiin tehdä niin. Huomasin että tuolla on hongi red myös vissiin hautomassa poikasia, vissiin hautonut jo jonkin aikaa kun on kovin laihassa kunnossa kala.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Miksi siellä niin sanotaan että pitäisi syntyä isoon altaaseen...? En nyt ole ko linkkiä pystynyt kattomaan mut mulle annettiin ihje että ylipäänsä pitäisi antaa kalan päästää itse suusta ennenkuin strippaa jos tarve. Mulla toi empressin juttu meni niin että pääsri poikaset poikasaltaaseen mutta kahteen kertaan imaisi takaisin kunnes päätin stripata kun oli mamma aika nälkänen..
Poonah09
Junior Member
Junior Member

Emmä tiä. Ei se sitä mitenkään perustellu sano vaan että olis hyvä antaa "synnyttää" poikaset isossa altaassa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Poonah09 kirjoitti:Emmä tiä. Ei se sitä mitenkään perustellu sano vaan että olis hyvä antaa "synnyttää" poikaset isossa altaassa.
Tuskin siinä nyt on eroa onko iso allas vai poikasallas.. Riippuen siitä haluaako niitä poikasia suojella ettei niitä syödä vai ei. Kun poikaset on tarpeeksi isoja uimaan niin naarashan ne päästää suustaan ja se taas vastaavasti kertoo siitä että ovat "valmiita kaloja" :D Helpompihan se naaras on itse tarvittaessa stripata kun tietää että poikaset on valmiita uiskentelemaan ilman maman suojaisaa leukaa :)
mpiil
Junior Member
Junior Member

Komppaan edellistä eli antaa poikasten syntyä poikasaltaaseen jos haluaa mahdollisimman monen selviytyvän. Näin tein itsekin, äidillekin voi olla myös stressaavaa vahtia poikasiaan isossa altaassa, piiloja pitäisi ainakin olla hyvin ja saattaa pitää poikasiaan viikko kausia suussaan. Jotkuthan strippaa niinkin pienet poikaset joilla on vielä ruskuaispussit masussa, mutta niin pienten täytyy kuitenkin olla uivia. Ekan kerran lypsin poikasia niin pienenä, mutta annoin emon ottaa heti poikaset takaisin suuhunsa kun niin halusi selkeästi ja saivat kehittyä vielä viikon rauhassa emon suussa, jolloin sitten itse ulos tullessaan söivät jo ihan hiutale ruokaa.
317l Malawila
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

mpiil kirjoitti:Komppaan edellistä eli antaa poikasten syntyä poikasaltaaseen jos haluaa mahdollisimman monen selviytyvän. Näin tein itsekin, äidillekin voi olla myös stressaavaa vahtia poikasiaan isossa altaassa, piiloja pitäisi ainakin olla hyvin ja saattaa pitää poikasiaan viikko kausia suussaan. Jotkuthan strippaa niinkin pienet poikaset joilla on vielä ruskuaispussit masussa, mutta niin pienten täytyy kuitenkin olla uivia. Ekan kerran lypsin poikasia niin pienenä, mutta annoin emon ottaa heti poikaset takaisin suuhunsa kun niin halusi selkeästi ja saivat kehittyä vielä viikon rauhassa emon suussa, jolloin sitten itse ulos tullessaan söivät jo ihan hiutale ruokaa.
Juurikin näin :) Nappasin muuten tänään estheraemaman poikasaltaaseen niin kohta on niitäkin vauvoja :-)
Poonah09
Junior Member
Junior Member

No nyt sitten poikasallasta etsimään. Hongi red päästi jo poikaset kertaalleen ja otti niitä sitten takaisin suuhun sen mäti niistä oli jäljellä ja mietinkin että eihän se uskalla koskaan päästää poikasia suustaan kun siellä on koko akvaarion populaatio odottamassa suut levällään herkkupaloja. Ja on jo tosi laihan ja surkean näköinen mamma joten se oma allas on varmaan ihan hyvä idea.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Poonah09 kirjoitti:No nyt sitten poikasallasta etsimään. Hongi red päästi jo poikaset kertaalleen ja otti niitä sitten takaisin suuhun sen mäti niistä oli jäljellä ja mietinkin että eihän se uskalla koskaan päästää poikasia suustaan kun siellä on koko akvaarion populaatio odottamassa suut levällään herkkupaloja. Ja on jo tosi laihan ja surkean näköinen mamma joten se oma allas on varmaan ihan hyvä idea.
Jeps. Hyvä idea :-) onko sulla nyt enshätään poikasallasta laittaa kellumaan niille poikasille ni saat stripattua sen emon että pääsee syömään...? Jos ei ole ni tuu hakee multa jos kerkeet tänä iltana :-)
Poonah09
Junior Member
Junior Member

No eihän mulla sellasia oo hankittuna ku en odottanu vauvoja vielä meidän altaaseen. Voitaisi tulla jos oot vaan kotona ni vois tuo mamma alkaa taas syömään. :)
aragon07
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Heips!Nostellaanpa tää hyvä keskustelu...Tässä ketjussa jo hyviä vinkkejä itsellenikin monta, nyt kun meillä ekoja kertoja haudotaan niin, että TIEDÄN :).Mietin tässä nyt, että jos onnistuisin stripaamaan naaraan/naaraat niin sopisko 56 litranen allas kasvatukseen?Onnistuisko alkuun niin, että laittaa ilmastimen ja myöhemmin pienen suodattimen, vai miten olisi hyvä alusta asti kasvattaa malawivauvoja...veden lämpötila,ruokinta, veden vaihdot...jne?Entäs voiko naaraan laittaa strippaamisen sijaan esim. kelluvaan poikasaltaaseen ja kun oon päästänyt vauvat ulos niin siirtää naaraan pois kelluvasta altaasta johon sitten poikaset jäisi, vai onko naaras jo tuossa ajassa menettänyt paikkansa muiden joukossa vaikka kelluukin poikasaltaan mukana isossa altaassa. Ei siis päiviksi vaan jos pystyisi ajoittamaan naaraan siirron poikasaltaaseen juuri ennen kuin päästää poikaset ulos ja heti emo takaisin muiden joukkoon.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

56 litranen poikasallas käypi ihan hyvin ja ilmastimella voi aluksi aloittaa jos ei ole pientä suodatinta laittaa altaaseen. Hyvä jos on alusta asti kuitenkin. Käytä ison altaan vettä vaikka ainakin alkuunsa ja pikkuhiljaa totutat ppikaset vedenvaihtoon myös hanasta ja malawisuolalla muokattuna. Emoa en lähtisi eristämään ollenkaan enlä ainakaan kelluvaan poikasaltaaseen jossa muut tönii allasta ja napsii emoa sen reijistä eikä se välttämättä uskalla päästää poikasia ulos sen takia.
Riippuen poikasaltaasta niin mulla ainakin kaksi versiota löytyy josta isot malawit imevät ja syövät poikaset läpi, joten ei toimi sen takia myöskään. Ainiin ja poikasaltaan imurointi riippuen kalojen määrästä ja suodatuksen voimakkuudesta joka toinen pvä/joka pvä eli katsoo itse sen tarpeen.
aragon07
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Juu, kun kaivoin tuon kelluvan poikasaltaan tuolta niin unohdin sen saman tien.Se olikin paljon pienempi kun muistin ja reiät on sellaset että ihan pienet poikaset menevät kyllä läpi. Tuo 56 l siis suoraan.Mulla on pikku suodattimia useitakin ja pieni ilmastin myös. Tuolla vaan jossain luki että ihan alkuun saattaa poikaset imeytyä kiinni suodattimeen vaikka käyttäisi suodattimessa sukkahousua.Valkkaan tuosta jonkun sellaisen missä on säätö ja laitan sen eka ihan pienimmälle teholle.Vesi siis isosta altaasta ja pikkuhiljaa hanavettä. No niin nyt tästäkin aiheesta varmaan tärkeimmät tiedot, katsotaan nyt saanko mammaa edes kiinni, väkisin en ajatellut kauhoa kun on tuo altaan vaihtokin tulossa ja siinä varmaan tarpeeksi stressiä kaloille. Jos tuuri nyt kävisi ja saisi muutaman vauvan edes selviämään :)!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

aragon07 kirjoitti:Juu, kun kaivoin tuon kelluvan poikasaltaan tuolta niin unohdin sen saman tien.Se olikin paljon pienempi kun muistin ja reiät on sellaset että ihan pienet poikaset menevät kyllä läpi. Tuo 56 l siis suoraan.Mulla on pikku suodattimia useitakin ja pieni ilmastin myös. Tuolla vaan jossain luki että ihan alkuun saattaa poikaset imeytyä kiinni suodattimeen vaikka käyttäisi suodattimessa sukkahousua.Valkkaan tuosta jonkun sellaisen missä on säätö ja laitan sen eka ihan pienimmälle teholle.Vesi siis isosta altaasta ja pikkuhiljaa hanavettä. No niin nyt tästäkin aiheesta varmaan tärkeimmät tiedot, katsotaan nyt saanko mammaa edes kiinni, väkisin en ajatellut kauhoa kun on tuo altaan vaihtokin tulossa ja siinä varmaan tarpeeksi stressiä kaloille. Jos tuuri nyt kävisi ja saisi muutaman vauvan edes selviämään :)!
No juu. Pillisuodatin on mulla ollut jossain vaiheessa noilla pienimmillä.. En sit muistanu sitä mainita :D isommilla on ihan satalitrasessa nykyään jbl;n greenline i80 muistaakseni .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”