Juwel akvaristit

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Siirränpä kysymykseni tänne:
Kokemuksia kaipaisin heiltä, jotka ovat ostaneet juwer rio altaan uutena. Kyseessä siis T5-putket. Menin tänään ostamaan uutta putkea hajonneen [:I] tilalle ja kauppias kysyi, että oliko kyseessä päivä- vai kasviputki. Minulla kaikki oli samanlaisia, ja niissä luki day.

Kauppias kuiten sanoi, että juwelin altaissa pitäisi olla 2 kasvi- ja 2päivänvaloputkea myyntihetkellä. Että miten teillä?
Nyt tuossa on 3 day-putkea ja 1 nature putki. Kelvineitä jälkimmäisessä 4100.
kerry74
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Tässä kuva mun Juwel 260 visionista. Oma pönttö oli niin kauan kuin suodatin kesti. Ikää tuolla on jo kuutisen vuotta.

http://aijaa.com/EvkX9I
http://aijaa.com/d5ddaC
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Poppeli kirjoitti:Siirränpä kysymykseni tänne:
Kokemuksia kaipaisin heiltä, jotka ovat ostaneet juwer rio altaan uutena. Kyseessä siis T5-putket. Menin tänään ostamaan uutta putkea hajonneen [:I] tilalle ja kauppias kysyi, että oliko kyseessä päivä- vai kasviputki. Minulla kaikki oli samanlaisia, ja niissä luki day.

Kauppias kuiten sanoi, että juwelin altaissa pitäisi olla 2 kasvi- ja 2päivänvaloputkea myyntihetkellä. Että miten teillä?
Nyt tuossa on 3 day-putkea ja 1 nature putki. Kelvineitä jälkimmäisessä 4100.
Ostin omani, Rio 400 vuosi sitten ja kaikki neljä lamppua oli day. Myyjän suosituksesta tosin vaihdoin toiseen kanteen kaksi kasvilamppua. Nyt olen käytössä huomannut, että pitämällä kaikki lamput päällä, lämmöt nousee liiaksi, enkä saa pohjalämmityskaapelia enää pienemmäksi ilman että veden kierto häiriintyisi. Toinen vaihtoehto olisi ollut kannen aukipitäminen tai tuuletus, mutta mahdollisten karkulaisten vuoksi en ottanyt riskiä.

En tiedä mitä noi day valot edes ovat, sillä pidettyäni niitä muutaman viikon manuaalikytkennällä kasvivalojen kaverina, ei muuta tapahtunut kun levät innostu! Mikä niiden tarkotus on? Viikossa oli jättivallut reunat ihan parransängellä. :cry: Eikä pantterikiipijät edet kirkkaassa valossa paistattele :cry: Nyt siis neljä käyttämätöntä day putkea, kaksi kaapin päällä ja kaksi jouten pimeänä pidettävässä valokannessa. 8O
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Amandar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amandar »

Itse vaihdoin altaan mukana tulleen kasvivaloputken toiseen päivävaloputkeen kun väri miellytti enemmän eikä mitään ongelmia levän kanssa kun vaan piti altaan vesiarvot kunnossa ja lisäili viikoittain kasviravinnetta - perushuollolla ja säännöllisyydellä siis mennään eikä levää näy. Nyt fiksasin kanteen 2 T5-putkea lisää (rio 240 kyseessä) ja laitoin 2 vanhan day-valoputken lisäksi yhden käytetyn day-putken ja yhden käyttämättömän kasvivaloputken. Vaikka tuossa on nyt 3x 54w Juwelin Day ja 1x 54w Juwelin kasviputki niin liian keltainen allas silti mun makuun. Saksasta odottelen pakettia, joka sisältää mm. 4 uutta T5-putkea: 3x Dennerle Amazon Day ja 1x Dennerle Color Plus. Toivottavasti tulee halutunlainen lopputulos. :)

Niin ja meillä loisteputket saavat ihan rauhassa lämmittää akvaa. Kämpän lämpötila on 20-21c ja akvan lämpötila putkien ollessa päällä ilman lämppärin häiriköintiä 24-25c. Noissa lämpötiloissa pyritään akva pitämäänkin. Hyötylämpöö kun lämmityksen hoitavat päivällä 4x 54w T5putkea ja yöllä vasta tarttee lämppärin vähän avustella. :mrgreen: Kesällä taas voi överikuumalla nostaa kannet ylös.

Hehe, normi rio 240:ssa valaistusta 216w edestä sekä jokaisella putkella oma heijastin ja nyt vasta alan olla tyytyväinen valon määrään 8-)
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Kiitos vastauksista. ^ Laitahan ennen ja jälkeen kuvat jospa mieki innostuisin vaihtamaan =)
Meillä tosiaan lämmöt saa nousta ihan rauhassa, sillä altaaseen tulossa kiekkoja.
Snobe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Snobe »

Heippa!

Ostin hiljattain käytetyn Juwel Rio 180 - kokonaisuuden johon olen muuten ollut tosi tyytyväinen, mutta ongelmana on lämmön nousu josta tässäkin ketjussa on jo ollut puhetta. Allas tulee toimimaan pääosin sinirapujen asuntona, ja lämpötila saisikin olla alle 25 mutta nyt se huitelee yli 27 asteessa. Laitoin eilen takakannen reilusti raolleen, mutta aamulla pytyssä oli silti yli 25 astetta. Huoneenlämpö meillä on n. 22-23 eli ilmeisesti valaisin pitää veden näin lämpöisenä vielä pimeänkin ajan yli. Onko kukaan kokeillut viritellä tällaiseen akvaarioon tuulettimia? Tämä Juwel on siitä kiva kun on niin silmää miellyttävä kansineen päivineen, mutta ilmeisesti ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa ainakin toinen kansi pois, ja virittää joku tuuletinsysteemi?
Aurum
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Snobe kirjoitti: Huoneenlämpö meillä on n. 22-23... ilmeisesti ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa ainakin toinen kansi pois, ja virittää joku tuuletinsysteemi?
Onko tullut mieleen laskea tota huonelämpötilaa? 20-21 astetta olis parempi (säästyy energiaa). Patterista termostaattia pienemmälle tms.
Kasviallas 126l & Riutta 630l
Monnifan
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Kannen tiiviys on tosiaan lämmön kannalta hankalaa. Kissaperheessä tiivis kansi on kuitenkin kätevä. Ei tarvitse pelätä, että katit pääsee kalaan.
On muuten melko hämmästynyt ilme kissalla, kun sen näkee akvaariolasin läpi, kissa akvan sisällä - itse ulkona. :?
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

ramses kirjoitti:Tuli liimatua tohon juwellin valokannen välilippoihin folioteipit,jota käytetään yleensä kun rakennetaan saunoja.Lisäsi kummasti valo tehoa altaaseen.(altaani on noilla t5-lampuilla,että siinä siinä valokansi mallissa ainakin hyvin)
Meillä tehtiin sama, mutta folioteipit mustui parissa viikossa. Miten olet saanut pysymään kirkkaina?
*laa la laa*
jonval
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jonval »

piupau kirjoitti:Multa löytyy nyt rekord80,60 ja 54l. Näissä suodattimet poistettu, vaihdettu aquaballeihin rapujen takia, yhdessä on oma suodatin paikallaan. Mulla oli rio180, siihen meni ensin vajaan vuoden jälkeen uusi allas takuuvaihtoon, alkoi etulasi pullistella liikaa, sitten heti perään valaisin alkoi räpsyttää, sekin kyllä meni takuuseen..Sain varmaan sen maanantai kappaleen, just mun tuurilla :mrgreen:
Herttinen, mulla on just toi 180l Rio ja nyt taisi kyllä mennä yöunet... Multa on yhden 200-litraisen etulasi jo kerran hajonnut, se ei kyllä ollu Juwel... Mistä etulasin liian pullistelun huomaa? Onko muut huomanneet Rioissaan samaa vikaa?
Jonna
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Möh, turhaa spekuloibtia mielestäni. Juwelin altaat ovat laadukkaita ja olemassa on oikeasti vaarallisia altaita jotka on rakennettu ikkunalasista. Omaan Juweliini olen tyytyväinen ja suosittelen lämpimästi kaikille. Suunnitteilla ostaa toinen allas ja se tulee olemaan myös Juwel.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
anttisatu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja anttisatu »

Täällä Juvel Rio 240L
Ei moitittavaa..
Asukkeina Kardinaalitetroja sekä Petokotiloita.
Liitteet
20130406_225924-1-1.jpg
20130406_225924-1-1.jpg (42.7 KiB) Katsottu 5830 kertaa
Amandar
Junior Member
Junior Member

Kuva

Tältä näyttääpi minun Rio 300 tällä hetkellä. Ilman noita oranssinpunaisia papukaijakirjoahvenia tosin. Ne menivät uuteen parempaan kotiin. :)

Just tilasin harmaamustat imuputket, että sulautuvat taustaan hieman paremmin. Lisäksi tuolla on Eheim Biopower 240 roskia keräämässä. Harmaa sekin. Ei nyt niin paista sieltä heti. 8-) Kun tilaus tulee niin piilottelen tekniikan paremmin 3D-taustan taakse + säätelen muutenkin tuon altaan kanssa.

Valaistuksen määrään olen viimeinkin tyytyväinen. Tuossa on vierekkäin 2 high-lite -yksikköä joista toiseen olen kiinnittänyt vielä ylimääräiset 2 loisteputkea. Valaistusta on siis 6 x 54W T5. 5 päivävaloputkea (3 x Juwel Day, 2x Dennerle Amazon Day) ja 1 väriputki (Dennerle Color Plus). Joku vois sanoa, että turhan sininen mutta musta tuo on mukavan raikas ilmeeltään.

Roskien kerääjä sais olla tehokkaampi. Biopower on sinäänsä ihan hyvä suodatin mutta powerball olisi roskien imuroinnissa tehokkaampi. Harmi vaan, että se on ällön vihreä. :frown: Jatkakaamme siis biopowerilla.

Nestemäistä hiilaria (easycarbo) aloittelen laittamaan myös pikkuhiljaa.
jonval
Junior Member
Junior Member

Amandar, ihana akvaario ja minusta tuo valo on siihen juuri täydellinen! Itselläni Rio 180-litrasessa on kaksi Juwelin omaa day highlite-putkea ja minusta niiden valo on suoraan sanottuna ruma. Paikallisessa eläinkaupassa ei ollut suoralta kädeltä saatavissa sellaisia putkia kuin olisin halunnut, eli pitäisi alkaa tilailla.

Mun pikku-juwelissa (60l) on sellaiset putket kuin Hagen Power-Glo ja väri on täydellinen. Samanlaisen haluaisin isoon juweliini. Alla kuvat, jotta voitte verrata värieroa. Hagenin Power-Glota saa pituudella 894,6 mm, kun taas nykyisten Juwelin putkien pituus on 895mm... Täpärälle menee, ei kai tuollaisella pituuserolla ole väliä? Putket maksavat 35e/kpl. Olisko kellään muita putkia ehdottaa, että akvaariosta tulisi raikkaamman näköinen?
Liitteet
180-litrainen Juwel Rio jossa 2 x Juwel Day HighLite 45w
180-litrainen Juwel Rio jossa 2 x Juwel Day HighLite 45w
P4014880.jpg (223.49 KiB) Katsottu 5792 kertaa
60-litrainen Juwel jossa 2 x Hagen Power-Glo 15w
60-litrainen Juwel jossa 2 x Hagen Power-Glo 15w
P3184472.jpg (78.87 KiB) Katsottu 5792 kertaa
Jonna
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ne putket on käytännössä saman mittaiset. Eri valmistajat ilmoittavat putkensa mitat eri tavoin.
Amandar
Junior Member
Junior Member

Mulla on ollut kans yhdessä akvassa pelkästään Hagenin Power-Glo -putkia ja oon tykänny niistä tosi paljon. Nyt ei vaan löytänyt mistään järkevästä paikasta T5-lamppuina niin piti tyytyä toiseksi parhaaseen. :( Pakko sanoa, että ikinä ei ole kasvit voineet niin hyvin kuin Power-Glo-lamppujen alla. :)

Mun mielestä isompi akvas on tosi nätti jo noin. Liian vihreä? Punaisellahan se sitten taittuu ja jotta saadaan kanssa raikas ilme niin yksi Power-Glo siihen vierelle (kun niidenhän valo on violetihko?). Vois olla nätti yhdistelmä jos Day on takana ja Power-Glo edessä.

Jos et T5-Power-Glota löydä niin yksi ihan kiva vaihtoehto on tuo mikä mun akvassa on käytössä, eli Dennerle Amazon Day. Muistaakseni luki, että soveltuu passelisti myös malawi-altaalle, jossa vaaditaan sitä "raikasta" valoa.
murmelinpentu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja murmelinpentu »

Olisi kiinnostusta hommata Juwelin allas, mutta pikkasen mietin sitä valaisinkantta, onko se käytännöllinen allasta siivotessa? pääseekö hyvin imuroimaan pohjan? vai pitääkö ottaa koko kansi pois?
Itsellä oli seran kuutioallas, jossa oli valaisinkansi. Mutta se ei ollut mielestäni kovinkaan käytännöllinen ja putkia ei saanut kuin ulkomailta. Kuinkan juwelin putket? löytyykö joka liikkeestä sopivia muun merkkisiä ?
Katselin tuossa juwel lidoa tai juwel rio 125.
Mitenkäs sitten jos altaan laittaa muulle jalustalle kuin juwelin omalle, niin pitääkö laittaa solumuovi alle?
jonval
Junior Member
Junior Member

murmelinpentu kirjoitti:Olisi kiinnostusta hommata Juwelin allas, mutta pikkasen mietin sitä valaisinkantta, onko se käytännöllinen allasta siivotessa? pääseekö hyvin imuroimaan pohjan? vai pitääkö ottaa koko kansi pois?
Itsellä oli seran kuutioallas, jossa oli valaisinkansi. Mutta se ei ollut mielestäni kovinkaan käytännöllinen ja putkia ei saanut kuin ulkomailta. Kuinkan juwelin putket? löytyykö joka liikkeestä sopivia muun merkkisiä ?
Katselin tuossa juwel lidoa tai juwel rio 125.
Mitenkäs sitten jos altaan laittaa muulle jalustalle kuin juwelin omalle, niin pitääkö laittaa solumuovi alle?
Mulla on 180-litrainen Juwel Rio. Valaisinkannen kätevyyteen olen tyytyväinen, vedenvaihto ja pohjan lappoaminen onnistuu kannen luukun avaamalla. Ei mitään valittamista tässä asiassa.

Tuosta jalusta-asiasta en osaa kyl sanoa mitään :(
Jonna
spotted
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja spotted »

Meille olisi ehkä tulossa juwelin 450 litrainen allas. Kyselenkin teiltä, kenellä on ulkosuodatin näissä juwelin kalusteakvaarioissa, että miten siitä kannen läpi onnistuu ulkosuodattimen putkien läpiviennit? Onko siinä jotkut sopivat aukot?
Elmiira
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Riossa ainakin on valaisinkannen takana läpivientiaukot ulkosuotimen putkille. Joten no probs :).
spotted
Junior Member
Junior Member

Kiitos tiedosta! :)
Teemu Salonen

spotted kirjoitti:Meille olisi ehkä tulossa juwelin 450 litrainen allas. Kyselenkin teiltä, kenellä on ulkosuodatin näissä juwelin kalusteakvaarioissa, että miten siitä kannen läpi onnistuu ulkosuodattimen putkien läpiviennit? Onko siinä jotkut sopivat aukot?
Onko sulla joku erityinen syy laittaa siihen ulkosuodatin? Runsaasti sottaavia kaloja tms?

Juwelin oma suodatinhan on hiton tehokas ja vallan mahtava biologinen suodatin joka hakkaa tehokkuudellaan vastaavankokoiset ulkopöntöt mennentullen. Puhumattakaan vielä laadusta.
spotted
Junior Member
Junior Member

^ei ole mitään erityistä syytä vielä, mutta ajattelin vain etukäteen kysyä, että jos sattuis tulemaan tarve :)

Hyvähän se on jos sillä omalla pärjää.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hannu »

Juwelin oma suodatin on kyllä hyvä, mutta ei sekään mihin tahansa pysty. Toinen suodatin on altaan toisessa päässä tarpeen, jos haluaa pitää veden kirkkaana. Omassa 240l Juwelissa on altaan mukana tulleen suodattimen kaverina Eheimin 2217 ja vesi on kirkasta. Vaihdoin äskettäin erääseen toiseen altaaseeni mattosuodattimen tilalle Juwelin 1000 l/h kierrättävän sisäsuodattimen ja vesi ei ole enää yhtä kirkasta kuin ennen. Toisena suodattimena Eheimin 2252 kuten ennenkin. Seuraavaksi koitan vaihtaa Juweliin lisää hienosuodatusmateriaalia ja jos sekään ei auta on edessä vaihto ulkosuodattimeen.
Teemu Salonen

Jos vesi ei juwelin omalla suodattimella pysy puhtaana, niin vika on kyllä omistajassa, ei suodattimessa. Kyseessä pakko olla liikaruokinta, ylikansoitus tms. Ei noin tehokas suodatin voi mitenkään jättää vettä likaiseksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”