Ostin vanhan 100 litran akvaarion jossa tuli mukana myös suodatin ja lämpölamppu. Akvaario on ollut myyjän mukaan tavaroineen kuivana varastossa noin vuoden. Testasin vedenpitävyyttä eikä se ainakaan muutamassa tunnissa tuntunut vuotavan ja tiivisteet ovat myös siistin näköiset.
Pitäisikö tuohon suodattimeen ostaa uusi sellainen ''tyyny-osa''?
Olen aika rakastunut miljoonakaloihin ja olen miettinyt ottavani akvaarioon parven miljoonakaloja ja yhden partamonnin. Käsitin niin, että partamonninaaras tarvitsisi vähemmän tilaa kuin koiras ja partamonille altaan vähimmäiskoko tulisi olla 100 litraa.
Kannattaisiko siis ottaa naaraspartis / onko sukupuolella väliä / partista ollenkaan?
Kuinka monta miljoonakalaa kannattaa ottaa tuon kokoiseen akvaarioon?
Muita kaloja en ainakaan vähään aikaan haluaisi.
Löysin kaloista tällaiset tiedot:
Partamonni:
Vesi: Virtaava
Lämpötila: 20-28
pH: 6-8,5
dH: 0-30
Miljoonakala:
Vesi: Vaihteleva (makea ja murtovesi)
Lämpötila: 18-28
pH: 7,0-8,5
dH: 10-30
Luin jostain että myös miljoonakalat pitävät pienistä virtauskohdista. Pitääkö virtausta toteuttaa muuten, kuin virtaava suodatin + sellainen kuplajuttu? Onko näin molemmille ok?
Veden lämpötila 24 passaa molemmille? pH 7,5-8 ja dH ~20.
Mitä kaikkia aineita pitäisi ostaa kun perustaa akvaarion? Tavaroista olen perillä mutta kaikista aineista ja testeistä en ihan.
Sopiiko sileä hiekkapohja molemmille?
Saa kertoa/linkata kaikenlaista akvaarion perustamiseen liittyen. Olen aivan aloitteleva enkä haluaisi tehdä virheitä tulevien kalojen kanssa

Edit/ sellaista piti vielä kysyä, että onko kaverini selitykset potaskaa vai paikkansapitävää: voiko partiksen laittaa akvaarioon kypsyttämisvaiheessa muita kaloja aiemmin?