Aloittelijalle miljoonakala-allas

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Taikaduu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Aloittelijalle miljoonakala-allas

Viesti Kirjoittaja Taikaduu »

Hei!
Ostin vanhan 100 litran akvaarion jossa tuli mukana myös suodatin ja lämpölamppu. Akvaario on ollut myyjän mukaan tavaroineen kuivana varastossa noin vuoden. Testasin vedenpitävyyttä eikä se ainakaan muutamassa tunnissa tuntunut vuotavan ja tiivisteet ovat myös siistin näköiset.
Pitäisikö tuohon suodattimeen ostaa uusi sellainen ''tyyny-osa''?
Olen aika rakastunut miljoonakaloihin ja olen miettinyt ottavani akvaarioon parven miljoonakaloja ja yhden partamonnin. Käsitin niin, että partamonninaaras tarvitsisi vähemmän tilaa kuin koiras ja partamonille altaan vähimmäiskoko tulisi olla 100 litraa.
Kannattaisiko siis ottaa naaraspartis / onko sukupuolella väliä / partista ollenkaan?
Kuinka monta miljoonakalaa kannattaa ottaa tuon kokoiseen akvaarioon?
Muita kaloja en ainakaan vähään aikaan haluaisi.

Löysin kaloista tällaiset tiedot:

Partamonni:
Vesi: Virtaava
Lämpötila: 20-28
pH: 6-8,5
dH: 0-30

Miljoonakala:
Vesi: Vaihteleva (makea ja murtovesi)
Lämpötila: 18-28
pH: 7,0-8,5
dH: 10-30

Luin jostain että myös miljoonakalat pitävät pienistä virtauskohdista. Pitääkö virtausta toteuttaa muuten, kuin virtaava suodatin + sellainen kuplajuttu? Onko näin molemmille ok?

Veden lämpötila 24 passaa molemmille? pH 7,5-8 ja dH ~20.

Mitä kaikkia aineita pitäisi ostaa kun perustaa akvaarion? Tavaroista olen perillä mutta kaikista aineista ja testeistä en ihan.

Sopiiko sileä hiekkapohja molemmille?

Saa kertoa/linkata kaikenlaista akvaarion perustamiseen liittyen. Olen aivan aloitteleva enkä haluaisi tehdä virheitä tulevien kalojen kanssa :) Ja ei ole kiirekään, kalojen olisi tarkoitus kotiutua vasta loppukesästä/syksyllä kun saan vanhan sohvan alta pois.

Edit/ sellaista piti vielä kysyä, että onko kaverini selitykset potaskaa vai paikkansapitävää: voiko partiksen laittaa akvaarioon kypsyttämisvaiheessa muita kaloja aiemmin?
Nahkacollie tyttönen & 100-litrainen purkki: partamonni Jorma ja miljoona miljoonakalaa
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Re: Aloittelijalle miljoonakala-allas

Tulipas hiukan typerä olo kun tajusin että viestini on hiukan väärällä alueella ja täältä aqua-webistä löytyy jo vastaukset moniin kysymyksiini. Enkä edes jostain syystä löydä poistonappulaa tai saa muokattua (enää?) edellistä viestiä [:I] :D
Nahkacollie tyttönen & 100-litrainen purkki: partamonni Jorma ja miljoona miljoonakalaa
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Ei huolta, täällä on sallittua olla toisinaan vhän eksyksissä! Jokainen käyttää näitä sivuja joskus ensimmäistä kertaa - ihan niinkuin jokaiselle joku akvaario on täällä ollut se ensimmäinen.

Miljoonakalat kuulostaa hyvältä ajatukselta. Ota etukäteen selvää vaikka täältä palstalta, mitä tarkoittaa näillä pehmeän ja kovan veden kanta, niin tiedät sitten näiden hoidosta vähän enemmän.

Partamonnia monet harrastajat täällä pitävät varmasti "tylsänä" valintana, mutta mielestäni yksi sellainen pitäisi olla joka altaassa. Uros ja naaras vieviä yksinään ihan yhtä paljon tilaa. Kaksi urosta saattaa pienessä tilassa tapella reviiriatä vaikka viimeiseen mieheen, siksi niille on jossain voitu suositella isompaa tilaa. Mutta yksin ollessaan mahtuu 100 litraan mainiosti. Eikä näitä kannata kahta ottaakaan, ei ainakaan urosta ja naarasta, sillä ennemmin tai myöhemmin lisääntyvät ja voivat jo kerrasta täyttää akvaarion. Ajatus pienistä partamonneista on alkuun tosi söpö, ihaniahan ne ovatkin, mutta kun eivät ole varsinaisia parvikaloja, niiden sijoittaminen uusiin koteihin on erittäin haastavaa: vai löytyisikö tuttavapiiristäsi kolmekymmentä lavaria,joilla olisi se sata litraa uimatilaa kullakin aina yhtä partamonnia varten...? ;) Poikasia voi näillä tulla kerralla useampikymmenen, jopa satoja, ja uusivat kudun kuukausittain. Eli tähän kannattaa varautua oikeasti jo etukäteen ja ottaa vain se yksi. Ei ole parvikala, joten ei ole yksinkään onneton.
Partamonni on siitä kiitollinen, että sopeutuu sitkeänä kalana melkein mihin vain. Ei ole turhan tarkka pohjan, lämpötilan tai vesiarvojenkaan kanssa. Mukavaa kotikoloa arvostaa: varjoista kannon koloa tai savista putkenpätkää yms.
Partamonneista voisit ennen hankintaa tutustua maatiaisen lisäksi myös noihin arvokkaampiin muunnoksiin: alviinoihin, punaisiin, purje eväisiin jne. Itse maatiainen on oma suosikkini, vaikkei tosiaan mikään harvinaisuus ole, mutta vaihtoehdoista kannattaa olla silti tietoinen ennen hankintaa.

Onnea matkaan!
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Kiitos mukavasta viestistä! :D
Tosiaan yhden partiksen vain haluan, kun akvakaan ei ole järin suuri ja en miljoonaa pikkupartista tänne halua :D

Akvaariokannen lamppu ei toimi :( Toivottavasti kyse on vain loisteputkesta, pitää käydä joku päivä ostoksilla.

En millään malttaisi odottaa syksyyn että saan altaaseen vedet. sitä varten on jo kunnollinen alumiini-alusta joka varmasti kestää kilomäärän, kun taas Ikean hyllystä jonka päällä se tällä hetkellä on , en olisi niin varma. http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30053921/ Tällaisen siis. Vesivahinkoa ei saisi sattua :D

Olenko nyt käsittänyt akvaarion kypsytyksen oikein:
Laitan akvaarioon hiekan, suodattimen, lämppärin ja sisustuselementtejä. Saako kasvit laittaa heti tässä vaiheessa?
Sitten laitan akvaarioon sukassa kukkamultaa, ja hirvensarvisuolaa (ammoniakkia) + murustettua kalanruokaa.
Akvan ammoniakkipitoisuus tulisi olla n. 5 mg / l (?). Lisäilen kalanruokaa ja hirvensarvisuolaa päivittäin. Akvaan tulee nitriittipiikki ja sitten myös nitraatin pitää nousta korkeaksi. Kun nitriitti laskee ja nitraatti on korkealla --> vedenvaihto, sitten uudestaan seuraavana päivänä. Kun nitriitti on 0 kalat voi laittaa akvaan? Mikä nitraatin taso tulee olla kun kalat muuttavat sinne?

Löysin tänään järvestä kauniita kiviä. Pitääkö niitä keittää tms. vai voiko ne laittaa suoraan akvaarioon, ennen kaloja?

Tosiaan millikset ovat sellainen laji joita ehdottomasti haluaisin, mutta sen lisäksi haluan jonkun levänsyöjän/pohjakalan ja mietin partamonnia siihen rooliin mutta paikka on vielä avoin :D
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Ihan hyvältä kuulostaa kypsytys aikeesi, itse olen puolittanut hirvensarvisuola annoksen kun altaassa on myös nitraatti alkanut nousemaan. Aikalailla tasan viikko on mennyt kunnes kypsymistä alkaa näkee testeissä, itselläni alkoi juuri toinen viikko kypsyttelyä viljely altaassa, kaiken kaikkiaan kypsytykset on kestänyt reilun 2 vko.
Itse olen kivet vaan harjannut ja pessyt hyvin ja nakannut altaaseen, mies kiikutti ikkoneiden pesua varten kaupasta höyrypesurin ja nyt ajattelin kokeilla sitä kivien puhdistamiseen kun taas innostus lähteä kiviä keräilemään.
Kaikki kasvit ei välttämättä kestä kypsytystä, tai ainakin saattavat kärsiä jonkin verran, mulla anubiaat on kestänyt kypsytyksen ihan hyvin. Eli ihan makuasia kuinka haluaa toimia, haittaa kasveista ei ole kypsytyksen kannalta.
Itse olen vasta kypsyneestä akvasta vaihtanut vettä sen verran että nitraatti on ollut noin kymmenen kunnes olen kalat altaaseen tunkenu, pari isompaa vedenvaihtoa saa tehdä. Itse olen vaihtanut ensin noin 70% ja seuraavana päivänä vielä 40-50%
Haaveilen itsekkin synnyttävistä hammaskarpeista kun saan jossain vaiheessa vähän isomman altaan, platyihin olen kovasti ihastunut.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Okei, kiitos :)
Olen katsellut noita hiekkoja ja ihastuin valkoiseen kvartsihiekkaan. Sopiiko kyseinen hiekka ''lajeilleni'' ja onko raekoko 0,4-0,8mm liian pientä (meneekö lappoon/suodattimeen)?
http://www.aquanova.fi/kauppa/www/
Tältä sivustolta katselin :)
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Onko tällaiset ok satalitraiseen?
Sisäsuodatin: FLU.3 PLUS
C-35033
AC 230-240V50Hz
IPX8
TF 35´C

ja lämppäri:
JÄGER
3604 Aquarium Heater
100 W 220-240 V-
max 150 l
voll eintauchbar/fully submersible

Tuossa siis ihan kaikki tiedot mitä laitteissa oli :D
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Milliksiä voi tosiaan ostaa pelkkiä poikia ja poitsujen kisailua on hauska seurata. Itselläni on miljoonakalojen ja hohtomiljoonakalojen risteytyksiä, todella vinkeitä pikkuveijareita!

Kivistä sen verran, että jos ne ovat järvestä, niin kiehautus tai saunassa käyttäminen tuo mielenrauhan. Tuskin niistä oikeasti mitään ikävää tarttuisi akvaarioon, mutta onpahan varmennusta.

Suosittelen lämpimästi myös veden kovettamista, meillä niin pehmeä vesi, etteivät kovuustestit antaneet mitään tulosta. Sitten nostin kipsillä kovuuden kympin tuntumaan ja akvaarion kasvit riehaantuivat ennennäkemättömään kasvuun. Kovasti yleishyödyllistä ainetta tuo kipsi!

Itse olen suuri partamonnien fani ja hyvin katkera, kun omaan purkkiin ei sellaista mahdu. Suosittelen lämpimästi, onhan se aivan ihana mörkö, uros varsinkin! Toinen vaihtoehto on katinkultamonni Parotocinclus jumbo, vähän uudempi tulokas, jota en itsekään henkilökohtaisesti tunne. Noitamonni on myöskin yksi vaihtoehto. Mutta kyllä se partis on ihan omaa luokkaansa, siitä saa pitkäikäisen ystävän itselleen <3 .
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Olen ajatellut paria koirasta ja isompaa naarasparvea kun poikasten kasvuakin olisi mukava seurailla :)
Kun tosiaan olen lukenut että jos poikasia ei nosta eri altaaseen kasvamaan vaan antaa niiden selviytyä jotka ovat selviytyäkseen, ei pitäisi määrästä tulla kauheaa ongelmaa? Ja tosiaan jos koiraita on vain muutama, tuottaako se liikaa stressiä isommalle naisporukalle? Ja eläinkauppias lupasi ainakin ottaa vastaan milliksiä silloin tällöin.
Katsoo nyt miten kovin innostun, äidillä on varastossa vielä 240 litrainen purkki... jos tämä akvaariokuumeilu ei tästä laske niin voipi olla että ei mene kauaa kun talossa on jo 2 allasta :D
Olen lukenut myöskin että milliksiä olisi sekä pehmeään että kovaan veteen sopivia. Kova vesi on se yleisempi. Jos eläinkauppias ei tiedä mistä hänen kalat on peräisin, mitäs sitten? :o Tottakai olen valmis veden kovettamaan, jotta kalasilla olisi hyvä olla.
Sellainen ihana mörkö tuntuisi kyllä oikealta valinnalta! ;)
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Noniin, nyt sainkin jo etuajassa akvaariojalustan ja homma nopeutuu!
Tänään olisi ohjelmassa akvan putsaaminen (kaikenmaailman töhnää laseissa edellisen käytön jäljiltä)... juhannuksen jälkeen käyn ostamassa hiekkaa, hiekan pesun jälkeen pääsee jo sisustamaan akvaa ja laittamaan kypsytys käyntiin! ;)
Kuvassa alla näkyy Soolo-hamsterin poikamies boxi joka on ollut myöskin akvaariokäytössä ennen... varastossa olisi Soololle myöskin häkki jolloin tuota pikkupurkkiakin voisi laittaa kuntoon :o
No okei, pistetään nyt ensin tuo 100 litrainen ja katsotaan sitten ;)
Hyvät jussit!

Kuva: http://oi42.tinypic.com/27btj.jpg

Ps. tulevan varalle: millaisilla kameran asetuksilla on hyvä kuvata akvaariota/kaloja? Kotoa löytyy Canon EOS 550D + 18-135mm. Uusi putki tulee joskus kun on rahaa :D
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Kokoajan kirjoittelemassa ;)

Minulle ehdotettiin lisäksi levänsyöjiksi akvaan leväsukarapuja, ja kiinnostuin niistä heti! Sopivatko ne suunnittelemaani purkkiin/näiden kalojen kanssa? Kuinka iso porukka niitä kannattaisi ottaa?
Akutzi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Akutzi »

Käyvät hyvin noitten kalojen kanssa ja vähintään 5kpl ottasin mutta 10kpl olis ihan hyvä alkuun.
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

^Mukava kuulla! :)

Nyt on akva siivottu ja onnekseni valaisin (jota luulin rikkinäiseksi) alkoi pikkuväännön jälkeen toimimaan, jes! Laitoin myös taustapaperin tänään paikoilleen ja lämmittimen. Maanantaina on hiekan vuoro ja purkki saa sisälleen myös kiviä ja mahdollisesti muuta sisustusta.
Ostoslistalla vielä hirvensarvisuola ja vesitestit ennen kuin kypsyttely voi alkaa....
Jotain negatiivistakin vielä. Huomasin että suodattimesta puuttuu osa jolla sen voi kiinnittää seinään. Mitäs nyt tehdään? :o

Kuvaa: http://oi43.tinypic.com/20qgtb6.jpg On se nyt jo kivan näköinen, en malta odottaa :P
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Onko kukaan tilannut akvaariotarvikkeita Lemmikkitalo.fi sivustolta? Epäilyttää nuo yhdyssanavirheet... tältä sivustolta vaan saisi nuo suodatintarvikkeet samasta paikasta.
Kuitenkin ostoslistalla on tällä hetkellä:
-Fluval teline imukupeilla
-Fluval 3 plus patruuna 4 kpl
-JBL Easy test 6 in 1 50 test
-Tetra Rubin 250 ml väriruoka hiutale
-Tetra plecowafer 100 ml iso viherruokakiekko, spirulina
-Sera Aqutan 100 ml

Onko nuo ok? Kun en näistä vieläkään ole ihan täysin perillä [:I]

Kivet pääsi mukaan juhannussaunaan ja pian pääsee jo sisustelemaan. Olisipa rahaa hiukan enemmän niin olisi nämäkin hommat nopeampia :roll:

Kannattaisiko ostaa kasveille jotain ravinnetta? En ole ikinä ollut mikään viherpeukalo joten akvaariostakaan tuskin tulee kovin vihreä. Muutamia kasveja vain.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Itse olen suosinut akvaarioon.fi, kannattaa ktsoa myös hinnat sieltä [;)] Vesitesteiksi mieluummin tippatestit, ovat toki kalliimpia hankkia, mutta tarkempia. Varsinkin kovuudet nuo liuskatestit näyttää vähän miten sattuu...

Ruokina itse käytän New Life Spectrum-rakeita, näitä saa eri kokoisina.

Kypsyttämisen unohtaisin hirvensarvisuolalla vaan hankkisin tämän: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4200002119. Ampullit sisältää tarvittavia bakuja eikä tarvi viikkoja odottaa kypsymistä :)

Kasveille nestemäistä lannoitetta ja juurille laitettavaa. Esim. nestemäiseksi Profito ja JBL:n 7kuulat juurille. Osa kasveista kun ottaa lannoitteen juurilla, osa taas vedestä.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Yllättävä käänne! ;)
Sain ystävältäni ''likaiset'' akvaariohiekat jotka ovat vielä märkiä. Luulisi kypsytyksen nopeutuvan aika hyvin! Myös paaaaljon muuta tavaraa kotiutui, tänään menee vedet akvaan ja huomenna mahdollisesti kasveja :mrgreen:

En löytänyt akvaarioon.fi sivustolta tuohon suodattimeen tarvittavaa osaa :(
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Se suodattimen osa on näköjään poistunu heidän valikoimista...

Jos ne hiekat ei oo kauaa ollu ämpärissä niin bakujakin vielä voi olla, mikä on hyvä :) Ite oon tykästyny noihin ampulleihin ja niitä voit hyvin lisätä hiekan lisäksi. Ja ei tarvi pelata sillä hirvensarvisuolalla yms [;)]
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Pistän korvan taakse ;)

Akvaario on puolillaan ja otin nyt ensimmäiset testit. Mulle on tippatestit tulossa myöhemmin, mutta sain JBL liuskeita kaverilta joilla nyt pärjäillään jonkin aikaa...

pH: 7,6
KH: 3´d
GH: >7´d
NO2: 0
NO3: 0

Pitäisiköhän ihan pikkuriikkisen laittaa tuonne pH nostajaa? Ajattelin että se olisi hyvä n. 8 pitää. Voisiko joku auttaa noiden kovuuksien merkintöjen kanssa? :/
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Kuvia!

Allas pörrää nätisti ja eihän siitä saa silmiä irti vaikka siellä ei ole vielä kalan kalaa :D Vielä on kovin aution näköistä, kun ei tiedä mitä tuonne laitais,,, kiviä, kantoja vai tuollaisia koristeita kuten kuvassa linna. Ja kasvit.

http://oi43.tinypic.com/e0llhk.jpg kokonaiskuvaa

http://oi40.tinypic.com/34pjgvd.jpg ja suur kiitos kuuluu kaverille, nämä kaikki vielä jäi myöhempään käyttöön!

//miten saan nuo läiskät pois tuolta taustasta? :?
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Ei ole arvot noussu mihkään kolmessa päivässä, vaikka olen päivittäin lisäillyt ammoniakkia ja jauhettua koirannappulaa (kun kalanruokaa en ole vielä ostanut...). Hiekka oli varmaan ollut jo liian kauan ämpärissä ja bakteerit kuolleet, ja multaymppini oli aivan rutikuiva.
Nyt laitoin uuden multaympin: kosteaa kukkamultaa suoraan pussista, onko hyvä? :/
Hei muuten, olen lukenut jostain että karbotaattikovuutta voisi nostaa kananmunankuorijauheella. Onko asialla perää? Heitin sitä nyt hiukan tuonne. Entä sitten kun kalat tulee, onko vaarallista jos ne esimerkiksi syö noita jauheen muruja?
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Jee hyvältä näyttää allas! Hommaa vaan kasveja, reilusti ja eri lajeja niin selviää sitten mitkä tuossa pärjäävät. Kannattaa aika ennakkoluulottomasti kokeilla eri lajeja, esimerkiksi minulla pehmeän veden melalehdet innostuivat kunnon kasvuun vasta kun kovuus nousi kymppiin. Tarkkaile AW:n kasvitarjouksia, itse suosittelen ainakin karvalehteä, sen pitäisi suojata allasta leviltä.

Kypsytyksen kanssa pitää olla malttia. Voi olla että monena päivänä tuntuu ettei mitään tapahdu, sitten yhtäkkiä tuleekin järisyttävä muutos. Olen siinä käsityksessä että altaan käynnistyksessä ovat kaikki keinot sallittuja, kunhan sinne vaan jostain saa elämää :D . Multa on varmaan ihan ok, tiedä sitten vaikuttaako se ph-arvoa laskevasti. Karbonaattikovuuteen yksinkertaisin konsti on sooda, munankuoret vaikuttavat varmaan eniten kokonaiskovuuteen, jos siihenkään. Kipsi ja sooda ovat kätevimmät apuvälineet kovuuskikkailuun.

Koristeista muuten sen verran, että kannattaa sormella tutkia niiden sisäpinnat. Niistä löytyy aivan uskomattoman teräviä reunoja ja piikkejä! Hiekkapaperi on niihin paras apuväline. Olen myös tukkinut koristeissa olevia pieniä kolosia vaahtomuovilla, ihan vaan ettei kaloilla ole mahdollisuutta jäädä jumiin mihinkään. Partamonneilla varsinkin on tapana kiilata itsensä täysin käsittämättömiin kolosiin, joten kaikki koristeet kannattaa katsella sillä silmällä läpi. Jos johonkin koloon menee pikkusormi, niin kyllä sinne kalakin saa itsensä ängettyä.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

^Kiitos vinkistä!
Nitriitti oli tänään 2mg/l ja nitraatti 10. Jeee! Uusi multaymppi taisi olla tehokas.
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Terve pitkästä aikaa!

Ensimmäinen kala muutti altaaseen noin viikko sitten. Partamonni ''Jorma Poskiparta'' :D komea parrakas. On voinut okein hyvin muuten, mutta olen kiinnittänyt siihen huomiota että siihen on ilmestynyt laikkuja, ihan kuin väri olisi jostain kohdin haalistunut? :/
Eilen muutti miljoonakaloja 1koiras + 2 naarasta. Tytsyt on vielä melko pikkuisia, mutta ukko on komia kuin mikä. Seurailen nyt noiden vointia ja lisään pikkuhiljaa lisää milliksiä :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Taikaduu kirjoitti:Terve pitkästä aikaa!

Ensimmäinen kala muutti altaaseen noin viikko sitten. Partamonni ''Jorma Poskiparta'' :D komea parrakas. On voinut okein hyvin muuten, mutta olen kiinnittänyt siihen huomiota että siihen on ilmestynyt laikkuja, ihan kuin väri olisi jostain kohdin haalistunut? :/
Partiksella homeen väriset laikut ovat yleensä stressivärejä. Partis helposti stressaa ruoka-aikana, kun suuri stressi saada ahmittua kaikkien ruoat :mrgreen: . Home taas on nöyhtämäistä, bakukasvusto vaaleaa. Mutta en usko että olisi kumpaakaan, vaan ihan harmiton partiksen mielialoja ilmaiseva väritys. Muutto voi stressata partista hieman ja siksi tämä väritys. No problem.

Minun yhdellä partiksella pääkallokuvio tulee selkään muille varoitukseksi, kun se stressaa:). Albiinopartiksilla taas erityisesti niska punottaa melkoisesti, ja lienee vastine tuolle maatiaispartiksen stressiväritykselle.

Myös partis voi vaihtaa väritystä hieman pohjahiekan värin mukaan että väritys istuu hyvin suojaväriksi:).

Partis ei ole koskaan aiheuttanut ongelmia milliksille. Millikset taas voisivat pistellä partiksen kudun suihin, jos se ajautuisi tuubin ulkopuolelle. Poikaset taas tuubista lähteneenä ovat turvassa milliksiltä jo.

Onnea millisalataalle:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Taikaduu
Starting Member
Starting Member

Okei, kiitos vastauksesta :)
Yksi partis vaan tulee olemaan joten ei ole kudun puolesta ongelmaa :D Minulla myös hiekka on tumma-vaalea sekoitusta, joten voihan väri johtua siitäkin. Tai stressistä. Kovin arka Jormis on ainakin, joskus vahingossa onnistun näkemään sen akvaarion etualalla mutta kun hiukankin joku liikahtaa akvaarion ulkopuolella niin partis säntää piiloon ja siellä pysyy :(
Tuo minun millisuros on melko ärhäkkä tapaus. Kosii kokoajan tyttöjään ja pullistelee peilikuvalleen.. joskus on mennyt oikein kovaa vauhtia lasia päin kun se peilikuva on näyttänyt liian häiritsevältä... mitenköhän mahtaa olla tulevien urosten laita...

Mutta tosiaan tänään tuli hiukan päivitettyä sisustusta. Heitin kaikki lelut pois akvasta (linnat ja sellaiset) ja tilalle tuli kantoa ja hiukan kiveä. Tykkään! Kasveja pitää vaan saada reilusti lisää, tällä hetkellä ei ole kuin tuo yksi melalehti.. ja tietty milliksiä! ;)
Liitteet
akvaario2.JPG
akvaario2.JPG (69.02 KiB) Katsottu 3720 kertaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”