720 litrainen horsmamalja :)

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: 720 litrainen horsmamalja :)

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Sussari kyllä puskistuu ihan pienistä palasistakin, kunhan sillä on aikaa ja valoa. Mieluiten tietysti mielellään myös kasvurauhaa. Itsellä se tuli jonkun kasvipaketin mukana noin neljän sentin mittaisena palasena, ja nyt sitä on altaiden täydeltä niin että pois saa heitellä. Sama kyllä pätee ricciaankin.

Mutta hienolta näyttää, vaikkei hentojatulinsammalta ollutkaan :D
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Riveriana kirjoitti:Itsellä se tuli jonkun kasvipaketin mukana noin neljän sentin mittaisena palasena, ja nyt sitä on altaiden täydeltä niin että pois saa heitellä. Sama kyllä pätee ricciaankin.

Mutta hienolta näyttää, vaikkei hentojatulinsammalta ollutkaan :D
Älä suinkaan pois heitä, pistä postiin vaan ;)
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Wuhuhuu! No niin, no niin! Ensinnäkin... Mun kirsikkatetrat on saapuneet maahan ja ne muuttaa mulle vapun jälkeen. Kävin katsastamassa niitä tänään ja näyttivät ihan hyvinvoivilta veikkosilta. Saadaan vähän väriä tuohon altaaseen nyt kalojenkin muodossa. Oon ihan innoissani niistä kun on mennyt varmaan yli vuosi ilman että olen hankkinut tuonne mitään jolla olisi pyrstö. Tän parvikalan valinnassa pitikin olla harvinaisen tarkka, helpottaa kummasti kun päätös on tehty.

Ja ohimennen, yks uus kasvi.. :D Limnophila rugosa, joka on kuulemma niin uusi tulokas markkinoilla, ettei googlekaan oikein tiennyt siitä mitään ihmeellistä. Ei pitäis olla mikään kovin diiva tyyppi, katsotaan nyt miten se tuosta kotiutuu ja lähtee kasvamaan.. kun ei ole hajuakaan millainen siitä upoksissa tulee. Kuvassa Viiruneiti tutustumassa myös uuteen kasvikseen.
Hrugosa.jpg
Hrugosa.jpg (77.31 KiB) Katsottu 3965 kertaa
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Hmmm. Ei päivää ilman kasvipäivitystä, näemmä. Mun pitää opetella hillitseen itseni...

No anyways, törmäsin tänään kaupassa kasviin, mitä en ollut vielä kokeillut niin pakkohan sen oli muuttaa mun luo. Kyseessä on Myriophyllum mattogrossensen punainen muoto. Kaupassa kutsuivat sitä ihan vaan ruosteärviäksi, mutta esitin eriävän mielipiteeni, koska niillä on kuitenkin ihan eri tieteelliset nimet. Ruosteen pitäisi olla se tuberculatum ja tässä oli ihan lappu jossa luki mattogrossense red. No, mielenkiintoiseks tän tekee se, että laitoin sen kasvamaan tuohon melkein ruosteärviän viereen... kohtapuoliin on ehkä nähtävissä onko ne yksi ja sama rehu vaiko onko niissä tosiaan eroja. Mun kuvitelmien mukaan tää uusi mattogrossense olis osittain myös vihreä, tuo ruostehan on ihan yksomaan punainen.

Elämme jännittäviä aikoja! :D Ohessa kuvaa tuosta juuri kotiutuneesta taimesta, se (onneks) tuskin jää ainakaan tuollaiseks.
"Hei, apua, nää kivijutut on piirittäny mut"
"Hei, apua, nää kivijutut on piirittäny mut"
myriomatto.jpg (77.78 KiB) Katsottu 3930 kertaa
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Updatea, haluttiinpa sitä tai ei.. .Musta toi uus ärviä on alottanut ihan kohtuullisesti kasvunsa kun vertaa tohon pari päivää sitten otettuun kuvaan, siitä on tulossa ehkä mun uus lemppari, ehkä!

Lisäksi pitkästä aikaa kokonaiskuva altaasta, se alkaa jo hiljalleen näyttääkin siltä miltä sen pitäiskin. Muutamien kasvien kasvua tuolla taustalla odottelen.. Tiikerilumme esimerkiksi kasvattaa hirveästi lyhyitä uposlehtiä eikä sitä erota tuolta oikeastaan vielä ollenkaan. Taustalla Vankkaneesea ja Limnophila Aromatica edelleen yrittää kohti pintaa, samoin Cryptocoryne balansae oikeassa takanurkassa... Pitää vissiin vaan olla malttavaisempi...

Ja tuosta yhdestä kannosta mun pitää sahata osa pois, että se laskeutuis vähän matalemmalle. Pitää vaan varmaa käydä ostaa pieni saha! Myydäänks sellasia kertakäyttösahoja missään.. tuskin oon lähdös rakennuspuuhiin täs lähitulevaisuudes... :P
Ärviätyyppi.
Ärviätyyppi.
2804-2.jpg (83.03 KiB) Katsottu 3875 kertaa
Koko kaksmetriä.
Koko kaksmetriä.
2804.jpg (41.22 KiB) Katsottu 3875 kertaa
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Kertakäyttösahan saa naapurilta lainaamaalla ;)

Tuota kasvilistaa katsoessa ei voinut kuin miettiä, mihin ne kaikki oikein mahtuvat. Mutta taitaa se vaan olla niin, että kaksi metriä allasta vaatii vihreäksi tullakseen aika määrän rehuja :D
Kuinka paljon muuten menee kasvilannoitetta kuukaudessa?
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Pitääpä mennä kolkuttelemaan oviin.. "Hei, mä oon tosta yläkerrasta, öö. Onks teillä sahaa?" :)

Kyllähän tuonne tuntuu menevän heinää aikalailla paljon jos sen täyteen haluaa, ja mähän haluan :P Tiedän kyllä että muutaman kuukauden päästä voin olla ongelmissa kun nuo alkaa olemaan jo aika isoja ja leviää ympäriinsä. Mitään varsinaista rikkaruohoa tuonne ei oo kyllä eksynyt, se vähän helpottanee trimmausta.

Ja kasvilannoitteet, nii... en oo koskaan huomannu tsekata kauanko tuollainen yks pullo kestää... tosin lisäilen eri pulloista ni on hankalaa seurata. Mut kyllähän nuo kuluttaa, erityisesti raudasta on aika nopsaan huutava pula.
Melanie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Terveisiä täältä! Se mittas mut täs joku päivä vähän pelottavalla viivottimella lasin läpi. Olen nyt jo noin 3 cm! Ja rökitän noi kaikki ellei ne pysy puskissa piilossa. Huomasin bluffin, ne on ihan vääränlaisia mun seuraksi! Paitsi ruokaaikana, silloin annan heille armoa, etteivät nyt ihan nälkään kuitenkaan kuole..
Liitteet
DSC_1643-001.JPG
DSC_1643-001.JPG (185.8 KiB) Katsottu 3770 kertaa
DSC_1704-001.JPG
DSC_1704-001.JPG (275.76 KiB) Katsottu 3770 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Eikä! Mä en kestä miten potra poika (tai anteeks jos se onki tyttö) siitä on tullu! Se näyttääki ihan kalalta, täältä lähtiessä se oli vaan pallo, jolla oli häntä :D

Mä luulen että Robinsonilla ei mee enää kauaa ku se saa palata perheensä pariin. Ja sä saat vaivanpalkaks nii paljo rehuja ku vaan haluat, ne on alkanu nimittäin vihdoinki näyttämään kasvamisen merkkejä.. :)
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Kukkuu! :)

Ostin halvimman sahan mitä K-raudasta löytyi (6 egee ja toimi!) ja sahasin ton yhden oksan lyhyemmäks. Heti tuli jotenkin parempi flow! Ja siitäpä se idea sitten lähti että pitää tuo vasemmanpuolinenkin mökkylä hitsata uuteen uskoon ja vähän kääntää.. ehkä joku toinen päivä.

Altaassa uiskentelee nyt ne 14 Kirsikkatetraa, joita jo vähän ehdin odottaakin. Ihan piristävää porukkaa tuonne joukkoon. Ottoja tuli kans uus satsi puhdistuspartioksi, niitä on nyt kai yhteensä 12 tai 13... ei voi muistaa.

Ohessa vähän kuvaelmia!

Ai niin. Jos joku haluaa petokotiloita niin löytyy! euron tsipale, löytyy kaikkea kokoa ja ainakin kymmenestä voin luopua.

ps. Lehtikalojen kutu on pysynyt nyt tallessa kaksi vuorokautta. Katselen tässä kun ne alko taas tappelemaan keskenään... on se perheen perustaminen niin vaikeaa!! Luulen että tuo ympäriinsä lilluva Pantterikiipijä ei yhtään helpota raukkojen stressiä...
Oli pakko laittaa vertailun vuoksi, miltä tämä silta näytti parin viikon kasvun jälkeen...
Oli pakko laittaa vertailun vuoksi, miltä tämä silta näytti parin viikon kasvun jälkeen...
2603-flame.jpg (80.53 KiB) Katsottu 3671 kertaa
... ja miltä se näyttää nyt!
... ja miltä se näyttää nyt!
0805silta.jpg (69.29 KiB) Katsottu 3671 kertaa
Ei mikään mahtiotos, mut tässä on näitä uudisasukkaita! :)
Ei mikään mahtiotos, mut tässä on näitä uudisasukkaita! :)
kirsikat.jpg (58.39 KiB) Katsottu 3671 kertaa
Nyt se olis tämän näkönen. Vielä jos toi Staurogyne tossa edessä tajuis alkaa leviämään...
Nyt se olis tämän näkönen. Vielä jos toi Staurogyne tossa edessä tajuis alkaa leviämään...
0805.jpg (43.04 KiB) Katsottu 3671 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Ai niin, todella hämärää videokuvausta altaasta, pahoittelen jumputtavaa taustamusiikkia.. :P

http://www.youtube.com/watch?v=INDwUrud ... e=youtu.be
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Jaaha. Kun kerran ostin sen sahan ja muokkailin vähän noita mun puita niin pitihän se koko allaskin sitten päivittää. Tökkäsin tuon tiikerilumpeen tuohon eteen.. mulla on siis ollut se koko ajan, mut se on ollut jonkun puskan takana! :D

Hentorotalat läks.. ne on täällä viel ämpärissä jos kiinnostaa. Ja aika moni rehu vaihtoi paikkaa, nyt oon ainakin hetkellisesti tyytyväinen. Kivasti se trimmailu aina muuttaa tuota ulkonäköä. Taas pitää vaan odottaa että ne kasvaa vanhoihin mittoihinsa. Ohessa kuwaa. Eiks noi Kirsikkatetrat soviki hyvin maisemaan? :P
1505pieni.jpg
1505pieni.jpg (43.88 KiB) Katsottu 3512 kertaa
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Ihanat lasimonnit! <3

Hyvältä kyllä näyttää sun allas, onnea vain omistajalle! :D
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Joo ne lasimonnit kököttää puskissa päivät, mut sit iltapalan jälkeen ne asemoi itsensä tohon sillan alle naamat samaan suuntaan. Jännittäviä vesiolentoja! :D
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Jännittävä on kyllä hyvin kuvaava sana. Oletko muuten kiinnittänyt huomiota siihen miten kääntyvät? Kun useimmista kaloista näkee että ne kääntyvät, niin nämä ovat vips vaan yhtäkkiä naama eri suuntaan. Notkeita otuksia. Käyttävätkö omasi viiksillä silittelyä parvessa paljonkin?
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

En muuten oo kiinnittänyt huomiota miten kääntyilevät, tosin vaikea sitä on erottaakaan kun ovat "näkymättömiä".. vikkeliä kyllä ovat, sen huomaa erityisesti ruoka-aikaan kun pyrstöt vaan vilisee. Parhaimmillaan ne saattaa vilahtaa kaksmetrisen altaan päästä toiseen ilman että silmä edes huomaa :D

Jonkinlaista viiksettelyä tuossa parvessa aina näkyy, yrittääkö ne sitten sanoa että vie pyrstös pois mun naamalta, siitä en tiedä...
akvahullu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvahullu »

Mitäs tälle projektille kuuluu.
128 litraa, kissa, tulossa myyntiin neontetroja
tuomas2
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja tuomas2 »

Minua kiinnostaisi tietää, paljonko CO2:sta kuluu (mitattuna esim. kg / vuosi). Käytätkö pelkkää CO2:sta vai lisäksi muita hiilituotteita?
Täplävanneahvenen (H. notatus) poikasia myynnissä Jyväskylässä
http://blogi.kasvikauppa.fi/2016/08/tap ... us-f1.html
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Tämä on kyllä ai an mahtava allas. Ihana sisustus. :)
Skandali
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Skandali »

Toi silta rakennelma o aivan ihana :D
Reipas 400l seurala + 30l nano ja 2 kääkkää
http://akvaarionpaattymatontarina.blogspot.fi/
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Kuvapäivitys olis kiva. Näkis vähän, miten kasvit ovat kasvaneet. Edellisestä kuvasta kun on jo hetki aikaa.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Ai tää keskustelu on elänyt täällä omaa elämäänsä :)

Yrittänen joo ottaa kuvapäivitystä joku päivä, tuntuu että kesällä on niin paljon kaikkea tekemistä että tuon altaan kanssa ehtii oikeastaan plärätä vain ne välttävimmät jutut. Ei oo nii välii vaikka vähän lasit levääntyy ja silleen jos ulkona on kiva sää :P

Fisuset voi hyvin ja kasvitkin ihan passelisti, tosin toi staurogyne ei kyl vieläkää juurikaan leviä mihinkään ja oon jo alkanu harkita et korvaisinko sen jollain toisella. Mut en oo keksinyt vielä parempaakaan vaihtoehtoa :) Vesimiekat tuntuu pitävän jotain ihme kasvutaukoa, kaikki kolme oikeastaan. Rotala Wallichii sen sijaan työntyy joka paikkaan. Ja tuo jättiläisvallisneria on alkanu ihan yhtäkkiä kasvaa metritolkulla. Sillä oli toooosi hidas startti kyllä.

Hiilaria mulla menee suunnilleen tuo puolen kilon pullo kuukaudessa. Eli tekeekö se sitten kuus kiloa vuodessa? Ei siis mitenkään älyttömästi, pidän KH:n kuitenkin vaan siinä kolmosen tuntumassa ja pH:n 6,8:ssa :)

Nappaan sen kuvan joku päivä kun ulkona sataa ;)
tuomas2
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja tuomas2 »

CO2-taso pysyy tuolla määrällä siellä suositellussa 20 mg/l tms?

Mulla itelläni nimittäin menee 6 kg puolessa vuodessa samankokoiseen, eli tuplasti enemmän. Mietin tuhlaako mun systeemini CO2:sta, mutta ainakaan vuotoja ei pitäisi olla, mut ton aktiivilevittimeni optimaalisesta toimivuudesta en nyt osaa sanoa.
Täplävanneahvenen (H. notatus) poikasia myynnissä Jyväskylässä
http://blogi.kasvikauppa.fi/2016/08/tap ... us-f1.html
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

No taulukko näyttää noilla arvoilla arvoa 14. Oletan että se on kohtuuriittävästi, koska kasvit kuitenkin kuplii, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Voisin tietty enemmänkin tuota hiilaria lyödä pyttyyn, mutta sitten pitäis läträtä paljon enemmän ravinteidenkin kanssa ja vois olla konkurssi jossain vaiheessa luvassa :D Mulla on kyllä aika vilkas vedenkierto pinnalla että varmasti sitä hiilaria menee myös taivaan tuuliin...

Mut mun kasvit ei ookkaan yhtä vehreitä ku sun ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”