Avaruus teema, mutta mitä kasveja?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
other
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Avaruus teema, mutta mitä kasveja?

Viesti Kirjoittaja other »

Moikka!

Mulla on 2 aksoa ja olen tässä päättänyt että koska ovat mielestäni niin pokemoneja/lohikäärmeitä/löllejä että paras teema koko tankille on avaruus. Ja tässä kyselenkin että mitkä olisivat mielestänne utopistisen näköisiä, mutta sopivia kasveja Möllin ja Spyron altaaseen? Mahtavalla vielä nimeämättömälle planeetalla ilman (=veden) kylmyys yms. rajaa kuitenkin hiukan ja olen uusi harrastuksen parissa joten kasvituntemus ei vielä ole kovin hyvä. Muovikasveihin en kuitenkaan haluaisi siirtyä ja hauskaahan se on kun alkaa työstämään jotain tällaista :D
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Avaruus teema, mutta mitä kasveja?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Terve! Ompas mielenkiintoinen teema sinulla. :)
Paljonko sinulla on akvaariossa valoa wattia per litra? Mikä siellä on pohjamateriaalina? Noiden tietojen perusteella on helpompi suositella kasveja, joilla olisi menestymispotentiaalia. :)

Muutama "avaruuskasvi" tuli mieleen, jotka saattaisivat sopia aksolaan. (Oikeasti minulla ei ole aksoista sen paremmmin tietoa kuin mitä olen täällä aw:ssa olevat aksoketjut joskus mielenkiiinnosta lukenut.) kiharakriinumi voisi olla aika veikeä. Konnanputki voisi olla hyvä, ei välttämättä avaruusteemainen, mutta sitä voisi kasvattaa sekä pohjakasvina, että vapaana vedessä kelluvana, jos aksot mylläävät niin, että kasvit eivät pysy pohjassa. Samoin liuskavesisaniainen kasvaa sekä pohjaan istutettuna että pintakasvina, ja se on nopeakasvuinen. Tämmösiä äkkiseltään heitettynä

Helsingin akvaariokeskuksella on netissä hyvä kasvilista http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... svit-a.htm siinä on tietoa myös kasvien vaatimuksista. Sitten Markku Varjon Akvaariokasvit-kirja on hyvä teos, jonka löytää aika monesta kirjastosta. :)
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Kuva

Mä lähtisin hakemaan jotain tähän tyyliin olevaa..onks sulla minkä kokonen lasiloota niille?
Taustakuvan voit ite tuunata..tulostat joitain mageita avaruuden elementtejä supernova,planeetat tms. ja liimaat pahville ja kontaktimuovi päälle..=D..
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
other
Starting Member
Starting Member

Voi jumpe tuo kiharakriinumi on hieno! Juuri tuon tyyppisiä etsin! Joo on tullut huomattua ettei kasvit tahdo pysyä pohjalla, samoin kaikki kulmat on aina kaivettu :D Sitä on hauska seurailla, voisin laittaa jonkin pienen aarrearkun johonkin nurkkaa ja odottaa koska se löytyy.

Niillä on ihan hieno puhallushiekka pohjalla mikä vähän karsi ideaa punaisesta planeetasta.. Purkki on 250 l ja valoa tulee n. 0.3 wattia kahdesta 30 watin loisteputkesta. Ja koska kaverit pitävät viileästä vedestä ja on ollut kuumat säät, olen joutunut pitämään välillä vain toista lamppua päällä ettei lämmöt nouse liikaa.
Olen käynyt Helsingin akvaariokeskuksen sivuilla monesti katselemassa ja ostanut liikkeestäkin pari kasvia. Minun on vain helpompi miettiä näitä asioita kun joku ei ole heti laittamassa niitä kasveja pussiin...

JA, tausta on lähes valmis, olen maalannut sen itse. Mietin ensin että ostaisin jonkin valmiin julisteen mutta 70e julisteesta tuntuu typerältä kun itse saa tehtyä mieleisen.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Äääh olen kade! Aksot on ehdottomasti mun lemppariotuksia mutta kämppä niille liian lämmin! Itse olen sitä mieltä, että aksoille kuuluu antaa palleroahdinpartaa pohjalle ja pistiaa pinnalle. Minun aksolassani pinta olisi melkein peittynyt pistiaan ja aksot uiskentelisivat niiden juurien lomassa. Ja pelaisivat jalkapalloa noilla pallosammalilla :D .
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Mulla oli 3 aksolotlia itelläni ja hankin sellaisia kasveja joita eivät pystyneet pöllyttämään pintaan...eli mulla oli anubiasta..hennommat kasvit voi esim. isommilla kivillä tukea pohjaan..=)..

On ihan hauskoja otuksia mutta ihan järjettömän vaativia.Vähänkään kun veden lämpötila nousee niin siarastuu aika herkästi ja meillä on todella lämmin asunto kesällä.

Ruokinnasta vielä että anna survareiden ja katkarapujen lisäksi jauhomatoja, kastematoja, sirkkoja, luonnosta kerättyjä toukkia.

Mulla oli pitkään hyvin yksipuolinen ruokavalio..=)..

Ja onnea ja menestystä kotipokemonien parissa..on aika hauskaa seurattavaa..;)
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
other
Starting Member
Starting Member

Toi pistiakin näyttää kivalta, kiitos! Ei noi mun mielestä niin kovin vaativia ole, näin kesällä on ollut säätämistä lämmön kanssa mutta kohta ilmat kylmenee yms niin ei tarvitse huolehtia. Ja kun näitä vakavissani aloin harkitsemaan, oli tiedossa että tähän tulee menemään rahaa, eli ens kesäksi on sitten tod.näk. cooleri.

Olisi kiva jos olisi jotain semi isolehtistä kasvia (punaista tms) jotta en veisi liikaa niiden pohjasta kasveille? Ehdotuksia? Pärjäisikö papukaijalehti?

Tuli yksi juttu taas mieleen. Jos ostan akvaariosilikoonia ja sekoitan siihen haluamaani hiekkaa, saako siitä muotoiltua luolan? Pysyykö sen verran kasassa että onnistuisi? Vaikka kerros kerrallaan?
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Veikkaisin, että parhaat mahdollisuudet ovat tiikerilumpeella! Siitähän olisi sekin hyöty, että varmaan kasvattaisi nopeasti kelluslehtiä valoa ja lämpöä kohti ja hämärtäisi sitten allasta aksoille. Tsekkaapas punalehtiset miekkakasvit, siellä on useampia punaisia, esim http://www.tropica.com/en/plants/plantd ... x?pid=072D ja http://www.tropica.com/en/plants/plantd ... x?pid=072A .
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
other
Starting Member
Starting Member

hippikala kirjoitti:Veikkaisin, että parhaat mahdollisuudet ovat tiikerilumpeella! Siitähän olisi sekin hyöty, että varmaan kasvattaisi nopeasti kelluslehtiä valoa ja lämpöä kohti ja hämärtäisi sitten allasta aksoille. Tsekkaapas punalehtiset miekkakasvit, siellä on useampia punaisia, esim http://www.tropica.com/en/plants/plantd ... x?pid=072D ja http://www.tropica.com/en/plants/plantd ... x?pid=072A .

Mulla on tiikerilumme jo kasvamassa... Mutta toi toka on kans magee. Jotain miekkakasvia oon muutenki miettiny ku ovat kuulemma aika helppoja pitää kunnossa. Kiitos! Pitteepä ottaa selvää siitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”