Kohta on 600 litrainen pytty oven takana, eikä sen onnellisella omistajalla ole vielä tiedossa, mitä sinne laittaisi. Jotain ahventa mieli halajaisi mutta mitä?
Akvaario tulisi olemaan runsaskasvinen, hienohiekkainen, paikkapaikoin verrattain virtaava ja kirkkaasti valaistu Etelä-Amerikka-allas. Lehtikariketta ja juurakoita tulee löytymään, mutta varsinainen tumman veden biotooppi ei ole tällä erää suunnitteilla. Vesiarvot määräytyvät vasta lopullisen kalaston myötä. pH tulee kuitenkin olemaan alle 7 ja lämpötila vähintään 24 astetta.
Kalastoksi on suunnitteilla seuraavaa: nokkamonneja ja/tai sampimonneja (festivumit olisivat unelma), paljon monnisia (laji määräytyy vasta, kun tiedän tarkat vesiarvot), tetroja (kulmatetra kiinnostaisi eniten, mutta muitakin vaihtoehtoja on harkinnassa).
Ahvenasukkaan vaatimuksena olisi ensisijaisesti ahveneneksi kiltti luonne allastovereita ja kasveja kohtaan, mutta näyttävä ulkonäkökään ei olisi pahitteeksi. Jälkimmäisellä tarkoitan sitä, että toivoisin löytäväni visuaalisesti tyylikkään kalakokonaisuuden - sellaisen jossa "silmä lepää".
Itselläni olisi mielessäni muutama ahvenvaihtoehto:
1. Delfiinikirjoahven: Kiinnostava ja hieno, mutta ilmeisen vaikea saada, vai mitä?
2. Avainkirjoahven: Yksinään vähän pienehkö, mutta kyllähän näitä pienissä parvissakin pidetään. Ehkäpä 5-8 yksilöä? Tosin, aiempien viestiketjujen perusteella jollakulla avainkirjoparvet ovat toimineet, toisilla taas eivät.
3. Lehtikala: Kaikki keksimäni järkisyyt puhuvat perus-scalaren puolesta, mutta jokin tunneseikka vastustaa. Älkää kysykö mikä.
4. Jokin muu, mikä? Jokin Laetacara-laji, Apistot...?
Auttakee, kun en saa itse päätöstä tehtyä.
Affenen paikka avoinna - ehdotuksia kaivataan
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Re: Affenen paikka avoinna - ehdotuksia kaivataan
Avain on ainakin varma valinta kiltin luonteen puolesta. Ja oikein mukavia otuksia ovat muutenkin, vaikka eivät mitään kalamaailman riikinkukkoja olekaan. Kaavailemasi ryhmä näitä olisi varmasti toimiva ja näyttävä ratkaisu.
Sitten täytyy tulla kehumaan smaragdikirjoahventa, johon olen itse nyt aivan ihastunut. Smaragdit kasvavat noin 30-senttisiksi, mutta eivät lähtökohtaisesti ole aggressiivisia altaan muille asukeille. Hennot kasvit saavat varmasti kyytiä kutuaikana, mutta mitään kasvintuhoajiakaan nämä eivät ole. Pienimmät tetrat saattavat vahingossa mennä suusta sisään, mutta isompien kanssa voinee pitää aika huoletta. Omat kalani ovat vielä poikasia, mutta olen jo täysin ihastunut niiden luonteeseen; ovat todella rohkeita, seurallisia, hullun ahneita ja myös todella kilttejä muille kaloille. Ja aikuisväritys näillä on aivan huikea.
Sitten täytyy tulla kehumaan smaragdikirjoahventa, johon olen itse nyt aivan ihastunut. Smaragdit kasvavat noin 30-senttisiksi, mutta eivät lähtökohtaisesti ole aggressiivisia altaan muille asukeille. Hennot kasvit saavat varmasti kyytiä kutuaikana, mutta mitään kasvintuhoajiakaan nämä eivät ole. Pienimmät tetrat saattavat vahingossa mennä suusta sisään, mutta isompien kanssa voinee pitää aika huoletta. Omat kalani ovat vielä poikasia, mutta olen jo täysin ihastunut niiden luonteeseen; ovat todella rohkeita, seurallisia, hullun ahneita ja myös todella kilttejä muille kaloille. Ja aikuisväritys näillä on aivan huikea.
-
- Starting Member
Jaiks. Noi smaragdit on isoja!
Ei vaan, kiitos Onia hyödyllisistä ehdotuksista. Olen harrastanut tilanpuutteen vuoksi lähinnä Apistoja ja perhoskirjoahvenia, joten ehkäpä mun tosiaan täytyisi harkita rohkeaa siirtymistä isompaan kokoluokkaan... Oletan, että sukupuolten tunnistaminen poikaskoossa olevista smaragdeista on hankalaa. Ainakin nopealla googletuksella löytämissäni lähteissä sukupuolieroina mainitaan lähinnä kalan koko. Korjaa, jos olen väärässä. Eli, jos siis hommaisin pari kappaletta näitä, ja ne osoittautuisivat molemmat koiraiksi, ovatko kriisin ainekset valmiina?

Juu, sukupuolten tunnistaminen on hankalaa. Omista kaloistani ei ole vielä varmuutta, mutta käyttäytymisen perusteella ovat uros ja naaras. Ja on tuo toinen paljon miehisemmän näköinen, oli jos silloin kun akvaariokauppiaan kanssa niitä pitkään ja hartaasti arvottiin. Nämä eivät ole erityisen aggressiivisia, eikä kuulemma samakaan sukupuoli altaassa aiheita mitään välitöntä joukkomurhaa. Eli mullekin sanottiin, että olisin voinut huoletta ottaa useamman tuonne 400-l-pyttyyn ja katsella sitten ajan kanssa miten muotoutuu pareja jne. Toki 600-lirainenkin voi kahdelle aikuiselle urokselle käydä ahtaaksi, mutta mitään välitöntä teloitusta ei tosiaan pitäisi olla tiedossa. Ja nämä ovat sen verran komeita ja kaupoissa suht harvinaisiakin (kuulemma), että varmaan löytyy sitten uusikin koti jos ottaa useamman ja jostain pitää luopua.
-
- Starting Member
Aivan. Ahvenaisten kanssa on toki aina otettava huomioon se vaihtoehto, että kalakemiat eivät sovi yhteen yksilöiden välillä - oli kyse sitten miten kiltistä lajista tahansa. Vaikuttavan näköisiä nuo safiirit kyllä ovat, joten pistän ne tarkkaan harkintaan.