Onhan näitä allashommia ollutkin jo ikävä!
Viimeisimmät altaat olivat 180 litrainen kasvipainotteinen pöheikkö ja reilu 40 litrainen betta imbellisten purkki. Isompi allas ehti olla mulla kuutisen vuotta, sitten kun se alkoi olla täysin tasapainossa ja mulle mieleinen, iski kalatuberkuloosi ja kaikki altaan sisäinen lähti roskiin. Harrastus loppui siihen, kun ei ollut rahaa eikä motivaatiota tehdä kaikkea uudelleen. Tältä ne silloin näytti,
40l
180l
Nyt, muutamia vuosia myöhemmin, näin pitkästä aikaa unta kaloista. Ihailimme pientä miljoonakalapoikasta lapseni kanssa. Päätin aamulla aloittaa sopivan akvaarion etsinnän

Mielessä on ollut lähteä liikkeelle suht pienellä altaalla, n. 80-90 litraa, ja muutenkin maltillisella mielellä. Mattosuodattimen teen itse, lisähiilaria aion laittaa ja valoa pitää olla riittävä määrä, mutta nyt yritän silti pitää turhan hifistelyn poissa. Aika ei riitä kunnon kasvipönttöön kahden pienen lapsen kanssa. Mahdollisia kalalajeja ovat keltakääpiöahvenet, sitruunatetrat, jotkin monniset. Myös rihmoja tekee mieli, mutta katsotaan nyt millainen allas sieltä tulee ja miten nää muotoutuu. Kasveista ainakin Intianvesitähdikki rosanervig, blyxa japonica ja hentorotala ovat sellaisia, joita todella haluaisin taas kasvatella. Höpö höpö cuba oli aikoinaan ehdoton suosikkini, mutta jos onnistun nyt pitämään kiinni suunnitellusta linjasta, ei taida mulla nyt valot ym. sille riittää.
Innolla olen liikkeellä ja toivon, että kohta kotiamme taas kaunistaa pala vedenalaista maailmaa