Apuja mattosuodattimen rakenteluun

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nipukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:25, 25.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Varkaus

Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja nipukka »

Eli yritin käydä ohjeita katsomassa mut. Mua kiinnostaa sellainen. Mulla 90L akvaario mihin ajattelin kokeilla eka kertaa elämässäni.
Aquael Aquarien Bodenfilter Set 60 x 30 cm on se mitä ajattelin. Löytyy sivulta: http://www.teichpoint.de/Aquarium_Shop/ ... 1080_0.htm

Mun akvaario on pituus: 70cm, leveys 35cm ja korkeus 40cm
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Sua kiinnostaa mattosuodatin, mutta linkität pohjasuodattimen. Vahinko?
Mutta kyllä tuollainen ihan toimii sorapohjalla ja kohtuullisella lappoamisella. Mitenkään DIY tuo ei kylläkään ole.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minullahan oli 70-luvulla 64-litraisessa tuollainen pohjasuodatin. Ihan Schaibaa, vaikka oli sorapohja. Ei wörkkinyt.

http://www.youtube.com/watch?v=0n1iOflTL6c
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Mulla oli 60 litraisessa ilmapumpulla toimiva pohjasuodatin 80- ja vielä 90-luvullakin. Hyvin se pelitti kun oli sopiva 15-20mm kerros n.4-5mm soraa päällä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
nipukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:25, 25.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Varkaus

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja nipukka »

Okei tuo ei siis ole sama asia kuin mattosuodatin. eli nyt olen ihan pihalla. Kertokaas mulle sit miten toi matto juttu tehdään? Haluan sen missä käytetään sitä suodatin materiaalia. Mitä kaikkea tarvin ja miten se rakennetaan :D Kiitos kaunis kun olette jaksanu auttaa mua :D
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Tämä on nyt tavallaan "huono" vastaus, kun ohjaan vain tiedon lähteille, enkä itse kerro asiasta... :roll: [;)] Mutta siis, tuossa linkissä on archive.orgin kautta löytyvät aquahoito.info sivut, eli tuo on se alkuperäinen suomenkielinen lähde mattosuodatinasioissa, (tämän AW:n lisäksi). :) klik Tuolta saa kaivettua ne "viralliset" mitoituslaskelmat, jos mattosuodattimen tekee "oikeaoppisesti mitoittaen". En ole itse mattosuodatinta tehnyt, niin en osaa sanoa, että miten tarkkaan maton koko ja pumpun teho pitäisi laskea vai voiko toimivan mattosuodattimen saada aikaiseksi vain arvioimalla tarvittavan maton määrän ja pumpum koon tavallaan "tuuripohjalta". Ja jos jaksaa täällä aw:ssa tuota etsi-toimintoa pyörittää, niin vanhempia keskusteluja löytyy aiheesta todella paljon. :)

((tuo linkki voi olla vähän epävarmasti toimiva, kun tuo archive.org ei toimi aina kunnolla))
nipukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:25, 25.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Varkaus

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja nipukka »

Iso Kiitos :D

Anniquu_ kirjoitti:Tämä on nyt tavallaan "huono" vastaus, kun ohjaan vain tiedon lähteille, enkä itse kerro asiasta... :roll: [;)] Mutta siis, tuossa linkissä on archive.orgin kautta löytyvät aquahoito.info sivut, eli tuo on se alkuperäinen suomenkielinen lähde mattosuodatinasioissa, (tämän AW:n lisäksi). :) klik Tuolta saa kaivettua ne "viralliset" mitoituslaskelmat, jos mattosuodattimen tekee "oikeaoppisesti mitoittaen". En ole itse mattosuodatinta tehnyt, niin en osaa sanoa, että miten tarkkaan maton koko ja pumpun teho pitäisi laskea vai voiko toimivan mattosuodattimen saada aikaiseksi vain arvioimalla tarvittavan maton määrän ja pumpum koon tavallaan "tuuripohjalta". Ja jos jaksaa täällä aw:ssa tuota etsi-toimintoa pyörittää, niin vanhempia keskusteluja löytyy aiheesta todella paljon. :)

((tuo linkki voi olla vähän epävarmasti toimiva, kun tuo archive.org ei toimi aina kunnolla))
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

http://riveriananakvaario.blogspot.fi/2 ... ennus.html


Täällä viidessä altaassa mattosuodattimet. Hyvin toimivat.
Mutta semmoinen kikka, että jos sitä joskus täytyy siirtää tai pestä, niin itseäni neuvottiin ottamaan ämpärillinen lietettä sieltä keskeltä ensin talteen ja sitten kaatamaan takaisin. Hyvin on homma toiminut kaikista remontin yms. takia siirtelyistä huolimatta.
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 22:18, 26.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

Siis matto on älyttömän helppo, halpa ja toimiva ratkaisu, suosittelen!! Ainoat haitat on vähän ruma näkö ja jonkun verran vie tilaa.
Mulla on suorakulmiomattoja, alkuun laskeskelin virtauskaavoja tarkkaan järven sivuilta mut monta vuotta mennyt jo vapaalla kädellä.
Silloin kun oli to iso pönttö niin vaihdoin maton ehkä kahden vuoden välein, tuossa pienessä vähän tiheämpään.
Tarvitsen suodatinmattoa, silikonia ja pumpun. Askartele silikonin avulla suorakulmio mihin mahtuu suodatin, anna kuivua, koverra tila ja reikä suodattimen suulle, peitä yläosa ja valmis.
Pitää veden kirkkaana!
alkuun voi tarkistaa kokoja ja virtauksia netistä et pääsee jyvälle koosta.

Mä teen laiskana suodattimen vaihdon niin että puristelen vanhasta akvaarioon kaiken lietteen ja sit vaihto, hyvin on toiminut.

Ja matollehan ei siis tarvitse tehdä mitään jos pumppu vaan toimii ja pysyy paikoillaan. Toiset pesee harvoin, musta helpompi antaa olla ja sit vaihtaa kun on aika, on isäntä vissin kerran pessyt ison maton mutta oli hankalaa.

Lisäksi hiekkapohja ja kierteiset talonmiehenä+mies vedenvaihtajana letkulla, niin laiskurin unelma on valmis!
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Miksi olet vaihtanut mattoa? Pesu ei auta?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Kris »

KattiFisu kirjoitti:Mulla on suorakulmiomattoja, alkuun laskeskelin virtauskaavoja tarkkaan järven sivuilta mut monta vuotta mennyt jo vapaalla kädellä.
Hei voitko kertoa vähän lisää miten olet tehnyt suorakulmiomatot. Itsekin harkitsen sellaista ja kokemukset kiinnostaa. :)
The plural of anecdote is not data.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Meillä on ollut monenmallisia mattoja, mutta pisaroita en ikinä käytä tukkeutumisvaaran takia. Viimeismmät matot (300- ja 600-litrasiin) olen tehnyt suorakulmioiksi Järven sisäsuodatin ohjeella. Eli sopivan kokoinen maton pala halkaistaan kahteen ja molempiin osiin koverretaan mattoveitsellä kirkasvesitilat niin, että mattoa jää jäljelle n 3cm. Eli alun perin 5cm paksu matto, josta koverran pois parisen senttiä paitsi reunoista joihin jää 5cm alkuperäistä paksuutta n 5cm leveydeltä. Sitten vaan palat vastakkain ja kiinni. Viimeksi ompelin siimalla yhteen kun en jaksanut lähteä hakemaan silikoonia ja sain maton heti pyttyyn. Jos matto tulee vedenpinnan yläpuollelle, sen voi kovertaa ylös asti auki, mutta jos se jää veden pinnan alapuollelle, yläosa pitää jättää umpeen (=kovertamatta) tai tukkia erillisellä matonpalalla kirkasvesitilan eristämiseksi. Tässä pari surkeaa havainnekuvaa viimeisimmästä, koversin sen auki ylös asti koska suunnitelmissa oli tuo vähän takkuillen käyntiin lähtenyt hydrokasvatus matossa. Harmi kyllä matto pysyy iloisen sinisenä vedenpinnan yläpuolelta vaikka on jo malkoisen ruskea pinnan alta. Salaisissa toiveissa kasvit peittävät tuon hirvityksen...Ja pian, kiitos.
P1010050.JPG
P1010050.JPG (90.44 KiB) Katsottu 5473 kertaa
P1010051.JPG
P1010051.JPG (94.43 KiB) Katsottu 5473 kertaa
Tuo oikealla näkyvä kaistale on ommeltu mattoon kiinni, sen tarkoitus on pitää matto parisen senttiä irti lasista ja muutenkin vakauttaa melko korkeaa mattoa. Alhaalla keskellä on ommeltu sauma. Alhaalta matto on umpinainen, tällä estän likaisen veden hörppäämisen jos matto kasveja ropatessa vähän kallistuukin. Maton pohjalle kertyy ajan kanssa melkoinen ryönä ja pienikin hailautus saa veden sakkaamaan melkoisen näpsäkästi, pohja hillitsee tätä hiukan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
kerry74
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 11:55, 05.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Juuri tuollaisia mattosuodattimia mullakin on. Tilaat esim. akvaarioon.fi stä mattosuodatinmattoa keskikarkeaa ja kiertovesipumpun (Eheim) lisäksi tarvitset mattoveitsen tai kirurgiveitsen ja silikonia (tai ompelet) Itse aina katson kiertovesipumpusta tarkat mitat ja aina kokeilen joko nyt olis jo tarpeeksi koverrettu. Pumpun kolo ei saa olla liian suuri, muuten se ei pysy siellä. Mielummin ahdas. Koverra myös sisääntuloaukolle hieman tilaa, jotta imee laajemmalta alueelta, tai vaihtoehtoisesti voi käyttää myös muoviputkea ja tehdä siihen reikiä. Lisäksi laitan kuivumisvaiheessa maton ympärille reilusti kumilankoja, jotta silkoni kuivuisi mahdollisimman tiiviisti. Kuivumisessa kestää hieman reilu vuorokausi. Muistathan, että matto on pestävä ennen akvaarioon laittoa. Itse olen tehnyt kokoa suunnilleen näin Eheim 300 maton korkeus 20cm, 600 25cm ja 1000 30cm korkeaksi rakennettua mattoa.
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Kris »

Sisso kirjoitti:Alhaalta matto on umpinainen, tällä estän likaisen veden hörppäämisen jos matto kasveja ropatessa vähän kallistuukin.
Miten olet saanut sen umpinaiseksi? Oletko taittanut maton jotenkin?
The plural of anecdote is not data.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Helpoin tapa on ihan vaan tulpata.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Tuolla linkittämässäni bloginjutussa on kuvia siitä miten meillä tehtiin. Se mitä kuvista puuttuu, on siimalla ommeltu kylki ja tiiviit tulpat molempiin päätyihin.
floora1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 14:09, 02.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kouvola

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun+ muuta

Viesti Kirjoittaja floora1 »

Jatkan tähän samaan ketjuun kun en tämän takia viitsinyt uutta aloittaa..
Minulla on ollut alunalkaen jo nuo 2 mattosuodatinta eikä sitten muuta suodatusta ja nyt taitaa olla se hetki että matot pitää vaihtaa uuteen. Nämä ovat olleet altaassa 2006 vuodesta ja ovat jo aikas notkeasa kunnossa ....tukkeutuvat nopsammin pesun jälkeen. Ovat kyllä hyvin palvelleet enkä vaihtaisi suodatustapaa millään.... mutta mutta mistäpä sitä mattoa nyt saakaan ostettua. Aikoinaan tilasin sitä ulkomailta mutta en enään löydä sitä sieltä. Onko suomessa missään 5cm paksuista keskikarkea mattoa tarjolla. Muistanko että täällä aw:ssä oli jollakulla jopa mustaa mattoa joskus yynnissä parisen vuotta taappäin??
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Nykyään mattoja myydään ihan akvaariokaupoissa, netistä olen tilannut akvaarioon.fi -sivustolta. Oli siellä vähän halvempaa kuin lähimmässä liikkeessä, kun sattui olemaan muutakin tilattavaa samalla.

Siimaa kannattaa varata samalla, jos aikoo matosta ommella muotoja.

Itse rakentelin lasista kulman, johon maton sai viritettyä kaarelle (en halunnut silikoonata kiinni altaan laseihin. Kulma löytyy nyt käyttämättömänä, tarvitsijat kyselköön...
floora1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 14:09, 02.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kouvola

Re: Apuja mattosuodattimen rakenteluun

Viesti Kirjoittaja floora1 »

Kiitos vinkistä pisara. En ole sillä silmällä katsellut akvaarioliikkeiden tarjontaa joten pitää katsella paikalliset huomena läpi. Ommeltavaa versiota ei ole vaan L mallinen suodatin on lasilistojen avulla paikoillaan yhdestä kappaleesta. Maton sisäkulmaa kun hieman keventää niin ei virtauskaan lopu kulmasta :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”