250l akvaarion kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: 250l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

No jos toi lehtispariskunta ei mee tohon, niin pitää muuttaa suunnitelmia tälläisiks:

Pinnalle: helmirihmahaaremi (tai joku muu rihma)

Keskiveteen: Safiiritetra/timanttitetra/keisaritetra

Pohjalle: paljon monnisia, punanoitamonneja, selkäuimareita ja nokkamonneja ja kääpiöaffen


Siinä tämä taas on. Voiko noita rihmakaloja laittaa eri lajeja, vai tuleeko murhia? :frown:
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: 250l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

nuolimonni11 kirjoitti:No jos toi lehtispariskunta ei mee tohon, niin pitää muuttaa suunnitelmia tälläisiks:

Pinnalle: helmirihmahaaremi (tai joku muu rihma)

Keskiveteen: Safiiritetra/timanttitetra/keisaritetra

Pohjalle: paljon monnisia, punanoitamonneja, selkäuimareita ja nokkamonneja ja kääpiöaffen


Siinä tämä taas on. Voiko noita rihmakaloja laittaa eri lajeja, vai tuleeko murhia? :frown:
Kuulostaa jo ihan hyvältä. Rihmakaloja vain yhtä lajia muuten voi tulla kiistoja reviireistä. Ja vain yksi ukko yhteen altaaseen ja sille akkoja. :) Ostin muuten itse juurikin tänään keisaritetroja 300l:seen ja ovat tosi upeita...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: 250l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

Hyvä, että alkaa kuulostamaan hyvältä. Laitetaan nyt tämä 250 litrainen pakettiin, ja keskitytään nyt tohon 100l (vieläkään en tiedä, kumpi tulee):

Pinnalle: Taistelukala haaremi/rihmakala haaremi

Keskiveteen: kardinaalitetroja/kirsikkabarbeja

Pohjalle: monnisia (ehkä kuparimonnisia), katinkultamonneja/partamonni, ja jos menee, niin selkäuimareita

Anteeksi jos on ärsyttävää kun on kaksi eri kalastoa samassa ketjussa. [:I]
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: 250l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

Etsin äsken erilaisia tetroja, ja tässä olisi erilaisia minua kiinnostavia:

Musta-aavetetra Lyhtytetra

Mustatetra Kulmatetra

Kuparitetra

Loistotetra

Kerritetra

Intiaanisulka

Lisäksi monia muita, joita en tässä nyt ala erittelemään. Ja tottakai viimeviestissä mainitsemani kardinaalitetra.
En näiden kalojen vesivaatimuksia ehtinyt katselemaan, kun on kiireitä. Näyttävyyden vuoksi valittuja, joten jos jaksatte, niin voitteko kertoa onko jokin noista sellainen, ettei menisi 100 litraisessa noiden viime viestin kalojen kanssa.
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: 250l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

Nyt kun olen miettinyt, niin musta-aavetetrat, kerritetra tai kirsikkabarbit tulisivat olemaan 100 litraisen parvikalat.
On vain vaikeaa, kun akvaariotarjouksia on tullut 100 litrasta 400 litraan, joten menee aika sekalaiseksi.
Ja taistelukala haaremi on siis se, joka pinnalle tulisi.
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: 250l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

jos 100l tulee niin hanki vain yksi parvikala niin saavat tarpeeksi kavereita. Jos tuon kokoiseen laitat noin monta eri parvikalaa niin eivät mitenkään saa kunnon parvea ympärilleen....

Olisi helpompi neuvoa kalastoa jos tietäisit varmaksi minkä kokoisen altaan hankit. :? On hankala neuvoa kun ei enää tiedä puhutaanko 250l vai 100l kalastosta.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: 250l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

jenniliini82 kirjoitti:jos 100l tulee niin hanki vain yksi parvikala niin saavat tarpeeksi kavereita. Jos tuon kokoiseen laitat noin monta eri parvikalaa niin eivät mitenkään saa kunnon parvea ympärilleen....

Olisi helpompi neuvoa kalastoa jos tietäisit varmaksi minkä kokoisen altaan hankit. :? On hankala neuvoa kun ei enää tiedä puhutaanko 250l vai 100l kalastosta.
Siis olin kokoajan hankkimassa vain yhden parvikalan, siinä oli vain eri vaihtoehtoja. :)
Ja tuohon vikaan kysymykseesi: nyt puhutaan 100 litraisesta. :)
Sen 250 litraisen kalaston laitoin jo pakettiin, kunhan varmistuu, minkä kokoinen allas tulee. :D
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
Svanttefisu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 13:00, 07.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Varkaus

Re: 250l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja Svanttefisu »

Siihen voisi mennä

Pinnalle:hunajarihmakala haaremi

Keskiveteen:iso parvi kardinaalitetroja

Pohjalle:katinkultamonneja ja partamonni

Lämpö n.25 C

Siinä minun ehdotus. Monniset elävät kylmemmässä vedessä kuin rihmakalat ja taistot vielä lämpimämmässä kuin rihmikset.
Tetrat (kaikki muut paitsi kardinaalitetra) elävät kylmemmässä vedessä.
180l kala-allas
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: 250l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Tämä ketjua tosiaan alkaa olla sekava, kun ei enään hajuakaan minkä kokoisesta puhutaan ja onko siihen jo jotain "varmaa" kalaa.

Mutta korjatakseni edellistä: kyllä monnisia löytyy myös lämpöisempäänkin veteen ;) Ja kardinaalitetra ei ole ainoa parvikalavaihtoehto vaan esim. kiilakyljet (ei toki ole tetra) pärjää myös lämpösemmässäkin.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
tikru60
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 13:58, 09.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: 250l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja tikru60 »

hippikala kirjoitti:Itse en uskaltaisi ottaa käärmekalaa! Tai sitten siihen tosiaan pitäisi sitoutua niin että suunnittelee ihan kaiken kärmeksen hyvinvointia ajatellen. Olen jotenkin siinä käsityksessä että käärmekalat syövät kaiken mitä suuhunsa saavat mahtumaan, livistävät helposti altaasta ja hepuleita saadessaan kolhivat itseään. Ihan varmasti valloittavia vekkuleita mutta minulle haarniskamonnit olisivat ihan tarpeeksi jännittäviä. Tapparakaloja en myöskään uskaltaisi ottaa, pelkäisin varmaan koko ajan että ne liitävät tiehensä kun kannen avaa...

Mutta jos tapparoista tykkää niin olisipahan tosiaan kala mikä viihtyy pinnalla! Lehtikalapariskunta ja sinileukapari ovat varmaan vaihtoehtoja toisilleen? Tykkään kummastakin, itselleni olen asettanut sellaisen säännön että lehtikaloja ei tule, ennen kuin saa vähintään puolitoista metriä pitkän tankin. Parvikaloissa onkin sitten valinnan varaa, onko mitään mikä erityisesti kiinnostaisi?

Sata litraisessa on taas perusongelma taistojen mieltymysten suhteen. Niille kun pitäisi olla kuumaa ja tyyntä, ja kovin harvat muut kalat oikeasti arvostavat sellaisia olosuhteita. Rihmakalojen ja kirjoahventen yhdistämisestä taistojen kanssa taitaa olla dramaattisia kokemuksia. Itse varmaan lähtisin kääpiöahvenlinjalle, niissähän on ihan huikeita tyyppejä tarjolla!
ihan pakko tähän vähän kommentoida..puolustaen käärmelaa :) pienet kalat varmasti syö..mutta kyllä muutkin kalat toisia poskeesa pistää...ja kudut..noita hepuleita en ymmärrä..minulla kaksi käärmekalaa..niin suloisia ja rauhallisia..allas vain pitää olla iso..toiset sanoo myös että tulevat ulos altaasta..jos ei lasitettu koko allas päältä...ei ainakaan minulta oletulleet...kädestäkin niin nätisti syövät..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”