Mikä on mun kaloilla!? ÄKKIÄ APUA!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Lunde
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Mikä on mun kaloilla!? ÄKKIÄ APUA!

Viesti Kirjoittaja Lunde »

Mikä mun kaloilla on?

Vesi on vähän kellertävää (En ole ihan varma, mutta näyttää vähän kellertävältä)
Mun kalat on rauhallisia ja makaa vaan pohjalla kokoaika.
Jotkut kalat on jotenki hirveen paniikissa.
Yksi mun haarniskamonni on vaaleampi ku toinen (Ei oo yleensä)
Sitten jotkut kalaa "putsaa" toisiaan.

Sitten mun kalat on tehny "pakoreittejä", ne on esim. tehny yhden ruukun alle kuopan. (myös toisiin koristeisiin)

Kaloissa ei ole mitään pilkkuja, täpliä yms.

Onko jollain ollu samaa ongelmaa? Siis ku tulin kotiin niin ihmettelin missä mun kaikki kalat on. Jotkut vaan piileskelee noitten kantojen sisällä yms. Ketään kala ei oo ainakaan kuollut. Ei ainaskaan lillu tuolla veden pinnalla :D

Mittasin Nitriitin, se oli kunnossa. En osaa mittaa Nitraattia (Oon vasta 13vuotias, ootan millo mun äidinmies tulee kotiin).
Pumput ja nää kaikki on päällä.
Annoin viimeks kaloille ruokaa perjantaina (eilen oli paastopäivä) ja annan yleensä ruuaksi: puoli teelusikallista hiuteluruokaa, yksi pilleri ja yksi plekopilleri. (Annan joka päivä erihiutaleruokaa) ja kaloja mulla on n. 32.
Viimeksi vaihdoin vedet akvaariosta viimeviikon perjantaina (eli suunnilleen viikko sitten, ja mulla on n. 380 litran akvaario) vaihdan aina melkein puolet vedestä. Akvaarion lämpötila on normaali. ( +26) + yksi mun vihersugarravuista oli punanen (En tiedä liittyykö toi asiaan) ?

Osaako joku kertoa mikä mun akvaariota vaivaa? Yritin kertoa kaiken tosta mun akvaariosta, ettei teidän tarvii kysellä :P

Kiitos kaikille jotka osaa auttaa!
T: Hasu
nuolimonni11
Member
Member

Re: Mikä on mun kaloilla!? ÄKKIÄ APUA!

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

Ihan ensiksi haluaisin tietää kaikki kalat ja niiden määrät.
Sen jälkeen vesiarvot ja onko kuinka hyvä suodatus?
Olen itsekin vasta 12 joten ymmärän tuon vedentestaus juttusi. :)
Nämä nyt näin alkuun. [;)]
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
Lunde
Starting Member
Starting Member

nuolimonni11 kirjoitti:Ihan ensiksi haluaisin tietää kaikki kalat ja niiden määrät.
Sen jälkeen vesiarvot ja onko kuinka hyvä suodatus?
Olen itsekin vasta 12 joten ymmärän tuon vedentestaus juttusi. :)
Nämä nyt näin alkuun. [;)]
Nooh, kaloja oli 32. (Myös ravut) Elikkä mun kaloja on:

- 1 kpl Partamonni
- 2 kpl Haarniskamonnei.
- 6 kpl Leopardimonnisia
- 6 kpl Viisiraitabarbeja.
- 2 kpl piikkisilmiä.
- 6 kpl vihersugarrapuja.
- 6 kpl perhosimunuoliaisia.
- 1kpl sokkelopleko
- 1 kpl l 199

nitriitti on nolla (0), nitraattia en muista miten mitattiin.

Ulkosuodatin: Eheim, Classic suurin malli, sisäsuodatin: Eheim, powerline
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Veden PH? Nitraatti (No3)?, KH?, GH? Tippatestein mitattuna nämä lukemat. Ootko lisänny ko altaaseen jotain lähiaikoina, joka esim happamoittas vettä? Kantoja? Muita sisustuksia? Milloin olet suodattimet putsannut? Hiekan imuroinut/mitä hiekkaa sulla on siellä? Onko kasveja tai kaloja kuollut altaaseen mätänemään, jotta nitraatti olisi noussut? Vai onko tolla putsaustahdilla kenties, kun vetäset puolet vedestä kerta viikkoon noinkin isosta altaasta (oli siis 380 litraa?) jo liian "puhdasta"? Kaloja kuitenkin suht vähän/pohjaosastolla eleleviä... Oletko lisännyt/vähentänyt jotain tuotteiden käyttöä altaassa? Ja mitähän vielä... tässä lyhyesti lisäkysymykset.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Lunde
Starting Member
Starting Member

Hedelmiina kirjoitti:Veden PH? Nitraatti (No3)?, KH?, GH? Tippatestein mitattuna nämä lukemat. Ootko lisänny ko altaaseen jotain lähiaikoina, joka esim happamoittas vettä? Kantoja? Muita sisustuksia? Milloin olet suodattimet putsannut? Hiekan imuroinut/mitä hiekkaa sulla on siellä? Onko kasveja tai kaloja kuollut altaaseen mätänemään, jotta nitraatti olisi noussut? Vai onko tolla putsaustahdilla kenties, kun vetäset puolet vedestä kerta viikkoon noinkin isosta altaasta (oli siis 380 litraa?) jo liian "puhdasta"? Kaloja kuitenkin suht vähän/pohjaosastolla eleleviä... Oletko lisännyt/vähentänyt jotain tuotteiden käyttöä altaassa? Ja mitähän vielä... tässä lyhyesti lisäkysymykset.
Edelleen oon vaan mitannu Nitriitin joka oli nolla, en osaa mittaa muita.. Joo, oon lisänny. Altaassa on vähän levä ongelmia (kahdessa kasvissa on levää ja yhdessä ihan pikkusen) niin lisään pikkusen joka päivä/toinen päivä Easycabroa. En oo lisänny veteen mitään uutta koristetta yms. Kaloja ja kasveja ei ole kuollut viellä. Aina kun vaihdan vedet niin pistetään myös vedenparannusainetta. Hiekkaa en ole viellä imuroinut, tuolla on ihan tavallista "rantahiekkaa" ostettiin biltemasta. Akvaario on siis ollu minulla vasta n. 1 kuukaus.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Sulla on ollut allas kuukauden ja nuo kalat ovat jo sisällä altaassa :| Millä olet mitannut nitriitin? Kaikkinensa kuulostaa sellaselta setiltä, että allas ei ole vielä kypsynyt loppuun asti. Uuteen altaaseen kuuluukin tulla levää. Easycarbo ei aiheuta ko. oireita kaloilla ainakaan oikein mitotettuna altaan kokoon. Bilteman hiekka itselläkin altaissa eikä ongelmia sen kanssa ole isoissa altaissa ollut. Muihin kysymyksiini en saanut vastausta, joten sori, ei pysty auttaa. Josko saat tietoa lisää jatkossa voi jotain apua joltain tulla.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Onko allas tullut uutena vai hiekkoineen päivineen harrastajalta käytöstä? Jos tullut ihan uutena miten kypsytetty?
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
lehtis78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lehtis78 »

Kannattaisi imuroida pohja, kun vaihtaa veden.
Jos vaikka pohjaan on pesiytynyt haitallisia bakteereja.
Tällöin kuitenkin yleensä pohjahiekasta nousee kuplia...

Happivajeeltahan tuo vaikuttaa, kun kalat makoilee pohjalla.
Lisää hapetusta ilmastimella, happitablettejakin voi lisätä mutta niitä
joutuu laittamaan aika paljon ton kokoseen altaaseen...

Easy life fluid filter medium on vedenparannusaine, joka tasapainottaa akvaariovettä.
Sitä kannattaisi kokeilla jos vesi ei haise eikä pH arvoissa yms. ole vikaa...

Jos laitat tätä vedenparannusainetta, niin kannattaa muistaa että se vähentää lääkkeen tehoa.
Jos päädyt lääkitsemään kalojasi niin en suosittele easy life vedenparannusainetta...ja
Kalojen sairastuessa vitamiinien lisääminen veteen/ruokaan parantaa kalojen vastustuskykyä taudin
aikana.

Jos vesi haisee niin suosittelisin mittaamaan ammoniakki-arvot Nh3 Nh4, silloin vesi usein kellertävää.
Jos ne on koholla auttaa uusi osittainen 1/3 vedenvaihto + esim. prodibio Stop Ammo

Akvaariosi ei välttämättä ole kypsynyt kunnolla, kun laitoit kalat
siihen. Tämä on saattanut ja mitä ilmeisemmin onkin laukaissut kaloissa
jonkun taudin.
Se että kalat nykkivät toisiaan tai jos uivat sinne tänne tai jos hankaavat itseään kiviin tms. viittaisi
johonkin loistautiin, pilkkutauti on aika yleinen tauti, joka voisi puhjeta vesiarvojen
heitellessä.

Kalojen sairastuessa tärkeintä on tietenkin korjatan vesiarvot, mutta ei saisi tehdä liian suuria vedenvaihtoja
varsinkaan juuri perustetussa akvaariossa.
Akvaarion tasapaino horjuu ja kalat voivat saada shokin.

Mikäli et ole varma mikä vialla olisi helpointa mitata yleisimmät vesiarvot esim. jbl easy test 6 in 1 testitikuilla.
Siinä ei kuitenkaan ole ammoniakkitestiä, että jos sitä epäilet niin hankittava erikseen.
Mitään ei kannata lisätä veteen ennenkuin vesiarvot on mitattu/korjattu.

Toivottavasti tästä on jotain apua...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Lunde kirjoitti:Jotkut kalat on jotenki hirveen paniikissa.
Ei tarvinnut lukea kuin tähän asti ja jo tiesi että Easycarbohan se sieltä taas paljastuu. Esim. tässä alla olevassa keskustelussa on samanlaista käytöstä ollut omilla kaloillani nimenomaan tuohon aineeseen liittyen. Lopeta käyttö ja vaihda vettä.

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=32&t=104269
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”