Mitäs nyt tehä? (Ilmais akva joka oli kamalassa kuosissa)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jenni009
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Mitäs nyt tehä? (Ilmais akva joka oli kamalassa kuosissa)

Viesti Kirjoittaja jenni009 »

Hain akvaarion kotiin eilen, pakko se oli ottaa vaikka paikanpäällä sain huomata, että se on JÄRKYTTÄVÄSSÄ kunnossa. [}:)]
Levää oli ihan kamalasti ja kaikkea mahdollista skeidaa, vesi oli ihan ruskeeta ja haisi kamalalta. :cry:

Heti kotiin päästyä oli pakko ottaa kalat pois ja tyhjentää koko hoito ( koristeet, kasvit, kannot läks suoraan roskiin) .
Niimpä kalat poistin ja tyhjesin altaan, pesin hiekan puhtaaksi ja lisäsin altaaseen, täytin altaan. Kalat joutuivat odottamaan altaassa pari-kolme tuntia uutta kotiaan kunnes ne noudettiin uuteen kotiin.

Nyt tossa on noi vanhat hiekat jotka olen pesssyt, vanha suodatin ja lämmitin ( joita en ole viellä pessyt)

Aloitanko mä tän kanssa ihan alusta koko homman ja tyhjään uusiks, ostan uudet hiekat ja suodattimet etc? Vai voinko jatkaa tästä jotenkin?

Niin ja kyseessä on siis 100litranen pikku pönttö.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Mitäs nyt tehä? (Ilmais akva joka oli kamalassa kuosissa

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Jos saat sen suodattimen ja lämppärin puhtaaksi ja testattua, että ne toimii, niin voithan käyttää niitä jatkossakin. Kun olet saanut akvankin puhtaaksi ja tsekattua silikonit, niin uus kypsytys vaan alkuun. Hiekkojen, suodattimen ja akvan pesu tuhoaa elossaolevat bakteerit.
Kerro vielä suodattimen merkki ja malli, niin katsotaan käykö se tulevaisuudessakin tuon 100 litrasen pyörittelyyn vaiko onko tehoton siihen.
Kannattaa myös vaihtaa se hiekka kokonaan, jos ei ole sopiva tulevalle kalastollesi. Mitä sitten sinne halajatkin...
Itse hain myös kerran tuollaisen "tunkion" kotiin ja siitä on jäljellä vain yksi Fluval1-suodatin.
jenni009
Junior Member
Junior Member

Suodattimessa seuraavat tiedot pohjassa;
Eheim 2010 810
l/h 500
v-230
Hz 50
W 6

Olisko se tällänen ainakin saman näkönen ;http://www.akvaarioon.fi/EHEIM-pickup-2010

Silikonit ok, akva ollut käytössä ja nytkin täynnä vettä. Suodatin skulaa myös koska se on akvassa nytkin ja lämppäri.
Hiekkaa en pessyt sen kummemin mut otin isoimmat kakat ja kököt pois.

Suodatinta en ole pessyt ollenkaan.

Hiekka on sellasta minikokosta palloa ruskeeta/valkoista. <--- Aijemmissa pytyissä ollut erilaista hiekkaa kuin tämä.
Akvan omistamisesta jo niin pitkä aika että nyt ollaan taas sormi suussa :D
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Jos se oli sellainen haiseva liejukasa, niin luulisi nyt inhottavan ajatuskin jatkaa samoilla kamoilla pesemättä niitä kunnolla. Silloin uudelleen kypsytystä ei tietenkään tarvitse. Päätä itse. Jos aioit hankkia monnisia, niin hieno hiekka pohjalle.
jenni009
Junior Member
Junior Member

Juu siis olen tänään menossa hakemaan mm uuden suodattimen mahdollisesti. Mutta mietin että riittääkö jos ton toisen vaan pesee kunnolla, en ole viellä edes avannut sitä joten viskonko suoraan roskiin sen vai auttaako edes pesu?

Lämppäriä ei varmaan tartte uusia kun sen saa varmaan tarpeeksi puhtaaksi.

Ja juu paskasilla vermeillä kukaan ei oo alottamassa mitään :D Mietin tota hiekkaa tossa, että sekin varmaan on käyttökelvotonta? --> helpompi ostaa uutta.

Eli jätän vaan altaan ja kaikki muu on siis roskis kamaa?

Mietin siis että voiko likasuudesta johtuen ja altaan kunnosta (niin suodattimessa olla jotain sellasta joka pilaa altaan jos käytän tota samaa esim ja lämmittimessä) En tunne noita kaikkia tauteja/sairauksia että itse tietäisin, kulkeutuuko näistä mahdollisesti haitallisuuksia vaikka pesisikin kunnolla.
Josefina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Se suodatin on varmaan käyttökelpoinen, kun putsaat sen kunnolla ja jos suodatuspatruuna on huonokuntoinen, niin osta uusi. Turhaan ostat tekniikkaa uutta, ellei ole rikki.

Voi niistä tulla taudin aiheuttajia, mutta jos et yritäkään päästä alkuun entisellä bakteerikannalla, niin pese ne niin kuumassa vedessä, kuin kykenet.
jenni009
Junior Member
Junior Member

Nokun mä tässä toivoin että voisin mennä edellisellä baku kannalla ja ottaa kasveja toisesta altaasta jne.. :D <-- ( tai mies toivoo)

Kurkkaan sen suodattimen nyt ja katon, miltä se näyttää se patruuna, jos se ei oo limanen tai mittään sillä varmaan pärjäis?

Vesi on nyt kirkasta, puhdasta ja selkeää.

Hiekka myös hyvännäköinen.

Kalat ainakin oli ihan terveitä tai näytti siltä ja oli monta vuotta olleet tällä omistajalla , en tiiä näyttikö vesi likasemmalta koska altaaseen entinen omistaja jätti määrän x vettä kun ei kaloja laittanut pussiin, vaan ne kulki akvassa meille. (Jos kaikki se lika on jäänyt sinne alas lillumaan sitten)

Oli se silti ollut kehnolla hoidolla joten vähän mietityttää, mutta nyt toi akva musta näyttää oikeen puhtaalta kun sitä pällistelen.
jenni009
Junior Member
Junior Member

Ja siis lähinnä siksi kun luin mun vanhoja viestejä tänne, muistu mieleen miten surkea kypsyttäjä olen..

^^ Ja huh kun oon kirjottanut kaikkea sekavasti, lapsi roikkuu lahkeessa niin ajatuskin karkaa 2min välein.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Jos suodatin toimii hyvin putsauksen jälkeen, niin turhaan uutta ostat. Putsaa kaikki hyvin ja käytä rahat kunnon bakteeriampullien ostoon, niin sulla on valmista parissa päivässä.
http://www.akvaarioon.fi/Prodibio-Bio-Digest-6
jenni009
Junior Member
Junior Member

Vanha suodatin lähti pois.. Hain ämpärillisen kasveja ja antajalla oli myydä suoraan käytöstä suodatin.. pesasin sen altaassa ja varmasti tuli riittävä baku kanta, lähti niin hyvät pöllyt sieltä suodattimesta tonne. :) Uskoisin että tuo riittää(?) Oikeen ihanasti sai siitä suodattimesta pestyä kaiken "skeidan" altaaseen. :)

Nyt siellä on akva täynnä kasveja.. (huh et oon huono niitä mitenkään istuttelemaan mutta eiköhän tuo tosta :D) ja sukarapuja bongasin heittämättä ainakin 10 tuolla, tuli kaupanpäälle näköjään :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”