Suunnitteilla on 300 litraisen purkin laitto tässä jossakin vaiheessa. Mitä Plekolajeja sinne ylipäätänsä kannattaa suunnitella? Siis plekoista kyse, ei tavallisesta partiksesta eikä monnisista. Kyseinen allas tulee pohjalta vain plekojen käyttöön. Ja makean veden kaloille, suunnitteilla lehtikalapariskunta ja joku tetra parveksi (luultavasti puna-aavetetroja).
Huomaathan että tämä on suunnitelma. En ole ostamassa kaloja tällä hetkellä
Sokkeloplekot on myös pieniä ja kauniita ja niitä menee tuohon useampikin. Itselläni on 120x40 pohjalla kolme kyseistä plekoa, tosin kaksi niistä on vielä keskenkasvuista mutta hyvin viihtyvät porukassa ja näyttäytyvät jopa päiväsaikaan.
Tuon kokoiseen sopii erinomaisesti Hypancistrus -suvun plekot sekä Peckoltia -suvun plekot. Myös niiden ruokinta on helppoa niiden ollessa sekasyöjiä. Oleellisin asia plekojen hoidossa on lämmin ja hapekas vesi sekä ensiluokkainen ravinto.
Itselläni on samankokoisessa partis, 3 sokkeloplekoa ja yksi Lasiancistrus.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Plekot sitten tykkää kovasta virtauksesta, eli välttis en lehtikaloja niiden kanssa yhdistäisi. Sellaisilla lättänöillä voi olla hieman hankalaa elämä kovassa puhurissa, korjatkaa tietävämmät, jos olen väärässä.
On mullakin Maji lehtikaloja. Plekoille oleellisin on se hapekas vesi, noille Hypancistruksille ja Peckoltioille ei sellanen hurja puhuri ole oleellista, varsinkaan Peckoltioille.
Oh! Minä olen aina kuvitellut, että oikeastaan kaikki plekot olisivat todella reippaan puhurin ystäviä
Ajattelin, että 300-litraiseen olisi hankalampaa järjestää tyynempiä alueita. Itse en ainakaan onnistunut siinä 250-litraisen kanssa
Sä voit tulla joskus kattomaan, ei mulla ole mitään hurjaa puhuria. Toki jos olis pelkkä plekola niin toki sitten vaikkapa streamilla lisää puhuria.
Lähes kaikki plekot elävät luonnossa jokiympäristössä ja nimenomaan virtaavassa, erittäin happipitoisessa sellaisessa. Kotiakvaariossa korkean happipitoisuuden saavuttamiseen ei myöskään ole juuri muuta keinoa kuin virtauksen lisääminen.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa