Molleista

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mollis
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Molleista

Viesti Kirjoittaja Mollis »

Mulla on musta-kultatäpläinen leveäevämollipariskunta sekä niiden 1 vähän isompi ja 5 pienempää poikasta (partiksen, muutaman miekkapyrstön ja kahden platyn kanssa 160 litrasessa altaassa). Mikä on näille ideaali veden KH?

Alunperin mulla oli koiras + 4 naarasta, mutta oletettavasti alun vesiongelmien takia 3 noista kuoli ja tämä pariskunta jäi jäljelle. Yllättävän rauhaisasti pariskunta nyt elelee, vaikka aluksi koiras tuntui jahtaavan kahta jäljelle jäänytttä naarasta jatkuvasti (minkä johdosta olisin ostanut pari lisää, vaan eipä tuossa lähikaupungin akvaarioliikkeessä niitä sitten ollutkaan... :() Mutta nyt siis näyttävät kahdestaan elelevän melko lailla mukavasti - vai onko suunnaton rikos ja vääryys pitää näitä ilman pientä parvea? :?

Noita musta-kultaisia en helposti saa mistään lisää, mutta keltaisia olisi tarjolla. Kokevatko nuo ns. hengenheimolaisuutta samalla tavalla? Tai lisääntyvätkö jopa keskenään?? 8O
Mollis
Starting Member
Starting Member

Re: Molleista

Huhuuu, oisko kellään kokemusta/ tietoa??
Mumzi
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Kh? Eikös se ole pH-sidonnainen? Vai tarkoititko kokonaiskovuutta?
200l ja 3x45l.
Mollis
Starting Member
Starting Member

Aivan, KH (& ph) mua kiinnostaa sikäli, että jostain täältä luin monilla kh:n olevan 2 (ja tietysti ph tällöin myös matalampi), kun mulla kovetusten jälkeen on ollut liuskatestipaketin "ideaalin" mukaan 7-8 luokkaa. Mistähän muuten tuo "ideaali" edes tulee.... Tuolloin tietysti ph on myös n. 8, mutta mollit ovat näyttäneet voivan paremmin nyt kuin silloin, kun pidin ph:n päälle 7:ssä ja kh:kin selvästi alhaisempi. (Platyt eivät näytä pärjäävän kovin hyvin, eli liekö tuo korkeahko ph nyt syynä siihen...? :? )
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Omaa käytännön kokemusta minulla ei molleista vielä ole, eli siltä pohjalta nämä "ohjeet"... Joskus hamassa tulevaisuudessa aioin hankkia molleja, ja silloin laitan ne murtoveteen, eli suolaa soppaan. [;)]

Varjon Akvaariokalat antaa leveäevämollille seuraavat vesiarvot, pH 7,5-8,5 (eli KH niin korkeaksi, että pH pysyy noissa lukemissa) ja kokonaiskovuus 7-20 saksalaisella asteikoilla. Tekstissä hän toteaa, että merisuolanlisäys yleensä tarpeen 0,2-0,3 %.
Jos vesi on kivikovaa ja tosi emäksistä, niin sitten voi menestyä myös ilman suolaa.

Uusin Practiacal Fishkeeping -lehti 12/2013 antaa seuraavat vesiarvot kokonaiskovuus vähintään 20 astetta, KH 10 tai enemmn, jotta pH pysyy välillä 7,5-8,5, eli pH on näemmä sama kuin Varjolla. Suolaa PFK suosittaa yksi tai kaksi teelusikallista 10 litraan vettä.

Jos hakee nimimerkkien Sanja ja iomeron viesteistä hakusanalla *moll* , niin muistaakseni heiltä löytyy "resepti" mollit hyvinvoivana pitävään veteen.

Jos ja kun molleja minulle tulee, niin varmaan tavottelisin tuota kokonaiskovuutta 20 ja pH:n varmaan pitäisi kasin paikkeilla.
Mumzi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Mä oon lähtenyt omien mollien kanssa veden kovetukseen akvamerisuolalla. Ei tarvitse muilla kovetusaineilla puljailla, siinä on kaikki ainekset oikeassa suhteessa. Ja on siinä taustalla sekin hajatelma, että makea vesi on tavallaan loppujen lopuksi vain laimennettua merivettä. Wet Web Median molliongelmakeskusteluita lueskellut.

PH, kH ja GH pitäisi säätyä akvamerisuolalla automaattisesti suolamäärän mukaan, esim. mulla tällä hetkellä 1.002/3ppt suolapitoisuudessa pH 7,5 (7, jos hiilari pörisee), kH 3-4, GH likimain 26. Vois olla korkeampikin, mutta se nousee suola-annostusta lisäämällä. Toisessa purkissa pH 8, kH 5, GH 30. Kun suolapitoisuus on 1.005/7ppt, GH meneekin jo yli 40, tulee tippatestailu kalliiksi. Onpahan elektrolyyttejä sopassa!

Onhan sulla siellä eri lajeja, jotka parveutuu sekaisin, niin on kaloilla seuraa toisistaan, mutta muuten kuulostaa aika pieneltä määrältä 5kpl molleja parveksi. Ja sitten alkaa yllättävän pian 160l akvaario käydä pieneksi, kun parvikokoa alkaa lisäilemään..

Vesiarvojen suhteen tuossa voisi olla se kompromissi, että pyrkii hakemaan sieltä sietoasteikon yläpäästä kaikille yhteensopivat vesiarvot, hitaasti ettei pH:n heittely pääse stressaamaan. Murtovedestä ja platyistä/miekkapyrstöistä ei ole kokemusta, mutta en kokeilisi niille yli 20GH annosta. Tai sitten leväevät omaan altaaseensa vaan?

Tämmöstä nyt tuli mieleen tällä erää.
200l ja 3x45l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”