Poikashäkin putsaus?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Mollis
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Poikashäkin putsaus?

Viesti Kirjoittaja Mollis »

Kuinka putsaatte altaan reunalla roikkuvan poikashäkin levästä ym. liasta? Sen reunoihin näyttää kertyvän aika lailla likaa. Laitatteko poikaset surutta ämpäriin sitä siivotessanne? Mietin, että paljonko siitä stressaantuvat ja siis kuinka usein kannattaa tuollainen kunnon siivous häkkiin tehdä? Neuvokaapa joku aloittelijaa...! Mulla on siellä nyt kolmen puolitoistasenttisen mollin poikasen lisäksi eilen syntyneitä miekkiksen poikasia, eli kovin pieniähän nuo ovat, mutta häkin reunat + pohja pitäisi saada putsattua. :|
en
Advanced Member
Advanced Member

Re: Poikashäkin putsaus?

Viesti Kirjoittaja en »

Ilmaletkulla olen lappoillut pahimpia möhniä.
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

Lappoilu hyvä tekniikka, ei turhia siirtoja eikä ainakaan erilaiseen veteen jos normaaliakvaarion vesi on kunnossa muuten. Ohut letku ja varovaiset otteet ettei imeydy poikaset mukana ja toinen pää tietty sellaiseen astiaan josta voi jälkikäteen tarkistaa ettei tullut vahingossa poikasia mukana jos ne kovin pieniä.
The plural of anecdote is not data.
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Itse olen sisäpuolelta putsannut poikasten ollessa pienimmillään 10 ml ruiskulla ja ulkopuolen olen hangannut puhtaaksi sormin ja varovasti muovisella " luottokortilla". Kun poikaset ovat isompia olen siirtänyt samaan altaaseen puhtaaseen poikashäkkiin, eli minulla on samaan aikaan varalla puhdas häkki johon voi vaihtaa kaikki tai jaotella jos on liikaa kokoeroja.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Itse olen pessyt poikashäkin vain poikueiden välillä, mutta pakko myöntää, hyvin vähän on tullut edes poikasaltaita enää käytettyä. Miekkapyrstöt lisääntyvät niin ahkeraan, että altaan saa täyteen, vaikkei poikasia kummemmin kasvattaisikaan.

Kohdallasi kaksi erillistä poikashäkkiä voisi olla toimiva idea. Uuden poikueet laittaisit aina uuteen häkkiin. Nuo isommat mollithan pärjäävät varmaan jo "isojen kalojen puolellakin".

Kovaa muovia olevan poikashäkin voi ulkopuolelta puhdistaa vaikka pehmeällä sienellä, vaikka olisi poikasineen akvaariossa. Jos taas häkki on pieneisilmäsitä kangasta, malli jota itse suosin, se puhdistuu parhaiten lavuaarissa juoksevan veden alla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”