Hattaralevää!

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Andhh
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Hattaralevää!

Viesti Kirjoittaja Andhh »

Ovatko muut suomalaiset harrastajat törmänneet tähän ongelmaan? Ja jos ovat, miten olette ratkaisseet sen. Tietoa hattaralevästä (cotton candy algae) löytyy pääosin vain englanninkielisiltä foorumeilta.

Kyseinen levä ilmestyi muutama kuukausi sitten rhodactiksen kylkeen kiveen. Aluksi annoin levän kasvaa, mutta päätin poistaa sen kun alkoi selvästi varjostaa korallia. Lapposin koko tavaran irti, mutta ilmeisesti muutaman palanen pääsi karkaamaan pitkin akvaariota koska nyt levää kasvaa joka paikassa! Keskusteluissa neuvotaan ottamaan kivet altaasta ja harjaamaan ne huolellisesti mutta en kovin mielelläni lähde purkamaan koko rakennelmaa maan tasalle. Toinen toimiva keino on kettukalan ostaminen, mutta tästäkin liikkuu ristiriitaista tietoa.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Re: Hattaralevää!

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

En tiedä miten hyvin tämä nyt korreloi, mutta en ole koskaan nähnyt välskärin asuttamaa allasta jossa tuota levää olisi ollut.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
bjorkmark
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja bjorkmark »

Mun altaaseen tuli ensin kettukala, joka tosi tehokkaasti söi KAIKEN levän mukaan lukien kivannäköisen punaisen levän jonka olisin halunnut sinne jäävän. En silti valita, kettukala hoiti talkkarin hommat tosi hyvin ja kaiken lisäksi helppo ja sympaattinen kala joka ei pomota kaikkia muita altaan asukkaita. Kasvuvauhti sillä vaan tuntuu olevan hurja..

Muutama kuukausi sitten hankin keltavälskärin joka näyttää myös kyllä olevan koko ajan levän kimpussa..

Tsemppiä levien tuhoamiseen:)
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kannatan kettukalan hankkimista jos se muuten soveltuu altaaseen.
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Mulla on ollut punaista hattaralevää ongelmaksi asti yhdessä vaiheessa paljonkin. Parhaimpina aikoina poistin sitä litran viikossa. Mulla kävi niin huono mäihä, että Siganus vulpinus, Ctenochaetus hawaiiensis, Ostracion cubicus eikä salarias-blenny suostuneet syömään sitä. Jostain luin/kuulin silloin, että tässä punaisessa hattaralevässä, varsinkin kun se pääsee oikein kunnolla rehottamaan ja voimaan hyvin, on parhaimmat vasta-aineet muita leviä ja sen syöjiä vastaan.

Mulla hattaralevät oli altaassa noin 5 - 7kk, jolloin ne jostain syystä hävisivät parissa viikossa kokonaan.

Tossa on video mun silloisesta altaasta, jossa näkyy se mun hattaralevä (vaikka video onkin varsinaisesti ravusta):
http://www.youtube.com/watch?v=vuJoyRNfqJ8
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Minulla myös tuota pumpulia oli pitkään, liki vuoden varmaan yhteensä. Välillä väheni, mutta tuli sitten takaisin. Eikä sitä Keltavälskäri syönyt, eikä kukaan muukaan.

Aika ajoin harjasin kasvustoja irti ja annoin imeytyä sisäsuodattimeen. Se olikin aika toimiva systeemi.

Sitten se vain hävisi, ilman mitään erityisiä temppuja. Osui kyllä jossakin määrin yksiin valaistuksen vaihtumisen kanssa, mutta en sitten tiedä.

M.
tounison
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tounison »

ÄmHoo kirjoitti:Sitten se vain hävisi, ilman mitään erityisiä temppuja. Osui kyllä jossakin määrin yksiin valaistuksen vaihtumisen kanssa, mutta en sitten tiedä.
Tuliko ledi, kirkastui, himmeni vai mitä tapahtui?
> < ( ( ( ( °> ReefToni >< ( ( ( ( °>
stop dreaming start reefing
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Tuli ledi. Paljon lisää valoa.

M.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”