Meille on tullut pari sähkökatkosta lähipäivinä ja siksi kysyn, että pärjääkö kalat montakin tuntia ilman suodatinta ja lämmitintä? Tai sähkökatkosten ajaksi sillä on ollut joskus melko pitkiäkin katkoksia

Valvoja: Moderaattorit
Ulkosuodatin on se, joka on ulkona akvaariosta. Sisäsuodatin on sisällä akvaariossa. Ulkosuodattimet ovat yleensä isompia ja mutkikkaampia (ja kalliimpia) ja niillä on tehokkaampi biologinen vaikutus akvaarion veteen.Anskukalafriikki kirjoitti:öö..... ja yks tyhmä kysymys.. oon vähän pihalla niistä ulko ja sisä suodattimista. Kumpi on kumpi ja mitä eroa niill on.
ps, toivottavasti ette nyt pidä mua ihan idioottina.....
Olen virheellisesti luullut, että bakut vaan elelevät siellä sisäsuodattimessa vaikkei se olisikaan toiminnassa.Debugger kirjoitti:Sisäsuodattimet kestävät "kuolematta" pidempään koska lilluvat kokoaltaan vedessä ja happea riittää toista vuorokautta kaloille ja viikko tolkulla bakteereille. Ulkosuodattimen pömpelissä on verraten pieni vesitila ja näinollen myös hapen määrä. Koosta riippuen 4-8 tuntiin menee jonkinlainen raja suodattimen elämän jatkumisessa.
Eikö kiertovesipumppua voi korvata tuolla sisäsuodattimella? Ei suodattimia tosiaan kannata pysäytellä sillä tekee vain hallaa akvaariolle.Platva kirjoitti:Siellä on jo tehokkaan ulkosuodattimen ja kiertovesipumpun takia maksimivirtaus. Toki noita kahta voisi säädellä pienemmälle ja pitää sen Aquaballin toiminnassa jatkuvasti. Ehkä teen sitten niin.
Erinomainen kysymys! Liittyy myös minun pohdiskeluuni tuossa edellä: "Minulla muuten aikoinaan oli kiertovesipumpun ottoputken päässä Eheimin esisuodatin ja kiertovesipumppu toimi vain viisi kertaa vuorokaudessa vartin kerrallaan. Väärä ratkaisu sekin, koska kehittyihän sinne esisuodattimeenkin bakteerikanta, joka siis saattoi tuhoutua pumpun ollessa toimimatta. Kai?"KVE kirjoitti:Mites muuten, jos on mattosuodatin ja tulee tuollainen pidempi sähkökatkos? Sitä kun ei voi huuhdella, ymmärtääkseni. Asia ei koske minua ainakaan vielä, mutta olenpa utelias.
Tämä juuri on se kysymys, joka itseänikin mietityttää, siksi tuossa muutama viikko sitten itsekin aloitin ketjun sähkökatkoksista. Edellisvuotinen Tapani ja tänä vuonna Eino kun on tehnyt tuollaisia useamman päivän katkoksia eri puolilla Suomea. Entäs sitten, kun sellainen sattuu omalle kohdalle? Kaikki eivät asu alueella, jossa sähköt palautetaan ehdottomasti muutamassa tunnissa.Platva kirjoitti:Missähän ajassa ne kiltit bakut oikein tuhoutuvat ja ilkeät bakut ottavat vallan? Mistähän tähänkin saisi varmasti asiantuntevan vastauksen? Pitäisi kai tuntea joku mikrobiologi...
UPS:lla jossa akku saa lyhyisiin sähkökatkoihin varmennettua sähköt PC:lle tai miksei akvaariosuodattimellekuovi74 kirjoitti:Agrigaatilla saa virtaa, jos on sellainen viritelmä. Ja eiköhän ole sellaisia akkusysteemejä joilla saa ihan töpseli vehkeisiinkin virtaa vaikka pienemmässä koossakin.