Enkä ymmärrä sitäkään miten tuommoinen allas olisi tylsä. Minulla on tällä hetkellä toisessa altaassa pelkkiä kotiloita kasvien kanssa eikä se ole ollenkaan tylsä katsella... Ja jos tarkemmin miettii niin onhan se paljon luonnollisempaa laittaa pystyyn allas, missä on vain yhtä tai kahta kalalajia. Jos monnisista tykkää niin luonnossahan ne näyttävät tältä http://www.youtube.com/watch?v=cWIVCdLOImw . Olettaisin että kaloillekin on miellyttävämpää elellä omalla porukalla. Tai siis kalat eivät takuuvarmasti jää murehtimaan että voi että kun olisi nyt vielä tetraparvi seurana tässä metrin mittaisessa laatikossa...
Olen joskus itse mietiskellyt monnisten seikkailumaata niin, että hommaisi putken pätkiä (salaojaputki? se valkoinen reiällinen?) ja silikoonaisi siihen päälle suodatinmattoa ja alaosaksi tarkoitettuun pari kiven palasta. Suodatin mattoon voisi sitten ommella siimalla kiinni jaavansaniaista, afrikansaniaista, anubiasta ja erilaisia sammalia. Suodatin matto varmaan peittyisi ajan myötä ja kaloille saisi maksimaalisen määrän pohjapinta-alaa ja piilopaikkoja. Ja kun putket olisivat kuitenkin irtonaisia, niin ne voisi tarvittaessa vaikka nostaa pohjan puhdistuksen ajaksi pois ja laittaa sitten takaisin uuteen järjestykseen kalojen ihmeteltäväksi. Tiedä sitten toimisiko?