Paras tapa irrottaa partamonni?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Paras tapa irrottaa partamonni?
Partamonni on vallannut pienen koristesillan alaosan (siis toisen 'putken sisään' mennyt) ja silta olisi tarkoitus poistaa akvaariosta. Partamonnihan ei pääse kokonaan sillan sisäään. Haluan koko sillan nyt pois akvaarioista, eikä partis millään suostu päästämään irti. Enkä viitsisi väkisin sitä repiä.. siis hyviä taktiikoita partamonnin irrottamiseen?
54 litraa läträilyä
Re: Paras tapa irrottaa partamonni?
pidät pinnan yläpuolella tarpeeksi kauan niin se itse päästää irti, joskus ne sissit pitää kiinni pidempään mutta kyllä luovuttavat ensin 

720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
-
- Member
Tuotakin on yritetty, mutta tuntuu vaan koventavan otettaan.. partamonnithan ovat 'yöeläjiä' (?) joten tepsisiköhän jos sammuttaa valot hetkeksi. Jos se lähtisi etsimään ruokaa, ja silloin salakavalasti nappais ton sillan pois 

54 litraa läträilyä
Ei kai tuo koko aikaa paikallaan ole? Käy syömässä toisinaan jne. Nappaat koristeen pois kalan "ulkoillessa".
-
- Starting Member
Itse olen irroittanut sisukkaimpia (poikasia ja aikuisia) lilluttamalla koristetta/kantoa pinnan tuntumassa, hetki pinnan yläpuolella ja hetki vedessä, älyävät aika nopeasti jotta tässä ei kannata kovin kauaa notkua.. haavihan on tietysti alla odottamassa. Harvemmin käy tietysti näin, viimeksi "metsästin" parttisten jälkeläiset myyntiin meneväksi -> lopputulos: puolet akvaarion kasveista irti ja muu maisemakin myllätty 

180L + 112L
-
- Starting Member
Kiitos Anskuliini00 vinkistä, nyt tiedän miten helposti pyydystän tuon partiksen, kun tulee aika siirtyä uuteen kotiin.
Mä jo surin kasvien puolesta, mutta linnastahan saan toisen helposti pyydystettyä. Sinnehän ne aina änkeää, kun jotain akvaariossa häärään. Toinen juttu onkin sitten piikkisilmät toisessa akvassa... 

Meillä on ollut samanlainen tapaus partiksen kannssa. Piti ottaa kanto siksiaikaa pois että sidottaisiin kantoon Jaavansaniaista, mutta kun oli partis naaraan kotikolo niin eihän se sieltä lähtenyt. Piti sitoa jaavansaniaiset toiseen kantoon kiinni.
150 litrane Seposapusoppa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Jätin ison kannon yöksi ämpärin päälle. Ämpärin pohjalla oli vettä. Aamulla partis oli ämpärissä. Kiukkunen kuin mikä mutta toimii.
Nano Riutta <3
Sitten siinä on sellaneen pikku probleema että miten saa sen partiksen pois sieltä ämpäristä...pMilsku kirjoitti:Jätin ison kannon yöksi ämpärin päälle. Ämpärin pohjalla oli vettä. Aamulla partis oli ämpärissä. Kiukkunen kuin mikä mutta toimii.

150 litrane Seposapusoppa.
-
- Junior Member
Aloittelevana harrastajana oli suhteellisen mielenkiintoista, kun partisvaavi oli saanut ajatuksen kuljetuspussiin jäämisestä
Siinä tuli hetki mietittyä miten se irroitetaan pussin seinämästä..

Siinä tuli hetki mietittyä miten se irroitetaan pussin seinämästä..
Tuota ongelmaa en vielä (onneksi) ole kohdannut, mutta itsellä kauhua aiheuttaa monnin jääminen kiinni haaviin sitä siirrettäessä. Nyt kaksi kertaa tarttunut, ensimmäisellä kerralla tajusi itse irrota kun haavi kolmatta tuntia ämpärissä, nyt jälkimmäisellä kerralla isäukko "auttoi" monniskan irti - itse itkua väänsin viereisessä huoneessa. Onko olemassa jotain tapaa, jolla voi estää sitä tarttumasta haaviin, vai tuleeko tämä aina tulevaisuudessakin vastaan?
Haaveja on saatavissa eri silmäkokoisina. Tiheämpiin ei tartu niin helposti:
http://www.aquaristikshop.com/aquaristi ... q77dxiAVpY
http://www.aquaristikshop.com/aquaristi ... q77dxiAVpY
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Älä kuitenkaan ikinä haavi kiekkokalaa sellasella tiheällä joustamattomalla. Mulla jäi kerran suomuistaan??!?!? sellaiseen kiinni ja siinä olikin jo kauhea homma irroitella. Onneksi kala selvisi.
Nano Riutta <3
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Oho, en ole asiaa ajatellut tuolla tavalla. Tosin ei ongelmaa ollut kuin partisten kanssa, mutta mokasta oppineena aina tiheäsilmäinen haavi. Yleensä yritän välttää sitä jopa.Milsku kirjoitti:Älä kuitenkaan ikinä haavi kiekkokalaa sellasella tiheällä joustamattomalla. Mulla jäi kerran suomuistaan??!?!? sellaiseen kiinni ja siinä olikin jo kauhea homma irroitella. Onneksi kala selvisi.
Haarniskamonniherra muistaakseni jäi kiinni tiheäsilmäiseen haaviin. Kuonossa oli valkea jälki, joka onneksi parani ilman lisätoimia:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi