Veden sumeus hiekan myötä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tutti
Starting Member
Starting Member

Veden sumeus hiekan myötä

Viesti Kirjoittaja tutti »

Hei! Vaihdoin n. 12 h sitten sorapohjan tilalle hiekkapohjan ja nyt vesi on ihan sumeaa. Kirkastui jonkin verran tuona aikana mutta ei kokonaan ja nyt on jäänyt tuollaiseksi. Mahtaakohan kirkastua ollenkaan? Ja voiko sille tehdä jotain? Hiekka on aika hienoa, mutta suositusten mukainen minimi muistaakseni. :)
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Veden sumeus hiekan myötä

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Kerros hiukan tarkemmin?Onko suodatus millainen,mitkä suodattimet/suodatin käytösää?Miten hiekan vaihdon hoidit?Tuli nimittäin erittäin elävästi mieleen bakteerisumennus (bakteerikanta kuollut)... :cry:
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

Hienoa hiekkaa tulla huuhdella moneen kertaan ennen kun laitat akvaarioon. Itse huutelein moneen kertaan ennen kuin vesi kirkastui hiekan mylläyksen jälkeen, vasta silloin laitoin akvaarioon. Nyt joudut vaan odottamaan kunnes se laskeutuu, siihen menee varmasti muutaman päivää ja senkin jälkeen kaikkien pinnoilla on "tomua". Se häviää kun pikkuhiljaa teet vedenvaihtoja.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Riippuu hiekasta tarviiko huuhdella vai ei. Itse en huuhdellut kertaakaan silti vesi oli täysin kirkasta. Jos vesi on sameeta niin kyllä se siitä kirkastuu ajan kanssa ja vedenvaihtojen jälkeen. 12h on lyhyt aika. Tässä taas kerran kuva pesemättömästä bilteman hiekasta. Veden lisäys menossa ja vesi todella kirkasta.
Kuva
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Meinasin juuri kysyä, että mikähän hiekka se on joka noin pölystä eikä itse hiekasta pölise... Bilteman hienolla hiekalla olen saanut aina samantien kristallinkirkkaan veden pesemättä ja suoraan altaaseen sen olen laittanut. En ole koskaan ymmärtänyt näitä hienon hiekan pesijöitä. Se on yleensä se its
e hiekka joka siellä pölisee hienouttaan eikä hiekassa oleva pöly. Ellei nyt oikeasti ole säilyttänyt sitä pölyn keskellä ämpäreissä ja selkeästi veden pinnalla lilluu jotain likaa/öljyä jostain syystä. Onko se ylipäänsä tällöin tarkotettu akvaarioon laitettavaksi edes..?
Voisin myös kuvitella että suoraan luonnosta otettu saattaisi hiukan likaista olla mutta siinäkin "pöly" enemmän itse hiekkaa joka kyllä laskeutuu.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
tutti
Starting Member
Starting Member

Heippa! Hiekka oli Bilteman hiekkaa enkä pessyt sitä ennen laittoa. Minulla on alkuperäistä soraa vielä reilu kolmannes altaassa jäljellä. Eikö bakteereita sen lisäksi ole vielä suodattimissa, kasveissa ja somisteissa? Toivottavasti kanta ei ole kuollut :( Vesiarvot oli aamulla ihan ok. Nitraatti n. 15 ja nitriitti 0. Minulla on kaksi sisäsuodatinta. Akva n. 200 L.

Vielä tänä aamuna on sumeaa, vaikka on vähän kirkastunut viime yöstä. Nyt kaikki akvaariossa näkyy jo selkeästi. Viime yönä ne oli juuri ja juuri erotettavissa. Vedessä leijuu pieniä partikkeleita kuin pölyä? Mitä luulette? Kiitos kovasti avusta. :)
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

Eli se olikin vanha sorapohja mikä sotki veden eikä uusi hiekka. Kyllä vesi ajan kanssa kirkastuu.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Joo, on aivan normaalia, että vesi samentuu, kun pohja vaihdetaan. Tässä pari kuvaa siitä, kun vaihdoin pohjan 100 litraiseen. Niin kuin kuvista näkee, allas kirkastui aika paljon jo kahdessa päivässä vaikka alkutilanne oli melkoinen.
Liitteet
IMG_0365.JPG
IMG_0365.JPG (135.89 KiB) Katsottu 2501 kertaa
IMG_0367.JPG
IMG_0367.JPG (182.68 KiB) Katsottu 2501 kertaa
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Biltema hiekkaa ei tarvitse pestä, mutta jos ostat esim akvaarioliikkeistä ne pienemmän pussit, niitä pitää pestä. Hyvin likaista.
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kannattaa tsekkaa ettei suodattimet ole ilmaisseet sisäänsä sitä vedessä leijuvaa hienoa hiekkaa, puhdistuksella toimivat taas paremmin :D
Liian hienoa hiekkaa ei kannata käyttää jos on sellaisia kaloja jotka pöllyttävät sitä ilmaan, niin on vesi sumean näköistä vähän väliä.
Itsellä Bilteman keskikoko hiekka ja sillä vesi kirkas kyllä vaikka Malawit suussaan sitä siirtelevät ja kaivelevat kuoppia :)
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Sabinos
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sabinos »

malawi kirjoitti:Biltema hiekkaa ei tarvitse pestä, mutta jos ostat esim akvaarioliikkeistä ne pienemmän pussit, niitä pitää pestä. Hyvin likaista.
Vasta- alkajana ihmettelen että kuka ostaa akvaliikkeen sikakallista hiekkaa, joka vieläpä on likaista 8O
Ihmettelin liikkeissä, että pienestä pussista pyydettiin kymmeniä euroja...kyseessä on kuitenkin hiekka!
Itse ostin hiekan K- Raudasta: 25kg vähän alle 5e.

Jyrskäpuolellakin kummastelin kylpyhiekan hintoja...500g taisi maksaa melkein kympin 8O Silloinkin käytin K-Raudan edullista hiekkaa..
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

Sabinos kirjoitti:Vasta- alkajana ihmettelen että kuka ostaa akvaliikkeen sikakallista hiekkaa, joka vieläpä on likaista..
Joidenkin mielestä Suomalaisia akvaariokauppoja pitää kannattaa vaikka hinnat olisi kuinka sikamaisia.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Itse ostin hiekat akvaarioliikkeestä ja se oli niin puhdasta ettei tarvinnut pestä yhtään. Ei myöskään pölissyt akvaariossa eikä samentanut vettä yhtään. Vesi oli aivan kirkasta veden lisäyksen jälkeen. Kvartsihiekkaa muistaakseni.
tutti
Starting Member
Starting Member

Juuh, nyt on jo ihan kirkasta ja putsasin suodattimenkin. Auttoi varmaan asiaa. :mrgreen: Se sora ja kasvien repiminen irti sieltä sumensi kyllä varmastikin sitä vettä nyt kun ajattelee. Hiekka on oikein kivan näköinen ja olen tyytyväinen :) Kiitos avusta.
Bluefrog
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Okei, itse tein saman asian eilen ja akvaario on tosiaan sumea. Suodattimen tarkistin jo, sieltä ei löytynyt santaa eli se puoli ok. Erinomaisen hyvä jotta luin tämän topicin ennenkuin olisin evakuoinut akvan bakteerisumennuksen pelossa. Nyt vesi on jo hieman kirkkaampaa, joten ilmeisesti johtui tuosta pohjasannan vaihdosta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”