Avainkirjoahventen käytös

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TheCage
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Avainkirjoahventen käytös

Viesti Kirjoittaja TheCage »

Hei! Minulla on kaksi avainkirjoahventa, jotka olen hankkinut n. reilu kuukausi sitten. Vielä minulla ei ole sen kummemmin tietoa sukupuolista, ja toivoisinkin että voisitte auttaa.

Aluksi avainkirjoahveneni viihtyivät yhdessä todella hyvin, elelivät sovussa ja uivat joka paikkaan yhdessä. Kyllä ne tälläkin hetkellä ovat aina toisinaan sovussa, mutta toinen avaimistani on alkanut hätyyttämään toista. Ensin tämä ilmeni vain ruoka-aikaan, eivät mahtuneet samalle ruokatabletille. Nyt toinen avaimistani hätyyttää toista milloin mitenkin, eivätkä enää edes ui kovin usein yhdessä. Hätyyttely ei ole mitenkään "kovakouraista", lähinnä evien pörhistelyä ja syöksyjä toista kohti. Välillä tökkäyksiä kylkeen. Toisesta avaimesta on siis tullut varsinainen pörhistelijä, jonka takia toinen avain on alkanut hieman välttelemään tätä "raggaria". Eivät toki jatkuvasti kinastele kuten aiemmin jo kirjoitinkin; aina välillä on sopuisaa ja uiskentelevat yhdessä.

Luulen itse, että tämä pörhistelijä on uros. Entäs toinen? Voiko tällaisesta käytöksestä edes arvailla sukupuolia, vai pitääkö odottaa ulkonäöllisten tuntomerkkien ilmaantumista?

Allas on n. 193 litran kokoinen.
193 litran vetoinen tankki olohuoneessa täynnä vettä, hiekkaa, kasveja, kiviä, kantoja, luolia sekä tietenkin fisuja.
mireea
Junior Member
Junior Member

Re: Avainkirjoahventen käytös

Viesti Kirjoittaja mireea »

Mä varmaan vastaan jok ikiseen avainaiheeseen täällä.. :) nytkin meinasin skipata mut enpäs pystyny...
Nuorten yksilöisen sukupuolia on hankala määrittää ellei kyseessä ole todella maskuliininen koiras. Varmaa sukupuolta ei uskalla sanoa kun sukuelinten ollessa esillä kudun aikaan. Evien pituus antaa suuntaa..

Avaimetkin on lälläriluonteestaan huolimatta kirjoahvenia. Nokittelu on normaalia ja harvoin rajua. Kalan värityksestä ja kuvioinnista saa vinkkiä niin dominoivan kuin kohteenkin mielialasta. Aw:n keskusteluissa on paljon kuvia ja lisätietoa. Jos toinen ahven stressaa pahasti niin jokin piilopaikka ja omat ruokatabletit voi auttaa alkuun.
TheCage
Starting Member
Starting Member

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Hyvä kun joku edes vastasi. :D

Sehän siinä onkin, että avainkirjot uiskentelevat pääsääntöisesti yhdessä sopuisasti, mutta ruokailutilanteissa (ja joskus muulloinkin) toinen alkaa pörhistellä ja nokitella toista. No, jospa sukupuolet ajan myötä selviäisi. Onneksi akvaariosta löytyy piilopaikkoja.

Nyt nokittelu on hieman rauhoittunut. Sen takia täältä huhuilin vastauksia, kun se oli rajumpaa siinä vaiheessa. Ja muutenkin ihan mielenkiinnosta pohdin näitä asioita. On kiinnostavaa seurailla noiden käytöstä, varsinkin kun se näin ajoittain muuttuu. :) (Mahdollista) kutua odotellessa... Toki nämä ovat vielä kovin pieniä yksilöitä. Eikä edelleenkään sukupuolista ole varmuutta. :roll:
193 litran vetoinen tankki olohuoneessa täynnä vettä, hiekkaa, kasveja, kiviä, kantoja, luolia sekä tietenkin fisuja.
mireea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mireea »

Taso täälä on kyl paljon laskenu viimeaikoina, liekö fb ryhmät syöny asiaa täältä..

Meidän äijät harrastaa tuota nokittelua toisinaan, vaikka nokkimisjärjestys on ollu sama jo vuosia. Teinit pysyy poissa johtoportaan välienselvittelystä. Toisinaan joku omii ruokatabun ja mustanpuhuvin värein on kukkoilee safkat suussa :D Niin kauan kun ei suomut lennä ja oo kyljet ja otsa lommoilla niin turha huoli.

Kutukäytöksen kyllä huomaa kun sen aika koittaa (värit ja tanssit ja putsaukset), siinä vaiheessa kun tarkkailee mahan alusia niin paria päivää ennen voi jo erottaa kutuputkesta naaraan. Avainukoilla ei oo tapana tuuletella värkkejään kuten lehtikaloilla näyttää olevan :D mut elinten muodot on samat, eli ei muuta kun ammentamaan niistä 100000:sta lehtikalan sukupuoliketjusta matskua ;)

Varmaan vuoden sisään alkaa evät jo olemaan sen mittaset et jotain voi lähtee veikkailemaan. Yks hyvä konsti on kans kattella valoa vasten mahan sisuksia, jos mätiä sattuis näkymään mut vaatii vähä kyttäystä. Kutua mäkin toivon pitkästä aikaa mut eihän nämä pirulaiset käskystä lisäänny [}:)]
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustasiipinen »

Mulla kävi niin, että minun kahdesta avaimestani ainakin toinen on varma uros. Toinen on luultavasti kanssa uros, tai sitten naaras, jota tuo uros ei vain saa syttymään.
Selkeä uros, vaikka ollut vasta alle vuoden minulla (voin tietty olla väärässä, mutta olisi aika äkäinen emäntä!).

Yhteiselo ei enää onnistunut. Sieti kyllä toista, mutta nyt viime aikoina mennyt siihen, että ajaa toista takaa ja näykkii kyljistä. Paristi ajanut toisen sisäsuodattimen alle ja yrittänyt änkeä sinne perässä, mutta ei ole sinne onneksi enää mahtunut itse.
Kokeilin jopa sisustuksen muuttamista, mutta ei. Ei auttanut. Sama ralli päällä vain. Että ahveniahan nekin on.
Ad astra
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Ahvenilla, varsinkin pojilla on sen verran väkevät hormoonit ettei ne siedä toisiaan olkoon minkä kokoisia tahansa. Tilojen rakentelukaan ei auta, ne ajaa toisiaan takaa. Ainoa pelastus on ottaa toinen pois. Ahvenistin achilleen kantapää...Siksi kaksi allasta on ihan jees, ahvenistilla :D
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
TheCage
Starting Member
Starting Member

Tässä kun olen viettänyt hiljaiseloa AW:n puolella ja sen sijaan tutkinut ahven(poik)ieni käytöstä, olen tullut siihen tulokseen että äijiä ovat. Molemmat. Onneksi liikkeestä aikanaan sanoivat kovin ystävällisesti, että toisen avaimista voi tuoda takaisin, mikäli osoittautuvat molemmat ukkoloiksi.
Iraa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Iraa »

Jatkan taas tänne vanhaan keskusteluun katsotaan josko joku nyt vastaisi:) Eli itselläni on tällä hetkellä nuo 2 avainkirjoahventa
jotka eivät ole kauaa olleet akvaariossani, perjantaina (20.6) ostettu. Sukupuolista en tiedä yhtään mitä ovat ,mutta äsken kun kävelin akvaarion luo ja aloin katsomaan nii kummankin värit olivat voimistuneet huimasti. Vähän aikaa seurasin niitä ja tämä isompi ajattaa tätä pienempää ja "pyörivät" ympyrää tuossa akvaarion pinnalla.

Tuo isompi on alusta asti ajattanut väliin tuota pienempää mutta nyt oli outoa nämä värit ja tosi nopeat liikkeet 8O
Eli onko mahdollista että ovat tyttö ja poika puolisia vai voiko nuin käydä vaikka olisivatkin samaa sukupuolta?
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Ahvenet, tämän rauhalliseksi mainitun lajin koiras hääti välittömästi pussita päästyään sekä samankokoisen 10 cm Tulisuu koiraan, että samassa pussissa tulleen toisen koiraan. Sattuneista syistä toinen avainpari siirtyi toiseen akvaan, koska koiraiden ymmärrys toisiaan kohtaan oli nolla. Tulisuitten kanssa syntyi sentään sopu, ilmeisesti eri lajeja hyväksytään paremmin kuin sitä omaa lajia.
Ahvenia ja monneja.
Kaetsy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kaetsy »

Riippasaarni kirjoitti:Ahvenet, tämän rauhalliseksi mainitun lajin koiras hääti välittömästi pussita päästyään sekä samankokoisen 10 cm Tulisuu koiraan, että samassa pussissa tulleen toisen koiraan. Sattuneista syistä toinen avainpari siirtyi toiseen akvaan, koska koiraiden ymmärrys toisiaan kohtaan oli nolla. Tulisuitten kanssa syntyi sentään sopu, ilmeisesti eri lajeja hyväksytään paremmin kuin sitä omaa lajia.
Huomannut saman... Mulla myös avain pariskunta& kaksi tulisuutta, joista olen tullut siihen lopputulokseen et kumpikin taitaa olla koiraita.. Se yksilö mitä alussa ajatteli lällymmän luonteen takia että voisi olla naaras niin on nyt hissukseen värit kirkastunut ja on jopa punaisempi maha kun tuolla egoilijalla, samalla on alkanut pistää hiukan vastaan ettei samantien säntää karkuun vaan jää värisyttelemään eviä jne... Ovat vielä nuoria (hiukan alle 10cm) ja välillä ovat sovussa, mutta kun ei olla niin avainten kanssa on hyvä hengata! Jopa ruoka-aikaan...

Ot: jos jollain olisi suht samaa kokoluokkaa edes suht varma tulisuu naaras yv:tä tulemaan... Tai jos olis tarvetta pojalle...(Pori)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”