Minulla oli akvaario joskus lapsuudessani parikymmentä vuotta sitten, ja kuten arvata saattaa, näin jälkeenpäin tarkastellen sen parissa tuli tehtyä suunnilleen kaikki mahdolliset virheet tietojen puutteesta johtuen. Aurinkoisessa, kuumassa huoneessa pienessä ylikansoitetussa akvaariossa levä kukki ja puhdistaminen oli suunnilleen täyspäivätyötä. Ajatus akvaariosta on kyllä houkuttanut pitkään, mutta muistot noilta ajoilta istuvat aika syvässä.

Ensimmäinen pohdinnan aihe - Sijainti: Asumme omakotitalossa kaukana pääkaupunkiseudulta, lämmitys hoituu pääasiassa puulla. Olen katsellut kotoa paikkaa akvaariolle, talon keskiseinää vasten joko eteisessä tai olohuoneessa olisi paras paikka, siihen ei aurinkokaan pääse suoraan paistamaan.

Toinen pohdinnan aihe: Itse akvaarion valinta: Ulkonäöllisesti olen mieltynyt ns. sisustusakvaarioihin, eli haluan akvaarion olevan sisustuksenkin kannalta nätti (valkea tai tummanruskea). Käytettyjä olen etsiskellyt, mutta noutomatkat ovat herkästi useita satoja kilometreja. Uusista olen mieltynyt Juwelin valikoimaan. Olen ymmärtänyt, että hoidollisesti helpompi olisi n. 200l:n kokoinen tankki. Eteisen seinänpätkä on n. 85cm pitkä, joten akvaarion tulisi silloin olla syvempi/korkeampi, ja Juwelin Lido (200 litraa) kävisi siihen mielestäni kuin nenä päähän. Se on kuitenkin varsin korkea (71 x 51 x 65 cm), joten mietin sen toimivuutta käytännössä. Riittääkö valoteho (2 x 28 W (590mm) HighLite T5) kasveille? Onko noin syvän akvaarion siivoaminen huomattavasti hankalampaa kuin ns normaalisyvyisen? Samalle seinälle mahtuisi myös kohtuullisen nätisti Juwel Vision 180 litraa (92 x 41 x 55 cm) (Valo: 2 x 35 W (742 mm) HighLite T5). Hintahan noilla on käytännössä sama.
Olohuoneen seinälle mahtuisi välttävästi myös pidempi akvaario, n. 120cm asti, esim Juwel Rio 240 litraa (121 x 41 x 55 cm) Valo: 2 x 54 W (1047 mm) HighLite T5. Tuokin samaa hintaluokkaa edellisten kanssa. Mitä vaihtoehtoa näistä suosittelisit, miksi? Sen olen ymmärtänyt, että ulkoinen pumppu lisänä ei olisi ollenkaan pahitteeksi, tuleeko mieleen muita puutteita paketeissa?
Kiitos jos viitsitte antaa mielipiteenne! Kun saan tämän asian päätökseen (ja akvaarion tilattua), voisimme yhdessä lähteä rakentamaan akvaarioon sisältöä.