Monnisen poikasille ruuaksi?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KVE
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Monnisen poikasille ruuaksi?

Viesti Kirjoittaja KVE »

Onnistuin kudettamaan monniset rapulaan eli sain kudun turvaan. Kutu on nyt 2vrk vanha, eli kuoriutuu parin päivän sisään, vai? Mitäs minä niille poikasille sitten annan ruuaksi?
3pools
Starting Member
Starting Member

Re: Monnisen poikasille ruuaksi?

Viesti Kirjoittaja 3pools »

Meillä kasvoivat hyvin Sera Viformo tableteilla, jotka hienonsin jauheeksi. Tarpeeksi pienijakoista jo ihan pienille, muutaman päivän ikäisille monnisille. Ruokin alussa varsinkin useita kertoja päivässä.
MrLogistics
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

Kaikki tabut ja rakeet käy, toki kannattaa valita laadukkaita ruokia. Pehmenee ja hajoaa pohjalle. Eli samat ruuat oon antanu poikasille ku aikusillekkin ja hyvin kasvaneet.
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
KVE
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KVE »

Onko monnisen poikaset aikuisten oikeesti noin hiton pieniä!? Kuin pienen pieniä roskia vedessä, mutta jotka vipeltävät?
3pools
Starting Member
Starting Member

On ne! Läpinäkyviä luikeroita. Onneksi olkoon!
KVE
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KVE »

Seuraavalla kerralla koitan keksiä kudulle vielä paremman sijoituspaikan. En minä tajunnut, että ne on _noin_ pieniä! Jestas! Kuinkahan monta sataa olen heittänyt vedenvaihtoveden mukana viemäriin!
3pools
Starting Member
Starting Member

Itse olen alkukasvattanut menestyksellisesti kaksi kuparimonnispoikuetta 10 l kurkkupurkissa (mallia retro). Vettä saa tosin näin pienessä purtilossa vaihdella tosi tiuhaan. Jatkokasvatuksen 54 l:een olen siirtänyt poikaset kun ne ovat saaneet aikuisten värityksen.

Joku taisi mainostaa joskus näillä sivuilla (Fisutar10?), että tekee vedenvaihdot kokki-siivilän läpi, jotta tirriäiset eivät mene pesuveden mukana.

Viimeisen kudun yhteydessä päätin kokeilla kelluvaa poikasallasta. Köpelöstihän siinä kävi. Monniset ovat kuoriutuessaan niin pieniä, että uivat altaan ritilöistä suoraan mustatetrojen ja lehtikalojen suuhun... 8O Ihmettelinkin, kun tetrat ja lehtiset parveilivat poikasaltaan ympärillä, kunnes karu totuus selvisi... Meillä kupariset kutee koko ajan, joten uusia tilaisuuksia onneksi tulee.
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

3pools kirjoitti:Itse olen alkukasvattanut menestyksellisesti kaksi kuparimonnispoikuetta 10 l kurkkupurkissa (mallia retro). Vettä saa tosin näin pienessä purtilossa vaihdella tosi tiuhaan. Jatkokasvatuksen 54 l:een olen siirtänyt poikaset kun ne ovat saaneet aikuisten värityksen.

Joku taisi mainostaa joskus näillä sivuilla (Fisutar10?), että tekee vedenvaihdot kokki-siivilän läpi, jotta tirriäiset eivät mene pesuveden mukana.

Viimeisen kudun yhteydessä päätin kokeilla kelluvaa poikasallasta. Köpelöstihän siinä kävi. Monniset ovat kuoriutuessaan niin pieniä, että uivat altaan ritilöistä suoraan mustatetrojen ja lehtikalojen suuhun... 8O Ihmettelinkin, kun tetrat ja lehtiset parveilivat poikasaltaan ympärillä, kunnes karu totuus selvisi... Meillä kupariset kutee koko ajan, joten uusia tilaisuuksia onneksi tulee.
Kelluvina poikashäkkejäkin on useampaa mallia. Itse suosin mallia, jossa verkkokangas pingotetaan kehikon ympärille.
3pools
Starting Member
Starting Member

Eikö noissa ole vaara, että poikaset tulee nokituksi verkon läpi? Tietenkin jos verkkohäkin sijoittaa altaaseen, jossa ei kovin ärhäköitä nokkijoita, voisi toimiakin. Kiitos vinkistä! Tuo "kurkkupurkkiviritelmä" on ollut toimiva, mutta työläs, joten olen monet kudut jättänyt keräämättä kasvatukseen.
KVE
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KVE »

Imin poikaset pienellä pillillä (=ohuella letkulla) pakastusrasiaan ja rei'itin toisen kuumalla nuppineulalla. Viimeksimainitun laitoin akvaarioon ja kippasin poikasveden joukkoon. Purkkiin tuli näkyviin muutaman kymmentä poikasta. Ja nyt, neljä tuntia myöhemmin, purkissa on enää kaksi vipeltäjää, loput ovat uineet isompiin vesiin :D

Oppia ikä kaikki ;)
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Itsellä oli joskus tuommoinen verkkohäkki altaassa, jotain poikasia siinäkin oli. Huomasin kanssa tuon, että pohjaa nypittiin ulkopuolelta. Ripottelin pohjahiekkaa ihan ohkaisen kerroksen pohjalle, se riitti. Hiekan läpi kun ei poikasten liikkeet näkyneet alta päin valoa vasten.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”