Pitääkö valokannenkehys AquaArtia koossa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
siikanderi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Pitääkö valokannenkehys AquaArtia koossa?

Viesti Kirjoittaja siikanderi »

Piti aloittaa harrastus uusiksi, mutta nyt jo olen valmis heittämään hanskat tiskiin. Ostin, kuin uuden veroisen, AquaArtin 60 litrasen. Tuodessaan laatikon minulle, myyjä nosti sitä vahingossa valokannesta [}:)] Voi helvetin helvetti. Ongelma ei ole vain se, että kehikko on osittain irti vaan se, että en saa sitä enää paikalleen. Silikonia on sen verran paksulti, että en ymmärrä, miten se edes on ikinä ollut paikallaan. Periaatteessa voisin elää hieman vinon kannen kanssa, mutta onko tuo enää turvallinen.

Akvaariokeskuksen myyjä oli sitä mieltä, että ei tilanne välttämättä haittaa.

Minulla on joskus ollut saman, ison (ikea hemnes) lipaston päällä 128 litranen akvaaria vailla huolen häivää. Nyt tuo 60 litraa aiheuttaa mulle kauhun väristyksiä. Pitikin nähdä serkun akvaario ja saada tämä kuume :(
tulkku
Junior Member
Junior Member

Re: Pitääkö valokannenkehys AquaArtia koossa?

Viesti Kirjoittaja tulkku »

Minusta sitä akvaariota voi käyttää, jos silikonit ovat ehjät vrt. kokolasiakvaarioon. Minulle tuli juuri Tetran 30-litrainen AquaArt ja siinä on tolkusti silikonia. Yleensähän akvaariot ovat kokolasisia, jos niissä on valokansi, ja sen kannen saa kokonaan pois, eli silikonit pitävät sen kasassa esim. Eheim Aquastar. Muistaakseni Tetran altaissa on suhteellisen vahvat lasit vesimäärän nähden, jolloin se kestää ilman kanttakin veden paineen hyvin. :)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Muistaakseni 5mm lasista noi on tehty ja silikoni sen altaan kasassa pitää joten sen puoleen ei stressiä.
siikanderi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siikanderi »

Jahas, jahas. Kiitos kommentista! Tuossa se akvaario nököttää edelleen tyhjänä lipaston päällä ja luulen, että pian silmä tottuu ja se näyttää harmittoman pieneltä ja turvalliselta. Seuraavaksi pitää ilmeisesti miettiä jalustaa, kotivakuutuksen takia. Tosin noi halvimmat jalustat on varmasti kiikkerämpiä kuin tuo lipasto. Mutta yritän etsiä siitä aiheesta jo käytyjä keskusteluja.

Nämä pohdinnat naurattaa varmasti monia isompien akvaarioiden omistajia, mutta kyllä kai 50 litraakin vettä lattialla aiheuttaa muutakin kuin moppausta :)
tulkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tulkku »

Minä käyttäisin sitä olemassa olevaa lipastoa, kun se on jo testattu 128-litraisella altaalla. Se kyllä kestää. :) Kaadoin kerran 10-litran siivousvedet lattialle (vahingossa tietty), ja voi hyvän tähden sitä sotkua. Eli en yhtään ihmettele huolta akvaarion ja lipaston kestävyydestä. Minunkin akvaarioharrastuksen aloittaminen uudestaan pitkästä aikaa vaati melkoista pohdintaa kahden koiran, joista toinen iso (pyreneittenkoira) ja kahden kissan takia. So far so good. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”