Uutta verta malawijengiin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Uu aika massiivinen tuo laiva! Hieno on kyllä! Noissa koristeissa on se hyvä puoli että tulee takuuvarmoja piilopaikkoja vaikka ei olekaan "suoraan malawijärvestä".

Mies inttää vastaan taustan taakse piilotettavista putkista. Kertokaapas siis että toimiiko suodatus yhtä hyvin vaikka sisäänmeno ja ulostulo letkut on taustan takana? Kuitenkin molemmissa päädyissä on muutaman sentin raot taustan taakse. Ja jos ilmastimet pistää myös taustan taakse, onnistuuko? Mulla on siellä lämmitinkin mutta mies nyt vaahtoaa että lämmitin lämmittää vaan taustan takana olevaa vettä eikä pyöritä eteen vettä ollenkaan. Kuitenkin taustan eteen tulee sisäsuodatin pyörimään, joten eikös sekin survo sitä vettä myös taakse? Vai olenko nyt ihan hakoteillä?
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Heska »

Löysin kännykästä lähikuvan laivastakin, ei ole kyllä mikään tyypillinen Malawiallas komponentti tiedän sen mutta poika niin tykkää tuommoisesta merirosvolaivasta niin olkoon ainakin aluksi [;)]
Ja kuten kuvasta näkyy niin laiva täynnä aukkoja joista kalat pääsevät uimaan niin luultavasti tykkäävät.
Kun kiviä meillä sekalaisesti niin idea on että tummat vasemmalle ja siitä vaalenevat oikealle päin mennessä...näillä mennään ainakin aluksi.
Joo kyllä noi putket on kiva piilottaa taustan taakse ei ne mikään komistus ole :P
Harmi kun mulla tossa koristetynnyrissä ei ole tarpeeks iso reikää olisin piillottanut Eheimin 2252 sisäsuodattimen sen sisälle niin olis jemmassa.
Kyllä sä näät sitten miten hyvin suodatus pelaa kun kalat sisällä ja voit vaihdella paikkoja ja virtausten suuntia.
Liitteet
laiva.jpg
laiva.jpg (114.59 KiB) Katsottu 2805 kertaa
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member

Aika hyvä idea toi tynnyriin piilottaminen :D Harmi tosiaan jos sitä ei saa sinne sisään.. Tosin nythän se tuo paljon lisää piilopaikkoja että ei se hyödytön ole noinkaan :)

Joo kyllä sen sitten käytössä näkee toimiiko piilottaminen vai ei. Olisihan se nätimpi jos kaikki putket ja laitteet ei olisi näkyvillä. Nyt kuitenkin jo yksi laite on pakko olla esillä kun ei mahdu enempää taakse :D

Tämän päivän missio: Kaikki kivet oikeille paikoilleen, hiekat pohjalle, vesi sisään, bakut pönttöön ja masiinat hurraamaan! Sittenkin onkin kiva alkaa seuraamaan nitriittipiikkiä ja testailemaan oikeita vesiarvoja. Mulle jo nauretaan kotona kun teen omaa vesikemiaa keittiössä :D Mittailen astioihin eri määriä ruokasoodaa ja sen vaikutusta arvoihin. Sitten tietenkin pidän kirjaa muutoksista niin on oltava papereita sitä varten. Näyttää pieneltä kotilaboratoriolta kun vielä komennan miestä pysymään kaukana mun liuoksista :D
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä tohon tynnyriin timanttilaikalla varmaan isomman reiän sais riskinä vaan että hajoaa, mut täytyy eka mittailla että varmasti mahtuis sisälle tai sit mietin et tynnyrin sisään laittaa HMF-Mattosuodattimen niin sais sen kivasti jemmaan [}:)]
Sijoittelen suodattimia vähän ympäri allasta ja yhen streamerin ja sit testailen miten virtaukset menee ja miten hyvin imevät kaiken moskan ja muuttelen sitten tarpeen mukaan.
Mulla viikon päivät meni kun puhdistin käytetyn altaan ja nikkaroin uudet ovet ym. ja vähän sisustanut ja vedet sisään ja varmasti menee vielä kauan ennen kuin valmis jos koskaan valmis 8-)
Mulla on elektroninen Ph-mittari tippojen lisäksi ja mitä olen tippoihin verrannut niin samoja arvoja näyttää mutta paljon nopeampi mitata :D
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Oho, multakin on täällä jotain kyselty... Taas ollu vähän pimennossa koko foorumilta :D Ja kiitos mun altaan sisustuskehuista! se on nyt vähän muuttunut ja saanut myös mustaa kiveä soppaan lisää- projekti ei vielä valmis kun ei alotettukaan sen osalta, että tulen rakentamaan 3D taustan sisälle vielä tuon mattoauodattimen ja heitän sinne samaan "laatikkoon" tuon eheimin 2252:senkin. Tilasin taustan jonka tulen palottelemaan ebaysta viime viikolla. Ja kun vielä saan uudet valotkin laitettua ni laittelen kuviakin siitä. Nyt homma vähän seisoo vielä :D puuttuu johtoja mm. Lamppukokeilusta jne...

Mä oon varmaan vähän poikkeus ollu aina näiden allasvaihtojen osalta, kun nitriittipiikit on jääneet tulematta isoina kun vaihdoin mm. viime kesänä malawit isompaan kaikkine hiekkoineen suodattimineen kaloineen ja sisustuksineen suurilta osin. Vaihdoin vettä hulluna kerran-kaks pvässä ja mittasin joka päivä. Biodigestin ampullit oli käytössä lisänä ja nitriitit pysy aisoissa kun sen kolmisen viikkoa ainakin huhkin.. Jossain on se päiväkirjakin siitä kauan menk mutta suurimmillaan nitriiti olikin vaan n. 0.3 -0.4. Allasvaihtoja noissa pienemmissä purkeissa on tullut tehtyä kans ihan kiitettävästi 30vuoden aikana eikä ongelmia ole koskaan ollut. Aikaa ja vaivaa kyllä ja hermoja enemmänkin ;)

Mulla on tekniikka lämmittimineen ja imuputkineen taustan takana ja toimii. Tausta ei ole kiinteä vaan sen voi nostaa tarvittaessa ylös altaasta. Ja toki mulla on keskellä taustaa aukko niin senkin takia kiertää ihan ookoo. Kakkia kertyy lähinnä ajoittain kivien alle katvekohtiin jonka takia 1-2 krt kuussa nostan kaikki kivet pois altaasta (myös jos strippaan naaraita)ja imuroin kunnolla. Ulkkarin lisäksihän mulla on vielä streami(toistaseks pinnassa vaan tämä mutta tulen lisäämään vielä kiveen piilotetun toisen pohjalle kierrättämään), sisäsuodatin 2252 ja mattosuodatin.

Nuo Victoriajärven P.nyerereit ihan jees kotiutunut ja kasvaneet :) värejä niille ei ole kelleen vielä lähtenyt tulemaan... Toivottavasti eivät ole kaikki tyttöjä tai tarvii tilata niitä lisää! Olivat kyllä niin pieniä, että varsin nuoria oli. Eipä nuo empressitkään niin kovin nopeesti värejä ole saaneet.. Olis kiva tietää onko pojat saaneet värejä uusissa kodeissaan :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Eli voi olla ettei mullekaan tule nitriittipiikkiä kun bakuja vanhasta altaasta, no mittailen ja odottelen vielä.
Mä kans vanhaan väsäsin taustan taakse mattosuodattimen ja toimii niin hyvin että tähän uuteenkin jonkinlaisen meinaan tehdä.
Toi on hyvä ideä kiven sisään streameri laittaa niin saa senkin naamiotua ja kivien alta moskat liikkeelle kohti suodattimien imuja, täytynee kopioda :mrgreen:
Ei oo Red Empress poikaset mulla vielä väriä saaneet vaikka yks varmašti uros jo aika iso, mut odotellaan :)
Harmi jos sun P. Nyerereit olis kaikki naaraita, niistä varmaan vaikea sanoa tässä vaiheessa kun kokoerojakaan ei varmaan ole kun kasvavat vain 4" isoinakaan?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Jeps, saa kopioida! :D Heh, mä kattelin valmiita "streamikotelokiviä" ebaysta mm. mutta sen verran hintavia vaan löysin että jäänyt toistaseks ostamatta.. saas nähdä miten keksin silputa sen 3 D taustakuvan, ni jos siitä sais vaik jotain ja kattelen kaikkia uusiakin idiksiä koko ajan.

No johan se nyt oliskin, jos noi kaikki neljä nyerereitä (alunperin piti olla viisi) oliskin naaraita, aikamoinen tsägä! Mut siis sitten ei auttas ku tilailla lisää.. Ovat tosiaan sen 4 tuumaa/10cm vaan kooltaan aikuisenakin, joten eihän noista tulekaan niin isoja kuin empresseistä, joten voisi odotellakin niitä värejä jo kohta tulevaksi. Nyererein raidat kyllä kaikilta löytyy ja välillä näkyy selvästikin silmien yli menevä musta raita.

Toivottavasti sulla ei oo ne kaikki empresset tyttöjä! :D Tuo mun yks naaraskin on aika iso, mutta jos se isoin siellä käyttäytyy kuin ukkeli, niin eiköhän luulis sellanen siitä tulevankin! Onhan niillä jo ikääkin sen ainakin 8 kk.. vaan hitaasti kasvavat..
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Hedelmiina kirjoitti:.

mutta suurimmillaan nitriiti olikin vaan n. 0.3 -0.4.
ja tässähän piti lukea 0.1-0.2 (jbl:n tippatestein..)
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member

Hmm.. Riemusta hyppien menin avaamaan Saksan paketin. Ja sieltähän löytyi kiviä! Mutta.. Vain 4kpl. Oli yksi joku 15kg painava ja sitten kolme parin kilon murikkaa. Jeij.. Eli nyt siis pitää tehdä uusi kivitilaus, eihän noista saanut mitään aikaseksi! Täytyy nyt kuitenkin laittaa hiekka ja suodattimet paikoilleen, saa edes akvan käyntiin. Sitten uusia kiviä vaan laittamaan vaikka vedet onkin sisällä. Vähän tämä pitkittyy kun pitää odottaa uutta kuormaa.. Jos tänään tilaan niin todennäköisesti torstaina lähtee kuorma ja sitten ensi maanantaina-tiistaina tulee uudet kivet. Pitää vaan malttaa odottaa..
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Toi on kyllä jotain Saksalaishuumoria laittaa yks 15kg murikka, mulle tuli kaikki suurinpiirtein samankokoisia :D
Väsäsin HMF-mattosuodattimen tynnyrin sisään ja nyt labrataan miten hyvin toimii kun tynnyrissä yksi sivu täysin auki ja muissa reikiä.
Jos jollekin outo tuo HMF-mattosuodatin niin esim. http://www.kwas.ca/Articles/HamburgMatFilter.pdf lisätietoa :mrgreen:
Tässä huono kännykuva siitä virityksestä, eli tynnyrin sisällä mattosuodatin jonka sisällä kiertopumppu ja tynnyristä pilkistää vain sähköjohto ulos 8-)

Hedelmiina:Olis jo huonoa tuuria jos Empressit kaikki olis naaraita mutta niitä poikasia vois kyllä muutenkin hankkia vähän lisää, vink vink.
Liitteet
HMF-mattosuodatin_tynnyrin_sisällä.jpg
HMF-mattosuodatin_tynnyrin_sisällä.jpg (97.71 KiB) Katsottu 2652 kertaa
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

No voihan Saksankauppa minkä teki! 8O Höh. Mulla ku tilasin sillo sansibar kiviä yhen laatikon ja jonkin samantyylisen paketin toisesta paikasta, jota en enää ees muista... niitä tuli aivan järjetön määrä ja mulla yhteensä kaikkinensa tossa kaks metrises purkis kolmisen pakettia ja vähän yli (ku ostin vähän yli vielä harrastajalta) ja niitä saa jo välillä vähentää ja enemmän sitten, kun nuo ryökäleet kasvaa eikä enää ees mahu noihin kivien väleihin :D Toivottavasti ens lastissa fiksummin ne kivet sitten!

Hyvä idea tuo matto tonne purkkiin Heska! Vaikken kyllä muuten noista laivoista ja tynnyreistä välitä... mietin samaa kiven sisään itse joku aika sitten, tiedä siten mihin vielä päädyn.

Heska kirjoitti:Olis jo huonoa tuuria jos Empressit kaikki olis naaraita mutta niitä poikasia vois kyllä muutenkin hankkia vähän lisää, vink vink.
Hhehee, että pitänis seuraava empresseukko sitten stripata, yhen poikueen annoin päästää jo tuonne altaaseen ja niitä pienokaisia tuolla mattosuodattimen takana pari hassua taitaa enää kirmata.. kun puran tuon suodattimen ja laitan uusiks, kalastan edes ne - muutenhan nuo empresset mitä nyt mulla on, on kaikki varattuja.
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Toi tynnyrihän on vähän kuin ruutitynnyri sytytyslangalla sopii merirosvoteemaan, pitäisköhän merirosvolippu tai jotain vielä lisätä [;)] Nää tämmöset jutut onkin emempi poikien juttuja, vaimon mielestä toi aikaisemmin hankkimani krokotiilin kallo on liian brutaali mut itseasIassa kalat tykkää siitä ja lähes aina joku on sen suussa.
Toivottavasti toi mattosuodatin toimii hyvin tuolla tynnyrin sisällä sen aika näyttää...
Mitäs kiviä LiscoDisco sait sieltä Saksasta vaaleita reikäkiviä vai laavakiviä? Mullahan on yks järkäle laavakivi tuolla vasemmassa päässä allasta ja siinä on peukalon kokoisia reikiä joihin pienet kalat tykkää mennä.
Täytyy seuraavaks projektiks koittaa jos streameri mahtuis jonkun mun tekokiven reikään niin sais hyvän pohjastreamerin :P
Jos Hedelmiina sulle Red Empressi poikasia taas tulee niin voisit vaikka kolme varata mulle, mä tykkään kyllä että ne on hienoja hopee/mustinakin mut onhan uros kyllä komea väreissään :mrgreen:
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member

Niitä valkosia reikäkiviä tuli. Ei mitään hentosta matskua vaan ihan järeitä kiviä joissa isompia reikiä. Tilasin ne isoina joten nyt kokeilen keskikokoisia (antoi kokohaitariksi 10-22cm). Katsotaan jos niitä yhdistelmällä saisi kunnon piilojakin. Kirjotin kyllä vielä viestiksi että tällä kertaa samankokoisia kiitos :D

Pistin hiekat ja bakteeriympit suodattimen kanssa pyörimään. Ulkosuodatin äkkäilee, sylki vedet yhtäkkiä lattialle ja sen jälkeen ei tykännyt toimia. Periaatteessa 1000l/h pyörittävä sisäsuodatin voisi riittää mutta katsotaan jos saataisiin tuo fluval korjattua. Eipä sillä niin hätä, allashan on asukkeja vaille ja pienet asukit pärjää tuolla nykyiselläkin suodatuksella. Ideoita mikä sitä ulkosuodatinta jyrsii? Tullut suoraan käytöstä meille että ei pitäisi olla vikaa.. Muuta kuin käyttäjässä? :D
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Mistä välistä se Fluval vedet heitti, onko tiiviste kunnolla? Youtubessa puhdistusvideo tohonkin malliin jos ei teillä käyttöohjetta ole ja taitaa manuaalikin netistä löytyä kun googlaa.
Ei oo kokemuksia Fluvalista, mut näyttää kyllä aika heiveröisesti rakennetulta kun katsoo Youtubesta videolta sen purkua.
Ulkosuodatin pitää olla luotettava ettei tarvii miettiä kokoajan et onkohan kotona vedet lattialla :twisted:
Omiini olen kyllä varmuuden vuoksi hankkinut muovialtaat joten pienet vuodot eivät lattialle menis ja helppo kurkata onko altaat kuivia.
Olen kyllä ajatellut jossain vaiheessa sellaistakin projektia että jos vedet vähenee altaasta(vuotoa) niin akvaario :D soittais kännykkääni, olis aika helppo toteuttaa kunhan kerkis vaan rakentamaan :mrgreen:
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member

Ei mahtunut 10 litran ämpäriin, jäi jumiin kun sen verran leveä että täytyy ettiä isompi ämpäri joka mahtuis tuonne kaappiikin.. Mutta tuota testataan kyllä eka kylppärissä ennen kuin uskallan tuohon luottaa, viime yön näin painajaisia että akvaarion kaikki vedet on lattialla ja lattia pilalla (on meinaan märän hiekkapussin takia jo mennyt yhdestä kohtaa..).

Mutta tosiaan puski koko kannen irti yhtäkkiä.. Syytän miestäni ettei ole laittanut kantta kunnolla kiinni, mutta tosiaan se ihmetetyttää ettei se nyt enää pelaa oikein.. Kokeiltiin tosiaan kylppärissä sitä niin hetken kun oli käynnissä niin irtosi jokin osa sisältä.. Minähän en näistä ymmärrä, mies meillä tekniikasta vastaa. Sillä vaan palo eilen niin käpy tuohon että näin parhaaksi että korjataan suodatin joku toinen päivä.. :D Ennen ollut Eheimin ulkosuodatin, hyvin vastaavan näköinen mutta jotenkin luotettavamman tuntunen. Tuossa varsinkin kannen kiinnitys on todella kummallinen, on riski ettei lukot mene kiinni oikein. Mutta täytyy nyt tutkia.. En vaan ymmärrä miten ne osat tuolla tavalla irtoaa kesken käytön.. Tossa on se paha että jos käytössä tuolla tavalla posahtaa niin ei auta 10 litran sanko alla, sehän puskee kaiken veden ulos sieltä..

Hyvin pyörii vesi tuolla sisäsuodattimellakin. Jopa sain todistettua skeptiselle miehelleni että kyllä se vesi kiertää takanakin, meinaan irrallaan leijuvat anubiaat puskee taakse virran mukana. Että kyllä se vesi sielläkin kiertää. Olisi vaan ollut kivempi ettei ne kasvit sinne olis joutunut, nyt ei saa niitä pois sieltä.. Hmph. Hyvä minä, en ajatellut koko asiaa kun heitin kasvit veteen.

Täytyy nyt toivoa että loput kivet tulee vauhdilla. Nyt jo alkaa näyttämään kivalta kun näkee mihin kohti tulee kivikasat. Eikä se ruskea tausta näytä ainakaan vielä omaan silmään häiritsevältä valkosten kivien kanssa, on meinaan hiekkakin puhallushiekkaa eli ruskeahtavaa. Passaa yllättävän hyvin :) Vielä en viittinyt kuvaa laittaa, on sen verran samea tuo vesi kun heitin bakut sisään :D
Mustarastas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Noista valkoisista reikäkivistä sen verran, että joskus joihinkin kiviin kaloja saattaa jäädä kiven sisälle piiloon jos nostat pois akvaariosta. Eli sitten saat noukkia kaloja lattialta..
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member

Hyvä huomio, täytyykin muistaa tuo kun siirtelee kiviä. Muutenkin olen kyllä neuroottinen missä kalat menee kun sisustusta muutan, meillä kasviakvassa varsinkin otot on sellasia että ne ei liiku vaikka kuinka niitä yrittää häätää. Liian kiire siivota :D

Tuota suodatinta mietin että eihän tuo nyt haittaa että on vain sisäsuodatin kun ei ole kaloja tai vaikka on poikasiakin siellä mutta ei tuo aikuisten kalojen sotkuja saa pidettyä siistinä.. Kuitenkin kun on maksimissaan 250 litraiseen tarkoitettu. Lisävehkeeksihän mä sen hankin, en ainoaksi suodattimeksi. Pakko yrittää saada se toimimaan. "Onneksi" pukkas sellanen tauti ettei voi olla töissä niin on kotona aikaa vahtia miten suodatin heittää vettä kylppärissä :D
Heska
Advanced Member
Advanced Member

http://ca-en.hagen.com/File/b3378f42-51 ... fdc858d921 tuolla manuaali räjäytyskuvineen, mikä osa teillä on irti? Kannattaa katsoa tuosta manuaalista ja vielä vaikka Youtubesta kuinka suodatin puretaan, pestään ja kasataan oikein niin ei pitäis tulla ongelmia :D
Suorakaiteen malliset muoviset varastointilaatikot on hyviä suodattimen alle ja niitä löytyy pyörilläkin jos haluaa helpottaa siirtoa.
Kyllä se kypsyy tolla sisäsuodattimellakin mutta tietty mahdollisimman pian kannattaa ulkosuodatin ottaa käyttöön että saa bakut sinnekin ja lisätehoa suodatukseen. Tahtoo yhdellä sisäsuodattimella jäädä altaan toiseen päähän moskaa ja joutuu puhdistelemaan suodatinta usein.
Mulla kun vaalea hiekka ja tummia ja vaaleita kiviä ja ruskeitakin en kauheesti ruskeasta taustasta tykännyt vaikka hieno muuten onkin mut sulla se toimii varmaan paremmin kun ruskea hiekkakin :P
Rakentamisen iloa vaan sinne ja testatkaa se ulkosuodatin kunnolla ennen kuin otatte käyttöön ja perehtykää sen sielunelämään ettei tule vesivahinkoja!
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Tiedätkö Hedelmiina tai joku muu pientä mutta tehokasta streameria, mulla olis yhessä tekokivessä 40mm reikä ja sisään vois laittaa streamerin jemmaan pohjalle kivien alle kertyvän kökön saamiseksi liikkeelle suodattimien imuun.
Mun nykyinen streameri liian iso vaikka sitä purkaisikin vähän.

https://www.google.fi/search?q=cichlid+ ... 00&bih=799 tuolla LiscoDisco sulle paljon ideoita altaan sisustukseen on maailmalla paljon hienoja Malawialtaita :P Sitä sun Fluvalia kannattaa muuten käsitellä hellävarovaisesti kun Googlaamalla löysin että joistain malleista helposti roottori irtoaa ja muovit rikkoutuu helposti ja tulee hiushalkeamia ym. ikävää...
Liitteet
Pohjastreamer.jpg
Pohjastreamer.jpg (70.33 KiB) Katsottu 2427 kertaa
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on Hydorin Koralia joku ministreami, todellakin, pyörittää vaan 900l/h, on tosin tehoton isoon altaaseen. On mulla nyt 200l seuralassa nostamassa kakkelia ulkkarin imuputkeen.

Malliltaan toi on tollanen pyöree, joten kivessä täytys olla korkeutta jos sen sisälle laittaa ainkain n.8cm ja pituutta... hmm.. ainaki 10 cm. Oliskohan samalla valmistajalla jotain voimakkaampia mutta pieniä...? Tuo streami, mikä mulla on isos altaas on Tunzen 6025 2800l/h ja sen malli on tollanen tennis-tai pesäpallon kokoinen "lisätötteröllä"... Lukeekohan noiden fyysiset koot tuotteen esittelyissä? En oo koskaan kattonu.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member

Noniin, Saksan tilausvahvistus tuli ja tod.näk. maanantaina tulee uusi satsi kiviä. Nyt on vesi putsaantunut ja minä sen verran paremmassa kunnossa että sain hiekan siirreltyä suunnilleen kohilleen. Suodatinta testailtiin, jotain kummaa siinä on. Pyöri pari tuntia ihan nätisti ja yhtäkkiä alko rohisemaan ja sammutin sen. Mies katsoi eikä mikään osa ollut irronnut, hän tyhjensi ilmat uudestaan putkesta ja pisti päälle ja taas toimi. Mutta siis se jostain oli saanut ilmaa sisäänsä? :O Tietenkin on mahdollista että kun pyöri ämpärissä että on noussut sisäänmenoputki sen verran pinnan tuntumaan että on hörpännyt ilmaa, mutta miten se nyt parin tunnin jälkeen niin tekisi :O Kummallinen.. No katsotaan josko viikonloppuna siihen saisi selvyyden, kaikki osat on kunnossa ja oikein laitettuna. Se kannen pomppaaminen on kyllä ollut oma vika, mutta nyt tuo käyntihäiriö ihmetyttää. Taas piti sanoa että "ei ikinä enää käytettynä osteta mitään" :D

Kuvaa laitan kunhan saan voimia hakea kameran toisesta kerroksesta.. Puhelimella yritin ottaa mutta oli sen verran karmea kuva että en laita julki :D

Mies ei innostunut road tripistä joten odottelen edelleen paikallisen akvaliikkeen kalahintoja. Luulisi että vastaisi pian, kuitenkin sinne uppoaisi n. 300e pelkkiin kaloihin. Tosin jos sille ei siitä itelle jää mitään niin voi olla ettei ole motivaatiota myydä mutta silti, myyntiä se on pienikin myynti..
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Isoja jötiköitä noi streamerit ja jos sun nano ei pelitä niin täytynee isompi kivi hommata, ton tekokiven sisällä olis kyllä tilaa reilu 60mm ja pituuttakin n.80mm. Tai täytyy kattoa jos pohjareikää sais nätisti isommaksi ja purkis tota nykyistä niin se mahtuis varmaan ja tehot on ok.
Tai googlailtava vielä noita nanoja mut hyvät nanot maksaakin sit rutosti [}:)]
Googlaile LiscoDisco Fluvalin suodatin niin löytyy kyllä monenmoista rohinaa ja muuta ongelmaa, kannattaa tosissaan miettiä voiko siihen luottaa 8O Sä oot painanu oikein urakalla hommia jos sun akva ja sisustus jo valmis tai sit mä oon vaan niin hidas tosin mun pitää iltasin ja viikonloppusin kuskata poikaa ja itteeni harrastuksiin myös :mrgreen:
Ootko kysellyt harrastajilta teiltä päin ettet saisi kaloja ostettua jostain.edes osan ja loput sitten vaikka tilaat kaupasta?
Tahtoo harrastajilta saada parempia/terveempiä kaloja kuin liikkeistä, kiitokset tässä kaikille joilta olen ostellut :P :P :P
Pistäpä photo kun kerkiät niin voidaan ihailla.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member

Älä nyt Heska odota liikoja kuvalta (kun joskus sen julkaisen), oma ylpeys saavutuksesta on parannellu mielikuvaa tuloksesta :D Mutta onhan sitä vauhdilla edistetty, niin kova hinku saada se valmiiksi ja päästä ihailemaan kaloja.

Juu kyllä mä mietin että paikallisilta harrastajilta voisi fisuja hankkia, on täällä päin myös yleisessä tiedossa kauppojen laatu. Juttelin entisen elukkakaupan pitäjän kanssa niin totesi että nykyisiltä kun ostaa niin saa varautua siihen että viikon sisällä kuolee. Jeij. Varsinkin kun tänne korpeen on niin pitkä matka niin voi pelkät kuljetuksetkin rasittaa. Täytyisi vaan jostain löytää näitä ihmisiä täältä päin.. Ihmiset nykypäivänä niin arasti kertovat asuinpaikkaansa, pelkäävät kai kalavarkaita ;D

Kun te pistätte pohjaan pyörimään streamerin niin suuntaatteko vastavirtaan vai myötävirtaan? Mietin että jos sen iskee vastavirtaan niin voi saada paskan kulkemaan "päävirran" alta kohti suodatinta, mutta pahimmillaan saa paskan keskelle pyörimään? Olenko nyt ihan hakuteillä? Kun mietin tässä jos jossain vaiheessa tarvii lisäpyöritystä tuonne.. Kunhan saan ensin tuon ulkosuodattimen pelittämään :D
Poonah09
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

Niin tai sitten LiskoDisco teet kalaretken tänne pääkaupunkiseudulle ja keräät täältä harrastajilta kerralla tarvitsemasi kalat :)
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member

No musta tuntuu että on varmaan niin tehtävä, sain vastauksen paikalliselta myyjältä ja esim mainganot olisi hintaan 20e/kpl :O Joten.. Musta tuntuu että miestäkin alkaa houkuttelemaan reissaaminen jos täältä päin ei harrastajilta löydy :D Jopa etelän liikkeissä kalat on edullisempia kuin täällä. Joten jos ei löydy harrastajilta niin mielummin hakee ne samalla liikkeestä sieltä, ei täältä niitä kannata näköjään ottaa.. :/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”