Paljon olen lueskellut ja katsellut kuvia eri Malawitankeista ja joitakin kysymyksiä on tullut mieleen, joihin toivoisin kokeneempien Malawiharrastajien kommenttia:
- Poikastuotantoa haluaisin minimoida, koska olen käsittänyt ettei poikasten myyminen ole helppoa ja varsinkaan niiden pyydystäminen sisustetusta tankista ole mitään herkkua. Olen ajatellut niin radikaalia ratkaisua, että ottaisin pelkkiä naaraita altaaseen. En ole nähnyt kenenkään muun tehneen näin, joten onko sille jotain estettä. Muuta kuin jää näkemättä kutukäyttäytyminen? Muut vaihtoehdot olisi tietysti ottaa pelkkiä lihansyöjiä altaaseen, jotka varmaan minimoivat poikaset luonnollisella tavalla. Tai sitten jos on olemassa lajeja, joita on mahdoton saada lisääntymään tavallisessa akvaariossa?
- Pohjakaloja olen nähnyt/lukenut olevan vain muutamissa akvaarioissa. Itse haluaisin kaksi Njassanripisimonnia pohjalle. Näitä on ainakin muutamassa liikkeessä ollut. Ilmeisesti muita pohjakaloja ei juuri saatavilla ole? Ja ilmeisesti takeita ei ole, että kaikki Njassanripsimonnina myytävät kalat eivät välttämättä ole juuri Njassanripsimonneja vaan jotain hybridejä?
- Suodatustehosta olen käsittänyt, että mitä enemmän sen parempi? Tarkoituksena olisi hankkia 375-litrainen Juta-allas ja siihen olen suunnitellut ulkosuodattimena Eheim Professionel 3e 2078 ja sisäsuodattimeksi Eheim Powerline 2252. Noiden yhteenlaskettu suodatusteho on 3050 litraa tunnissa eli altaan vesi kiertäisi suodattimien läpi noin 8 kertaa tunnissa. Onko tuo jo liikaa virtausta kaloille? Lisäksi tuohon olen vielä suunnitellut ilmapumppua jonka teho on noin 400l/h.
- Juurakoita olen nähnyt vain muutamassa Malawiakvaariossa. Syynä tietysti se, että juurakot pehmentää vettä ja laskee Ph:ta. Haluaisin kuitenkin ehdottomasti pari isoa juurakkoa tankkiin, joten onko tuota juurakoiden aiheuttamaa veden muutosta mahdollista kompensoida säännöllisillä vedenvaihdoilla ja Malawisuolan käytöllä? Ehkä ulkosuodattimeen on nykyään mahdollista saada Ph:ta ja kovuutta nostavia massoja?
Siinäpä muutamia asioita mitä olen tässä pohtinut ja joihin toivoisin vastausta. Akvaarion hankkiminen varmaan viivästyy tuonne keväälle, kun Juta-akvaarioissa on hetkellinen toimitustauko, mutta mukavahan tässä on jo suunnitella