Akvaarion kalasto muodostuu timantti- ja pronssitonkijoista (tai siis satanoperca leucosticta,Satanoperca Jurupari, voi olla myös Satanoperca daemonia. Kalojen väritykset ei vielä kovin selvät, koska ovat kovin nuoria vielä. (noin 5-10 cm mittaisia)
Muita kaloja en akvaarioon ajatellut laittaa, korkeintaan jokunen monninen tai piikkisilmä jos pohjalle kaipaa lisää liikettä talonmiehen rooliin. Muutenkin allas on sisustettu amazon tyylisesti.
Kyseiset kalat on jo majoitettu karanteeniin ja odotellaan milloin uskaltaa isompaan laittaa.
A-W olen kaikki haulla löytämäni aiheet lukenut niin itse kaloista kuin taudeistakin. (reikätauti) Myös netistä olen lontoon kielellä kaloista tietoa etsinyt, joskin tässä vaiheessa kielitaidon puute aiheutti joitain rajoitteita.
Kaipaisinkin kaloista pientä info pakettia, tiivistelmää.
Hoito (vedenvaihtorutiinit ilmeisesti jopa 2 kertaa viikossa 10-50%?)
Entäpä veden virtaus? Löytyy monenlaista suutinkappaletta ja tällä hetkellä altaan toisessa päässä on pitkä pilli jossa monta reikää, virtaus melkein olematon. Toisessa päässä samanlainen ulosuodatin kunnon puhallusputkella ja virtaus voimakas. Pitäisikö molemmissa päissä olla kova tai vähäisempi virtaus?
Vesiarvojen vaihtelulle kalat ovat ilmeisesti suht herkkiä. (nitraattia max 20-30mg/l lähteestä riippuen?)
Valaistus pitäisi lienee koostua pimeämmistä ja kirkkaammista alueista? (pintakasveilla kunnon varjostus)
Paljon puuta, isompia kivirakennelmiakin?
Entäpä ruokinta.
Lähinnä mitä kaikkea voi antaa? Tässä kaipaisin todella kattavaa listaa, koska kyseiset tonkijat tykkäävät erittäin monipuolisesta ruuasta?
Ruokaa ajon tilata ensi viikolla monenlaista hiutaleruokaa+pellettejä (kaikki juuri kirjoahvenille tarkoitettuja)
mutta mitä muuta? Kastematoja, jauhelihaa, surviaisia ym? Mitä kaikkea?
Etenkin tuo jauheliha kiinnostaisi tietää.
Räkmix myös ilmeisesti tämän kalan herkkua?
Muuta? Eli kaikkea omia kokemuksia ym kaipaisin toden teolla. Tarkoitus tehdä kaloille mahdollisimman hyvät elinolosuhteet.

Jo etukäteen vastauksista kiittäen S.M.R