Kuvia kasvillisista akvaarioista ja hoitotoimenpidetietoa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Kuvia kasvillisista akvaarioista ja hoitotoimenpidetietoa

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

En tiedä, onko tällaista vastaavaa topikkia koskaan ollut, mutta tuli tässä mieleen, kun jokaisella on omia tapoja ja tyylejä hoitaa kasvillisia altaita; joku käyttää ravinteita paljon, joku vähemmän, joku ei ollenkaan ja mitä nämä kaikki "kasvienkasvunedellytykset" juuri sun altaassa tarkoittaa...? Kaikkihan vaikuttaa kaikkeen, mutta peruslähtökohdat olisi mukava tietää.

Paikkakunta, vesiarvot altaassa, valaistus, altaan koko, vedenvaihtotahti, hiekka/sorapohja ja kasvien nimiä siltä osin kun/jos tiedät sekä kasvien menestyksen "salaisuudet" siis tänne :) Uudet harrastajat voisivat saada ideoita täältä kun näkisi minkälaisia altaita missäkin paikkakunnalla kukoistaa ja millä tavoin!

Mä voin aloittaa :)

Paikkakunta; Vantaa
Vesiarvot altaassa: ph n.7-7.5, kh 2, gh 3, lämpö 25
Valaistus: Arcadian valaisin,4x39W T5 putket, kaksi kasviputkea ja kaksi päiväputkea, päällä 8h/vrk valaistustauoilla 4h+4h
Altaan koko: n.180-190l
Vedenvaihto: kerran viikossa n.1/3
Kasvit: jaavansaniainen, blyxa japonica, hemianthus micranthemoides, rotala macranda, straygogene repens, riccia fluitans.
Ravinteet, jos käyttää ja kuinka usein: profito vedenvaihtojen yhteydessä 20ml, easycarbo 2ml joka päivä, kiljuhiilari (ajoittain toimii, ajoittain ei :)), Tetran initial sticks n.2-3 kk;n välein pohjaan.
Pohja; hiekka 0.2-1.0mm + pyöreärakeinen valkoinen n.2-3mm + koristehiekka, mitä lie :mrgreen:

Ja tällainen purkki tällä hetkellä:
seurala 180-190 litraa
seurala 180-190 litraa
20140302_202241.jpg (105.83 KiB) Katsottu 2898 kertaa
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Kuvia kasvillisista akvaarioista ja hoitotoimenpidetieto

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Upean näköinen "purkki".
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
tulkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tulkku »

Kaunis allas. Altaan asukkaat? :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Koomikko kirjoitti:Upean näköinen "purkki".
tulkku kirjoitti:Kaunis allas. Altaan asukkaat? :)
No mutta kiitos molemmille :) Nyt mä jäin odottelee teidän allasesittelyä!

Jaajaa, altaan asukkaina 23 kerritetraa, 20 hehkupurjetetraa, 2 noitamonnia, 9juovaperhosnuoliaista, 8 ottoa, 5 tulimakkarakalaa, helmipallopleko, orinoconseeprapleko ja 2 pitsitatiaa + x-määrä sukarapuja :)
Ainiin ja voisihan noihin tietoihin lisätä vielä suodatusarsenaalinkin.. Tuossa mulla ei ole kuin JBL:n cristal profi e900 ulkkari ja 900l/h tunzen nano streami puhaltamas irtokakkeleita imuputkeen.
tulkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tulkku »

Ei ole niin kaunis, että kehtaisi kuvan julkaista. :D Auttaako se stream kakkaongelmaan? Olen tuskaillut irtoroskan kanssa jo tovin. Minulla on JBL:n 901 ja 700 -ulkosuodattimet ja Eheimin Powerball 200 -sisäsuodatin 128-litraisessa altaassa ja siltikin roskaa leijailee. Ärsyttää.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

tulkku kirjoitti:Ei ole niin kaunis, että kehtaisi kuvan julkaista. :D Auttaako se stream kakkaongelmaan? Olen tuskaillut irtoroskan kanssa jo tovin. Minulla on JBL:n 901 ja 700 -ulkosuodattimet ja Eheimin Powerball 200 -sisäsuodatin 128-litraisessa altaassa ja siltikin roskaa leijailee. Ärsyttää.
No heiii, erilaisia altaita löytyy kaikilta ja niiden näkemisistä, hoidoista ja kokoonpanoista oppii alottelijatkin :)

Kyllä toi streami on sen irtoroskan leijuttanu tuonne imuputkeen, kun sen on oikein suunnannu.. Toki nyt on se tilanne, että pohjasta ei pääse mitään nousemaan enää kohta, kun nuo kasvit peittää sen niin, ettei tarvii lapota enää :) Lähinnä tosiaan kiinni noista suuntauksista. Paljon sulla onkin tosiaan siinä sun altaassa tuota suodatusta.... hmm..
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Vesiarvot altaassa: Lämpö 25, PH 7-7.5, ja jne....
Valaistus: 2 x 150 monimetalli. Valot päällä 11:00-15:00 ja 17:00-22:00
Altaan koko: 660l, noin 200cm x 60cm x 56cm.
Veden vaihto: Kerran viikossa 1/4
Kasvit: Blyxana japonika, tiikerilumme pun, vallisneria, punarotala, vedensuosikki, melalehti. Kaikkien nimiä en muista.
Ravinteet: Hiilaria pullosta noin 2 kuplaa sekunnissa. Veden vaihdon yhteydessä 100ml profitoa.
Pohja: Bilteman hieno hiekka.

Tässä kuva jossa kasveja karsittu rankalla kädellä.
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Tämä onkin hyvä aihe, kiitos avauksesta. :) Ja teillä on kyllä hienot kasviakvat Hedelmiina ja Koomikko. :)

Mä esittelen erilaisen "konseptin", tämä on paljon vähemmällä valolla toteutettu matalan "teknologian systeemi". [;)]
Akvaarion koko on 250 litraa, siellä asustaa parikymmentä helmimonnista, 13 kardinaalitetraa, partamonni ja 2 selkäuimaria. Tämä on ollut minulla vähän reilun vuoden, se tuli minulle suoraan käytöstä. Tämä on hyvin pienitöinen, vedenvaihto, pintakasvien karsinta ja kalojen ruokinta on oikeastaan ainoa, mitä tälle teen säännöllisesti.

Paikkakunta; Kangasala, vesi omasta porakaivosta, hapanta ja todella pehmeää.
Vesiarvot altaassa: pH 6,5 lämpö 25, kokonais- ja karbonaattikovuus vaihtelevat vuodenajan mukaan, molemmat seilaavat välillä 1-4 astetta saksalaista kovuutta. Nitraatti oli viimeksi kun mittasin JBL:n testillä 5 mg/l, Tetran testillä näyttää nollaa. Motivaationi nitraatin seuraamisen on vähänen, kun sitä ei juuri ole. Akvaario alkuaikoina mittalin useammin ja varsinkin seurasin nitriittiä, että se ei ala nousemaan kun akvaario muutti tänne ja vaihdon pohjahiekan uuteen. Sähkönjohtavuus oli nyt pari päivää vedenvaihdon jälkeen 125 mikroSiemensiä/cm, eli nyt tulee tosi pehmeetä vettä hanasta.
Valaistus: 2 T8 putkea 30 wattia/putki, toinen on Philips 827 ja toinen saattaisi olla Philips 840, kylmempi se on sävyltään kuin tuo toinen. Tuossa on valokansi, joka on kamala rohjo, joten en alkanut sitä pyörittelemään selvittääkseni tuota toista putkea. "Sähköliikeputki" sekin on. Valaistus on päällä 12 tuntia vuorokaudessa, ei valotaukoja.
Vedenvaihto:Pyrkimyksenä on vaihtaa vettä joka viikko, mutta nyt vaihtoväliksi on venynyt noin 10 päivää, mutta tarkoitus on taas alkaa vaihtamaan joka viikko. Puolet tai 2/3 vaihdan pois. Joka vedenavaihdossa lisään ohjeen mukaisen määrän AquaSafea sitomaan putkistosta irtoavaa kuparia. Vedenvaihdon yhteydessä heitän pintakasveja biojätteeseen, että pinta ei mene ihan tukkoon kasveista.
Kasvit: Jotain vesimiekkoja, en ole varma lajista, tiikerilummetta, hammasvesiruttoa vapaasti pinnassa kasvavana, tavallista vesiruttoa vähän, liuskavesisaniaista pintakasvina, pikkulimaskaa ja susswassertangia tuolla on ainakin, mutta "pääkasvit" ovat nuo miekat.
Suodatus: ympyränmuotoinen mattosuodatin ja joku Powerline, josta on mallinumero kulunut pois, suodattimet puhaltavat niin, että veden pianta rikkoutuu.
Ravinteet, jos käyttää ja kuinka usein: Käytännössä en lannoita tuota, pari kertaa olen sinne tainnut tilkan PMDD:tä lurauttaa, mutta sitä ei lasketa... Nuo kasvit, joilla on juuret saavat kyllä ravinteita, sillä hiekan alla on JBL:n Aquabasis Plus ravinnepohja.
Pohja; Weberin hiekkapuhallushiekka 0,5-1,2 mm, alla tosiaan tuo ravinnepohja.

Mun "salaisuuteni" lienevät pintakasvit, monta kasvilajia samassa akvaariossa, niin aina jokin jaksaa kasvaa hyvin, ja olen alkanut epäilemään, että tuo porakaivoveteni on hyvää kasvien kasvatukselle. Minä pidän myös ravinnepohjaa yhtenä onnistumisen avaimenani, pohjasta kasvit saavat ravinteita vaikka niitä ei olisikaan vedessä juurikaan. Maltillinen sisustusinto voi olla myös yksi tekijä, kasvit saavat juurtua rauhassa, en ole koko ajan niitä siirtelemässä paikasta toiseen. Ja hienon näköisen saa yksinkertaisella sisustuksella, vähemmän kasvilajeja tekee harmonisemman tunnelman. :) Mulla on toinenkin "kasviakvaario", ja siellä on ihan liikaa lajeja nyt, se on enemmän "kasvikokoelma" kuin edustava kasviakvaario... :roll: Siitäkin jossain vaiheesssa täytyy kyllä naputella esittely.

Ja ajattelisin, että jokin hyöty on "pikkutalonmiehistä", eli sukaravuista, kierteisistä, roskakotiloista ja petokotiloista, kun ainakin ne ovat mahdollisia levänalkuja ronkkimassa ja niiiden kasvua häiritsemässä, ja ne syövät koko ajan "pikkukuonaa" pois.
Tämmönen systeemi tämä. :)

monnisla.jpg
monnisla.jpg (160.54 KiB) Katsottu 2614 kertaa
jpuu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oma

Viesti Kirjoittaja jpuu »

Seinäjoella 240 litrainen seurala. Perustettu v.2013 elokuussa. Vesi on pehmeää ja pH vaihtelee hiilarin annostelun mukaan 6.5 - 7.3 välillä. Puskurointi soodalla, joten kH vaihtelee myös. Lämpötila on 27 astetta. Vedenvaihto kerran viikossa kolmasosa-puolet. Asukkaina kuvasta tunnistettavat kalat ja pohjalla kahdekan kuparimonnista, viisi piikkisilmää sekä kolme partista. Simpukoita. Kasvit: jaavansaniainen, tuppo jaavansammalta, blyxa japonicaa, anubiasta ja intian vesitähdikkiä. Valaistuksena 2 x 30W T8 putkia. Toinen on 10000K:n akvaputki ja toinen kallertäväsävyinen markettiputki. Lisäksi on metrin mittainen ledinauha, jonka värisävyä voi muuttaa. Valaistusaika on n. 11 tuntia ja sen aikana on tunnin tauko iltapäivällä. Tuo ledinauha on päällä klo 07:00-23:00 välisen ajan. Vettä pyörittää Fluval 305 ulkkari sekä kuplat. Pohjalla on merenrannalta haettua hiekkaa raekooltaan 1-5mm. Lannoituksena on päivittäin painehiilari sekä Lush merkkinen ravinne 5-10ml. Juurilla on biolan puikkoja sekä jotain kuulia joista ei taida olla mitään hyötyä. Tupsulevä on edelleen pieni ongelma mutta onneksi vähenemään päin. Kyseessä ei ole siis varsinainen kasviakvaario mutta on hienoa, jos ne saa kasvamaan hyvin. Kasvit tuovat kauneutta ja hyvinvointia kokonaisuuteen ja jotenkin kuuluvat tämän tyyppiseen akvaarioon.

Kuva
http://jpuu.1g.fi/kuvat/Luonto/Akvaario/
240 litraa pääasiassa Etelä-Amerikkaa. Vähän Aasiaakin.
Tommi22
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tommi22 »

Todella hyvä aihe, ja varsinkin meille vasta-alkajille!
Itsellä niin alussa tuo 128L seurala, ettei vielä esittelyä tipu :mrgreen:

Kun saan pohjaksi vaihdettua hiekan, ja hieman kasveja lisää ja kasvamaan, niin
sitten julkaisen oman vedenlaisen puutarhani :)

*niin ja piti kysyä teiltä joilla hiekka pohjalla, ja sen alla
vielä joku kasviravinne, niin miten on toiminut?
onko ollut ongelmia?
128L seurapönttö
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Tommi22 kirjoitti:Todella hyvä aihe, ja varsinkin meille vasta-alkajille!
Itsellä niin alussa tuo 128L seurala, ettei vielä esittelyä tipu :mrgreen:

Kun saan pohjaksi vaihdettua hiekan, ja hieman kasveja lisää ja kasvamaan, niin
sitten julkaisen oman vedenlaisen puutarhani :)

*niin ja piti kysyä teiltä joilla hiekka pohjalla, ja sen alla
vielä joku kasviravinne, niin miten on toiminut?
onko ollut ongelmia?
Hyvä juttu, että auttaa :) Näin ajattelinkin, että olisi apua niin vasta-alkajille kuin ehkä muillekin! Näistä voi sitten poimia, mitä on yhtenäistä tietyntyyppiselle "viljelmälle" ja mikä sitten ihan jotain erilaista ja kun vielä kattoo mikä paikkakunta on sama tai lähellä niin jo hanavesiarvot on samat ja tietää suuntaa, mitä lannotteita jne.. ehkä kannattaa kokeilla.

Mulla noi Tetran sticksit on ainakin toiminut myös hiekkapohjalla sekä joskus aikaisemmin oon käyttänyt joskus saviturvepalluroita, ne menee "tomuksi" vasta sitten, jos/kun hiekkaa jonnekin siirtelee. Muutenhan hiekkapohjaa ei tule lapottua mitenkään (ja mun altaassa alkaa kasvit mennä sen verran pohjaa peittävästi, ettei pystyskään)
NeitiTetratar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja NeitiTetratar »

Aloittelijana kiitän ja kumarran ideaa, ja lisää kuvia ideoiden ja kokemusten kera otetaan vastaan!

Erityisesti kiinnostaa nuo pahimmat paikat, eli päädyt ja suodattimen vierusta - sinne kaipaan kokemusta ja vinkkiä kasviharrastajilta, joten kuvista olen kiitollinen. Itselläni on kannellinen akvaario ja olen liian innokas kasvien hoitaja. Olen yrittänyt antaa kasvien elää omaa elämäänsä ellei katastrofi ole uhkaamassa. Nyt on siinä mielessä tasaista, että kovin roskaavia kasveja ei ole, ja sitruunat antavat kasvien elellä rauhassa. En ole anubiaksista kovin innostunut, vaikka yksi selllainenkin löytyy. Myös kokemuksia toimivista juurilannotteista otetaan vastaan.

Mutta nuo kuvat, niitä oli ilo katsella, kiitos niistä!
Akvaario 112 l: asukkaina kuusi mustatetraa, punapäätetraa ja sitruunatetraa, maatiaispartamonni ja äkäinen leväbarbi (joka annetaan hyvään rakastavaan kotiin, jossa olisi tilaa ja kavereita)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Tässä tajusin, kun alotin tän topikin, että laitoin tuon mun ekan kuvan 2.3. ja nyt 14.3. altaan rehuvarasto taas lähtee käsistä:
sori, huono kuva, mutta kännyl ei muuhun pysty..
sori, huono kuva, mutta kännyl ei muuhun pysty..
20140314_222257.jpg (102.45 KiB) Katsottu 2256 kertaa
taidan lopettaa kaikki lannotteet ;)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Hedelmiina: jos tahdot tota Blyxaa myydä niin täällä ostaja! :mrgreen: Upea kyllä toi väriloisto altaassasi.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Pullahiiri kirjoitti:Hedelmiina: jos tahdot tota Blyxaa myydä niin täällä ostaja! :mrgreen: Upea kyllä toi väriloisto altaassasi.
Blyxaa alkaa joo kohta löytyy kyllä ku sitä on kahes altaassa mulla :) ainoo juttu, miks en oo noita kasveja laittanu eteenpäin ni kotilot perhana jotka on nyt päässy lisimään niin että näköä haittaa! Jos saan ne pois ni kasveja perkuupäivinä kyllä joutaa eteenpäin.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kotilot ei haittaa! Kääpiöpallot tykkää erityisesti. :D
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Pullahiiri kirjoitti:Kotilot ei haittaa! Kääpiöpallot tykkää erityisesti. :D
No juu niin tykkää! Mulla ei ollu kotiloita silloin ku oli käppänät altaassa :) karsin varmaan huomen tota pöpelikköä..
Icecube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Ehkä tuo allas on nyt jo sen verran rehevöitynyt että sitä kehtaa esitellä... Ikää tällä projektilla ei taida olla kuin vaivaiset 1,5kk, eli vielä ihan vaiheessa.

Vesiarvot: Lämpö 25C, KH sekä GH 3-5 paikkeilla, pH jossain välillä 7-8(en oikein erota noita vihreitä toisistaan, viimeisin veikkaus 7,5...), nitraattia 5-10(päivää ennen vedenvaihtoa)
Valaistus: 2xT8, tällä hetkellä tod.näk. wanha Sylvania Aquastar(punertavan sävyinen) ja uusi Osramin Day White 840(vihertävä, yksinään tekee sinineot aika valjun näköisiksi). Valaistusaika noin 9 tuntia, kahden tunnin tauolla. Osa ajasta mennään puolella teholla(tai tauon aikana toinen putki päällä), kun on kaksi eri valaisinta ja yksi ajastin, joka ei toimi kun siihen laittaa jakajan. : P Eli toinen valo menee päälle/pois manuaalisesti.
Altaan koko: 128l, mitoilla 80x40x40
Vedenvaihto: Kerran viikossa 30-40l.
Kasvit: Vesimiekka Ozelot x2(luulin että potissa on aina vaan yksi miekka, mutta olikin 2), tiikerilumme, vedensuosikkia, intianvesitähdikkiä, joku toinen vesitähdikkiä(Hygrophila corymbosa joku, myyjä tiesi mikä, mut minä en enää muista), karvalehteä, Hydrocotyle tripartita, kääpiökeihäslehti, rubiini(?)rusolehti(Ludwigia repens 'Rubin')
Ravinteet: Alussa laitoin ohjeen mukaan Ferropolia, nyt lisään joskus(ehkä kerran viikossa) määrän x... Hiekan alla Tropican ravinnepohja.
Pohja: Weberin 0,5-1,2mm hiekka.
Suodatus: Fluval U3+Pick Up 2010.
Eväkkäät: Parivaljakko ottoja, sekä monnisia plus 10 sinineontetraa. Kalasto on siis vielä täysin work in progress...
Ne ei toivotut asukit: Huppukotiloita määrä x.

Ongelmia on kyllä ollut joidenkin kasvien sekä itse altaan kanssa...
Ensin iski piilevä, joka ei millään olisi halunnut poistua ihmisvoimin, ilman että kasvit menetti lehtiään kun niitä yritin putsata. Ongelman ratkaisu: otot sekä kasveille lisää valoa toisen putken muodossa. Pimeisiin, ottojen ulottumattomiin nurkkiin(suodattimien taakse) ja joidenkin kasvien lehdille tulee vielä vähän jotain ruskeaa töhnää. Samoin suodattimiin, mutta vähenemään päin. :)
Alussa rauta-testi näytti asteikon yli pitkään, vaikka tuli tehtyä aika paljon veden vaihtoja kun altaaseen pärähti nitriittiä. Nytkään rauta ei testin mukaan laske muuta kuin veden vaihdolla. Näin ei kai pitäisi olla, ja omalla logiikalla kyllä niiden kasvien pitäisi se rauta kuluttaa. :?
Kasveista suurin murheen aihe on rusolehti, joka on toki kasvattanut itselleen tuuhean latvuksen, mutta samalla tiputti kaikki ala-lehdet ja ovatkin nyt tosi karuja katseltavia. Ihan tarkkaan en tiedä mikä sitä riivaa. Mutta paikassa on ainakin jotain ongelmaa, sillä vesitähdikkiin, minkä siirsin rusojen viereen, ilmestyi repaleinen lehti päivässä. Muissa kasveissa näy mitään, paitsi yhdessä mistä nyppäsin huppukotilon pois heti alkuunsa. Eli osittain syytän huppukotiloita, jotka ilmeisesti pesii jossain päin vasenta laitaa.
Tripartita joutui siirtelyn uhriksi alussa ja murjotti jokusen viikkoa(myöskin levän takia), ennen kun lähti kasvamaan ihmeen hitaasti(joku sivusto nimittäin kuvasi kyseistä kasvia rikkaruohoksi). Mutta pääasia että kasvaa.
Muut kasvit kasvaa kivasti; miekat hitaasti, lumpeessa monta uutta vielä matalaa lehteä, vedensuosikki rehottaa samoin karvalehti, anubias aikoo ilmeisesti kukkia, kaikki vesitähdikit lähti vihdoin kasvuun(muutama oli melkein hankinta koossaan vielä pari viikkoa sitten), rusot lopettivat kiukuttelun(koputtaa puuta).
Elämä on kivaa kun kaikki voi hyvin, ainakin silmämääräisesti. :mrgreen:

Kuva
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”