ELOX Turun Akvaarion allas, kokemuksia/tietoa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nes81
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

ELOX Turun Akvaarion allas, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja Nes81 »

Heippa.

Ostin sikasäkissä 189 l käytetyn kehysakvaarion ja sain sitten tietooni että kyseessä on 90-2000 luvun ELOX allas Turun Akvaarion valmistama.
Onko kenelläkään tietoa näistä altaista, miten ovat kestäneet, onko laatu hyvää ja millaisessa maineessa altaat ylipäänsä ovat?
Itse olen aivan noviisi näissä asioissa ja olisi kiva kuulla kokeneempien kokemuksia :)
Teemu Salonen

Re: ELOX Turun Akvaarion allas, kokemuksia/tietoa?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ehkä parhaimpia altaita, mitä suomessa on koskaan valmistettu.

Aikaisemmassa työpaikassa noita on useempi kymmenen käytössä edelleen ja ne on hankittu joskus 80-luvun puolen välin jälkeen.
Nes81
Starting Member
Starting Member

Ihanaa. Guuglettelin tuolta että jos on tuo suomenlippu merkki niin taitaa olla sitä vanhempaa tuotantoa?! Sellainen löytyy akvasta sekä ELOX tarra. Taitaa siis olla sitä vanhempaa tuotantoa. Lähinnä tuli paniikki kun tuon kasasin alumiinijalustalle ja ostin siis käytettynä, tein niinkuin entinen omistaja ja laitoin 6 jalkaisen jalustan päälle 1 cm styroxin ja altaan siihen päälle, ilman vanerilevyä. Sain jopa akvaarioliikkeestä tiedon ettei välivaneria missään nimessä tarvita. Sitten kävikin mielessä että jos tuo allas onkin jotain hyvin ohutta lasia ja "sekunda" tuotantoa ja joku kaunis päivä kuuluu räks. Jos tosiaan tuo ELOX on maineensa veroinen niin ehkä tuo pelko lasin halkeamisesta ei ole sitten täysin aiheellinen?! Millään en jaksaisi enää tyhjentää ja aloittaa alusta tuon komeuden kasaamista jos vaneri jalustan ja altaan väliin ei ole täysin pakollinen.
Luulisi siis että ko. altaassa lasikin olisi parempaa/vahvempaa laatua ?!
Tiedän nämä on näitä yksi tykkää äidistä toinen tyttärestä ikuisuus kysymyksiä vaneria/levyä väliin vaiko eikö...Ainakin mitä olen nyt lueskellut :D
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Nes81 kirjoitti: Tiedän nämä on näitä yksi tykkää äidistä toinen tyttärestä ikuisuus kysymyksiä vaneria/levyä väliin vaiko eikö...Ainakin mitä olen nyt lueskellut :D
Löytyy allasmerkkejä, joiden kanssa ei missään nimessä saa käyttää vaneria tai muuta levyä välissä (mm. Juwel), ihan valmistajan ohje. Sitten on niitä, joiden valmistaja kertoo ostajalle sen perusteella, minkälaisella lattialla mm. allas on jalustoineen tarvitseeko vai ei levyä väliin ja joissain taas kaikkiin laitetaan. Eli ei ole kuitenkaan niin, että se on "oman pään mukaan ja mistä pitää". Tästä ollut juttua aikaisemminkin ja minä mm. ihan soitin altaani tekijälle henkilökohtaisesti ja kysyin, miten on asia hänen valmistamassaan altaassa ja lattiamateriaalini perusteella ja mun altaan koolla. Kun haulla täältä etsii, niin löydät topikin tästäkin.

Turun akvaarion altaat kuulemani ja omankin kokemukseni mukaan markkinoiden parhaita ja säilyy "isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle" :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Nes81
Starting Member
Starting Member

Juu olenkin yrittänyt haulla etsiä täältä ja googlesta. Mielipiteitä vaan näyttää olevan yhtä paljon kuin altaitakin :D Ko altaan valmistajalle en varmaankaan voi soittaa koska taitaa henkilö huhu puheiden mukaan olla jo eri hiippakunnassa ja en ainakaan tuota Turun Akvaariota enää netistä löytänyt.

Kaivamalla olen tosiaan saanut nyt illan aikana ymmärtää että mistään sekunda tankista ei ole kyse :)

Jos jollain hänen valmistama akva niin olisi mukava kuulla mitä on alumiinijalustan ja altaan välissä :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Nes81 kirjoitti:Juu olenkin yrittänyt haulla etsiä täältä ja googlesta. Mielipiteitä vaan näyttää olevan yhtä paljon kuin altaitakin :D Ko altaan valmistajalle en varmaankaan voi soittaa koska taitaa henkilö huhu puheiden mukaan olla jo eri hiippakunnassa ja en ainakaan tuota Turun Akvaariota enää netistä löytänyt.

Kaivamalla olen tosiaan saanut nyt illan aikana ymmärtää että mistään sekunda tankista ei ole kyse :)

Jos jollain hänen valmistama akva niin olisi mukava kuulla mitä on alumiinijalustan ja altaan välissä :)
Jep, Turun akvaarion valmistaja on tosiaan kuollut. Aina, jos mahdollista toki tuo soittaminen suoraan altaan tekijälle niin ei tarvitse kuunnella huhupuheita tai lukea erinäisiä mielipiteitä. Itsellä käytettynä ostettu Turun akvaarion vanha allas, paksut tukevat lasit ja alumiinikehykset kunnolla kiinni (toisin, kuin on ollut parissa muussa alumiinikehysaltaassa joskus... :roll: ) Alumiinijalustan ja altaan välissä mulla on liimapuulevy 18mm ja jumppapatja paksuudeltaa oliskohan joku 2senttii tms. En erityisemmin lukenut, mitä on aikoinaan valmistaja suositellut. Eli otin riskin.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Nes81
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia vastauksesta, toivotaan etä tuo minun jalusta/styrox/allas ratkaisu ei ole sieltä huonommasta päästä :( Ainakin helpottaa nyt aavistuksen kun tietää että akva on laadukas ja taidolla tehty :) Vaneriahan nuo kaikki suosittelee varuiksi vielä tuohon väliin, ehkäpä joku päivä kun on intoa "aloittaa alusta". Vähän tässä yöunet kärsii kun ei ole varmuutta.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Mulla on ollut 40 vuoden aikana muutama ja eri kokoja Turun Akvaarion altaita ja alumiinijalustalla. En koskaan käyttänyt mitään alustaa, eikä liikkeessä sitä suositeltu, vaan kiellettiin joustavan aineen käytön. Tärkein ohje jota he painottivat oli; alumiinijalustan on oltava vaaterissa. Parketti- tai laminaattilattialla on syytä käyttää metalli- tai kovamuovilaattoja jalkojen alla. Ne estää painaumat lattiassa.
Nes81
Starting Member
Starting Member

Kiitos paljon vastauksesta :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”