Vapon sivuilta lainattua (koko teksti nähtävissä täällä):
Miten tämä vaikuttaa akvaarioon tarvittaviin bakteereihin esimerkiksi kypsytysvaiheessa, jolloin käytetään ammoniumia bakteerien ravinteina?Se sitoo tehokkaasti myös ravinteita, kuten ammonium-, kalium-, kalsium- ja magnesiumioneja sekä luontaisen happamuutensa ansiosta kaasuja, kuten ammoniakkia ja rikkivetyä. Lisäksi kuiviketurve estää monien haitallisten bakteerien kasvua ja leviämistä.
Toisaalta taas viimeinen kappale tuolta hämää minua, sillä tuon tekstinhän mukaan palanutta turvelantaa voisi käyttää ymppinä akvaariossa paremmin kuin hyvin. Tämä taas ei sinällään liity tuohon ekaan aiheeseeni, mutta ajattelen tulevaa akvaariotani ja mistä saisin parhaimman ympin sinne:
Ääh, minua ei ole luotu ajattelemaan. Voisiko joku tehdä sen minun puolestani?Vapon kuiviketurpeella kuivitetussa lannassa lannan ja virtsan typpi saadaan viljelykasvien käyttöön. Se antaa pellolle humusta ja maan eliötoiminta pääsee vauhtiin. Turvelanta on turvallista käyttää, sillä Vapon ympäristöturpeet ovat puhtaita kasvitaudeista ja rikkakasvin siemenistä.