Ceelan vedenalainen maailma
-
Ceela
- Junior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Ceelan vedenalainen maailma
Mä hoidan itse kalat ja pienemmän altaan. Mies katsoo että iso allas menee ehjänä perille sen autossa 
"mitä, missä, milloin, koska?"
-
Ceela
- Junior Member

Nyt on pakko kysyä, kuinka tarkkaa kaloille on oikea PH? Minulla on tulossa akvaarion mukana sekalainen seurakunta fiksuja ja yritin katsella miten saisin ne oman suunnitelmani mukaan sovitettua altaaseen.. Jos lasken PH: den keskiarvon suositusten mukaan, kalojen ph:t vaihtelevat 5,7 - 7,1 ... Kaikille kaloille yhteistä on pehmeä vesi. Ja ruokatottumukset. Kuinka lähellä keskiarvoa kalan on vielä hyvä olla? Kun esim. Kardinaalitetra on ph 5,0-6,5 pakettimatka taas on 6,5-7 ja näin voidaan siis olettaa etteivät nämä kaksi sovi samaan altaaseen?
-
Hedelmiina
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Pakettimatka?? Häh? Mutta ei ole ph niin tarkkaa, lähinnä gh ja jos kh :ta et nostele niin ph; kaan ei nouse. Lueskelehan vaikja täältä aw; lta ph ketjua jonkaSisso muistaakseni alotti..
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
Ceela
- Junior Member

Hedelmiina
hitsin ennakoiva tekstin syöttö !!! Siis palettikalasta oli puhe, ei pakettimatkasta !
juu oon mä vähän väsynyt. Ja jotta elämä ei olisi täynnä muuttuvia tekijöitä, 2,5 metrinen allas vaihtuikin sitten 190 senttiseen. Litroja siinä on 770l
-
Hedelmiina
- Advanced Member

Ceela kirjoitti:Hedelmiinahitsin ennakoiva tekstin syöttö !!! Siis palettikalasta oli puhe, ei pakettimatkasta !
juu oon mä vähän väsynyt. Ja jotta elämä ei olisi täynnä muuttuvia tekijöitä, 2,5 metrinen allas vaihtuikin sitten 190 senttiseen. Litroja siinä on 770l
-
Heska
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Ihan kivasti lisää Malaweja mahtuu, jokos oot Ceela miettinyt mitä kaikkia lajeja hankit?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
-
Ceela
- Junior Member

Heska en vielä tiedä. Mietiskelin tossa, että malawit saa vielä hetken olla tossa 310 litraisessa, kypsytetään kunnolla sit se uus allas. Siis mä nyt päätin, että tää ensimmäinen purkki mikä tulee, tulee noille pehmeän veden kaloille, mihin laitan juurakoita jne. Ihan siksi, että sen akvan mukana tulee mm. Palettikaloja kardinaalitetroja jne. Se allas siis tulee 26.4. Seuraava allas, se 2metrinen tulee toukokuun lopussa ja siitä tulee malawila. Ainoa mitä olen tässä nyt pohtinut on se että josko siirretään mbunat jotka ovat kasvissyöjiä niin siihen uuteen altaaseen ja jätetään ne fryerit jotka ovat carnivoreja, niin tohon 310l ja otettais siihen muutama hietikkolaji lisää, jotka ovat lihansyöjiä. Näin ollen meillä ois sekä hietikko, että kivikko allas ja liha ja kasvissyöjät eri altaissa. Ideoita? Mielipiteitä?
-
Poonah09
- Junior Member

Mbunat pienempiä kuin hietikkolajit joten jos meinaat jakaa lajit niin suosittelen että laitat hietikkolajit isompaan altaaseen että niillä on tilaa kasvaa ja mbunat pienempään. Lisäksi kun hietikkolajeilla ei tarvitse kiviä muuta kuin ehkä koristeeksi niin tällöin myöskään painoa isolle altaalle ei tulisi niin paljoa kun ei tarvitse täyttää allasta kivillä
-
Ceela
- Junior Member

Jaa, sit pitäis jatkaa juurakot "kypsytys" prosessia. Se on hyvä että on tässä muuton muassa muutakin hommaa
ajattelin tunkasta tuon yhden juurakot 100 asteiseen saunaan ja katson alkaako pihkaa näkymään. Sitten liotan sitä vähän lisää ja pesen. Luulisin et alkaa ole aika valmis sen jälkeen.
katsotaan kuinka käy
-
Hedelmiina
- Advanced Member

310 litrainen on hyvä poikasallas malaweille, mikäli niitä meinaa alkaa kasvatteleePoonah09 kirjoitti:Mbunat pienempiä kuin hietikkolajit joten jos meinaat jakaa lajit niin suosittelen että laitat hietikkolajit isompaan altaaseen että niillä on tilaa kasvaa ja mbunat pienempään. Lisäksi kun hietikkolajeilla ei tarvitse kiviä muuta kuin ehkä koristeeksi niin tällöin myöskään painoa isolle altaalle ei tulisi niin paljoa kun ei tarvitse täyttää allasta kivillä
-
Ceela
- Junior Member

Perjantaina muutetaan. Mietin tossa että uskaltaisinko muuttaa ton 54l akvan niin, etten tyhjentäisi ihan kokonaan vaan jättäisin pohjalle joku 10 cm vettä ja monnit ja käärmekalan sinne? Tästä on uuteen kämppään joku 20 min. Ajomatka. Vai onko varmempaa laittaa fisut ämpäriin? Toi isompi joudutaan joka tapauksessa tyhjentää ihan tyhjäksi.
-
Heska
- Advanced Member

Kyllä noi pienet akvat voi kuljettaa noinkin että vettä vaan vähentää, kaloille jopa mukavampi kun ei siirrellä ämpäriin ja takaisin taas hetken päästä. Varovaisesti vaan kuljettaaCeela kirjoitti:Perjantaina muutetaan. Mietin tossa että uskaltaisinko muuttaa ton 54l akvan niin, etten tyhjentäisi ihan kokonaan vaan jättäisin pohjalle joku 10 cm vettä ja monnit ja käärmekalan sinne? Tästä on uuteen kämppään joku 20 min. Ajomatka. Vai onko varmempaa laittaa fisut ämpäriin? Toi isompi joudutaan joka tapauksessa tyhjentää ihan tyhjäksi.
-
Ceela
- Junior Member

Huomasin tossa pienempää akvaa katsellessani, että meidän kiilakyljet on kuteneet
tuskin kutu hengissä selviää, ainakaan muutosta, ja tähän hätään mulla ei ole poikasallastakaan mihin kudun vois siirtää. Luulen myös, että noi monnit tekee aika selvää tosta kudusta hyvin äkkiä.
Huomasimpa myös, että meillä on sittenkin yksi hohtomillis täällä.
tossa se mennä viipottaa. Poikanen se on, ehkä sentin mittainen. Mitähän tuolle nyt tekis...?
En tiedä muistaako kukaan mun "red thunderia" punakotiloa joka oli ilmiömäinen lehden putsaaja. Tullessaan meille sen halkaisija oli noin puolisen senttiä. Nyt mennään jo yli sentissä. Mikähän niiden keski-ikä on, ennen kuin kuolevat? Ne ovat myös lisääntyneet kohtuu räjähdysmäisesti. Mietinkin, että kun niitä tulee kuitenkin meidän altaaseen johon tulee ne nuolijaiset, niin mahtaako nuolijaiset pitää kantaa kurissa? Vai onko mun aloitettava kotiloiden hävitys?
Normaalia? Siis että partis syö survareita?
Huomasimpa myös, että meillä on sittenkin yksi hohtomillis täällä.
En tiedä muistaako kukaan mun "red thunderia" punakotiloa joka oli ilmiömäinen lehden putsaaja. Tullessaan meille sen halkaisija oli noin puolisen senttiä. Nyt mennään jo yli sentissä. Mikähän niiden keski-ikä on, ennen kuin kuolevat? Ne ovat myös lisääntyneet kohtuu räjähdysmäisesti. Mietinkin, että kun niitä tulee kuitenkin meidän altaaseen johon tulee ne nuolijaiset, niin mahtaako nuolijaiset pitää kantaa kurissa? Vai onko mun aloitettava kotiloiden hävitys?
Normaalia? Siis että partis syö survareita?
-
Ceela
- Junior Member

Hyvää huomenta!
Tänään olisi muuttopäivä. Olisin kysellyt sellaista, että mitä kalat tykkää jos ne muuttaa läpinäkyvissä laatikoissa ? Pitäisikö ne yrittää tummentaa jotenkin?
Tein eilen normi vedenvaihdon ja iltapäivällä olisi tarkoitus alkaa tyhjennellä altaita. Pieneen altaaseen oli alunperin tarkoitus vaihtaa hiekat nyt samalla, mutta koska uusi isompi akvaario tulee kahden viikon päästä, niin mietin, että antaa olla. Laitan sinne uudet hiekat sitten, kun saan kalat isompaan akvan ja ton tyhjäksi. Luuletteko, että voisin ottaa kasvit ym. Koristeet pois ja jättää akvaan vaan hiekat ja kalat? Ajattelin noi kasvit ottaa pois ja tyhjentää ylimääräisistä kotiloista ja kun vesi vähän rauhoittuu niin lapota pohjasta paskat pois ainakin näkyvimmät ja samalla tyhjentää sitten veden. Voin toki lykätä kasvit lillumaan akvaan jos se kaloja helpottaa. Mites nuo monnit? Pitääkö paikkaansa että ne erittää jotain myrkkyä muutossa? Eniten huolissani oon tosta njassae monnista kun malawit menee kaikki erilliseen boxiin, koska koko allas pitää tyhjentää. Onneks oon ihan paniikissa. :/
Tänään olisi muuttopäivä. Olisin kysellyt sellaista, että mitä kalat tykkää jos ne muuttaa läpinäkyvissä laatikoissa ? Pitäisikö ne yrittää tummentaa jotenkin?
Tein eilen normi vedenvaihdon ja iltapäivällä olisi tarkoitus alkaa tyhjennellä altaita. Pieneen altaaseen oli alunperin tarkoitus vaihtaa hiekat nyt samalla, mutta koska uusi isompi akvaario tulee kahden viikon päästä, niin mietin, että antaa olla. Laitan sinne uudet hiekat sitten, kun saan kalat isompaan akvan ja ton tyhjäksi. Luuletteko, että voisin ottaa kasvit ym. Koristeet pois ja jättää akvaan vaan hiekat ja kalat? Ajattelin noi kasvit ottaa pois ja tyhjentää ylimääräisistä kotiloista ja kun vesi vähän rauhoittuu niin lapota pohjasta paskat pois ainakin näkyvimmät ja samalla tyhjentää sitten veden. Voin toki lykätä kasvit lillumaan akvaan jos se kaloja helpottaa. Mites nuo monnit? Pitääkö paikkaansa että ne erittää jotain myrkkyä muutossa? Eniten huolissani oon tosta njassae monnista kun malawit menee kaikki erilliseen boxiin, koska koko allas pitää tyhjentää. Onneks oon ihan paniikissa. :/
-
Heska
- Advanced Member

Kyllähän ne menee läpinäkyvissäkin astioissa muutto kun nyt ei kovin aurinkoista ja teillä lyhyt matkakin
Hiekkoja ei kannata alkaa vaihtaa ettei bakut häviä ennenkuin tilanne taas vakiintunut muuton jälkeen ja uuteen altaaseen laita uudet hiekat alle ja sit vanhaa hiekkaa päälle niin saat bakuja siirrettyä. Silleen mä tein kuin vaihdoin isompaan plus että suodattimet kypsytin vanhassa etukäteen ja yliheitto meni hyvin
Tsemppiä vaan muuttoon ja kannattaa muistaa ettei Roomaakaan rakennettu päivässä eli ei yötämyöte kannata rehkiä seuraavina päivinä voi jatkaa 
-
Ceela
- Junior Member

Nyt on muutto hoidettu. Siis ainakin kalojen osalta. Tähän asti kaikki ovat edelleen hengissä. Nyt on pakko nukkua, väsyttää aivan äärettömästi.
-
Ceela
- Junior Member

Hellunrei!
Meillä ei onneksi muutosta kalat ressaantuneet niin että olisivat kuolla kupsahtaneet. Kaikki ovat edelleen siis hengissä ja voivat hyvin. Ensiviikolla tuleekin sitten uusi allas ja alkaa uudet kujeet. Vielä en ole päättänyt saako uuden altaan malawit vai pikkukipon asukit. Toisaalta koska uuden akvan mukana tulee muutama uusi kala, luulen että pikkukipon asukkaat pääsevät sinne, kunhan saamme sen paikalleen. Malaweilla kuitenkin on jo allas, ja uuden saavat sitten ensikuun lopussa. Tarvitsevat kuitenkin aikamoisen suodatuksen altaaseen ja sopivat suodattimet tulevat sen toisen altaan mukana valmiiksi. Lombardoit ovat kasvaneet kovasti. Samoin aceit <3 Elvis (zebra maisoneiden kukko) kuvittelee edelleen omistavansa koko altaan. Kaunis kala kun mikä. Olen huomannut sellaista jännää värinä pörhistelyä isoimman ja pienimmän lombardoin kesken... Mahtaako kyse olla kosiskelusta? Isompi näistä on todella vaalea, raidat hädin tuskin nähtävissä toisin kun pienemmällä, jolla vahvat mustat raidat. Uros ja naaras? Palailen taas kertomaan kuulumisia kun jotain on.
Meillä ei onneksi muutosta kalat ressaantuneet niin että olisivat kuolla kupsahtaneet. Kaikki ovat edelleen siis hengissä ja voivat hyvin. Ensiviikolla tuleekin sitten uusi allas ja alkaa uudet kujeet. Vielä en ole päättänyt saako uuden altaan malawit vai pikkukipon asukit. Toisaalta koska uuden akvan mukana tulee muutama uusi kala, luulen että pikkukipon asukkaat pääsevät sinne, kunhan saamme sen paikalleen. Malaweilla kuitenkin on jo allas, ja uuden saavat sitten ensikuun lopussa. Tarvitsevat kuitenkin aikamoisen suodatuksen altaaseen ja sopivat suodattimet tulevat sen toisen altaan mukana valmiiksi. Lombardoit ovat kasvaneet kovasti. Samoin aceit <3 Elvis (zebra maisoneiden kukko) kuvittelee edelleen omistavansa koko altaan. Kaunis kala kun mikä. Olen huomannut sellaista jännää värinä pörhistelyä isoimman ja pienimmän lombardoin kesken... Mahtaako kyse olla kosiskelusta? Isompi näistä on todella vaalea, raidat hädin tuskin nähtävissä toisin kun pienemmällä, jolla vahvat mustat raidat. Uros ja naaras? Palailen taas kertomaan kuulumisia kun jotain on.
-
Ceela
- Junior Member

Nyt on allaskuviot vihdoin selvillä. Meille tulee kaksi malawilaa. Toiseen tulee sekasyöjiä ja lihansyöjiä ja toiseen sekasyöjiä ja kasvissyöjiä. Vanhasta malawilasta tehdään käärmekalalle koti ja sinne muutamia juurakoita ja fisuja. Ja 54 litranen sisustetaan malawilastentarhaksi.
Toinen isoista altaista tulee perjantaina.
ei muuta menoks 
Toinen isoista altaista tulee perjantaina.
-
Heska
- Advanced Member

No hienoa kun 2 isoa Malawiallasta niin saat eri lajeja kyllä laajan valikoiman
Pistätkö toisen olohuoneeseen ja toisen makkariin vai?
Joudut hiekkaa ja kiviä tilaamaan aika läjän et riittää molempiin, tosin jos toisessa hietikko Malawit niin ei kiviä niin paljon tarvii. Nyt teillä voi molemmat sisustaa oman altaan mieluisaksi niin pysyy sopu talossa
Pistähän raporttia kun projekti etenee...
Pistätkö toisen olohuoneeseen ja toisen makkariin vai?
Joudut hiekkaa ja kiviä tilaamaan aika läjän et riittää molempiin, tosin jos toisessa hietikko Malawit niin ei kiviä niin paljon tarvii. Nyt teillä voi molemmat sisustaa oman altaan mieluisaksi niin pysyy sopu talossa
Pistähän raporttia kun projekti etenee...
-
Ceela
- Junior Member

Mä mielenkiinnolla katson mitä tää päivä tuo tullessaan....
-
Ceela
- Junior Member

No niin, nyt mulla on ihan hetki aikaa päivitellä tänne juttuja. Ensinnäkin, se niistä "allaskuvioiden selvyyksistä"... Eilen oli tarkoitus hakea samalla reissulla kaksi allasta vaan eipä asiat menneetkään niinkuin piti. Ei siitä sen enempää mutta kotiin selvisi lopulta voittajana 605 litrainen kaksimetrinen allas. Se saa nyt riittää malaweille hetkeksi. Tänään sitten siirrettiin kaikki kiviä ja hiekkoja myöten uuteen altaaseen. Laitettiin pumput toimintaan ja altaaseen "myrkyt" ja odoteltiin muutama tunti. Mitattiin arvot ja laskettiin tunnin "totuttelun" jälkeen malawit altaaseen. Tuolla nuo ny porhaltaa ku mitkäkin ees taas. Uudet tulokkaat on otettu vastaan suht rauhallisesti. Elvis kyllä sai jonkinmoisen alemmuuskompleksin, kun nyt on altaassa sitäkin isompia uroita. Mutta josko se siitä
nyt sitten yön tunteina laitamme vanhan malawilan kuntoon Mr. Matoselle ja kavereille ja huomenna saavat muuttaa uuteen kotiin.
-
Siltsu
- Senior Member

Huh huh! Mä ihan hengästyin, kun luin tän sun päiväkirjasi! Piti pariin kertaan päivätkin tarkistaa, että onko kaikki oikeasti tapahtunut tämän kevään aikana... Mä kun luulin, että mulla muutaman huonekalun vaihdot huoneesta toiseen ja yksi 100 litrainen projekti vetää kiireiseksi!
Ei muuta kuin tsemiä...
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
-
Ceela
- Junior Member

Näin yön tunteina ovat nyt Mr. Matonen ja kiilakyljet vihdoin isossa uudessa altaassa. Jes! Mun juurakko altaasta tuli kyllä aikaste magee
laittelen kuvia kun saadaan tuo tietsikka taas toimii, kun en osaa tällä luurilla pienentää kuvia sopiviksi.jos nyt menis nukkuu ja huomenna ihan vaan lepäisin ja tuijottelisin kaloja. AI niin! Ainakin kahdella malawimammalla on posket pullollaan. Ja enhän mä mitään nuku. Vauvala laitetaan huomenna kuntoon! Sit mä ehkä nukun ja lepään.
-
Heska
- Advanced Member

Ceela se jaksaa touhuta aamusta yöhön
Hienot akvat varmasti tulossa.
Mun uutukainen Natulta Trewavasae OB(näyttää hymyilevän aina)ja L. sp. Perlmutt 5kpl.
Tsemppiä altaiden laittoon ja lepäilehän välillä.
Hienot akvat varmasti tulossa.
Mun uutukainen Natulta Trewavasae OB(näyttää hymyilevän aina)ja L. sp. Perlmutt 5kpl.
Tsemppiä altaiden laittoon ja lepäilehän välillä.
- Liitteet
-
- Trewavasae OB
- image.jpg (60.92 KiB) Katsottu 4285 kertaa
-
Heska
- Advanced Member

Lataa Ceela kännykkääsi Image Resizer+, on tosi helppokäyttönen kuvan pienentäjä ohjelma
Niin voit kännykästäkin pistää kuvia tänne ilman tietokonetta
Niin voit kännykästäkin pistää kuvia tänne ilman tietokonetta